Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått utbetalt for stort tjenestetillegg, og forsvaret vil ha pengene tilbake. Hvilke rettigheter har jeg?


vonLime

Anbefalte innlegg

Et sentralt spørsmål er om du burde forstått at du ikke hadde krav på 5000 i godtgjørelse fra Forsvaret.

 

En rekke momenter vil spille inn i en slik vurdering, blant annet hvilken informasjon Forsvaret har gitt om godtgjørelse ifm dimiteringen.

 

På bakgrunn av opplysningene du har kommet med til nå, er det vanskelig å svare enten ja eller nei på spørsmålet om du er forpliktet til å betale tilbake 2000,- fra første utbetaling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er i alle fall ikke særlig vanskelig å finne ut at en har utbetalt 140 kroner per dag i tjenestetillegg. Det står ikke i noen papirer at en tjener en viss sum i måneden (det står dog at utbetaling skjer månedlig, men det er ikke det samme). 140*14 er på ingen måte 4900 kroner.

Man får da vitterlig også dimmisjonsgodtgjørelse, som vi ikke har fått noen informasjon om.

 

Et sentralt spørsmål er om du burde forstått at du ikke hadde krav på 5000 i godtgjørelse fra Forsvaret.

 

En rekke momenter vil spille inn i en slik vurdering, blant annet hvilken informasjon Forsvaret har gitt om godtgjørelse ifm dimiteringen.

 

På bakgrunn av opplysningene du har kommet med til nå, er det vanskelig å svare enten ja eller nei på spørsmålet om du er forpliktet til å betale tilbake 2000,- fra første utbetaling.

Som sagt, jeg har ikke fått noen informasjon om hvorvidt vi skulle få dimmisjonspenger eller ikke. Jeg kunne derfor ikke vite at de 2000 kronene var mer enn jeg hadde rett på.

 

Beklager forøvrig treigt svar. Fyllte år, så hadde en herlig båtreise tur-retur Danmark med godt selskap og masse champagne :)

Lenke til kommentar
Det er i alle fall ikke særlig vanskelig å finne ut at en har utbetalt 140 kroner per dag i tjenestetillegg. Det står ikke i noen papirer at en tjener en viss sum i måneden (det står dog at utbetaling skjer månedlig, men det er ikke det samme). 140*14 er på ingen måte 4900 kroner.

Man får da vitterlig også dimmisjonsgodtgjørelse, som vi ikke har fått noen informasjon om.

Dimisjonsgodtgjørelsen er 27870*(antall dager tjenestegjort)/365. I ditt tilfelle er det 27870*14/365, eller 1069 kroner. Du skulle også ha utbetalt 145*14=2030. Til sammen har du altså krav på 1069+2030=3099 kroner. Alt utover det skal du betale tilbake. Dette hadde du funnet ut enten ved å lese i soldathåndboka (den har du vel fått?) eller å lese her: http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/_konomi/

 

Den kommer opp blant de øverste resultatene om du googler "dimisjonsgodtgjørelse", "økonomi i forsvaret" og en haug andre ting. Den er ikke vanskelig å finne.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg håper på personen på andre siden av mailadressa jeg fant er forstående for at en "primitiv liten totning" som meg brukte opp de første 5000 i god tro, og at jeg ikke må betale tilbake dem. Fant forøvrig en 42" plasma som dekker mine behov, og den fikk jeg til 2000. Så da blir det litt billigere TV på meg allikevel :p

Lenke til kommentar

Du kommer garantert ikke til å få beholde disse 5k, ingen saksbehandler kan godkjenne dette. Skulle du ha slippet å betale tilbake, måtte feilen ikke bli oppdaget.

 

Du kan håpe på en god tilbakebetalings plan. Du må prøve å si at pengene har gått til husleie o.l. Hvis de hører at du har brukt de på TV eller annen "luksus", vil de trolig kreve at du selger dette for å betale pengene igjen.

Lenke til kommentar

om du ikke betaler tilbake går det en stund og så trekker de det fra lønningene dine når du begynner å betale skatt som alle andre.. da blir det nok også trekt litt ekstra, kanskje 10-15 lapper i steden for 7500.. its up to you, det blir tilbakebetalt uansett så lenge du ikke flytter til utlandet eller dauer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...