Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Har lest gjennom en del av denne utrolig rotete tråden og ser at halvparten av postene er om å oppgradere RAM. Hvorfor? Er ikke 512 nok? Må da jaggu holde til en maskin av denne typen. Vurderer å bestille en, men gidder da ikke bruke 3000,- på noe man må gå amok på med skrutrekker for å få den til å fungere skikkelig

Jeg er sikker på at maskinen fungerer ypperlig uten modifisering, men jeg har mistanke om at mange her er mer opptatt av selve modifikasjonen enn å bruke maskinen til det den er laget for.

 

Her virker det som man er framme med skrutrekkeren første kvelden. Og OS skal reinstalleres etter to timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke helt hvorfor folk går helt av hengslene og skal på død og liv ha en slik maskin nå.

Slike ultraportable maskiner har jo vært på markedet i årevis, Toshiba Libretto i flere varianter f. eks.

.

 

 

Hmm er vel fordi ultraportable har vært relativt dyre før.Først når olpc,asus eee kom at prisen virkelig sank

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor folk går helt av hengslene og skal på død og liv ha en slik maskin nå.

Slike ultraportable maskiner har jo vært på markedet i årevis, Toshiba Libretto i flere varianter f. eks.

.

 

 

Hmm er vel fordi ultraportable har vært relativt dyre før.Først når olpc,asus eee kom at prisen virkelig sank

Det er det jeg tror også. Jeg har alltid hatt lyst på en ultraportabel maskin, men en tilsvarende maskin som A1 kostet for bare noen år siden rundt 10000-13000 kr. Og det er alt for mye. Nå koster de 3000 :)

 

Det var egentlig ikke meningen at EEE skulle selges til alle, men som en maskin som skulle kunne selges til skoler o.l. Men det ble så stor etterspørsel at det ikke gikk mer enn en måneds tid før de solgte til alle. Og da tok salget helt av.

Etter dette har som kjent EEE, A1, MiniNote, Wind, Dell E osv. kommet, og det er tydelig at det er noe som folk vil ha. Spesiellt på grunn av prisen.

 

Men vi må vel takke OLPC også. Det var tross alt de som kom på å lage en Laptop til en drømmepris.

Endret av kajac
Lenke til kommentar
Har lest gjennom en del av denne utrolig rotete tråden og ser at halvparten av postene er om å oppgradere RAM. Hvorfor? Er ikke 512 nok? Må da jaggu holde til en maskin av denne typen. Vurderer å bestille en, men gidder da ikke bruke 3000,- på noe man må gå amok på med skrutrekker for å få den til å fungere skikkelig

Jeg er sikker på at maskinen fungerer ypperlig uten modifisering, men jeg har mistanke om at mange her er mer opptatt av selve modifikasjonen enn å bruke maskinen til det den er laget for.

 

Her virker det som man er framme med skrutrekkeren første kvelden. Og OS skal reinstalleres etter to timer.

 

Det har du helt rett i. :)

Lenke til kommentar
Hvilken SSD har du?

Hvor mye RAM har du?

Har du noen idé om hvorfor den stopper opp? Siden maskinen vil bli levert med XP, og MSI bare satser på XP, så kan det vel neppe være prosessoren.

 

SSD: Samsung P-SSD1800 (den nye)

Ram: jeg har 1,5gb ram

Hvorfor den stopper: Alle steder jeg har lest så står det at flaskehalsen er SSD disken, hvorfor, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Bra den fungerer fint uten skrutrekking :)

Hva er det med norsk tastatur som folk snakker om her? Er det ikke det på maskinen?

 

bruker per i dag en Inspiron 1501 med 9 cells batteri og en Nokia N800 internet tablet. begge disse klarer opp i 6 timer + batteritid før de takker for seg, men den ene er jo en 15" gigant med tungt batteri og den andre er en 4" sak som er lettere liten til mye rart, så hadde vært digg med noe midt i mellom. batteritiden er dog det som bekymrer meg mest, med tqanke på hva jeg er vant med fra de to jeg har

Lenke til kommentar

Hei

Jeg venter på min første Acer One - har nok tenkt å la den blir uten og modifisere for mye. Ser mange i tråen som er fornøyd med den slik den er og jeg kommer nok til å, inntil videre kjøre på den slik den er...så får jeg se. MEM jeg har alt bestilt Windows utgaven for å kunne bruke på jobb...Men den kommer vel ikke før i slutten av måneden, eller en gang ut i august.. :roll:

Lenke til kommentar
Sånn at jeg/andre slipper å finne opp kruttet på nytt, kunne du fortalt hvilke endringer du gjorde i BIOS og litt mer spesifikt hvilke drivere du brukte?

 

For å si det enkelt: jeg brukte driverene til MSI Wind, utnom WLAN, som jeg hentet fra Acer sin hjemmeside. I bios slo jeg av D2D funksjonen på harddisken. MÅ formatere til FAT32 system, ellers går det på trynet.

 

 

Personlig skal jeg gi Linpus en sjanse. Det er mulig jeg etterhvert skal bruke pc'en i jobb sammenheng, og da trenger jeg Windows på den..

 

Linpus er genialt for sitt bruk. Windows Xp er brukervennlig på sin måte igjen.

God grunn til å legge inn Windows Xp er å slippe alle drivermodifikasjonene, styre i "Terminalen" for å legge inn nye programmer osv..

Lenke til kommentar
Bra den fungerer fint uten skrutrekking :)

Hva er det med norsk tastatur som folk snakker om her? Er det ikke det på maskinen?

 

bruker per i dag en Inspiron 1501 med 9 cells batteri og en Nokia N800 internet tablet. begge disse klarer opp i 6 timer + batteritid før de takker for seg, men den ene er jo en 15" gigant med tungt batteri og den andre er en 4" sak som er lettere liten til mye rart, så hadde vært digg med noe midt i mellom. batteritiden er dog det som bekymrer meg mest, med tqanke på hva jeg er vant med fra de to jeg har

 

Det er norsk tastatur, men det er ikke lagt inn norsk tegnsett som standard, så det må fikses med en liten "hack". Ingen stor sak. Bare klipp og lim av to linjer. :)

 

Det kommer et større batteri om ikke så lenge, som vil gi den betraktelig lenger levetid. Men det er ikke så ille slik det er nå heller. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått lagt inn VLC, norsk tastatur, etc. En ting bekymrer meg litt. Jeg plugget inn en minnepinne med en episode av simpsons i AVI for å teste ut vlc, og med en gang det ble litt action ble det veldig skurrete i lyden, selv om volumet ikke var skrudd særlig høyt. Fikk lyden med de innebygde høyttalerne, hodetelefoner, og en ekstern høyttaler. Er det lydkortet det er noe galt med? eller en instilling?

 

Edit: Det samme skjer med musikk, men ikke i mediamaster, bare i VLC. Er det noen som har noen god forklaring på dette?

 

Herregud! jeg beklager å bry dere så mye, men jeg satte ett sd kort inn i expansionslotten og nå er det KLIN umulig å få ut igjen. skal det ikke være noe mekanisme for dette?

Endret av Alinoe
Lenke til kommentar
jeg har alt bestilt Windows utgaven for å kunne bruke på jobb...

hvor?

 

Mener du hvor han jobber, eller hvor han har bestilt den? :-)

 

Jeg ser i alle fall at Komplett selger Windowsutgaven.

 

Selv er jeg foreløpig fornøyd med Linux. Og nå sitter jeg ute i solen og skriver dette. Dette er den første laptopen jeg har kunnet bruke ute i solen. Jeg finner noe å imponeres over hver dag!

Lenke til kommentar
ikke SSD i den da, men men. Skal jeg ha blir det nok windows. Lite keen på noe som bare halveis fungerer slik jeg får inntrykk av med linuxen

 

edit: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2051951

 

Ja, er ikke noe ekspert på linpus linux, men jeg ser nå frem til å få maskin, og som sagt hadde ikke tenkt å modde den så mye til å begynne med, men ser frem til Windows utgaven som er litt mer kjent stoff.

Det var jo en bra pris på den maskin i linken Din..Må se meg litt om hvem som får den først til lager..

 

:yes:

Lenke til kommentar

I forbindelse med de ulike SSD-ene så har man funnet ut at det også er to batterier. Det ene har 2200 mAh, mens det andre er på 2400 mAh. Det har dannet seg et bilde av at treg SSD (Intel) leveres med stort batteri, mens Samsung-SSD-en leveres med lite batteri.

 

Jeg har tittet etter, og det ser ut til at de norske AA1-ene leveres med rask SSD og det største batteriet. :thumbup:

 

Nå tenkte jeg å få lasta ned DivX-kodek til mediaspilleren. Noen som kjenner noen feller der? Jeg har et hjelmkamera som koder i DivX, og ønsker å se klippene på Aceren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...