Gå til innhold

Test: Windows 7


Anbefalte innlegg

Det er nettopp det, 8.10 er ikke LTS, så det er vel rimelig uvanlig å sitte på det når det ikke støttes lengre.

 

Blir veldig offtopic dette, men anywho. Årsaken til at det er 8.10 i og ikke 8.04 (LTS) eller 9.04, er komplisert.

 

8.04 mangler en nyere versjon av network manager som jeg trenger for å komme på uio nett, 8.10 har denne. Jeg kunne selvfølgelig (og burde) laste ned denne networkmanageren og så lagt inn denne i 8.04, men er litt lat.

 

Kjører ikke 9.04, fordi det av en eller annen grunn ikke funker med mitt system. Testet med flere Livedvd og livecd, samt med linuxmint7. Tenker at det kan være en av 3 ting:

1. RAMen min kan være dårlig (kan jeg finne ut med en memtest, som tar tid, og jeg er som sagt litt lat).

2. Hardwaren min er ikke støttet. Merkelig siden hardware funker i både 8.04 og 8.10

3. Det nye fancy, hurtige oppstartsystemet til 9.04 funker ikke særlig bra.

 

Kjører w7 RC nå. Fått fatt i en retail (fra amazon), så skal reinstallere maskinen. Men dette vil ta litt tid fordi da må jeg ta litt backup fra os disken og slikt. Kan da teste om ubuntu 9.10 funker på min maskin og poste under ubuntu delen av forumet. Kan også teste RAMen og slikt. Hvis 9.10 ikke funker, kan jeg om jeg prøve å finne ut hvorfor. Har egentlig lyst til å kjøre 9.10 fordi den skal ha et oppstartsystem som går mye fortere enn 8.04.

 

 

Forøvrig kjører jeg systemet med ubuntu først, slik at jeg må trykke esc for å få opp boot menyen med valg mellom w7 og ubuntu 8.04. Veldig praktisk om jeg ikke skal spille eller gjøre noe i et windows program, siden ubuntu er en del tryggere og gjør det meste untatt spill bra nok.

Endret av grouchosmith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som jeg personlig berettet så duger ikke bibliotekopplegget om en stiller inn snarveier på tvers av forskjellige drev og partisjoner, da Win7 alltid vil oppfatte bibliotekfiler som en del av systemdrevet/partisjonen. Du kan se for deg ulempene det medfører, da er det bedre å bare lage sine egne snarveier, og bibliotekene forblir en gimmick uten spesiell nytte. I tillegg har jeg opplevd diverse bugs relatert til biblioteksystemet, som har medført til at filkoblingene havnet litt på kryss og tvers. Det er kostet meg dyrt i et par tilfeller, i form av datatap.

 

Greit, det kan eg ikkje seie stort imot. For min eigen del derimot, fungerer libraries finfint.

 

Du misforstår også argumentet mitt om ting som fungerer. Jeg er på ingen måte en motstander av innovasjon, men igjen, jeg liker å ha muligheten til å velge om jeg vil ta den i bruk. Jeg kan selv velge om jeg ønsker å ha en barbermaskin på badet mitt, jeg blir ikke tvunget til det selv om den er mer moderne og innovativ enn en høvel. Å barbere seg med høvel er både mer behagelig og mer effektivt for meg enn å bruke maskin. På samme måte ønsker jeg muligheten til å fjerne bibliotekene fra Windows-mappen min, da for meg er tradisjonell mappestruktur mer effektivt og intuitivt, men Microsoft vil ikke la meg velge.

 

"Du liker det ikke fordi du ikke har prøvd det og ikke forstår det" er forøvrig et rimelig nedlatende argument.

 

Sjølve libraries-funksjonaliteten er ikkje eigentleg knytt til "Windows-mappa" di (C:\Users\Brukernavn, typisk) - ein del av dei er berre satt opp som standard mot enkelte av dei mappene (My music, My pictures, My videos og My documents). Om du har ting organisert utanfor desse mappene, styrer du berre biblioteka til eigne mål, så har du aldri med standardmappene å gjere.

 

Det skal dog vere sagt, standard-mappene er heilt ubrukelige. Eg kan forstå at dei er satt opp slik for at "mannen i gata" skal klare å ta dei ibruk på ein enkel måte - men på denne måten fungerer jo kun libraries som ein heilt ordinær snarvei.

 

Men, det er mi meining - og om du har gjort deg opp ei meining sjølv så kan eg ikkje gjere mykje med det. Eg trur fortsatt at veldig mange - om ikkje nødvendigvis deg - synest libraries er ubrukelig utan å ha verken prøvd dei i bruk eller forstått dei.

 

Og det utsagnet/argumentet mitt som du satte litt på spissen var berre meint som bittelitt nedlatande, ikkje veldig. :)

Lenke til kommentar

Jepp, litt OT, så vi får gjøre det kort.

8.04 mangler en nyere versjon av network manager som jeg trenger for å komme på uio nett, 8.10 har denne. Jeg kunne selvfølgelig (og burde) laste ned denne networkmanageren og så lagt inn denne i 8.04, men er litt lat.
Hvis du er lat beholder du 8.04 og gjør det på den anbefalte måten, legger inn ppa og oppgraderer kun networkmanager:

https://launchpad.net/~network-manager/+archive/ppa

1. RAMen min kan være dårlig (kan jeg finne ut med en memtest, som tar tid, og jeg er som sagt litt lat).
Tar kun sekunder, hvis ingen feil oppdages de første sekundene er brikkene antagelig bra. Usannsynlig feil, siden den vil ramme alle OS.
2. Hardwaren min er ikke støttet. Merkelig siden hardware funker i både 8.04 og 8.10
Isåfall råttent skjemkort, sjekk signaturen min.
3. Det nye fancy, hurtige oppstartsystemet til 9.04 funker ikke særlig bra.
Systemet er uendret mellom 8.04, 8.10 og 9.04. 9.10 derimot har fått et nytt.
Lenke til kommentar
Sjølve libraries-funksjonaliteten er ikkje eigentleg knytt til "Windows-mappa" di (C:\Users\Brukernavn, typisk) - ein del av dei er berre satt opp som standard mot enkelte av dei mappene (My music, My pictures, My videos og My documents). Om du har ting organisert utanfor desse mappene, styrer du berre biblioteka til eigne mål, så har du aldri med standardmappene å gjere.

 

Klart, jeg vet at jeg ikke trenger å bruke dem. Problemet mitt er at de er der, og at jeg ikke kan fjerne dem. Det gjelder først og fremst bibliotekene og Home Group, men også standardmappene; jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slette dem, men de har en tendens til å dukke opp igjen etter en tid. Jeg ønsker meg en mulighet til å høyreklikke på Libraries, Homegroup og standardmapper, velge disable/remove/delete og aldri se dem igjen.

 

Selvsagt kan dette systemet fungerer fint for mange, og selvsagt er det ingen som tvinges til å bruke det om de ikke vil. Jeg har aldri argumentert for dette. Det eneste jeg har sagt, er at jeg ønsker å ha muligheten til et oppsett, vel, likt det som er i XP, uten forstyrrende elementer. At Microsoft, og endel brukere, ikke ser ut til å forstå dette, er litt slitsomt.

 

Mulig jeg har brukt for lang tid i XP (som er rimelig fri for sånt dill) og Linux (som kan tilpasses slik brukeren ønsker det), men likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...