Gå til innhold

Apple stopper nett-PC-hack


Anbefalte innlegg

 

Ellers så skaffer de segselv kun flere fiender, ettersom de generellt bare vil være "vanskelige" og ikke stopepr folk fordi det er ett problem for fremtidig konkuranse, men KUN stopper folk fordi Apple ikke hadde planlagt (eller ikke "liker") att dette skulle være mulig.

Apple driver butikk, ikke veldedighet overfor folk som ikke kjøper deres produkt. Apple _må_ beskytte sin intellektuelle eiendom, dersom de skal ha råderett over sitt eget OS og et av verdens mest verdifulle og kjente merkenavn.

 

 

Det er en holdbar innvending mot Apple at de legger hindringer i veien for at en eier av et produkt (ikke bare programvare) ikke kan råde over det slik eieren ønsker, innenfor lovgivningens grenser. Apples begrensninger er nokså utradisjonelle modifikasjoner av eiendomsretten slik den oppfattes i norsk rett, og det er det ikke uhørt å ha motforestillinger mot slikt.

 

Én mulig beskrivelse av eiendomsretten er de rettigheter som gjenstår etter at visse begrensninger trekkes fra: En type er begrensninger i lov, en annen er privatrettslige begrensninger som andre har tilknyttet eiendelen. Den siste gruppen er ment å beskytte personer som har et nært og direkte forhold til eiendelen, f.eks. naboer som skal slippe å få opprettet en grisefarm i villastrøket. Avtalebaserte begrensninger er også vanlige, f.eks. en tomteeier som utskiller en del av tomten til en ny nabo, og samtidig legger begrensninger på hvor høyt/stort kjøperen kan bygge. Felles for de privatrettslige begrensningene er altså at det er andre interesser mer eller mindre nært tilknyttet eiendelen som er beskyttelsesverdige.

 

Spørsmålet blir altså om Apple har et så nært og direkte forhold til hvordan programvaren brukes at deres ønske om å bestemme er beskyttelsesverdig, veiet opp mot eiendomsretten til kjøperen av produktet.

 

Etter mitt syn har programvareprodusenter og merkevareinnehavere nok beskyttelse i eksisterende lovverk, og bør ikke stå fritt til å legge hvilke som helst begrensninger på bruken av sine produkter. Dette mener jeg fordi jeg legger stor vekt på å hegne om forbrukeres valgfrihet, og fordi jeg har et konservativt syn på eiendomsretten.

 

Sagt på enkel norsk: Har jeg kjøpt et stykke programvare, skal jeg få gjøre hva jeg vil med den, bare jeg er snill og grei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...