Gå til innhold

Apple stopper nett-PC-hack


Anbefalte innlegg

Problemet er vel at folk mener de oppfører seg fårlig mot forbrukere, det står man jo helt fritt til å mene. Selskap må ikke begå lovbrudd for at folk skal være misfornøyd med hvordan de oppfører seg.

Merkelig nok så ser det i stor grad ut til å være folk som ikke har eller har hatt noe forhold til selskapet, og som har minimal kunnskap om produktene, som ser ut til å føle seg mest kallet til å komme med slike synspunkt. Men for all del, folk må gjerne mene at jorda er flat for min del... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er vel at folk mener de oppfører seg fårlig mot forbrukere, det står man jo helt fritt til å mene. Selskap må ikke begå lovbrudd for at folk skal være misfornøyd med hvordan de oppfører seg.

Merkelig nok så ser det i stor grad ut til å være folk som ikke har eller har hatt noe forhold til selskapet, og som har minimal kunnskap om produktene, som ser ut til å føle seg mest kallet til å komme med slike synspunkt. Men for all del, folk må gjerne mene at jorda er flat for min del... ;)

 

Det er mulig, personlig har vi vel kun en Mac-maskin i huset, mitt inntrykk er at Apple viser god teknisk service om du er innenfor garanti, men at de oppfører seg som rasshøl (ja, det er et sterkt ord, men det er dekkende) om du er utenfor. I tillegg har de en lock-down-strategi på mange produkter jeg ikke liker. Jeg tror det er farlig å anta at kritikere bare er kritikere fordi de ikke har kunnskap.

 

AtW

Lenke til kommentar
Merkelig nok så ser det i stor grad ut til å være folk som ikke har eller har hatt noe forhold til selskapet, og som har minimal kunnskap om produktene, som ser ut til å føle seg mest kallet til å komme med slike synspunkt.
Kall meg gjerne et moteksempel. Med økende kunnskap og kjennskap til Apple og OSX har min antipati økt eksponentielt.
Lenke til kommentar
Problemet er vel at folk mener de oppfører seg fårlig mot forbrukere, det står man jo helt fritt til å mene. Selskap må ikke begå lovbrudd for at folk skal være misfornøyd med hvordan de oppfører seg.

Merkelig nok så ser det i stor grad ut til å være folk som ikke har eller har hatt noe forhold til selskapet, og som har minimal kunnskap om produktene, som ser ut til å føle seg mest kallet til å komme med slike synspunkt. Men for all del, folk må gjerne mene at jorda er flat for min del... ;)

 

Det er en genreallisereing uten like å annta att majoriteten som missliker "Mac"/Apple har hatt lite med produktene deres å gjøre. Likedan blir det feil å anta at alle som støtter mac er hardbarka mac fans, som heller ville bli skalpert heller enn å bruke windows/linux. (Ja, jeg setter det veldig på spissen her, for å gjøre ett poeng)

 

Men realiteten er jo ganske anderledes. Mange støtter "Mac"/Apple pga. mote og stil, og det er helt gret i de tlfellene att noen velger mac fordi de liker stilen på design, eller OS for den saks skyld. Men så langt er dette ett spørmål om smak, or mening, og til en hviss grad material/produksjonskvalitet. OG det blir veldig feil å sammenligne disse med, feks. Microsoft eller Linux, da sisse skjelden står for design/materialer/utforming/materialvalg av komponenter eller på noen måte fysisk utseende på gjennomsnittsmaskinen som kjører windows/linux.

 

Tilsvarende så har sikkert en del av Apple motstandere sett seg lei overpreisede maskiner om du sammenligner spesifikasjoner/ytelse, og pris med f.eks. en windows-laptop. Og det har også disse lov til å mene. Og dan kan en selvfølgelig skrike ut om hvor overlegen kvalitet og garanti du får med Apple/"Mac" (så lenge det varer), men om dette er bra, om det er "verdt det", er opp til hver enkelt å avgjøre.

 

Men OT: Slik jeg ser det er klagene her på Apple relativt forståelige.

 

Ja, Apple har ikke laget OS X for netbooks. Men skader det dem som så om det fungerer, og om brukere installerer dette på netbooks? -så lenge disse brukerene ikke kommer løpende til apple og ber om hjelp om det skulle oppstå problemer?

 

Det er ingen som hindrer deg i å sette en BMW motor i en Citroën, skulle du ha lyst til det, så lenge du har motoren, og står for ombyggingen av kaosseriet selv, og ikke ber BMW/Citroën om hjelp. Du kan selvfølgelig ikke ta din vanlige service hos Citroën lengre, heller ei prøve å levere bilen til service hos BMW, men du står fritt til å gjøre dette bytte om du har kunnskap og værktøy til å gjøre dette på en forsvarlig (trafikksikker) måte.

 

Og om sa noen har jobbet, og gjort arbeidet med å tilpasse OS X til Atom for Apple, uten å kreve betalt for dette, er heller dette en positiv ting for Apple/OS X. Kan hende jeg kan forstå att de vil fohindre dette, men KUN om de planlegger å gi ut et konkurerende produkt. (Intill de har ett produkt i prisklassen UNDER 3500, så vol jeg ikke si de er i konkuranse, så Mac Book /Mac Book Air gjelder ikke akkurat her)

 

Ellers så skaffer de segselv kun flere fiender, ettersom de generellt bare vil være "vanskelige" og ikke stopepr folk fordi det er ett problem for fremtidig konkuranse, men KUN stopper folk fordi Apple ikke hadde planlagt (eller ikke "liker") att dette skulle være mulig.

 

Hvor enn juridiske grunner apple har til dette, blir resultatet uansett att Apple fremstår som en grinebiter, som tok tilbake iskremen fra en unge fordi ungen ikke spiste den på riktig måte. For alle "gode" grunner, så gir dette ikke noe bedre intrykk av Apple, hvor enn juridisk eller riktig det er.

Lenke til kommentar
Det er mulig, personlig har vi vel kun en Mac-maskin i huset, mitt inntrykk er at Apple viser god teknisk service om du er innenfor garanti, men at de oppfører seg som rasshøl (ja, det er et sterkt ord, men det er dekkende) om du er utenfor. I tillegg har de en lock-down-strategi på mange produkter jeg ikke liker. Jeg tror det er farlig å anta at kritikere bare er kritikere fordi de ikke har kunnskap.

Du har personlig erfaring med Apples tekniske service utenfor garanti? Generaliserer du ut fra en enkeltstående personlig erfaring, eller generaliserer du ut fra enkeltstående episoder du har lest om? Er det ikke farlig å anta at du har grunnlag for å generalisere hvis du baserer deg på klager du har lest om fra noen misfornøyde kunder, uten å kjenne til begge sider av saken, og uten at du vet hvor stor andel som er fornøyde med servicen de får?

Er usikker på hva du mener med lock-down, men om du sikter til saken her om bruk av OS X som er i strid med lisensieringsbetingelser, så ser jeg ikke noe spesielt stort problem med at Apple setter de rammene de gjør, bl.a for å kunne supportere og stå inne for produktene sine.

Det kan være farlig å generalisere, ja - som når du snakker om "at folk mener"...men om du med "folk" mener at det finnes noen som mener så har du rett. Men jeg har også rett når jeg _vet_ at mange av de ivrigste kritikerne mangler både kunnskap og erfaring (uten at jeg sikter til deg).

 

Kall meg gjerne et moteksempel. Med økende kunnskap og kjennskap til Apple og OSX har min antipati økt eksponentielt.

Aner ingen ting om hvilke Apple-produkt du eier eller har eid, eller hvilken kunnskap du sitter inne med om Apple og OS X, så jeg ser ikke noen grunn til å kalle deg noe som helst i den forbindelse. For alt jeg vet kan din "kunnskap og kjennskap" være basert ene og alene på en artikkel du har lest i VG, og din antipati er egentlig uinteressant så lenge du ikke klarer komme med et minimum av bakgrunn og argumentasjon.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Det er en genreallisereing uten like å annta att majoriteten som missliker "Mac"/Apple har hatt lite med produktene deres å gjøre. Likedan blir det feil å anta at alle som støtter mac er hardbarka mac fans, som heller ville bli skalpert heller enn å bruke windows/linux. (Ja, jeg setter det veldig på spissen her, for å gjøre ett poeng)

Jeg generaliserte til en viss grad ja, som svar på en generalisering. Men legg merke til at jeg brukte modererende ord. Jeg skrev "i stor grad" og det er du selv som tolker dette til å gjelde majoriteten. Jeg skrev "ser ut til", ikke at slik er det, eller at dette er et ubestridelig, generelt faktum som gjelder alle. Men du har et poeng, man skal være forsiktig med å generalisere. Og jeg har et poeng, for jeg vet at mange som engasjerer seg sterkt som anti-Apple i diskusjoner aldri har eid en Mac.

 

Men realiteten er jo ganske anderledes. Mange støtter "Mac"/Apple pga. mote og stil, og det er helt gret i de tlfellene att noen velger mac fordi de liker stilen på design, eller OS for den saks skyld. Men så langt er dette ett spørmål om smak, or mening, og til en hviss grad material/produksjonskvalitet. OG det blir veldig feil å sammenligne disse med, feks. Microsoft eller Linux, da sisse skjelden står for design/materialer/utforming/materialvalg av komponenter eller på noen måte fysisk utseende på gjennomsnittsmaskinen som kjører windows/linux.

Og her går du rett i din egen felle, du generaliserer uhemmet om folks motiv for velge Mac eller Apple-produkt. Så da skal jeg også gjøre en generalisering og komme med følgende påstand: Det er nesten aldri Mac-brukere som begynner å sammenligne Mac eller OS X med alternativene i slike diskusjoner som dette.

Men det er fullt mulig å sammenligne OS mot OS, hardware mot hardware, og/eller hele pakken med OS, hardware og applikasjoner. Det er da også slik at de aller fleste PCer i verden selges med et preinstallert OS, og dermed naturlig kan sammenlignes mot en Mac som leveres med et preinstallert OS.

 

Tilsvarende så har sikkert en del av Apple motstandere sett seg lei overpreisede maskiner om du sammenligner spesifikasjoner/ytelse, og pris med f.eks. en windows-laptop. Og det har også disse lov til å mene. Og dan kan en selvfølgelig skrike ut om hvor overlegen kvalitet og garanti du får med Apple/"Mac" (så lenge det varer), men om dette er bra, om det er "verdt det", er opp til hver enkelt å avgjøre.

Jeg fatter fortsatt ikke hva som driver enkelte til å være "motstandere" av Apple i en slik grad at de må spamme enhver diskusjon med sine syltynne meninger om hvor "overpriset" Apples maskiner er. Om man ikke liker et produkt som andre liker, så er prinsippet såre enkelt: "Live and let live"... Eller "Kjøp noe annet og hold kjeft".

 

Men OT: Slik jeg ser det er klagene her på Apple relativt forståelige.

 

Ja, Apple har ikke laget OS X for netbooks. Men skader det dem som så om det fungerer, og om brukere installerer dette på netbooks? -så lenge disse brukerene ikke kommer løpende til apple og ber om hjelp om det skulle oppstå problemer?

Det er helt opp til Apple å vurdere i hvor stor grad brudd på lisensbetingelser og misbruk av deres intellektuelle rettigheter skader dem. Men ja, jeg vil anta at det skader dem på flere måter. Apple vil ikke ha sitt OS kjørende på maskiner der de ikke kan stå inne for hvor bra det "fungerer" - snakker vi da om at det "fungerer" 70%, 90%, 95% eller 99%? Hvem sier at disse brukerne ikke kommer løpende til Apple og ber om hjelp, eller skriver klageinnlegg i Apples supportforum eller andre steder uten å nevne at de kjører på uautorisert hardware?

Det er også slik at Apple primært er en hardwareprodusent, og at OS X er utviklet for å være en integrert del av en helhetspakke - ikke som noe hvem som helst skal installere på enhver jalla-PC. Vil du ha hacks og gratis, improviserte løsninger snekret på gutterommet? Prøv neste dør, den med det håndskrevne skiltet der det står "Linux"...

 

Det er ingen som hindrer deg i å sette en BMW motor i en Citroën, skulle du ha lyst til det, så lenge du har motoren, og står for ombyggingen av kaosseriet selv, og ikke ber BMW/Citroën om hjelp. Du kan selvfølgelig ikke ta din vanlige service hos Citroën lengre, heller ei prøve å levere bilen til service hos BMW, men du står fritt til å gjøre dette bytte om du har kunnskap og værktøy til å gjøre dette på en forsvarlig (trafikksikker) måte.

Biler og motorer er komplekse fysisk gjenstander, som du ikke kan piratkopiere med et tastetrykk. Operativsystem er noe helt annet. Derfor er det helt andre problemstillinger knyttet til intellektuell eiendom eller opphavsrett knyttet til softwareprodukt.

Men vi kan godt dra den temmelig søkte analogien litt lenger: om vi ser på en Mac som bilen/karosseriet, og OS X som motoren, så legger faktisk Apple aktivt til rette for at du kan bytte motor - altså installere hvilket OS du måtte ønske. ;)

 

Og om sa noen har jobbet, og gjort arbeidet med å tilpasse OS X til Atom for Apple, uten å kreve betalt for dette, er heller dette en positiv ting for Apple/OS X. Kan hende jeg kan forstå att de vil fohindre dette, men KUN om de planlegger å gi ut et konkurerende produkt. (Intill de har ett produkt i prisklassen UNDER 3500, så vol jeg ikke si de er i konkuranse, så Mac Book /Mac Book Air gjelder ikke akkurat her)

Det er helt opp til Apple å vurdere hva som er positivt for dem eller ikke. Apple ønsker nok ikke å hjelpe folk som ikke kjøper deres hardware til å få en bedre PC. Mer analogi: Apple ønsker OS X på kjipe plastikk-PCer Packard_Bell like lite som at BMW ønsker at deres merkenavn skal forbindes med en Sonalika Rhino. Det ville vært ekstremt dårlig forretning for BMW å selge løse motorer til en subsidiert pris som er under halvparten av en Citroën-motor, for at flest mulig skal gjøre Citroën til bedre biler. BMW sin forretningsidé er å selge eksklusive biler med kraftige motorer, ikke å være underleverandør til Citroën, og ikke å konkurrere med de billigste bilene produsert i India eller Kina heller.

 

Ellers så skaffer de segselv kun flere fiender, ettersom de generellt bare vil være "vanskelige" og ikke stopepr folk fordi det er ett problem for fremtidig konkuranse, men KUN stopper folk fordi Apple ikke hadde planlagt (eller ikke "liker") att dette skulle være mulig.

Apple driver butikk, ikke veldedighet overfor folk som ikke kjøper deres produkt. Apple _må_ beskytte sin intellektuelle eiendom, dersom de skal ha råderett over sitt eget OS og et av verdens mest verdifulle og kjente merkenavn.

 

Hvor enn juridiske grunner apple har til dette, blir resultatet uansett att Apple fremstår som en grinebiter, som tok tilbake iskremen fra en unge fordi ungen ikke spiste den på riktig måte. For alle "gode" grunner, så gir dette ikke noe bedre intrykk av Apple, hvor enn juridisk eller riktig det er.

Du verden, har er det mange latterlige sammenligninger ute og går :D

Endret av Newton
Lenke til kommentar

For meg er det forsovet greit nok at Apple ikke støtter Mac OS på tredjepartshardware. Men jeg liker ikke at de aktivt forhindrer det. Spesielt ikke når det kommer til netbook-delen, da Apple ikke selger en eneste netbook. Det finns tross alt noen som vil kjøre OS X på en pc som er mindre enn en vanlig bærbar, og som er lett å drasse med seg.

 

Hvis vi går tilbake til det med biler, så er det riktig at BMW ikke selger "retail"-motorer. Derimot ser man at Apple selger OS X retail-lisenser, og hva er vitsen med det når alle Mac-er kommer med OS X, og OS X uansett ikke er ment til å kjøre på "ikke-Apple"-hardware?

Lenke til kommentar
Det er mulig, personlig har vi vel kun en Mac-maskin i huset, mitt inntrykk er at Apple viser god teknisk service om du er innenfor garanti, men at de oppfører seg som rasshøl (ja, det er et sterkt ord, men det er dekkende) om du er utenfor. I tillegg har de en lock-down-strategi på mange produkter jeg ikke liker. Jeg tror det er farlig å anta at kritikere bare er kritikere fordi de ikke har kunnskap.

Du har personlig erfaring med Apples tekniske service utenfor garanti? Generaliserer du ut fra en enkeltstående personlig erfaring, eller generaliserer du ut fra enkeltstående episoder du har lest om? Er det ikke farlig å anta at du har grunnlag for å generalisere hvis du baserer deg på klager du har lest om fra noen misfornøyde kunder, uten å kjenne til begge sider av saken, og uten at du vet hvor stor andel som er fornøyde med servicen de får?

Er usikker på hva du mener med lock-down, men om du sikter til saken her om bruk av OS X som er i strid med lisensieringsbetingelser, så ser jeg ikke noe spesielt stort problem med at Apple setter de rammene de gjør, bl.a for å kunne supportere og stå inne for produktene sine.

Det kan være farlig å generalisere, ja - som når du snakker om "at folk mener"...men om du med "folk" mener at det finnes noen som mener så har du rett. Men jeg har også rett når jeg _vet_ at mange av de ivrigste kritikerne mangler både kunnskap og erfaring (uten at jeg sikter til deg).

 

Kall meg gjerne et moteksempel. Med økende kunnskap og kjennskap til Apple og OSX har min antipati økt eksponentielt.

Aner ingen ting om hvilke Apple-produkt du eier eller har eid, eller hvilken kunnskap du sitter inne med om Apple og OS X, så jeg ser ikke noen grunn til å kalle deg noe som helst i den forbindelse. For alt jeg vet kan din "kunnskap og kjennskap" være basert ene og alene på en artikkel du har lest i VG, og din antipati er egentlig uinteressant så lenge du ikke klarer komme med et minimum av bakgrunn og argumentasjon.

 

Det er basert på egen erfaring, venners erfaring, og utallig eksempler fra forum, og sågar media. Apples holdninger til kunder utenfor garanti er velkjent, og det har tilogmed vært større saker i media om det. Den holdningen er ikke god, og det er ingenting som tyder på at den har endret seg. Nå er det ikke sikkert at alle er misfornøyd selv om de får dårlig service, kanskje vet de ikke hva de har rett på, men det hindrer ikke at oppførselen er dårlig.

 

Jeg snakker hovedsaklig om apples andre enheter, ipod, iphone osv De må gjerne skylde på support og andre ting, men det er et vikarierende argument.

 

AtW

Lenke til kommentar
Aner ingen ting om hvilke Apple-produkt du eier eller har eid, eller hvilken kunnskap du sitter inne med om Apple og OS X, så jeg ser ikke noen grunn til å kalle deg noe som helst i den forbindelse. For alt jeg vet kan din "kunnskap og kjennskap" være basert ene og alene på en artikkel du har lest i VG, og din antipati er egentlig uinteressant så lenge du ikke klarer komme med et minimum av bakgrunn og argumentasjon.
Dette er jo nærmest en invitasjon til offentlig slakt av Apple og OSX. Nå hadde vi en lignende tråd for ikke lenge siden, så istedet for å gjenta en del ting her kan du se selv:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14381953

Forøvrig bør du være klar over at den eneste grunnen til at Apple eksisterer er at MS ønsker det. For MS er Apple håpet om å utsette splittelse av eget selskap (grunnet antitrust, Apple gir et skinn av at konkurranse eksisterer), og de vet at filosofien til Mac (les forbrukerfiendtlig) gjør at Mac aldri vil bli en reell trussel. Apple er ikke et symbol for fremskritt og nyvinning, det er nok et eksempel på en krampeaktig kamp for å forhindre framskritt.

 

EDIT: Du kan hoppe til 26 minutter inn i youtube-snutten for godsakene.

Endret av Del
Lenke til kommentar
ikke som noe hvem som helst skal installere på enhver jalla-PC. Vil du ha hacks og gratis, improviserte løsninger snekret på gutterommet? Prøv neste dør, den med det håndskrevne skiltet der det står "Linux"...

Ja så er det da sånn at det er store selskaper som står for mesteparten av utviklingen av linux kernelen (13,9 prosent av utviklerne ikke har en bedriftstilhørighet) så ditt innlegg har en lav grad av saklighet. Personlig så syns jeg Windows er mye mer jallamekk enn Linux og jeg har vært Windowsbruker i 10 år og Linuxbruker i 1,5år. Mac har jeg sånn ca ikke prøvd så det er ikke noe jeg vil uttale meg om, men vil fortsatt si at Apple er arrogant basert på andre erfaring jeg har med dem (mao ikke pga av mac).

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Må si Apple er å karakterisere som forbrukerfiendtlig der LilleMyk bare er vanskelig. Det blir likevel Mac til jul. Gleder meg sykt til Linux/BSD kommer opp på samme brukervennlige nivå teknisk sett.
Foreslår at du ser på Microsoft der de produserer hardware, f.eks Zune og Xbox...er nok ikke forbrukervennlig åpenhet og frihet som preger de produktene, det er mer proprietært og lukket enn noe Apple lager. Eller du kan se på installasjonsprosedyren for OS X - ingen krav om kryptiske lisensnøkler - sammenlignet med lisensierings- og verifiseringshelvetet i Windows...

Nå blander du epler og.. ja noe annet her.

 

Jeg har i alle fall grunnleggende andre forventninger til en musikkspiller og spillkonsoll på en side og en generell personlig datamaskin på den andre, eller i dette tilfelle et OS jeg kan få kjøpt separat fra noen maskin. Det kan diskuteres om forventningene er rasjonelle, men jeg synes ikke det er for mye forlangt at PC konseptet skal være litt mer smidig enn en appliance.

Lenke til kommentar
2. Apple tenker på å tjene penger, men de tenker ikke kun på å tjene penger. Ledelsen i Apple tenker enormt mye på å lage fantastisk gode produkt - det er målet, pengene er et middel. Toppsjefen har mer penger enn han noen gang rekker å bruke, så det er en helt annen personlig motivasjon enn det å tjene mer penger som driver Steve Jobs:

"I used to be the youngest guy in every meeting I was in, and now I'm usually the oldest. And the older I get, the more I'm convinced that motives make so much difference. HP's primary goal was to make great products. And our primary goal here is to make the world's best PCs -- not to be the biggest or the richest.

 

We have a second goal, which is to always make a profit -- both to make some money but also so we can keep making those great products. For a time, those goals got flipped at Apple, and that subtle change made all the difference. When I got back, we had to make it a product company again."

 

Så venter jeg spent på din begrunnelse for å hevde det motsatte...

For din begrunnelse er å sitere marketing propaganda, hahaha :!: Endret av mandela
Lenke til kommentar
1. Apple har aldri lagd et desktop-OS som fra deres side er åpent for installasjon på annet enn deres egne datamaskiner. Mac OS før OS X var faktisk låst til Apples egen hardware i langt sterkere grad enn det Mac OS X er.

 

Dette er selvfølgelig det reneste sludder. I flere år hadde Apple et lisensprogram der tredjepartsprodusenter som Power Computing solgte maskiner med Mac OS 7, helt lovlig. Dette prosjektet ble drept da Jobs returnerte til Apple fra kulden, noe som forårsaket en del konkurser rundt om kring da kloneprodusentene ikke fikk lov til å lisensere OS 8, uten at Apple faktisk ga noen særlig mulighet til å planlegge for dette. Power Computing gikk for ordens skyld ikke konk, de ble kjøpt av Apple mener jeg å huske.

 

Er ikke enig i at Apple var mere åpne med teknologien sin før, men det som er påstått over er i alle fall historieløshet eller løgn.

Lenke til kommentar

@TomasF: Takk for påminnelsen, du har selvsagt helt rett! Bøyer meg ydmykt i støvet og ber om unnskyldning for den feilen ;) De to årene (1995-1997) da Apple hadde et offisielt lisensieringsprogram for sin Macintosh ROM og Systemsoftware hadde jeg faktisk glemt. :blush:

 

Dermed er min påstand bare ca 94% korrekt, ettersom Apple har drevet slik jeg beskrev i kun 31 av sine 33 år... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...