Gå til innhold

Skattelistene er en gave til skurker


Mythos

Anbefalte innlegg

Fra i morgen kan skurker, naboer og andre nysgjerrige fråtse i informasjon om andres økonomi. For meg er det helt ubegripelig at slikt skal legges ut til offentlig beskuelse. Jeg er ikke så rik at jeg har grunn til bekymring, og i tillegg tapte jeg så mye på verdipapirer at lønna fremstår som relativt lav.

 

Kan noen gi en god grunn til at vi skal ha denne informasjonen fritt tilgjengelig?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=575485

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stusser veldig over denne jeg:

 

 

- Nå står det svart på hvitt hva folk tjener og betaler i skatt. Så kan man selvfølgelig bli provosert av eventuelle urettferdigheter, som at rike betaler mindre skatt, men det er i hvert fall åpent. Og da kan det diskuteres, sier Grindheim.

 

Min inntekt er selvfølgelig preget av fradragene, og stemmer overhode ikke - formue gjør, men det er annen sak, for meningmann som tror disse tallene er korrekt så blir jo alt snudd på hode.

Minnes en av paradisehotell kjendisene fikk gjennomgå pga skatten sin her - men ingen tok særlig høyde for at dette var etter x antall fradrag, og jeg mistenker at Ola/Kari Nordmann har lett for å glemme den...

Lenke til kommentar

Egentlig så er skattelistene totalt uinteressant. Ser at jeg hadde relativt "feil" inntekt og formue. Fratrekk og forskjellig formuevurdering gjør det hele lite interessant.

 

Hvis argumentet er at man ønsker å kunne diskutere hvor mye de med høy inntekt og/eller høy formue betaler i skatt så kan man legge ut topp 1000 lister uten navn.

Lenke til kommentar

Det som eg tykkjer er rart er at om vanlege folk legg ut bilete av -, eller opplysningar om andre på nettet, så skal det ikkje mykje til før dette er i strid med personvernet. Men når det gjeld skatt, så er det meste lov. Tidlegare kunne ein også bruke skattelistene til å finne fødselsdatoar på ein enkel måte. Dette kan heilt sikkert misbrukast på mange måtar. Dersom ein ringer fastlegen får ein f.eks. spørsmål om fødselsdato.

 

Elles er det kjekt å ha dersom ein driv med slektsgransking, eller ynskjer å vite kor gammal ein person er. Men det er jo ikkje det som er formålet med å leggje dei ut.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Til de som påstår at tallene ikke stemmer: sjekk ligningen på nytt.

 

For eget vedkommende var disse tallene helt likt med det som står på ligningsattesten min (se på skatteoppgjøret).

 

Skattelistene kan godt ligge på nettet, men for å frem inntektsforskjeller m.m så er det ikke nødvendig med navn. Skattelistene kunne vært helt annonyme.

Lenke til kommentar
Til de som påstår at tallene ikke stemmer: sjekk ligningen på nytt.

 

For eget vedkommende var disse tallene helt likt med det som står på ligningsattesten min (se på skatteoppgjøret).

 

Skattelistene kan godt ligge på nettet, men for å frem inntektsforskjeller m.m så er det ikke nødvendig med navn. Skattelistene kunne vært helt annonyme.

 

hvorfor i all verden har verken jeg formue eller på langt nær så mye inntekt jeg egentlig hadde da?

jeg skreiv så godt som ingenting av på skatten, alikevel har jeg rundt 100 000 mer i inntekt enn det som står der.

usikker på det med formuen, men inntekten stemmer over hodet ikke for min del.

Lenke til kommentar
Jeg stusser veldig over denne jeg:

 

 

- Nå står det svart på hvitt hva folk tjener og betaler i skatt. Så kan man selvfølgelig bli provosert av eventuelle urettferdigheter, som at rike betaler mindre skatt, men det er i hvert fall åpent. Og da kan det diskuteres, sier Grindheim.

Jeg og - det var da en veldig merkelig uttalelse.

 

Hos meg (som har en helt vanlig inntekt) bommer skattelistene med flere hundre tusen i forhold til hva jeg egentlig har i lønn.

 

Så nei; skattelistene er ikke noen god indikator på hva folk tjener.

 

Og ikke glem at det kan slå den andre veien og - en venn av meg som er selvstendig næringsdrivende fikk nærmest krav fra et par av kundene sine om å redusere prisen på jobber til dem. Fordi de så at inntekten hans var veldig høy et år og de antok dermed at han tok seg 'altfor godt betalt'. Sannheten var at inntekten det året ble blåst opp av andre ting som ikke hadde noe med jobben hans å gjøre.

 

Skattelister på nett er tull og tøys - få det vekk!

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Åpenhet rundt offentlig sektor er en viktig del av demokratiet. Borgerne i et samfunn skal kunne forstå hva som foregår rundt dem, sier Jan Erik Grindheim, førsteamanuensis i europeisk integrasjon ved Universitetet i Agder og redaktør i tidsskriftet Stat & Styring.

 

Jah, skattelistene er nok det beste virkemidlet for å forklare folk hvordan skattesystemet fungerer.

 

Viktig journalistisk

- Så lenge jeg har vært journalist og redaktør har det vært kritikk mot offentliggjøring av skattelistene. Men det er bra med offentliggjøring. Det skaper et stort samfunnsengasjement, og den eventuelle kritikken må vi leve med, sier Dagbladets sjefsredaktør Anne Aasheim.

 

- Dette er relevant og viktig journalistikk for oss i Dagbladet. Det har det vært i lang tid, sier Aasheim videre.

 

Takk Gud for at Dagbladet er her med sin kritiske journalistikk og avslører hvilke kjendiser som tjener mest.

 

/ Sarkasme

 

Kilde: http://www.dagbladet.no/2009/10/20/nyheter...9/tema/8641673/

Endret av Kimble
Lenke til kommentar

Hehe - at ikke redaktørh*rene i avisene ikke er ærlige nok til rett og slett si det som det er:

 

Dette forsvarer vi fordi vi tjener dritmye penger på å inkludere søk i nettutgavene våre.

 

Man kan faktisk søke på skattedirektoratets egne nettsider og, så jeg synes det er mer enn bare litt betenkelig når den type info 'gis bort' som en mer eller mindre direkte sponsing av enkelte utvalgte medier.

 

Når det gjelder 'journalistikk' med utgangspunkt i skattelistene har det jo i 99% av tilfellene ingenting med reelle nyheter eller viktige samfunnsspørsmål å gjøre. Det er ren 'kikking' og søppeljournalistikk.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
aklla:

 

Du har vel hatt noen fradrag i tillegg til minstefradraget. Renteutgifter f.eks.

 

For egen del er inntekten på skattelistene bare en tredjedel av hva jeg tjente siden jeg bl.a. realiserte ganske store tap på fondssparing.

 

hadde noen fradrag, kanskje 10 000 totalt, samt noen tusen i tillegg(goder).

minstefradrag aner jeg ikke hva ligger på, men hvis den er på 90k sånn ca så stemmer det :p

har veldig simpel økonomi for tiden...

Lenke til kommentar
Til de som påstår at tallene ikke stemmer: sjekk ligningen på nytt.

 

For eget vedkommende var disse tallene helt likt med det som står på ligningsattesten min (se på skatteoppgjøret).

 

Skattelistene kan godt ligge på nettet, men for å frem inntektsforskjeller m.m så er det ikke nødvendig med navn. Skattelistene kunne vært helt annonyme.

 

hvorfor i all verden har verken jeg formue eller på langt nær så mye inntekt jeg egentlig hadde da?

jeg skreiv så godt som ingenting av på skatten, alikevel har jeg rundt 100 000 mer i inntekt enn det som står der.

usikker på det med formuen, men inntekten stemmer over hodet ikke for min del.

 

Du må skille mellom fugl og fisk her. Det som står på skattelistene er det som står på ligningsattesten din. Det som står på ligningsattesten er helt andre tall enn f.eks din bruttinntekt.

 

Ligningsattesten følger sammen med skatteoppgjøret.

 

Uavhengig av hva du "skrev av på skatten" så har du fra din bruttoinntekt fått et minstefradrag og et klassefradrag.

Lenke til kommentar

Kvifor er det ei gåve til skurkane? Om dei får tak i eit kredittkort vil dei ta ut det dei klarer, uavhengig av kva inntekt ein person har.

- Mellom 200.000 og 300.000 norske kredittkort kan være på avveie i Spania i forbindelse med en omfattende svindel der. Det er antatt at alle nordmenn som har vært i Spania i år - og brukt kortet der - kan være utsatt. Og de blir mer utsatt når norske myndigheter har en praksis hvor man offentliggjør skattelistene. Jeg er nesten sikker på at de som står bak denne svindelen vil benytte seg av skattelistene på nett, sier han til nettstedet.

Går desse svindlarane inn på skattelistene for å finne ut kven som tener mest før dei prøver å ta ut eller bruke pengar? Vil nå heller påstå det nesten er positivt sidan dei kanskje vil kaste frå seg fleire kort, noko eg tvilar på dei gjer uansett.

 

Mykje av denne tråden diskuterer strengt tatt ikkje kva skurkane har igjen for skattelistene.

 

Korleis har forresten ikkje folk fått med seg at det kan og vil være individuelle forskjellar? Det betyr at ein person kan ha ein oppføring som er 100% riktig, mens for den neste er mykje feil på grunn av frådrag og diverse andre detaljer. Sjølv om ein person er oppført med 14 000 i inntekt i staden for 300 000 betyr ikkje det at listene er ubrukelege. Dei gjev kanskje ikkje mykje informasjon angåande den personen, men det finnes framleis hundretusenvis andre der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...