Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Har nå fått Acer aspire on og hatt den 1 dag stor fornyd byttet . Men likte ikke linpus så jeg installerte heller ubuntu.

 

Skal selv legge in dette nå, men jeg sliter med og lage minnepennen bootable, hvordan kan jeg lage en boot usb stick ?

 

Edit: Di metodene jeg har funne så må man har diskettstasjon til og klare og overføre system filene til USB stick.

 

Jeg har vista 64 og ikke diskettstastjon så sliter litt

 

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne dere sjekket om dere har mulighet til å endre akselrasjon på touchplaten?

 

Ja. *)

 

Nei. **)

 

*) Ja, jeg kan (og har) sjekka.

**) Nei, jeg kan ikke endre aksellerasjonen på touchpaden etter oppdateringa.

 

Jeg kan og har sjekka.

Ikke kjørt update.

Lenke til kommentar
Har nå fått Acer aspire on og hatt den 1 dag stor fornyd byttet . Men likte ikke linpus så jeg installerte heller ubuntu.

 

Skal selv legge in dette nå, men jeg sliter med og lage minnepennen bootable, hvordan kan jeg lage en boot usb stick ?

 

Edit: Di metodene jeg har funne så må man har diskettstasjon til og klare og overføre system filene til USB stick.

 

Jeg har vista 64 og ikke diskettstastjon så sliter litt

 

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

 

denne guiden brukte jeg: http://www.pendrivelinux.com/2008/04/09/us...ndows/#more-370

 

 

Skal selv legge in dette nå, men jeg sliter med og lage minnepennen bootable, hvordan kan jeg lage en boot usb stick ?

 

Edit: Di metodene jeg har funne så må man har diskettstasjon til og klare og overføre system filene til USB stick.

 

Jeg har vista 64 og ikke diskettstastjon så sliter litt

 

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

 

denne guiden brukte jeg: http://www.pendrivelinux.com/2008/04/09/us...ndows/#more-370

Lenke til kommentar

Takker og bukker, fikk det til nå.

 

Fant et prog som formaterte minnepinnen, og så valgte jeg den nyeste iso fila igjennom samme prog så fiksa den alt in på minnepinnen samt at jeg kunne boote på den rett in til installeren.

 

Hoho gleder meg som en liten unge, denne maskinen er digg

Lenke til kommentar
I følge GnomeSystemMonitor er det dobbelkjerneprosessor i den:

231855.jpeg

 

Syns leste på HW.no di siste dagene at Intel ATOM blir dobbelkjerne, tror nok det er litt vel nytt til at det er i Acer One nå.

 

Ikke det at jeg vet så mye om den, men tror dualcoren er noe som kommer.

Lenke til kommentar
I følge GnomeSystemMonitor er det dobbelkjerneprosessor i den:

231855.jpeg

 

Syns leste på HW.no di siste dagene at Intel ATOM blir dobbelkjerne, tror nok det er litt vel nytt til at det er i Acer One nå.

 

Ikke det at jeg vet så mye om den, men tror dualcoren er noe som kommer.

 

 

Grunnen til at det vises som 2 kjerner, er at det er hyperthreading!

Dette er _ikke_ to kjerner.

Lenke til kommentar

jeg har sitti noen timer nå og forsøker dette, men hva er det dere gjør? legger iso på minnepenn og ..? jeg må være et brødhue men syns de guidene ikke forklarte helt. virker som om de fleste greiene å laste ned er for å boote fra minnepenn i windows?

Lenke til kommentar

Atom har hyperthreading, samme som var i Pentium 4 for noen år tilbake. Hjelper siden Atom har en tynn og dyp pipeline.

 

Edit: skremmende sen, men glemte å trykke "post" :p

 

On topic, min Aspire One ble sendt i dag, så da er det spennende å se om den kommer på tirsdag (regner med at den ikke kommer på mandag).

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
jeg har sitti noen timer nå og forsøker dette, men hva er det dere gjør? legger iso på minnepenn og ..? jeg må være et brødhue men syns de guidene ikke forklarte helt. virker som om de fleste greiene å laste ned er for å boote fra minnepenn i windows?

 

Heisann

 

nei ha isoen på pc´n, så starte du dette prog i wondows:

http://sourceforge.net/project/downloading...xe&21835490

 

Så velger du at du har iso fil og henviser programmet til den, og sjekker at minnepennen er valgt nede (autodetecter selv), så pakker den ut hele iso fila fra pc´n til usb pennen.

 

Når den er ferdig trekker du den ut av pc´n, og sette den i Acer´n og velger i bios at den skal boote på usb pennen som den har funnet.

 

Etter en stund dukker desktop opp i linux, så starte du den som heter Install som ligger der.

 

PS: ikke glem og ha en kaffikopp (pils i mitt tilfelle) for instalasjonen tar volsomt lang tid.

 

Så må du gjøre dette som står:

 

Ubuntu on Acer aspire Tweaks

 

og scroller ned til:

 

Re: Install Ubuntu Hardy (8.04.1) Guide

by WanderingStar on Fri Jul 18, 2008 4:57 pm

 

Det siste der må du gjør for og få Wlan til og virke bla

 

Takker: rsletta for alle tipsa jeg har fått på PM

 

Edit: Det ser ut som di updatsa/tweksa tar lengre tid en selve instalasjonen av Ubuntu, så her må man ha klar noen timer.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvor lenge SSD'en fungerer jeg... har jo vært en del snakk om at en bare kan klare en viss mengde overskrivninger før den er gåen...

 

Burde ikke dette kommet klart fram når en bestilte produktet? Litt dumt om en newbie kjøper denne og bruker den ganske hardt... og så etter et år eller no sånt så slutter den å fungere pga overskrivninger.

 

Blir interessant å se hvor lang tid det tar før SSDen tar kvelden.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvor lenge SSD'en fungerer jeg... har jo vært en del snakk om at en bare kan klare en viss mengde overskrivninger før den er gåen...

 

Burde ikke dette kommet klart fram når en bestilte produktet? Litt dumt om en newbie kjøper denne og bruker den ganske hardt... og så etter et år eller no sånt så slutter den å fungere pga overskrivninger.

 

Blir interessant å se hvor lang tid det tar før SSDen tar kvelden.

 

Satt og tenkte på det samme selv etter jeg så litt advarsler under install guiden på ubuntu.

 

Blir nok etter hvert og kansje klare og flytte operativsystem over på et minnekort eller noe for så at dette skal slite mer en SSD.

 

Først er di dyre di SSD diskene, så skal di ryke fortere og, uff

Lenke til kommentar

Det kan være en idé med en liten opprydding etter at dere har lagt inn ubuntu. Det legges inn en grunnpakke, og der er det jo litt av hvert som det ikke er sikkert dere skal bruke. :)I tillegg er det jo en del ting som ikke legges inn som standard som kan være greit å legge inn.

 

Mine tips:

Fjern TOTEM og alt som har med det å gjøre. Det er en relativt verdiløs medieavspiller sammenlignet med vår venn VLC.

Installer følgende:

VLC - Mediaavspiller som takler det meste av formater.Husk å krysse av MOZILLA VLC Plugin. ;)

AmaroK - Musikkprogram ala iTunes for de som liker det. Alternativer finnes for de som foretrekker enklere saker feks XMMS.

Ubuntu-restricted-extras - Det meste av ufrie programmer, som feks. FLASH, JAVA, ol. God å ha først som sist.Disse legges ikke inn som standard siden de ikke er frie.

Compizconfig-settings-manager - Lar deg forandre innstillingene til Compiz Fuzion - (det som gir eyecandy dersom man velger extra under visuelle effekter på utseende innstillingene. Det er en million valg å velge mellom, og mange av de er faktisk veldig gode dersom man fjerner det verste eyecandyet). Søk på Compiz på youtube for å se hva det kan gjøre (mye som vises er eyecandy som sagt).

Skype- Må lastes ned fra Skype.com. Last ned for linux ubuntu. Ikke tenk på at det opplyst for en tidligere utgave av Ubuntu. deb filen er det bare å dobbeltklikke på, så innstalleres det.

 

 

Det er selvsagt en hel haug av andre gode programmer også, men dette er iallefall en liten start. :)

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvor lenge SSD'en fungerer jeg... har jo vært en del snakk om at en bare kan klare en viss mengde overskrivninger før den er gåen...

 

Burde ikke dette kommet klart fram når en bestilte produktet? Litt dumt om en newbie kjøper denne og bruker den ganske hardt... og så etter et år eller no sånt så slutter den å fungere pga overskrivninger.

 

Blir interessant å se hvor lang tid det tar før SSDen tar kvelden.

 

Satt og tenkte på det samme selv etter jeg så litt advarsler under install guiden på ubuntu.

 

Blir nok etter hvert og kansje klare og flytte operativsystem over på et minnekort eller noe for så at dette skal slite mer en SSD.

 

Først er di dyre di SSD diskene, så skal di ryke fortere og, uff

 

Det er jo en sannhet med modifikasjoner da. De ryker etterhvert, men etterhvert er jo relativt. Jeg tror de fleste legger fra seg maskinen leeenge før den tiden nærmer seg. :)

Lenke til kommentar
Er det noen som har lagt inn opera, og har en liten guide eller side med guiding på det?

 

Linpus? prøv å laste ned rpm herfra http://www.opera.com/download/index.dml?op...386&local=y

 

I nedtrekksmenyen velger du Fedora. Det er rimelig stor sjanse for at det virker. Alternativet er valget Other/Static RPM. Når den er lastet ned er det bare å dobbeltklikke på den for å installere.. Forhåpenligvis. :)

Endret av rsletta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...