Gå til innhold

Test: Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hastigheten på overføring til minnepinner er katastrofalt dårlig.

det tar også katastrofalt lang tid å slette på minnepinnen.

Ubuntu grisebanker W7.

Syns det er katastrofalt dårlig av Microsoft og ikke klare å hoste opp noe bedre !

 

Har sett veldig varierende resultater her vs xp.

Et av problemene når man for eksempel skal overføre bilder fra en minnepinne til os er at W7 og vista faktisk laster ned den informasjonen de trenger for å lage thumbnails av bildene og har du Ctrl + a og startet å kopiere så tar dette mye lengre tid enn feks xp som ikke gjør det samme.

 

Om noen vet om en "tweak" eller hack som kan stoppe w7 fra å lage thumbnails på eksterne enheter / usb drives så hadde det vært veldig kjekt. I alle fall så fort w7 har gjort ferdig thumbs så er også kopieringen ofte utført så og si øyeblikkelig.

 

Men når det gjelder rene filoverføringer via usb så ser det ut som xp og w7 ligger ganske likt ann, overførte en .iso fil på 8Gb og mener det var en svært liten margin i favør av W7 med Corsair Flash Voyager som jeg brukte.

Lenke til kommentar
Hastigheten på overføring til minnepinner er katastrofalt dårlig.

det tar også katastrofalt lang tid å slette på minnepinnen.

Ubuntu grisebanker W7.

Syns det er katastrofalt dårlig av Microsoft og ikke klare å hoste opp noe bedre !

 

desverre, har jeg _litt_noe_ annet å drive med, enn å leke med minnepenner hele dagen. dette er det eneste du fant å klage på? Mens du fortsatt er i gang, hva med å vise noen kilder?

Lenke til kommentar
Har dere noe grunnlag for å si at windows 7 kunne blitt lansert som en servicepack til vista? Hadde det egentlig vært teknisk mulig? Hvor mye kode er ny?

 

Se på Xp. Det er syv hav mellom XP lansering og XP SP2/SP3. Interfacet er likt men det er jo nesten totalrenovert og lappet på undersiden.

 

Win 7 er bugfikses og optimalisert kode og noe nytt fra Vista, så det kan fint ha vært en SP.

 

Dessuten er det jo aldri vært snakk om arbeidsmengden/kode som angir om det er en SP eller ei.

 

Men, vi finner oss i det. Vi kjøper og delvis påtvinges (OEM på nye pcer) et halvferdig produkt (les Vista). Det går et par år de halvveis retter det værste. I mellomtiden viderutvikler de Vista, og produktet og det ytelsen/stabiliteten du ble lovet når du kjøpte Vista, ja den må du pent betale igjen for.

 

Det kan faktisk sammenlignes med å få noen til å bygge et hus. Det er dårlig og langt fra forventet. Men 2 år etterpå har de samme snekkerne laget et hus slik det skal være, og du får ingen kompensasjon og eller feilfiks, men du kan få lov å kjøpe det nye huset,

 

Altså det som ikke holder mål, kan man i de aller fleste tilfeller levere tilbake. Men hvordan er det å "reklamere" om OS ikke fungerer som forventet? Noen som har prøvd og er det i det hele tatt mulig?

 

Og for ordensskyld, så vet jeg at software i praksis aldri blir 100% feilfri eller 100% kompatibelt med alt, men det betyr jo ikke at vi skal finne oss i alt?

Lenke til kommentar
For oss som har gratis XP Pro fra jobben, er det noe poeng å betale for W7?

 

XP har et problem. Det er så gammalt at med nyere hardware klarer det ikke utnytte det fult ut. Dette gjelder strømstyring, ytelses osv. Sikkerhet er også et annet spørsmål.

 

Så det er et poeng, selv om XP kanskje fungerer like greit for deg.

 

Jeg er en av de få som aldri har fordratt XP, synes det har vært noe ræl i alle år, så kan ikke forstå hva folk synes er så bra med det, bortsett fra at det ytelsesmessig ikke krever så mye.

Lenke til kommentar
Men, vi finner oss i det. Vi kjøper og delvis påtvinges (OEM på nye pcer) et halvferdig produkt (les Vista).

Det er jo fremdeles ditt valg om du i det hele tatt vil ha Windows, ingen tvinger det på deg.

Om Win7 kunne vært en sp eller ikke er for meg fullstendig uinteressant. Det viktigste er at Win7 fungerer bra, og det kan det se ut som om det gjør ut fra anmeldesene hittil.

Lenke til kommentar

Engasjerende debatt dette her ;) La oss håpe den forbli noe saklig.

 

Bet meg egentlig mest fast i den negative konklusjonen. Hvordan i huleste lar det seg gjøre å levere Windows 7 som en SP til Vista? Er det mulig?

 

Rent teoretisk, og nå tenker jeg bare høyt, burde det jo være mulig å fjerne kodelinjer, bytte utseendet, fjerne funksjoner og endre funksjoner. Men dette høres mer ut som et lappeteppearbeid. Avansert. Og for de som har sett noen lage lappetepper av den virkelige vanskelig typen, så ekke det noe du gjør sånn på sparket :p

 

Nok om lappetepper; Ville det ikke bli å klatte på noe som i utgangspunktet er tregt og tungt? Driverbasen er jo den samme, kjernen også visstnok.

 

Spørsmålet mitt er da: Går det virkelig ann å "reparere" Vista med en SP slik at det skal bli Windows 7? Forfatteren oppfordres til å svare ;)

Lenke til kommentar
Vista fungerer ganske bra om en innstallerer alle oppdateringene, eneste grunnen jeg kan se for at vista skal være problematisk er at de som har ulovlige versjoner skrur av automatiske oppdateringer pågrunn av alle problemene dette medfører om det er på.

 

Men det kan jo selvfølgelig også være at folk ikke kan å bruke windows og ikke får til de enkleste ting.

Har vært borti akkurat det selv.

 

Vista har mange problemer og ulemper. At du ikke kjenner til de er jo en ting, men det er litt voldsomt å skylde på at "folk ikke får til de enkleste ting" når du framstiller det som Vista ikke har noen ulemper. (selv etter SP så kan du jo prøve å spille av musikk og kopiere filer over nettverk samtidig, uten å endre noe i registry)

 

AtW

 

 

Jeg har brukt vista 1-2 år nå, så har en viss erfaring. Men akkurat det med å kopiere filer over lokalt nettverk har jeg ikke prøvd, regner med at det var det du mente.

 

Når jeg sier at folk ikke får til de enkleste ting så mener jeg folk som ikke er spesielt flinke med innstillinger og sånt (de som trenger pc bøker for dummies), jeg mener ikke når folk har erfaring og allikevel har problemer og ikke får det til å funke.

 

Det er forskjell på å vite hva en gjør og ha problemer, og de som ikke er så flinke og har problemer.

 

Forøvrig sier jeg ikke at vista er feilfritt, men at oppdateringene løser mye av problemene.

 

Jeg har forsøkt dette, men i Windows 7. Var hos en kompis, der har jeg satt opp alle maskinene med Windows 7. En stasjonær hvor en printer er koblet til og 2 bærbare. Tok også med min egen denne dagen. Alle er meldt inni homegroup, de ser hverandres filer og printeren fra den stasjonære blir installert som en nettverksprinter. Alt fungerer glimrende, ser filer og får printet ut fra alle maskiner.

 

MEN, det var et stort men, plutselig. For da jeg skulle kopiere en film fra min PC til den stasjonære, tok dette enormt lang tid. Så lang tid at jeg måtte avbryte hele greia og finne frem USB brikken min. (!)

 

Først av alt, routeren som holder i nettverket er ikke av 802.11N standard. Linksys. Gammel sak hvor firmware ikke har blitt oppdatert og den mister internett hvis f.eks PS3 kobler til nettverket.... Sier kanskje mer om routeren. Videre kan det jo tenkes at driverne på nettverkskortene ikke var særlig gode eller optimaliserte. Vi snakker trådløst selvfølgelig, da det er i vinden ;)

 

Konklusjonen min var da følgende: Om dette var mitt nettverk, ville jeg påtatt meg skylden, rett og slett fordi jeg vet bedre enn å overbelaste en stakkars gammel router som allikevel burde vært byttet. Men dette vet ikke mannen i gata. For han er det snakk om å bruke utstyr som finnes fra før av i hans/hennes hjem. For brukeren vil dette føles som at dette var fryktelig tungt, ikke helt hva man betalte for, kanskje.

 

Nå skal ikke jeg være urettferdig her, for det var såre enkelt å sette opp nettverket og la brukerne dele filer samt skriver. Enormt enkelt faktisk. Imponert ble jeg. Men ytelsen derimot var ikke til å bli imponert av. Selv med de mangler jeg har påpekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er i det hele tatt litt komisk at når Hardware.no beskriver endringer i Windows 7 så nevner de mest om ting som ikke har med operativsystemet å gjøre.

 

Kalkulatoren er en tilleggsapp. på lik linje med IE. Skrivebordsmiljøet er ei heller spesielt nært operativsystemet selv om MS gjerne vil at kundene skal tro dette. Slikt bruker dilldall kan itavisen og vgnett ta seg av.

 

Hvor er beskrivelsen av endringer som gjøres mot de tilknyttede fysiske enheter (f.eks, var det ikke forbedret SSD støtte?), gjennomgang av tekniske endringer i filsystemets funksjonsmåte. Endringer i driver metdikk og behandling av kjernenære add-on køer (FW, antivirus), autorisjasjons (sikkerhet) funksjonalitet etc.

 

I det hele tatt; Er det noen endringer siden Vista ?

Lenke til kommentar
Det er i det hele tatt litt komisk at når Hardware.no beskriver endringer i Windows 7 så nevner de mest om ting som ikke har med operativsystemet å gjøre.

 

Kalkulatoren er en tilleggsapp. på lik linje med IE. Skrivebordsmiljøet er ei heller spesielt nært operativsystemet selv om MS gjerne vil at kundene skal tro dette. Slikt bruker dilldall kan itavisen og vgnett ta seg av.

 

Hvor er beskrivelsen av endringer som gjøres mot de tilknyttede fysiske enheter (f.eks, var det ikke forbedret SSD støtte?), gjennomgang av tekniske endringer i filsystemets funksjonsmåte. Endringer i driver metdikk og behandling av kjernenære add-on køer (FW, antivirus), autorisjasjons (sikkerhet) funksjonalitet etc.

 

I det hele tatt; Er det noen endringer siden Vista ?

 

Enig. Det burde i såfall vært nevnt at HW kommer tilbake med en grundigere gjennomgang av OS'et, eller skaffe til veie personell som har kompetansen til å teste slikt. Eller uttale seg om det. Jeg har ikke det, jeg vet ikke om disse endringene sånn rent faktisk. Kun at SSD'er har bedre støtte i Windows 7 enn XP og det har jeg fått merke på kroppen selv...

Lenke til kommentar
Enig med deg der.

 

delt opp windows 7 tester i flere deler.

vanlig bruk, spill, video/bilde redigering osv

Der sa du det.. Vista har et drittrykte og det er nesten ingen som kjøper Vista om dem ikke får det med PCen forhåndsinstallert.

 

Jeg synes Windows 7 var mye mye raskere enn Vista og til og med oppstarten var raskere med flere sekunder.

Kjører Windows 7 på en gammel HP Pavilion laptop og Vista var bare svintreigt i forhold til Vindows 7.

Til og med i spill merket jeg at FPSen gikk opp betraktelig.

Bare dette holder for meg..

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...