Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan bli kul på ungdomskolen/vgs?


Gjest Guest_OP_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det avhenger litt av hvilken linje du har tenkt på. Det jeg har fått med meg er at alle slappfiskene og brødhuene går på bygg- og anleggsfag, eller elektrofag. Hvis du er litt klok og går på ei studieforberedende linje, vil du merke at dette er folk som tenker seg videre utdannelse - og vet at de må ta et tak på skolen. Da er det ikke kult å komme for sent hver dag og stryke på hver prøve. Du må ikke delta på fest og fyll, men det gir et lite spark i prosessen med å få deg en vennegjeng.

 

Men det viktigste er, uansett hva slags person du måtte være, å ta initiativ til å bli kjent med nye folk. Hvis du er sjenert, så får du bare vende det av deg. Det er ikke så vanskelig å snakke med folk når du først har begynt. Hvis du vil at folk skal legge merke til deg, må du gi dem noe å legge merke til. Ikke vær ei nikkedukke, skaff deg egne meninger om politikk, religion, musikk, film og sport. Dra noen tvetydige kuk/fitte-vitser, det står det respekt i. Jeg begynte på ssp på vgs i år, og jeg kan fortelle deg at det er mye bedre enn ungdomsskolen. Jeg husker at det var mye stress med å virke kul før, det trenger du ikke å tenke på på vgs. Det viktigste er å ta initiativ. Ikke vær redd for å snakke med folk. Ikke vær redd for å be dem med på kino, filmkveld, eller andre fritidsaktiviteter, så lenge du ikke prøver for hardt og virker masete.

Lenke til kommentar

Ganske slitsom tråd.. Men føler jeg må svare.

Folk snakker om hvor "modne" alle blir rundt vgs? For noe sprøyt.

I sosiale sammenhenger helt til man dauer er klær og utseende viktig.

Folk forventer en viss standard og at vennene dems passer med dem og deres ideologier - hele livet.

Eneste er at fjortiser er mye mer barnslige i måten de håndterer det på.

 

Jeg er 27 og pleier å gå på byen i cargo pants og hettegenser, og det er faen meg ingen ende på hvem som kommenterer det.

Og hvis de ikke kommenterer så vet man at de har tenkt over det, og da bare antar at jeg vil det selv, men da gjør de det og til et "poeng"

 

Jeg vet at jeg ikke ser noe moderne eller trendy ut med svarte cargo pants, men de er jævlig digge å gå i pluss de har store lommer som jeg kan ha mobil/nøkler/kort i som er veldig vanskelig å miste..

 

En annen ting folk alltid gjør et problem ut av er overvekt. Voksne også. Hvis man er overvektig blir det automatisk et problem tenker folk. Samma med røyking nå i de siste åra. Er ingen ende til "skal du ikke slutte da?" aktige kommentarene.

 

Alle snakker om hvor viktig det sosiale er, men jeg er ikke enig. Hvor viktig kan det sosiale være når alt det bringer er tvil og fordervelse?

Mind you, jeg har hatt mange bra samtaler med folk, men da snakker vi om ting jeg faktisk bryr meg om. Ting som engasjerer og kanskje er personlige også.. Alt fra filosofi til innholdet i musikk og film til verdensrommet. What have you.

 

Og når man finner slike folk som man kan prate med om ting man bryr seg om, da innser man hvor jævlig uviktig utseende og alt det bs'et egentlig er.

Lenke til kommentar

Dette er jo også et definisjons-spørsmål.

 

Er det virkelig kult å gå i de samme klærne som alle andre? være enig med andre? Henge med folk fordi de er kule? OG ikke minst være så desperat å starte en tråd for å bli "kul'.

Sorry men i mine øyne virker du som en pyse som trenger litt selvstendighet.

 

Tipset er å øke din selvtillitt, det har hjulpet meg mye. Det finnes ingen fasit på dette, i det siste har styrketrening og muskelbygging hjulpet meg. Det jeg tror de fleste liker, er at du er trygg på deg selv.

Du går fullt oppreist, har en god holdning, trygg utstrålning og ikke er nervøs for å åpne munnen.

 

DC-Genser, bling og bleika hår gjør deg ikke en smule kulere bare fordi de "kule" aksepterer deg på u-skolen.

 

Det er iallefall min mening på dette. Ikke prøv å følge noen "bli kul oppskrift", bygg en karakter istedet, som du selv trives med.

"å være seg selv" blir svakt, vi bytter alle på hvordan vi er, etter hvem vi møter. Vi oppfører oss forskjellig mot søstra, arbeidskolegaen og kompisen. Men tenk mer på selvstendighet, karakter og selvtillit.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall innlegg regnes som uønsket og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '3' innlegg slettet fra tråden.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

4549441574a.gif

Lenke til kommentar

Slik som de 5 kompisene oppfører seg i den norske filmen Schpaaa ('98) er sikkert ansett som kult når du er ca. 13- 15 år. Whazzchera' lizzom? Om ikke du har sett filmen enda, la meg oppsummere det kort: De oppfører seg som tosker.

 

Å anstrenge seg for å være kul på ungdomsskolen er bortkastet tid. Det ligger noe i det at alle de kule mobberne fra ungdomsskolen helst ender opp som slasker og tapere med drittjobber senere i livet. Sånne som du aldri mer ser eller hører noe om.

Lenke til kommentar
Dette er jo også et definisjons-spørsmål.

 

Er det virkelig kult å gå i de samme klærne som alle andre? være enig med andre? Henge med folk fordi de er kule? OG ikke minst være så desperat å starte en tråd for å bli "kul'.

Sorry men i mine øyne virker du som en pyse som trenger litt selvstendighet.

 

Tipset er å øke din selvtillitt, det har hjulpet meg mye. Det finnes ingen fasit på dette, i det siste har styrketrening og muskelbygging hjulpet meg. Det jeg tror de fleste liker, er at du er trygg på deg selv.

Du går fullt oppreist, har en god holdning, trygg utstrålning og ikke er nervøs for å åpne munnen.

 

DC-Genser, bling og bleika hår gjør deg ikke en smule kulere bare fordi de "kule" aksepterer deg på u-skolen.

 

Det er iallefall min mening på dette. Ikke prøv å følge noen "bli kul oppskrift", bygg en karakter istedet, som du selv trives med.

"å være seg selv" blir svakt, vi bytter alle på hvordan vi er, etter hvem vi møter. Vi oppfører oss forskjellig mot søstra, arbeidskolegaen og kompisen. Men tenk mer på selvstendighet, karakter og selvtillit.

 

Veldig einig! Mykje kulare med folk som har ein eigen karakter og ikkje er som alle andre. Det er dei som er kule! Mogleg dei ikkje er dei mest populære på skulen, men er det best å ha mange dårlige venner eller få verkeleg gode venner? Er vell helst det spørsmålet alt baserar seg på imo.

Vil heller ha få verkeleg gode venner som tar meg for den eg er, enn å ha spille skuespill for å bli likt. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke trådstarteren egentlig er ute etter å bli kul (hva nå enn det måtte være), men å bli godtatt og få seg en vennegjeng.

 

Hallo?! Hvilken studieretning man velger har da ikke noe med modenhet å gjøre. Christ...

 

Nei, man er ikke automatisk mer moden om man velger én studieretning framfor en annen, men det er sånn at de som er umodne på ungdomsskolen og driter i karakterene, ofte velger de studieretningene som inneholder mer praktiske fag.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i det faktum at mobbere ikke nødvendigvis ender opp med drittjobber. De er mennesker de også, alle kan da forandre seg.

 

Man er da litt små-fordømt uansett om man gjør vennskap til en vitenskap. Ta livet med ro, bli kjent med folk fordi det er artig og interessant, fordi det spriter opp hverdagen din å se noen du kjenner som du kan ha det artig med. Og IKKE VÆR NERVØS!!!! Det er ikke noe å være nervøs for, du skal ikke være nødt til det heller. Bare vær deg selv, og bli kjent med folk.

Lenke til kommentar
Å anstrenge seg for å være kul på ungdomsskolen er bortkastet tid. Det ligger noe i det at alle de kule mobberne fra ungdomsskolen helst ender opp som slasker og tapere med drittjobber senere i livet. Sånne som du aldri mer ser eller hører noe om.

 

Helt enig!

Var den kjipeste dusten på hele ungdomskolen -> hadde faktisk ikke venner.

Nå har jeg snart feeet utdannelse, masse gode venner og et generellt fett liv, mens de kule gutta sitter der med heller kjipe jobber og en framtid som kassafolk på super'n (Håper ikke jeg fornærmer noen nå).

 

Jeg gliser litt for meg selv hver gang jeg treffer på en av dem (litt slemt, men sånn er det bare :p )

Lenke til kommentar
Å anstrenge seg for å være kul på ungdomsskolen er bortkastet tid. Det ligger noe i det at alle de kule mobberne fra ungdomsskolen helst ender opp som slasker og tapere med drittjobber senere i livet. Sånne som du aldri mer ser eller hører noe om.

 

Helt enig!

Var den kjipeste dusten på hele ungdomskolen -> hadde faktisk ikke venner.

Nå har jeg snart feeet utdannelse, masse gode venner og et generellt fett liv, mens de kule gutta sitter der med heller kjipe jobber og en framtid som kassafolk på super'n (Håper ikke jeg fornærmer noen nå).

 

Jeg gliser litt for meg selv hver gang jeg treffer på en av dem (litt slemt, men sånn er det bare :p )

Du var altså han asosiale dusten ingen ville være med fordi når han ble stor så kom han til å være han eklingen som godter seg på bekostning av andre. Skjønner godt at ingen ville være med deg på u.skolen hvis du var like teit den gangen som nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...