Gå til innhold

Test: Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
win 7 er bra. har det på en 3dje pc nå.

men vista funker har det på 2 maskiner, en selvbygget og en hp bærbar maskin. Ikke noe problemer å bry seg om.

 

fatter ikke alle problemene folk har med vista.

 

Derimot har flere venner av meg hatt store problemer med :

1- bygget maskin uten å sjekke spesifikasjoner.

2- kjører pirat versjon av win vista.

 

stort sett det om å gjøre.

fikk en kompis til å kjøpe seg en stk vista lisens samt fjerne 1 komponent (elgammelt lydkort fra creative labs som han fremdeles mente var det beste i verden)

 

en annen kjøpte seg rett og slett en komplett pc fra en våre mange weblevrandører (mener noen av de du finner på nettet her i norge), etter det ingen problemer.

 

jeg tror det er mange brukerfeil, samnt altfor mye pirat kopiert programvare som ikke funker.

 

Vista fungerer ganske bra om en innstallerer alle oppdateringene, eneste grunnen jeg kan se for at vista skal være problematisk er at de som har ulovlige versjoner skrur av automatiske oppdateringer pågrunn av alle problemene dette medfører om det er på.

 

Men det kan jo selvfølgelig også være at folk ikke kan å bruke windows og ikke får til de enkleste ting.

Har vært borti akkurat det selv.

Lenke til kommentar
Vista fungerer ganske bra om en innstallerer alle oppdateringene, eneste grunnen jeg kan se for at vista skal være problematisk er at de som har ulovlige versjoner skrur av automatiske oppdateringer pågrunn av alle problemene dette medfører om det er på.

 

Men det kan jo selvfølgelig også være at folk ikke kan å bruke windows og ikke får til de enkleste ting.

Har vært borti akkurat det selv.

 

Vista har mange problemer og ulemper. At du ikke kjenner til de er jo en ting, men det er litt voldsomt å skylde på at "folk ikke får til de enkleste ting" når du framstiller det som Vista ikke har noen ulemper. (selv etter SP så kan du jo prøve å spille av musikk og kopiere filer over nettverk samtidig, uten å endre noe i registry)

 

AtW

Lenke til kommentar
Vista fungerer ganske bra om en innstallerer alle oppdateringene, eneste grunnen jeg kan se for at vista skal være problematisk er at de som har ulovlige versjoner skrur av automatiske oppdateringer pågrunn av alle problemene dette medfører om det er på.

 

Men det kan jo selvfølgelig også være at folk ikke kan å bruke windows og ikke får til de enkleste ting.

Har vært borti akkurat det selv.

 

Vista har mange problemer og ulemper. At du ikke kjenner til de er jo en ting, men det er litt voldsomt å skylde på at "folk ikke får til de enkleste ting" når du framstiller det som Vista ikke har noen ulemper. (selv etter SP så kan du jo prøve å spille av musikk og kopiere filer over nettverk samtidig, uten å endre noe i registry)

 

AtW

 

 

Jeg har brukt vista 1-2 år nå, så har en viss erfaring. Men akkurat det med å kopiere filer over lokalt nettverk har jeg ikke prøvd, regner med at det var det du mente.

 

Når jeg sier at folk ikke får til de enkleste ting så mener jeg folk som ikke er spesielt flinke med innstillinger og sånt (de som trenger pc bøker for dummies), jeg mener ikke når folk har erfaring og allikevel har problemer og ikke får det til å funke.

 

Det er forskjell på å vite hva en gjør og ha problemer, og de som ikke er så flinke og har problemer.

 

Forøvrig sier jeg ikke at vista er feilfritt, men at oppdateringene løser mye av problemene.

Lenke til kommentar

Uten å legge meg opp i alt for mykje av folk sine meiningar, vil eg komme med ein liten uttalelse om Libararies-funksjonen. Personlig synest eg den er heilt super, men det er ein annan sak.

 

Det eg trur er problemet, er at svært mange held fryktelig godt fast i det dei har frå før, det dei kan godt (den "gamle" måten å navigere i Windows sitt filsystem/filutforsker på). Med ein gong noko er nytt og litt annerledes blir det "forferdelig" og "ubrukelig" - og det gjeld ikkje berre her, det gjeld på generell basis. Kva med å heller lære seg å bruke funksjonen, og ta den i bruk?

 

Eg hadde samme "Æsj"-innstillinga i starten til det, men etter å ha blitt vant med libraries og custom libraries (mest fordi dei fire standard-greiene ikkje alltid er forferdelig nyttige) synest eg dei er heilt fantastiske. Eg har ikkje noko behov for å vite kor bildene mine fysisk er plassert for å bla igjennom dei, eg vil berre ha ein enkel måte å nå dei på.

 

Når det er sagt, så er eg heilt einig i at den generelle testen av Win7 var fryktelig ufullstendig.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Uten å legge meg opp i alt for mykje av folk sine meiningar, vil eg komme med ein liten uttalelse om Libararies-funksjonen. Personlig synest eg den er heilt super, men det er ein annan sak.

 

Det eg trur er problemet, er at svært mange held fryktelig godt fast i det dei har frå før, det dei kan godt (den "gamle" måten å navigere i Windows sitt filsystem/filutforsker på). Med ein gong noko er nytt og litt annerledes blir det "forferdelig" og "ubrukelig" - og det gjeld ikkje berre her, det gjeld på generell basis. Kva med å heller lære seg å bruke funksjonen, og ta den i bruk?

 

Eg hadde samme "Æsj"-innstillinga i starten til det, men etter å ha blitt vant med libraries og custom libraries (mest fordi dei fire standard-greiene ikkje alltid er forferdelig nyttige) synest eg dei er heilt fantastiske. Eg har ikkje noko behov for å vite kor bildene mine fysisk er plassert for å bla igjennom dei, eg vil berre ha ein enkel måte å nå dei på.

 

Når det er sagt, så er eg heilt einig i at den generelle testen av Win7 var fryktelig ufullstendig.

 

Personlig mener jeg at problemet er at MS er for feige, og froander så lite, winFS skal liksom ha vært rett rundt hjørnet i snart et tiår nå. Dette hadde vært en skikkelig implmentasjon, "libraries" er litt mer halveis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Både ja og nei. Kva grunn MS har til ikkje å gjere ferdig/sleppe ut WinFS veit eg lite om, men det er sikkert ein grunn til det.

 

Likevel så synest eg at Libraries er ein grei måte å prøve seg fram på. Det er ingen som tvingar deg til å bruke det, men etter å ha blitt vant til det, så synest eg dei fungerer finfint. Dog er eg einig at det burde å gå an å fjerne dei frå sidebaren i utforskaren dersom du ikkje vil ha dei der.

Lenke til kommentar

Ting som ikke nevnes i artikkelen :

 

*Man har forandret på superfetch og prefetch i windows 7. Den fungerer rett og slett bedre rett ut av boksen uten at man må forandre på innstillingene som i vista.

 

*Libraries er fult konfigurerbart, dvs det er veldig enkelt å tilføye nye mapper og lurer man på hvor filene kommer fra så trykker man kun på location / plassering.

 

*Noe som kan være litt til irritasjon er at thumbnails funksjonen er omskrevet i Windows 7 for bedre ytelse og mer stabilitet. Det innebærer blandt annet at en del thumbnails av filer som feks .mkv ikke støttes direkte men det finnes løsninger som sørger for at .mkv , .264 etc får sine riktige thumbnails i explorer.

 

*Microsoft har tydeligvis lekt seg litt med wi-fi hotspots og Windows 7 har støtte for det (man må selvfølgelig laste ned et program fra 3dje parts for å få det til) men det er nå fult mulig å bruke en laptop til å dele ut nett til andre pcer i huset / området.

 

Har skrevet litt om disse to siste punktene på bloggen min forresten :)

Lenke til kommentar

Uansett hva noen påstår så er Windows 7 MYE bedre enn Windows Vista, og er på høyde med XP på de fleste områdene. I tillegg er jo utseende og teknologien 8 år nyere i W7 enn i XP, så hvorfor velge et så gammel OS?

 

Skal man kjøpe XP Pro i dag må man ut med ca 1100 kroner for OEM utgaven. Da kjøper du heller Windows 7 Home Premium OEM utgaven til ca 700 kroner...

 

Men de fleste som nå bruker XP eventuelt skaffer seg XP kjøper neppe programvaren, men laster den ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Syns det er for jævlig å si at Windows 7 er eller kunne vært ment som en service pack for Vista.

Note;

Rent teknisk (kode versjonering) er Windows versjonene slik; Win 2000 = 5.0, XP = 5.1, XP x64 = 5.2, Vista = 6.0 og Windows 7 = 6.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...