Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått utbetalt for stort tjenestetillegg, og forsvaret vil ha pengene tilbake. Hvilke rettigheter har jeg?


vonLime

Anbefalte innlegg

Som tittel sier, så har jeg fått utbetalt for mye penger. Hvilke rettigheter har jeg mtp tilbakebetaling av pengene? Jeg fullførte bare to uker av tjenesten før jeg ble sendt hjem, og har fått utbetalt ca 10 000 i dimmisjonspenger og "dagpenger". Nå vil forsvarets lønningsadm. ha 7400 av dem tilbake. Hva gjør jeg?

 

von L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel relativt selvsagt at problemet er at jeg har brukt opp pengene. Og jeg får bare 15 000 i lønn, og kan ikke klare meg hele desember på 7500 kroner når jeg må betale husleie, strøm, internett og forsikring på 5000 kroner.

 

De betalte først ut 4930 kroner den første måneden og så 4000 måneden etter, og 1000 måneden etter det igjen. Må jeg betale for den første måneden da? Den første måneden hadde jeg jo ikke hatt noen mulighet for å vite at det var feil utbetalt?

Lenke til kommentar
Som tittel sier, så har jeg fått utbetalt for mye penger. Hvilke rettigheter har jeg mtp tilbakebetaling av pengene? Jeg fullførte bare to uker av tjenesten før jeg ble sendt hjem, og har fått utbetalt ca 10 000 i dimmisjonspenger og "dagpenger". Nå vil forsvarets lønningsadm. ha 7400 av dem tilbake. Hva gjør jeg?

 

von L

 

Betaler tilbake pengene. Eller mente du egentlig å stille spørsmålet "Hvordan kan jeg slippe å betale tilbake penger som ikke er mine?", kanskje?

Lenke til kommentar

Burde kanskje ringe en bjelle for deg når du får utbetalt 10. 000 etter noen få dagers tjeneste. Det at du ønsker å kjøpe deg Led- Tv betyr ikke at forsvaret ikke har rett på pengene sine. Skattebetalerene skal ikke betale for ditt Led- TV.

 

Kontakt forsvaret og få fikset tilbakebetalingsordning.

Lenke til kommentar
Blir det isåfall renter på det?

 

Irriterende at dette skulle gå ut over meg. Jeg har lyst på LED-tv!!!

 

Tosk...

 

Du betaler tilbake. Ta deg et forbrukslån og betal tilbake.

Det er helt klart at de pengene ble utbetalt feil. At du har valgt å bruke dem er din egen feil.

7500,- er ikke all verden uansett.

Lenke til kommentar

Du stusset med andre ord ikkje litt på at forsvaret meinte du har forkjent 10 000 kroner for 14 dagers "jobbing" under førsteganstjenesten?

 

Trur desverre du ikkje kjem så langt med å påstå at du ikkje kunne vite at dette var ein feil. 10 000 kroner for to veker er jo omtrent det ein person som jobber fulltid får utbetalt det, og det er vell allment kjent at vernepliktige ikkje er lønna arbeidstakarar?

Lenke til kommentar

Forsto såklart at pengene ble utbetalt feil. De første 4930 trodde jeg var mine. Det jeg mente i mitt nest siste innlegg var om jeg må betale tilbake 7500 eller om jeg kan slippe unna med å betale kun for de to ekstra utbetalingene?

 

Hvordan kunne jeg vite at jeg skulle få 3000 kroner og ikke 4930 for de to ukene jeg var der?

 

De 4000 kronene jeg fikk 2. utbetaling forsto jeg at var feil, men jeg tenkte at det kun var et glipp, og at det kom til å bli borte i alt byråkratiet. Når jeg fikk den 3. utbetalingen på 1000 kroner, tok jeg vare på de pengene, fordi jeg visste at det var en stor mulighet for at jeg måtte betale tilbake. Jeg er da ikke dum heller.

 

EDIT: Spørsmålet er med andre ord om det er noen smutthull som sier at jeg kan beholde de 2000 kronene jeg fikk for mye på første utbetaling pga av at det ikke var noen grunn til å tro at jeg hadde fått for mye.

Endret av vonLime
Lenke til kommentar
EDIT: Spørsmålet er med andre ord om det er noen smutthull som sier at jeg kan beholde de 2000 kronene jeg fikk for mye på første utbetaling pga av at det ikke var noen grunn til å tro at jeg hadde fått for mye.

Slik at du heller kan bruke pengene på å kjøpe deg ny TV?

 

Selvfølgelig finnes det ikke slike smutthull som gjør at du bare kan beholde penger du egentlig ikke har krav på.

Ta kontakt med dem heller og prøv å avtale en nedbetalingsplan. Ellers blir vel et forbrukslån det neste. Tilbakebetale må du uansett. Kjipt, men sant. :yes:

Lenke til kommentar
Joda, det finnes visse smutthull. Det frister bare ikke å redegjøre for dem til en person som vil ufortjent bruke mine skattepenger på LED-TV...
Jeg har nå ingen problemer med å tro at trådstarter trodde den første utbetalingen var riktig.

Tja. Det logiske ville jo være å sette seg inn i rettigheter og plikter ved tidlig avbrutt førstegangstjeneste. Skal ikke se bort i fra at han til og med har fått beskjed om å gjøre dette, eventuelt har fått utlevert papirer angående akkurat dette, men menneskelig svikt eksisterer i hvert fall.

 

Det er i alle fall ikke særlig vanskelig å finne ut at en har utbetalt 140 kroner per dag i tjenestetillegg. Det står ikke i noen papirer at en tjener en viss sum i måneden (det står dog at utbetaling skjer månedlig, men det er ikke det samme). 140*14 er på ingen måte 4900 kroner.

Lenke til kommentar

Du hjelper ikke akkurat saken din med å komme med de utbrud som du kommer med.

 

Irriterende at dette skulle gå ut over meg. Jeg har lyst på LED-tv!!!
EDIT: Spørsmålet er med andre ord om det er noen smutthull som sier at jeg kan beholde de 2000 kronene jeg fikk for mye på første utbetaling pga av at det ikke var noen grunn til å tro at jeg hadde fått for mye.
...utbetaling forsto jeg at var feil, men jeg tenkte at det kun var et glipp, og at det kom til å bli borte i alt byråkratiet.

 

 

Du får bare gjøre d et flertallet sier, ring de og forklar situasjonen. Hjelper ikke å spørre folk her hvordan du skal snike deg unna.

Lenke til kommentar
Jeg har lyst på LED-tv!!!

 

Ja, men da er det greit!

 

Ærlig talt. Du har fått utbetalt penger fra staten som ikke er dine, blir bedt om å betale de tilbake og spør etter hvilke rettigheter du har så du kan beholde pengene?

 

Et tips er å ikke svi av tusenvis av kroner som på mystisk vis kommer inn på kontoen din. Du kan sikkert få ordnet en betalingsutsettelse om du snakker med riktig person i Forsvaret, men du må regne med å betale renter på beløpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...