Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å bestille i kveld. Noen som har bestilt fra navitel, eller har erfaring med dem? Eller burde jeg spe ut litt ekstra spenn og kjøpe fra komplett?

 

Jeg bestillte fra MPX. Den kom raskt frem, men har ikke hatt tid til å hente den på postkontoret ennå. Har god erfaring fra både de og Komplett.no...

 

Etter min erfaring er komplett.no bedre på kundeservice

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger vel ikke å sende inn hele maskinen?

Nei, regner vel med at det holder med strømforsyningen..

Noen som vet hvor lang tid det vil ta å få byttet strømforsyningen?

 

Du har målt at det er strømforsyning som er dau?

 

Edit: Noen som vet hvordan jeg kan få fram synaptic pakkebehandler?

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

jepps. Den viser 0,00 volt. Det er strøm i ledningen som går inn i strømforsyningen fra stikkontakten, men ikke ut fra kontakten som skal i maskinen. Og det er ingenting i veien med maskinen da den lader helt uten problemer med en universallader.

 

Men tror dere jeg må returnere maskinen? Har virkelig ikke lyst til det. Og skal jeg kontakte Acer eller MPX?

Lenke til kommentar

Prøvde det du foreslo med å skrive cat .bash_profile og da kom bare dette opp på terminsl vinduet

[user@localhost Documents]$ su

Password:

[root@localhost Documents]# cat .bash_profile

setxkbmap no

setxkbmap no

setxkbmap no

[root@localhost Documents]#

 

 

gjør dette:

1. Høyre museklikk på skrivebordet.

2. Velg Terminal

3. Skriv: su

4. skriv inn passordet ditt

5. skriv echo "setxkbmap no" >> .bash_profile

6. skriv cat .bash_profile

 

- har du skrevet inn riktig passord, så skal dette fungere fint..

 

Feilen han har gjort er at han ikke var i riktig mappe. Du trenger ikke rotrettigheter (og bør ikke ha det) for å endre .bash_profile. vbr, gjør følgende:

 

åpne en terminal og kjør følgende kommandoer:

cd ˝								   # gå til hjemmemappen
echo "setxkbmap no" >> .bash_profile   # skriv til filen

Når du har skrevet ".bash_p" i siste linje trykker du tab for å sjekke at filen eksisterer. Terminalen vil da fylle ut resten av filnavnet for deg. Etter en reboot (eller bare åpne en ny terminal) skal du ha norsk keymap.

Lenke til kommentar
jepps. Den viser 0,00 volt. Det er strøm i ledningen som går inn i strømforsyningen fra stikkontakten, men ikke ut fra kontakten som skal i maskinen. Og det er ingenting i veien med maskinen da den lader helt uten problemer med en universallader.

 

Men tror dere jeg må returnere maskinen? Har virkelig ikke lyst til det. Og skal jeg kontakte Acer eller MPX?

 

Kontakt Acer direkte, det kan muligens gi deg ny lader raskere. Synes det burde gå an å få ladern direkte uten å sende alt.

 

Etter Acers sider skal man kunne få kjøpt ekstra ladere også, så det burde være kurrant å ordne for deg.

Må si at jeg synes ikke Linpus var helt ferdig. Så mye problemer med norsk språk og ikke vil yum uppdatere systemet... Tror jeg kommer til å gå for Ubuntu sin netbook variant ganske fort...

 

Yum har da funka på VLC her. Trøbbel med norsk tast er en enkel endring i .bash_profile. Kan ikke si jeg er skuffa. Alt er enkelt og greit, akkurat slik jeg vil ha det på en sånn maskin som dette.

 

Ser noen her har lest om ytelsen på SSD. Fant nå ut at de er levert med to ulike SSD disker.

 

1. Intel SSD (SSDPAM0008G1EA): 23 MB/sec Read / 5 MB/sec Write

2. Samsung SSD (P-SSD 1800): 30-35 MB/sec Read / 13 MB/sec Write

 

Kilde: http://www.aspireoneuser.com/2008/07/24/ss...fferent-speeds/

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Må si at jeg synes ikke Linpus var helt ferdig. Så mye problemer med norsk språk og ikke vil yum uppdatere systemet... Tror jeg kommer til å gå for Ubuntu sin netbook variant ganske fort...

 

Yum har da funka på VLC her. Trøbbel med norsk tast er en enkel endring i .bash_profile. Kan ikke si jeg er skuffa. Alt er enkelt og greit, akkurat slik jeg vil ha det på en sånn maskin som dette.

 

Ser noen her har lest om ytelsen på SSD. Fant nå ut at de er levert med to ulike SSD disker.

 

1. Intel SSD (SSDPAM0008G1EA): 23 MB/sec Read / 5 MB/sec Write

2. Samsung SSD (P-SSD 1800): 30-35 MB/sec Read / 13 MB/sec Write

 

Kilde: http://www.aspireoneuser.com/2008/07/24/ss...fferent-speeds/

Når jeg skriver inn i .bash_profile, blir det bare borte når jeg restarter...

 

Når jeg skriver "yum upgrade" får jeg opp masse som kan oppdateres, men den mangler 2 ting for å oppdatere kanskje 50... Irriterende, men dette er snakk om Linpus, er stålende fornøyd med selve maskinen :D

Lenke til kommentar

Prøvde det du foreslo med å skrive cat .bash_profile og da kom bare dette opp på terminsl vinduet

[user@localhost Documents]$ su

Password:

[root@localhost Documents]# cat .bash_profile

setxkbmap no

setxkbmap no

setxkbmap no

[root@localhost Documents]#

 

 

gjør dette:

1. Høyre museklikk på skrivebordet.

2. Velg Terminal

3. Skriv: su

4. skriv inn passordet ditt

5. skriv echo "setxkbmap no" >> .bash_profile

6. skriv cat .bash_profile

 

- har du skrevet inn riktig passord, så skal dette fungere fint..

 

Feilen han har gjort er at han ikke var i riktig mappe. Du trenger ikke rotrettigheter (og bør ikke ha det) for å endre .bash_profile. vbr, gjør følgende:

 

åpne en terminal og kjør følgende kommandoer:

cd ˝								   # gå til hjemmemappen
echo "setxkbmap no" >> .bash_profile   # skriv til filen

Når du har skrevet ".bash_p" i siste linje trykker du tab for å sjekke at filen eksisterer. Terminalen vil da fylle ut resten av filnavnet for deg. Etter en reboot (eller bare åpne en ny terminal) skal du ha norsk keymap.

Takker for svaret:-)

Hadde en liten mistanke om at det kunne være noe slikt som var feil, men var langt fra sikker. Er ikke så kjent med linux enda, men lærer hele tiden .-)

Lenke til kommentar
Er det ingen som har forsøkt å installere XP på maskinen ennå?

Måtte spørre siden det ikke er alt for mange lovord om Linpus å lese..

 

For min del kommer ALDRI (jeg gjentar ALDRI) noe MS Windows produkt på denne maskinen. Linpus fungerer da helt etter formålet som denne maskina er beregnet på. Noen ønsker sikkert å tyne noe mer ut av den, men windows er fortsatt ikke svaret.

Lenke til kommentar
Er det ingen som har forsøkt å installere XP på maskinen ennå?

Måtte spørre siden det ikke er alt for mange lovord om Linpus å lese..

 

For min del kommer ALDRI (jeg gjentar ALDRI) noe MS Windows produkt på denne maskinen. Linpus fungerer da helt etter formålet som denne maskina er beregnet på. Noen ønsker sikkert å tyne noe mer ut av den, men windows er fortsatt ikke svaret.

 

Eneste jeg venter på er HSDPA/3G/WiMax kort.. Ellers har den alt jeg trenger, selv om lagringsplassen er liten. :)

Lenke til kommentar
Er det ingen som har forsøkt å installere XP på maskinen ennå?

Måtte spørre siden det ikke er alt for mange lovord om Linpus å lese..

 

For min del kommer ALDRI (jeg gjentar ALDRI) noe MS Windows produkt på denne maskinen. Linpus fungerer da helt etter formålet som denne maskina er beregnet på. Noen ønsker sikkert å tyne noe mer ut av den, men windows er fortsatt ikke svaret.

 

Ganske enig med deg angående Linpus. Det er meget bra for det det er ment som. Et enkelt brukergrensesnitt for Linux, slik at alle kan bruke det. :) Det er viktig å ta med seg at vi som er kritiske er de som har tenkt å bruke maskinen til noe annet enn det den er ment som. Dvs. nett og småskriving. :) Så vi skal ikke undergrave Linpus for mye nå da. Selv om det for øyeblikket føles mer lukket enn noe annet system jeg har brukt.. :p

Lenke til kommentar
Eneste jeg venter på er HSDPA/3G/WiMax kort.. Ellers har den alt jeg trenger, selv om lagringsplassen er liten. :)

 

Det samme som jeg gjør. Jeg har bestilt 1GB Ram, 8GB SDHC kort, og neoprene veska. Rammen trenger jeg vel strengt tatt ikke, men da har jeg den iallefall.

 

Har du forøvrig prøvd å oppdatere til Firefox 3? Nedlastning går greit, men kommer ikke videre ved utpakking......

Lenke til kommentar
Alt for liten plass for XP

 

Jeg har en Windows XP sp3 Lite <-- 170mb iso fil.. har ikke testet hvor stor plass den tar installert enda .. (Nei, ikke piratvare, strippet original, alt man ikke trenger er tatt bort)

 

Det rapporteres jo om at den "trege" SSDen er veldig treg i Windows. Så dersom du er villig til å "ofre" deg, kunne du jo bekreftet eventuelt avkreftet det. :) Forøvrig er jeg på min andre systemgjennoppretting idag.. Dette er gøy. :D

Lenke til kommentar
Eneste jeg venter på er HSDPA/3G/WiMax kort.. Ellers har den alt jeg trenger, selv om lagringsplassen er liten. :)

 

Det samme som jeg gjør. Jeg har bestilt 1GB Ram, 8GB SDHC kort, og neoprene veska. Rammen trenger jeg vel strengt tatt ikke, men da har jeg den iallefall.

 

Har du forøvrig prøvd å oppdatere til Firefox 3? Nedlastning går greit, men kommer ikke videre ved utpakking......

 

ja, har installert firefox, og den fungerer utmerket.(foreløpig)..

Du kan laste ned via firefox da, og starte terminalen fra det vinduet du har lastet ned til.

f.eks "Downloads".. må huske å bruke ' tegna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...