Gå til innhold

Apple stopper nett-PC-hack


Anbefalte innlegg

MS har hatt et helt annet fokus på å tiltrekke seg utviklere, mens Apple gjør stunt som å kreve registrering for å la utviklere laste ned GPL kode som GCC. Apple overlater til GNU/Linux å tilby et utviklermiljø mens de spytter det samme miljøet i ansiktet. Ingen buzzwords fra reklame om livsstil og kreativitet endrer dette.

 

Nå har det vel allerede kommet frem i tråden at det du kommer med er skarva løgn, så det er greit nok og ikke hevde det igjen (så blir det en litt mer konstruktiv dialog). I tillegg er det gratis å registrer webmedlemskap i WDC, dermed kan jeg ikke helt se det store problemet. I og med at Apple legger ved DVD med all programvaren med alle nye maskiner så er det vanskelig å se problemet.

 

Jeg kan foresten nevne at jeg kjøpte en billig Acer maskin for 2 uker siden, og med den fulgte det ikke engang med noen orginal Windows DVD, og langt mindre noen utviklerverktøy. Det at Apple tilbyr Xcode med alle nye maskiner har heller ikke Apple noe behov for å tilby de samme verktøyene til fri nedlastning (i motsetning til MS som selger PCer uten orginal DVDen). Sitter man på en Apple maskin og ikke har noen orginal DVD til den versjonen av OS X man bruker, betyr det at man enten er en pirat (ser ingen grunn til at Apple skal gi disse suport), eller at man har rotet bort DVDen (greit nok, men om man skal bruke timesvis på å skrive et program har man vel tid til å bruke 2 minutter på å registrere en ADC konto.)

 

For det meste er jeg jo faktisk enig med deg når det kommer til Apple, derfor synes jeg det er tullete at man bevist svartmaler slik du gjør. Det er naivt å tro at Apple har noe større og mer overordnet mål enn bare å tjene penger slik Newton hevder. Apple har Newton akkurat der de vil ha ham, han har gått på Apple sin livstilsmarkedsføring.

 

Selv har jeg også sansen for Apple sin livstilsmarkedsføring, ja jeg vet at dette er en måte Apple tiltrekker seg kunder. Men jeg velger bevist å kjøpe produktet fordi jeg liker den livstilen, jeg liker fokuset på de tingen som Jobs betegnet som god smak osv. Det er ikke noe nytt med dette VW bygde hele sin sukse på Wiliam Bernankes livstilsmarkedsføring på 60-tallet, det er alikevel ingen som tror at VW hadde et slags Sosialdemokratisk ideal om å bringe praktiske biler til folket. Selvsagt var VW mest opptatt av å tjene mest mulig penger, og gjorde det med å markedsføre seg på en spesiel måte å skape et spesielt image. Det samme gjelder Apple i dag, og det har jo vist seg å være en svært suksefull strategi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MS har hatt et helt annet fokus på å tiltrekke seg utviklere, mens Apple gjør stunt som å kreve registrering for å la utviklere laste ned GPL kode som GCC.
Nå har det vel allerede kommet frem i tråden at det du kommer med er skarva løgn, så det er greit nok og ikke hevde det igjen (så blir det en litt mer konstruktiv dialog).
Det får være grenser. Kan du vennligst fortelle meg hvor man kan laste ned xcode fritt uten å registrere seg hos Apple som utvikler? Det er en ganske grov påstand å kalle noen for en løgner, og jeg vil gjerne vite på akkurat hvilken måte du mener jeg har løyet her. Jeg synes i det hele tatt både du og Newton begynner å bli ganske dryge på personangrepene til tross for at jeg konsekvent har holdt meg til sak, men lunten min begynner å bli ganske tynnslitt, så jeg foreslår at du bruker det du har av tenkende hjerne på å forklare meg akkurat hva du mener jeg lyver med.
Lenke til kommentar
Leste du i det hele tatt det neste avsnittet i innlegget du siterte fra?
Det var akkurat det jeg gjorde, men det ser ikke ut til at du leser stort av det jeg skriver. La oss ta et lite oppsamlingsheat. Du refererte til IDC og 3,3% markedsandel i 1997, og gjorde et stort poeng ut av min slengbemerkning om en prosent. Da er det vel ryddig å gi lenken til ditt tall:

http://news.cnet.com/Apple-market-share-si...1_3-206284.html

Det du unnlot å dele, og som går klart frem fra artikkelen er at frykten for at Apple skal gå konkurs legger store skygger over Apple, og kan i seg være nok til at kunder skygger unna. Jeg forstår at dette er umulig for deg å ta innover deg, men det er altså det din egen kilde gir uttrykk for. Uten en hjelpende hånd fra MS, med en milliard friske kroner og både ie og MS office tilgjengelig på Mac, tror jeg også Apple har måtte avslutte sitt PC eventyr. På dette punktet foreslår jeg at vi lar leserne av tråden bedømme selv, jeg tror ikke det kommer noe godt ut av videre diskusjon mellom oss der.

Vil du ha lenkene til mine tall eller andre fakta, så spør. Ikke gjett hvor jeg har hentet tall eller fakta fra, for så å tekke feilaktige konklusjoner om hva jeg har "unnlatt å dele".

Du kan selvsagt tro hva du vil om hva som ville ha skjedd under andre omstendigheter. Jeg har imidlertid vist at Apples finansielle situasjon ikke var slik at de trengte 150 mill $ - og at en slik relativt sett liten sum ville gjort lite fra eller til. Det var også slik at Apple allerede hadde en distribusjonsavtale med Netscape, så det behovet var dekket - det var Microsoft som presset på Apple for å få IE som standardnettleser i Mac OS. Vi står altså nok en gang tilbake med Office, som var viktig for begge selskap - og vi står tilbake med at Microsoft selv presset på for en bred avtale med Apple fordi de fryktet Apples mulige patentsøksmål. Dette er i stor grad dokumentert, også av Microsofts egne ansatte Paul Maritz og Greg Maffei i vitnemål i rettssaken mot Microsoft. Eller er det slik at du mener at også disse to var rammet av "akutt hukommelsestap" i retten, slik flere Microsoft-ansatte inkludert Bill Gates så ut til å være rammet av?

 

Når det gjelder min slengbemerkning om en prosent andel til Apple, så orker ikke jeg google frem alle tallene fra tolv år tilbake. Bare for å vise deg et kjent referansepunkt har vi onestat.com sin 1,43% fra 2002:

http://www.onestat.net/html/aboutus_pressbox10.html

Legg da også til at det var ingenting i ditt tallmateriale som tilsa at 3,3% var av antall enheter, for alt jeg vet henviste IDC til revenue share (hvilket vil gi et ikke så lite utslag i negativ retning for Apple). Derfor er det alltid en god ide å legge ved en referanse hvis du har den for hånden, selv om deler av referansen ikke passer ditt verdensbilde.

Poenget ditt? Apples markedsandel var lavere i 2002 enn i 1997, men det var vel ikke det tidspunktet vi diskuterte, eller?

 

Nå var det heller ingen ting i ditt tall på "knapt en prosent" som spesifiserte om det var nettleserstatistikk, omsetningsverdi eller antall solgte enheter. Det var nok fordi de fleste skjønner at når IDC eller Gartner publiserer tall om markedsandeler i PC-markedet så er det i det store og hele enhetssalg det er snakk om. Du bør forresten komme med flere referanser selv, når du slenger ut påstander...

 

Mitt verdensbilde baserer jeg på fakta og dokumentasjon, til forskjell fra en del andre...

 

MS har hatt et helt annet fokus på å tiltrekke seg utviklere, mens Apple gjør stunt som å kreve registrering for å la utviklere laste ned GPL kode som GCC. Apple overlater til GNU/Linux å tilby et utviklermiljø mens de spytter det samme miljøet i ansiktet. Ingen buzzwords fra reklame om livsstil og kreativitet endrer dette.

Ja, for dere som roter bort OS X DVD-platen med XCode, så kan man foreta en gratis registrering for å bli ADC-medlem, som gir gratis tilgang til GCC og en mengde andre verktøy. De ekstremt paranoide rotekoppene får heller låne en OS X DVD av noen, dersom det er for mye å oppgi navn, adresse og e-post.

Apple bidrar stort til mange av open source prosjektene som de henter ressurser fra. Et par eksempler: WebKit skulle vel være kjent for de fleste, CUPS er kanskje kjent for noen, men at Apple har åpnet opp sitt eget Grand Central Dispatch, en av kronjuvelene i nye Snow Leopard, er kanskje ikke så godt kjent. Ingen FUD fra angstbiterske Apple-hatere kan overskygge det faktum at Apple sår der de høster, og bidrar vesentlig til viktige OSS-prosjekt.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
[For det meste er jeg jo faktisk enig med deg når det kommer til Apple, derfor synes jeg det er tullete at man bevist svartmaler slik du gjør. Det er naivt å tro at Apple har noe større og mer overordnet mål enn bare å tjene penger slik Newton hevder. Apple har Newton akkurat der de vil ha ham, han har gått på Apple sin livstilsmarkedsføring.

Hallo? Tror du at det er umulig å ha to tanker i hodet samtidig? At man kan tenke på både det å tjene penger, samtidig som man har som mål å skape noe mer enn en haug dollar? Nå vet jeg ikke om du har en jobb, men i så tilfelle, gjør du det du gjør kun for å tjene penger? Jeg vet i alle fall for min egen del at det langt fra er kun penger som motiverer meg, og har derfor ingen problem med å se at både folk og selskap kan ha flere enn ett motiv for sine virksomheter. Det finnes faktisk andre krefter her i verden enn ren grådighet, og for en teknologigründer er det nok mer som skal til for å lykkes. Noen er faktisk så heldige at de får utløp for sin iboende kreativitet og skaperglede, samtidig som de tjener gode penger på å gjøre det de liker best - eller de lykkes også økonomisk, på grunn av at de gjør det de liker aller best, med slik glede og lidenskap. Disse faktorene, med lidenskapen for produktene og ønske å tilføre verden noe du vil at folk skal få glede av, var nettopp det Steve Jobs bragte inn i Apple og som gjorde at Apple blomstret og fant tilbake til noe som var gått tapt etter år med økonomer og "revisorer" i sjefsstolen.

Din påstand om at jeg har gått på noen form for "livstilsmarkedsføring" var et uventet lavmål fra deg. Må nok skuffe deg med at det er helt andre ting enn livsstil og image som gjør at jeg bruker enkelte Apple-produkt profesjonelt.

 

Selv har jeg også sansen for Apple sin livstilsmarkedsføring, ja jeg vet at dette er en måte Apple tiltrekker seg kunder. Men jeg velger bevist å kjøpe produktet fordi jeg liker den livstilen, jeg liker fokuset på de tingen som Jobs betegnet som god smak osv. Det er ikke noe nytt med dette VW bygde hele sin sukse på Wiliam Bernankes livstilsmarkedsføring på 60-tallet, det er alikevel ingen som tror at VW hadde et slags Sosialdemokratisk ideal om å bringe praktiske biler til folket. Selvsagt var VW mest opptatt av å tjene mest mulig penger, og gjorde det med å markedsføre seg på en spesiel måte å skape et spesielt image. Det samme gjelder Apple i dag, og det har jo vist seg å være en svært suksefull strategi.

Vel, det er ikke tvil om at mange velger produkt både fra Apple, Microsoft, Dell, HP osv, pga. markedsføring og andre irrasjonelle årsaker. Men det at et selskap har en god markedsføring står jo på ingen måte i motsetning til at de faktisk kan lage bra produkt også - og at mange kan velge produktene ut fra saklige, analytiske vurderinger og behov.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
MS har hatt et helt annet fokus på å tiltrekke seg utviklere, mens Apple gjør stunt som å kreve registrering for å la utviklere laste ned GPL kode som GCC.
Nå har det vel allerede kommet frem i tråden at det du kommer med er skarva løgn, så det er greit nok og ikke hevde det igjen (så blir det en litt mer konstruktiv dialog).
Det får være grenser. Kan du vennligst fortelle meg hvor man kan laste ned xcode fritt uten å registrere seg hos Apple som utvikler?

I utgangspunktet så har alle som eier en Mac kjøpt de siste årene tilgang til disse verktøyene uten noen form for registrering - inntil de eventuelt klarer å rote bort DVD-platen med OS X og XCode. Kan du vennligst forklare hvorfor du lager så mye rabalder omkring at de få sjelene som er i stand til å rote bort sin originale OS X DVD må ta seg bryet med enten å låne en slik DVD fra bekjente, eller gjøre en enkel registrering for gratis tilgang til det samme? Er det noe mindre bryderi med å skaffe en utviklingsverktøyene til Microsoft? Er det mindre arbeidskrevende å tråle nettet etter bits&pieces for å sette sammen verktøykassen du trenger som Linux-utvikler?

 

Det er en ganske grov påstand å kalle noen for en løgner, og jeg vil gjerne vite på akkurat hvilken måte du mener jeg har løyet her. Jeg synes i det hele tatt både du og Newton begynner å bli ganske dryge på personangrepene til tross for at jeg konsekvent har holdt meg til sak, men lunten min begynner å bli ganske tynnslitt, så jeg foreslår at du bruker det du har av tenkende hjerne på å forklare meg akkurat hva du mener jeg lyver med.

 

For å ta et eksempel, her presterer du både en usannhet og et personangrep rettet mot meg:

Jeg ønsker ikke å være noen Gregers Werle, men du bør seriøst vurdere å gå i tenkeboksen. I det øyeblikk du i fullt alvor omtaler et amerikansk selskap som et tenkende vesen har du krysset en grense. Du har ikke vært rasjonell på en god stund.

Usant, fordi jeg i de påfølgende setningene som du valgte å ikke sitere i samme innlegg, skrev nøyaktig det motsatte av det du hevder. Jeg skrev: "Apple er et selskap, et selskap er en juridisk enhet og kan i seg selv ikke tenke. Det er menneskene som leder selskapet som tenker, og definerer selskapets mål og prioriteringer - når vi snakker om hva Apple tenker på så er det altså i overført betydning."

Pesonangrep fordi du går på meg som person, ikke på sak i det hele tatt, og hevder at jeg har "krysset en grense" og ikke er rasjonell.

Lenke til kommentar

Vel Xcode ligger på DVDen...

 

Hvis du roter bort DVDen kan du laste ned Xcode gratis, ved å registrere deg som utvikler. Men du skal få den, man må registrere seg som utvikler for å laste det ned, man må altså skrive en epost adresse og svare på en mail. La gå det krever en viss innsats for å få tak i det, og jeg må innrømme det, man må registrere seg. Forsåvidt uproblematisk når man søker download xCode i Google kommer man rett inn på nedlastningsiden hvor det står registrer deg å last ned xCode. Mulig du var uheldig, eller mulig Apple har forbedret siden sin nylig. I hvertfall er det ikke veldig vanskelig å få tak i xCode, så jeg tok feil når jeg sa det var løgn, men det er snakk om å vri sannheten når man skaper inntrykk av at Apple hindrer folk i å utvikle til platformen (mitt inntrykk er at det er veldig fokus på utvikling av small apps til plattformen både i bukermiljøer og av Apple).

 

Til sist er det naturlig å stille spørsmålet... Er det greit å kreve av et selskap å kreve at folk må komme med personl opplysninger for å kunne laste ned et program, selv synes jeg det er litt problematisk. Samtidig er dette et generelt problem, og det finnes jo stort sett ikke et eneste program man kan laste ned uten å registrere seg. En tredje ting man bør tenke på når man sammenligner Apple og Ms sin holdning til utviklere er at Xcode ikke tilsvare MS Visual Express som er den versjonen av MS Visual man kan laste ned gratis, derimot er Xcode fullversjonen av Apples utviklerverktøy. Dermed kan vi si at MS legger ut en slanket versjon av sitt utviklerverktøy uten å kreve registrering, mens Apple legger ut fullversjonen, men krever registrering. Jeg vet ikke hva som gir den beste servicen, selv har jeg aldri utviklet programmer så jeg vet ikke om en fullversjon gir noen fordeler for Hobby brukere.

 

 

Jeg prøver her å støtte deg (så synes det var litt dumt at du fikk følsen av at jeg angrep deg), jeg har flere ganger skrevet at Newton går for langt og at han har et naivt forhold til Apple (et slik forhold Apple vil at han skal ha). Det er heller ikke slik at jeg bare bruker Apple, faktisk bruker jeg både Linux og Windows, jeg er en tilhenger av Open Source bevegelsen og har gått på foredrag med Richard Stallmann. Jeg er også til en viss grad enig med det du skriver at Apple (spytter OpenSource bevegelsen i øynene) de har en tendens til å utnytte Open Source bevegelsen, for deretter å lukke deres bidrag inn i et prioritært OS. Et godt eksempel på dette er da de brukte KDEs Konqueror til å lage Webkit, for deretter å la det bli en del av en prioritær nettleser. Dette kan man se på både som positivt og negativt slik jeg ser det, det positive er at Apple i større grad enn mange andre har tro på Open Source bevegelsen. Det negative er selvsagt at noe som var fritt blir en del av noe som er lukket, men årsaken til dette er i større grad at KDE bruker LGPL lisensen som ikke gir noen god beskyttelse for dette. Etter min mening bør Open Source bevegelsen i større grad bygge sitt eget system som bare er basert på GPL lisenser. Dette er selvsagt vanskelig i en verden der man må snakke med andre maskiner på internett, men da får man heller droppe ting som flash etc. i hvertfall for en periode frem til andre følger på...

Lenke til kommentar

@modin: Vennligst slutt å lyve om meg. Jeg har ikke et naivt forhold til Apple. Jeg har et langvarig, profesjonelt forhold til Apple - og kan derfor mye om både selskapet og produktene, kunnskap som jeg velger å dele med andre som kan være interesserte.

Har du noe faktisk å utsette på det jeg skriver, konfronter meg og knus meg gjerne med dokumenterte fakta hvis du kan vise at jeg tar feil. Men ikke prat piss om meg i tredje person, bak min rygg.

 

Når det gjelder KDE Konqueror og WebKit, så var det rendering-motoren KHTML Apple benyttet i WebKit og Safari. Konqueror/KHTML var lite kjent og lite brukt før Apple tok tak i koden og lagde en WebKit-fork og la ned betydelige ressurser i utviklingen av denne. Senere kom også store aktører som Nokia og Google og hengte seg på WebKit-toget. Nå er det fortsatt stort sett bare Konqueror som er basert på KHTML, mens ca 20 ulike nettlesere er basert på WebKit. Dermed skal man ikke ignorere det faktum at Apple har bidratt svært mye tilbake til OSS, og har en stor del av æren for at WebKit har blitt langt mer utbredt enn det Konqueror/KHTML noen gang kunne drømme om. Slik sett er det som var fritt fortsatt fritt i WebKit, og dessuten gjort tilgjengelig for langt flere mennesker - og i motsetning til før, implementert i solide nettlesere på alle relevante OS-plattformer.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Du kan selvsagt tro hva du vil om hva som ville ha skjedd under andre omstendigheter. Jeg har imidlertid vist at Apples finansielle situasjon ikke var slik at de trengte 150 mill $ - og at en slik relativt sett liten sum ville gjort lite fra eller til.
Jeg har vel allerede dokumentert at holdningen rapporter av CNET var ganske annerledes når Bill Gates kom på banen. På det tidspunktet rant pengene ut, og mange tvilte på Apples fremtid i PC-bransjen. iMac var forøvrig ikke noe Allah fra oven som du forsøkte å fremstille tidligere, du kan jo sjekke ut hvor lenge det blaffet varte. Her har du litt mer lesestoff:

http://news.cnet.com/IDC-gives-Apple-worst...1_3-278153.html

Når det gjelder min slengbemerkning om en prosent andel til Apple, så orker ikke jeg google frem alle tallene fra tolv år tilbake. Bare for å vise deg et kjent referansepunkt har vi onestat.com sin 1,43% fra 2002:

http://www.onestat.net/html/aboutus_pressbox10.html

Poenget ditt? Apples markedsandel var lavere i 2002 enn i 1997, men det var vel ikke det tidspunktet vi diskuterte, eller?

Ifølge din egen kilde IDC var den vel omtrent den samme, med alle de usikkerheter en slik kilde har. Har du forresten nå funnet ut hva IDC mener når de sier markedsandel? Hvilket marked er det de sikter til? For å gjøre det rimelig klart er det OS i antall enheter som jeg siktet til, og som onestat refererte.
Nå var det heller ingen ting i ditt tall på "knapt en prosent" som spesifiserte om det var nettleserstatistikk, omsetningsverdi eller antall solgte enheter.
Helt korrekt, men de siste årene har det vært rimelig tydelig hva som er ment her og andre steder hver gang man har referert til andel siden GNU/Linux typisk er gratis på desktop, og sjelden selges med maskin.
Det var nok fordi de fleste skjønner at når IDC eller Gartner publiserer tall om markedsandeler i PC-markedet så er det i det store og hele enhetssalg det er snakk om.
Jeg har vel lest begge veier fra disse to tidligere, så jeg registrerer at det ikke er så nøye for deg hva det egentlig regnes prosent av.
MS har hatt et helt annet fokus på å tiltrekke seg utviklere, mens Apple gjør stunt som å kreve registrering for å la utviklere laste ned GPL kode som GCC. Apple overlater til GNU/Linux å tilby et utviklermiljø mens de spytter det samme miljøet i ansiktet. Ingen buzzwords fra reklame om livsstil og kreativitet endrer dette.

Ja, for dere som roter bort OS X DVD-platen med XCode, så kan man foreta en gratis registrering for å bli ADC-medlem, som gir gratis tilgang til GCC og en mengde andre verktøy.

Jeg forstår at dette virker helt naturlig på deg. For meg er det faktisk veldig provoserende å måtte bruke vesentlig mer enn to minutter på å gi Apple mine personopplysninger for å laste ned noe Apple har rippet fra GNU/Linux. Her er nok vårt verdensbilde svært forskjellig.
De ekstremt paranoide rotekoppene får heller låne en OS X DVD av noen
Først må du finne en med plata, og ikke nok med det, han må ha samme OSX versjon som deg. Jeg satt da på Tiger, you do the math. Jeg brukte vesentlig mer enn to minutter. Jeg forstår jo at enkelte rammer inn plata si på veggen, og slik har den godt tilgjengelig. Det koster jo tross alt en tusing å få tak i den (vennligst ikke heng deg opp i at jeg rundet av til en tusenlapp).
Apple bidrar stort til mange av open source prosjektene som de henter ressurser fra. Et par eksempler: WebKit skulle vel være kjent for de fleste, CUPS er kanskje kjent for noen, men at Apple har åpnet opp sitt eget Grand Central Dispatch, en av kronjuvelene i nye Snow Leopard, er kanskje ikke så godt kjent. Ingen FUD fra angstbiterske Apple-hatere kan overskygge det faktum at Apple sår der de høster, og bidrar vesentlig til viktige OSS-prosjekt.
Det er de samme prosjektene Apple selv er avhengige av. Bidragene fra Apple er ytterst beskjedne, med forbehold om at jeg ikke har kikket nærmere på GCD.
Vel Xcode ligger på DVDen...
som koster en tusing, og sikkert også registrering på et eller annet vis

http://store.apple.com/us/product/MAC_OS_X_SNGL

Akkurat hva var det som fikk deg til å kalle meg en løgner?

Lenke til kommentar
I utgangspunktet så har alle som eier en Mac kjøpt de siste årene tilgang til disse verktøyene uten noen form for registrering - inntil de eventuelt klarer å rote bort DVD-platen med OS X og XCode. Kan du vennligst forklare hvorfor du lager så mye rabalder omkring at de få sjelene som er i stand til å rote bort sin originale OS X DVD må ta seg bryet med enten å låne en slik DVD fra bekjente, eller gjøre en enkel registrering for gratis tilgang til det samme? Er det noe mindre bryderi med å skaffe en utviklingsverktøyene til Microsoft?
MS lager sine egne utviklingsverktøy, det er en helt annen situasjon. Når det er sagt har MS lagt svært mye energi ned i å gjøre dette smertefritt for utvikleren, VS er ved siden av MS office det MS har best kvalitet på. Dessverre ødelegger MS hele greia med diverse lock-in mekanismer.
Er det mindre arbeidskrevende å tråle nettet etter bits&pieces for å sette sammen verktøykassen du trenger som Linux-utvikler?
Kanskje du skulle lest tråden jeg linket til likevel, da blir det litt mindre pinlig for deg. I alle Debian derivater er det inneholdt i en pakke:

http://packages.debian.org/search?keywords=build-essential

og denne kan selvfølgelig alle laste ned uten å registrere seg noe sted. Foruten serverne som tilbyr disse til deg over hele verden med et par tastetrykk kan du laste ned Debian pakkene direkte fra åpne lenker:

http://packages.ubuntu.com/hardy/build-essential

Det er slik den åpne modellen funker.

Lenke til kommentar
Vel Xcode ligger på DVDen...
som koster en tusing, og sikkert også registrering på et eller annet vis

http://store.apple.com/us/product/MAC_OS_X_SNGL

Kan bekrefte at man IKKE trenger å registrere seg for å installere Xcode fra DVDen. Dessuten følger den med alle Macer som blir solgt, ergo ingen grunn til å måtte kjøpe den separat, om man ikke roter den bort (ikke SÅ vanskelig å legge den i ei skuff, for så å ta den opp når den trengs).

Lenke til kommentar
Når det gjelder KDE Konqueror og WebKit, så var det rendering-motoren KHTML Apple benyttet i WebKit og Safari. Konqueror/KHTML var lite kjent og lite brukt før Apple tok tak i koden og lagde en WebKit-fork og la ned betydelige ressurser i utviklingen av denne. Senere kom også store aktører som Nokia og Google og hengte seg på WebKit-toget. Nå er det fortsatt stort sett bare Konqueror som er basert på KHTML, mens ca 20 ulike nettlesere er basert på WebKit. Dermed skal man ikke ignorere det faktum at Apple har bidratt svært mye tilbake til OSS, og har en stor del av æren for at WebKit har blitt langt mer utbredt enn det Konqueror/KHTML noen gang kunne drømme om. Slik sett er det som var fritt fortsatt fritt i WebKit, og dessuten gjort tilgjengelig for langt flere mennesker - og i motsetning til før, implementert i solide nettlesere på alle relevante OS-plattformer.

 

Other companies relying on WebKit for their browser will basically be slaves to Apple's release cycles, and Apple will always control where WebKit is heading and optimize it for their own products.

 

http://my.opera.com/haavard/blog/2009/08/2...-browser-engine

http://news.cnet.com/8301-13505_3-10317465-16.html

 

Is Apple's WebKit a patent minefield?:

http://my.opera.com/haavard/blog/2009/07/07/webkit-patents

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at man IKKE trenger å registrere seg for å installere Xcode fra DVDen. Dessuten følger den med alle Macer som blir solgt, ergo ingen grunn til å måtte kjøpe den separat, om man ikke roter den bort (ikke SÅ vanskelig å legge den i ei skuff, for så å ta den opp når den trengs).
Hvem i all verden er det som har påstått det? Denne tråden er rotete nok, så det er fint om du holder slike stråmenn utenfor. Hvorvidt du synes det er vanskelig eller ikke er også revnende likegyldig. Poenget er om du synes Apple sin måte å håndtere dette på er greit, det synes ikke jeg, og det gir jeg klart uttrykk for. Forøvrig har jeg hjulpet til med porting av fri programvare over på OSX, men jeg begynner å få blandede følelser over å ha brukt energi på dette når jeg ser hvilke holdninger som lever i den leiren.
Lenke til kommentar

Da får du lese en gang til, det var anskaffelse av OSX DVD/lisens jeg mente sikkert krevde registrering. Bare for å gjøre det rimelig klart mener jeg alle burde ha tilgang til xcode (uten å legge igjen personalia hos Apple først), ikke bare mennesker som mener at alle burde skyve noen lapper til Steve Jobs ved hver utgivelse av OSX. Min holdning er grunnet at xcode er hovedsaklig GNU/Linux kode. Ble det tydeligere nå? Hvis ikke foreslår jeg at du leser GPL helt til du forstår hva den betyr.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Apple er jaggu meg den særeste produsenten jeg vet om. Greit de gjør som de vil, og jeg som kunde holder meg lengre og lengre unna.

Tror du er inne på noe.

 

Jeg for min del har vel egentlig ikke hatt noen sterke formeninger om Apple, inntil jeg idag leste at de har nektet å reparere Mac'n i garantiperioden fordi eierne er røykere. Ifølge Apple var maskinene da å anse som farlig BioHarzard og helserisiko.

 

http://www.techradar.com/news/computing/ap...-smokers-652934

http://www.macuser.co.uk/news/273214/apple...okers-macs.html

 

jeez, hvor er vi på vei?

Lenke til kommentar
Apple er jaggu meg den særeste produsenten jeg vet om. Greit de gjør som de vil, og jeg som kunde holder meg lengre og lengre unna.

Tror du er inne på noe.

 

Jeg for min del har vel egentlig ikke hatt noen sterke formeninger om Apple, inntil jeg idag leste at de har nektet å reparere Mac'n i garantiperioden fordi eierne er røykere. Ifølge Apple var maskinene da å anse som farlig BioHarzard og helserisiko.

Det er ingen tvil om at slike avleiringer inni en PC, som følge av intensiv røyking, faktisk inneholder konsentrerte mengder av svært skadelige stoffer. 60 milligram nikotin - eller innholdet i 5 sigaretter - er nok gift til at det kan drepe deg.

 

Til et samfunn der man er oppmerksom på beskyttelse mot giftstoffer i arbeidslivet, kanskje?

Lenke til kommentar
Apple er jaggu meg den særeste produsenten jeg vet om. Greit de gjør som de vil, og jeg som kunde holder meg lengre og lengre unna.

Tror du er inne på noe.

 

Jeg for min del har vel egentlig ikke hatt noen sterke formeninger om Apple, inntil jeg idag leste at de har nektet å reparere Mac'n i garantiperioden fordi eierne er røykere. Ifølge Apple var maskinene da å anse som farlig BioHarzard og helserisiko.

Det er ingen tvil om at slike avleiringer inni en PC, som følge av intensiv røyking, faktisk inneholder konsentrerte mengder av svært skadelige stoffer. 60 milligram nikotin - eller innholdet i 5 sigaretter - er nok gift til at det kan drepe deg.

 

Til et samfunn der man er oppmerksom på beskyttelse mot giftstoffer i arbeidslivet, kanskje?

 

Nå skal det nevnes at man gjerne ikke røyker inn 12 mg per sigarett, 2 mg er nok nærmere sannheten. Viderer er det mye i en PC som er farlig om man begynner å spise det, eller injisere det i blodet. Riktignok kan svært konsentrert nikotin være farlig også på huden, men jeg er skeptisk til at det er noen reell akutt fare for forgiftning av disse nikotinsporene.

 

Og om arbeiderenes helse virkelig var det eneste som var tatt ehnsyn til i denne saken, hvorfor ordner ikke apple et system der man har minimal kontakt med stoffene om det skulle komme en "kontaminert" PC?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Til et samfunn der man er oppmerksom på beskyttelse mot giftstoffer i arbeidslivet, kanskje?

Det er uansett å gå langt over streken synes jeg. Sammenlignet med den aktuelle person som faktisk innhalerer røyk og kan leve vel en mannsalder, er evt. "bio hazard" på komponenter bare flisespikkeri.

 

Nå vet jeg/vi vel ikke om overnevnte tilfeller er engangshendelser eller vedtatt ny policy, men indirekte så er dette en snikinnføring av røykeforbud i ditt eget hus.

 

I forlengelsen av dette kan jo andre bransjer også hive seg på; Tv/Radio butikken nekter garanti-rep på flat-tv'n fordi noen i din husstand er røyker. Bilbutikken/verksted nekter 30 000 km. service på den nye bilen fordi det røykes i heimen/Bio Hazard i klærne, osv.

 

Håper vi er langt unna noe slikt her hjemme i allefall (dog stoler jeg ikke helt på Mr. Storberget) så følg nøye med folkens :ph34r:

Lenke til kommentar
Det er uansett å gå langt over streken synes jeg. Sammenlignet med den aktuelle person som faktisk innhalerer røyk og kan leve vel en mannsalder, er evt. "bio hazard" på komponenter bare flisespikkeri.

Hva den aktuelle personen gjør i sitt eget, lukkede miljø er opp til vedkommende. Hva personen eksponerer andre for, enten det er gjennom passiv røyking eller giftspredning på andre måter, blir ikke en privatsak. Jeg vet ikke om du noen gang har sett inni datamaskinen til en størrøyker, eller forsøkt å rengjøre en slik maskin inni...jeg har, og det var ikke noe pent syn eller en oppgave som egentlig lot seg løse med konvensjonelle rengjøringsmetoder...

 

Nå vet jeg/vi vel ikke om overnevnte tilfeller er engangshendelser eller vedtatt ny policy, men indirekte så er dette en snikinnføring av røykeforbud i ditt eget hus.

Hele saken er basert på to tilfeller i USA...det ene tilfellet var "overoppheting", som følge av svikt i kjølesystem/vifter, det andre var svikt i optisk drev og harddisk...

Det sies ikke noe om hvor ille disse tilfellene var, om det så slik ut:

_wsb_454x336_Smoking2.jpg

 

eller slik:

757258_f496.jpg

 

eller slik:

cpuguide1.jpg

 

eller slik:

dusty-computer-1.jpg

 

I forlengelsen av dette kan jo andre bransjer også hive seg på; Tv/Radio butikken nekter garanti-rep på flat-tv'n fordi noen i din husstand er røyker. Bilbutikken/verksted nekter 30 000 km. service på den nye bilen fordi det røykes i heimen/Bio Hazard i klærne, osv.

Vel, det er en kjent sak at f.eks bruktbiler som har blitt brukt av røykere er langt mindre verdt fordi de forringes sterkere innvendig. Det er også slik at det er vanlig med røykeforbud i hotellrom, leiebiler, osv, selv om bare du bruker rommet eller bilen i en periode, fordi lukt og partikler ikke lar seg fjerne enkelt og fordi noen reagerer på dette. Det er dessuten forskjell på å røyke og å røyke...en sigarett eller to i stua på lørdagskvelden eller 40 om dagen i et lite, lukket kontor som aldri rengjøres - stor forskjell i skadevirkning på både folk og utstyr.

 

Håper vi er langt unna noe slikt her hjemme i allefall (dog stoler jeg ikke helt på Mr. Storberget) så følg nøye med folkens :ph34r:

Se på det første bildet over, som viser hvordan det kan se ut inni PCen til en storrøyker. Tenk deg at du får inn slike daglig, som er dekket av noe som kan se ut som et tynt lag av karamell innvendig, ispedd mer "lodne" avleiringer med brunt, klissete "støv" - og du vet at dette er giftig, stinker og setter seg i hud og klær. Tenk deg at du blir satt til å fikse dem....

Dette dreier seg ikke bare om folks liv og helse, det dreier seg faktisk også om at du utsetter elektroniske enheter for et miljø som er direkte skadelig for selve enhetene og drastisk øker sjansen for feil. En PC der kjølesystemet er ødelagt av en klebrig guffe av tjære, nikotin og annet "godteri" vil svikte, og det er ikke produsenten som kan lastes for at PCen har stått i tre år i konstant gifttåke.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg har sett innsiden på et par maskiner som har vært brukt av røykere. Det var ikke pent. Jeg kan lett forestille meg at røykingen var helseskadelig for både maskin og reparatør. Sikkert ikke bra for brukeren heller, men det er strengt tatt et eget valg. Jeg synes ikke andre skal måtte lide for denne typen dumskap, enten det er teknikere som gjør et ærlig arbeid eller aksjonærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...