Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

I forbindelse med de ulike SSD-ene så har man funnet ut at det også er to batterier. Det ene har 2200 mAh, mens det andre er på 2400 mAh. Det har dannet seg et bilde av at treg SSD (Intel) leveres med stort batteri, mens Samsung-SSD-en leveres med lite batteri.

 

Jeg har tittet etter, og det ser ut til at de norske AA1-ene leveres med rask SSD og det største batteriet. :thumbup:

Har du noen link til dette?

 

Her er en tråd med folk som forteller hvilken SSD/batteri de har, med antakelsen om en sammenheng. Når det gjelder hva du har i din maskin så er det forklart litt over hvordan du finner det.

 

http://www.iphpbb3.com/forum/39151476nx218...er-ssd-t78.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tar jeg en oppsumering av min oppstart med Acer One, og bruk i 3 dager. Sitter å skriver dette ute i sommersola på min blå Acer One. Jeg synes maskinen yter topp rett ut av boksen, og er etter forventningene slik jeg ca antok. Den er enkel og grei, og Linpus fungerer forholdsvis bra. Man må absolutt ikke oppgradere minne eller noe sånt. Det eneste dumme er at Norsk tastatur layout ikke var i orden fra start i Linpus, men det løses lett. I tillegg har jeg oppgradert firefox til versjon 3.0.1, samt lagt inn VLC, da medfølgende mediamaster støtter lite formater. Sånn sett så har jeg nå den softwaren jeg trenger.

 

Jeg har bestilt veske, trodde det fulgte med etter at det stod på Acers side (protective bag). Noe smålig å ikke legge ved, da man nesten bør ha det på ved reise. Prisen på ca 250Kr er 50kr over der prisen burde være.

 

I tillegg har jeg tenkt å sette inn et 8GB SDHC kort, som i kjekt å ha litt plass i tilfelle. Ram er også bestilt, men om jeg egentlig trenger den ekstra rammen, det tviler jeg egentlig på. Har ingen planer om å bytte ut Linpus. Skal man ha Ubunte eller XP, blir vel dette mer aktuelt.

 

Tastaturet er knall, tatt størrelsen i betraktning. Mine pølsefingre treffer forholdsvis bra. Touchpad er så som så. Personlig har jeg aldri kunne fordra en eneste touchpad, og bruker ekstern mus så ofte det er praktisk mulig.

 

Utsendemessig ser den bra ut, og konstruksjonen føles ikke noe spesielt plastikkaktig ut. Støynivået er i mine ører lavt, og høres bare i stille rom. Viften varierer også etter temperatur.

 

Ladern er liten og fin, bortsett fra en ting. Det brukt en stor 3 leder med jord som tilkobling mellom vegguttak og adapter. Dette er overdrevent stort, og tar unødvendig mye plass i forhold til resten av maskin. Kortere og mindre kabel skal jeg skaffe.

 

Skjermen er lysklar og svært god å bruke, går også brukbart ute i sommersola. LED brukes som bakgrunnslys, og bruker derfor mindre strøm. Skjermen er av typen med blankt belegg. Som med skjermer med dette øker kontrasten, og er fin med fil, men det blir også lett en speile.

 

SSD disken i min, som er en Samsung, fødles ikke treg ved bruk av Linpus. Det skal finnes to utgaver av SSD disker. Den andre er en disk fra Intel, skal etter papiret vøre som er mye tregere en Samsung disken. Oppstarstiden på maskinen er også kjapt. Ca 10-15 sek på systemet, og 20-30 sek til den er på nett. Det er ca 4GB ledig når maskinen tas ut av esken. Resten går til systemet. Mer plass løses enkelt ved å sette inn et SD, eller SDHC i sporet på venstre side. Plassen som legges til her legges til SSD disken og ses under et.

 

Tilkoblinger er 3 usb, en vga ut, mic in og lyd ut, samt en rj45 kontakt for kablet nettverk. I tilegg finnes en minnekortleser for de fleste kort også. 3 Usb kontakter på en så liten maskin er absolutt godkjent! Det trådløsekortet har heller ingen problem, og fungerer like bra også over lengre avstander ute med mitt trådløse nett.

 

Prosessoren er en Intel Atom på 1.6, og føles responsiv og perfekt til maskinen. Effekten denne trekker skal maks være 5,5W, men den trenger en Northbridge brikke som også trekker ca 3W.

 

Alt i algt er jeg meget fornøyd med Maskinen. Ventetiden på flere mnåneder er over. En Asus EEE var i grunn det jeg skulle ha først, men Aceren kom i forkjøpet med bedre spec som passet meg.

 

Anbefales iallefall av Logiman!

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Planlegger å installere Ubuntu, men er usikker på hvordan dette fungerer på Aspire One. Er det noen som har gjort det og kan bekrefte/avkrefte at det fungerer bra?

 

Det fungerer veldig bra, men med noen få mangler. Det jeg har merket meg er mangel på mic. Det er kjente mangler. Men det er ikke gjordt i en håndvending, så du bør være forberedt på litt jobb. :)

Lenke til kommentar
mange som har bestilt/venter på XP versjonen?

Jeg venter på en XP versjon, men har så langt kommet fram til at MSI Wind vil være det beste valget for en liten, billig maskin for mitt behov.

 

Var på nippet til å bestille Acer One med linux, men fant ut at behovet for bluetooth for å koble til mobilen samt et par Windows programmer jeg gjerne vil ha på maskinen gjør at jeg venter på Wind.

 

Jeg bruker mye linux til daglig, men de windows programmene har jeg ikke funnet noe god erstatning for. Det er ereste grunn til at jeg vil ha en Windows maskin når jeg skal ha en knøttePC.

 

Men siden de ikke får ut fingern og jeg skal på ferie 17. august blir det antagelig til at jeg utsetter hele greia. Jeg har klart meg bra uten PC på reise før...

 

Jeg skal kun ha lillemaskinen for bruk på reiser og muligens litt sengesurfing, så jeg har ikke noe stort behov og ventr til jeg finner den rette maskinen.

Lenke til kommentar

Hva er vansken med å installere Ubuntu på Aspire One (bortsett fra den åpenbare mangelen på CD-ROM)? Tenker å bestille med en USB-CD-ROM samtidig, og da bør det vel være pølse i brød?

 

Så en kar på Ubuntu-forumet klage over at han ikke fikk til det trådløse nettverket når han installerte Ubuntu på Aspire One. Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

 

Lurer også på om det er BIOS som slår sammen kortet i SD-porten med den interne SSDen, eller om dette skjer i software via Linpus - og det dermed vil komme opp som et separat SD-kort i Winsdows eller i andre Linux-installasjoner. Noen som har erfaringer med dette?

 

Har forresten fulgt med på diskusjonen her i det stille en stund, og vurderer å opprette en Wiki-side på et av domenene mine der vi kan samle tipsene på ett sted.

Endret av Oldgeek
Lenke til kommentar
jeg har sitti noen timer nå og forsøker dette, men hva er det dere gjør? legger iso på minnepenn og ..? jeg må være et brødhue men syns de guidene ikke forklarte helt. virker som om de fleste greiene å laste ned er for å boote fra minnepenn i windows?

 

Heisann

 

nei ha isoen på pc´n, så starte du dette prog i wondows:

http://sourceforge.net/project/downloading...xe&21835490

 

Så velger du at du har iso fil og henviser programmet til den, og sjekker at minnepennen er valgt nede (autodetecter selv), så pakker den ut hele iso fila fra pc´n til usb pennen.

 

Når den er ferdig trekker du den ut av pc´n, og sette den i Acer´n og velger i bios at den skal boote på usb pennen som den har funnet.

 

Etter en stund dukker desktop opp i linux, så starte du den som heter Install som ligger der.

 

PS: ikke glem og ha en kaffikopp (pils i mitt tilfelle) for instalasjonen tar volsomt lang tid.

 

Så må du gjøre dette som står:

 

Ubuntu on Acer aspire Tweaks

 

og scroller ned til:

 

Re: Install Ubuntu Hardy (8.04.1) Guide

by WanderingStar on Fri Jul 18, 2008 4:57 pm

 

Det siste der må du gjør for og få Wlan til og virke bla

 

Takker: rsletta for alle tipsa jeg har fått på PM

 

Edit: Det ser ut som di updatsa/tweksa tar lengre tid en selve instalasjonen av Ubuntu, så her må man ha klar noen timer.

når jeg skal gjøre wifi permanent får jeg access denied - noen tips?

Lenke til kommentar
Hva er vansken med å installere Ubuntu på Aspire One (bortsett fra den åpenbare mangelen på CD-ROM)? Tenker å bestille med en USB-CD-ROM samtidig, og da bør det vel være pølse i brød?

 

Så en kar på Ubuntu-forumet klage over at han ikke fikk til det trådløse nettverket når han installerte Ubuntu på Aspire One. Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

 

Lurer også på om det er BIOS som slår sammen kortet i SD-porten med den interne SSDen, eller om dette skjer i software via Linpus - og det dermed vil komme opp som et separat SD-kort i Winsdows eller i andre Linux-installasjoner. Noen som har erfaringer med dette?

 

Har forresten fulgt med på diskusjonen her i det stille en stund, og vurderer å opprette en Wiki-side på et av domenene mine der vi kan samle tipsene på ett sted.

 

Nei, det er rimelig greit. Du kan lage en liveUSB av en minnepinne, og så virker den på samme måte som cd. Dersom du har usb cdrom er det jo enda enklere.

 

Jeg klarte å få WIFI til å virke helt problemfritt når jeg fulgte denne guiden http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...mp;p=1233#p1233 . Det man må gjøre er å laste ned en ny driver, og kompilere denne. Når det gjelder Wiki har vi allerede diskutert det. Det er allerede opprettet en forum, og jeg har nå opprettet en blogg på http://aa1.hybel.net der vi kan samle alt dersom det er stemning for det. Jeg kommer nå iallefall til å fortsette med den, og det hadde jo vært kjekt dersom flere ville være med å bidra der,istedet for at vi sprer ting rundt omkring. forøvrig er planen min å oversette den engelske guiden til norsk og legge til ting slik at de fleste skal være istand til å gjennomføre den.

 

Det med at SD kort og SSD slåes sammen tror jeg er en Linpus funksjon, men jeg er på saken for å finne ut hvordan det kan fikses på egenhånd i Ubuntu. :)

Endret av rsletta
Lenke til kommentar
jeg har sitti noen timer nå og forsøker dette, men hva er det dere gjør? legger iso på minnepenn og ..? jeg må være et brødhue men syns de guidene ikke forklarte helt. virker som om de fleste greiene å laste ned er for å boote fra minnepenn i windows?

 

Heisann

 

nei ha isoen på pc´n, så starte du dette prog i wondows:

http://sourceforge.net/project/downloading...xe&21835490

 

Så velger du at du har iso fil og henviser programmet til den, og sjekker at minnepennen er valgt nede (autodetecter selv), så pakker den ut hele iso fila fra pc´n til usb pennen.

 

Når den er ferdig trekker du den ut av pc´n, og sette den i Acer´n og velger i bios at den skal boote på usb pennen som den har funnet.

 

Etter en stund dukker desktop opp i linux, så starte du den som heter Install som ligger der.

 

PS: ikke glem og ha en kaffikopp (pils i mitt tilfelle) for instalasjonen tar volsomt lang tid.

 

Så må du gjøre dette som står:

 

Ubuntu on Acer aspire Tweaks

 

og scroller ned til:

 

Re: Install Ubuntu Hardy (8.04.1) Guide

by WanderingStar on Fri Jul 18, 2008 4:57 pm

 

Det siste der må du gjør for og få Wlan til og virke bla

 

Takker: rsletta for alle tipsa jeg har fått på PM

 

Edit: Det ser ut som di updatsa/tweksa tar lengre tid en selve instalasjonen av Ubuntu, så her må man ha klar noen timer.

når jeg skal gjøre wifi permanent får jeg access denied - noen tips?

 

skriv: sudo su

da får du root tilgang

Lenke til kommentar

Til rsletta: Takk for tips!

 

Når ikke et SDHC-kort i minneekspansjonsporten legges til SSDen i Ubuntu, blir det da mountet som et vanlig removable device?

 

Jeg har sett Wiki-diskusjonen tidligere i denne tråden, men det så ikke ut til å bli noen konklusjon på den. Fordelen med en Wiki er at alle kan skrive og redigere der. På bloggen din (aa1.hybel.net) kan jo bare du skrive artikler.

Endret av Oldgeek
Lenke til kommentar
Til rsletta: Takk for tips!

 

Når ikke et SDHC-kort i minneekspansjonsporten legges til SSDen i Ubuntu, blir det da mountet som et vanlig removable device?

 

Jeg har sett Wiki-diskusjonen tidligere i denne tråden, men det så ikke ut til å bli noen konklusjon på den. Fordelen med en Wiki er at alle kan skrive og redigere der. På bloggen din (aa1.hybel.no) kan jo bare du skrive artikler.

 

Å neida. Så lenge du har en bruker, kan du skrive så tastaturet ryker. :) Bakdelen med en wiki slik jeg ser det, er at det fort kan blir mye rart i den. Nå skal ikke jeg late som jeg er noen ekspert, men jeg så for meg at det vil være enklere å håndtere det i wordpress formatet. :) Jeg har ikke administrert en wiki før, men jeg så bare for meg at det frie formatet fort kunne blitt en byrde. Av erfaring er det også en liten hard kjerne som bidrar i slike fora, og basert på dette foraet her kan jeg nok lett håndtere alle dere som brukere.Etter litt frem og tilbake, og vekting i positiv og negativ retning (basert på egne vurderinger) iverksatte jeg bare for å komme igang. :)

Endret av rsletta
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
mange som har bestilt/venter på XP versjonen?

 

Hei

Jeg har bestil og venter på Windows versjon, men jeg venter også på Linux versjon, den ligger på posten... :yes:

 

 

Veldig fristende :3 Hva er reell batteritid? Spurte før i tråden men tror ikke det kom noe svar. Dvs for normal surfing etc.

Lenke til kommentar
mange som har bestilt/venter på XP versjonen?

 

Hei

Jeg har bestil og venter på Windows versjon, men jeg venter også på Linux versjon, den ligger på posten... :yes:

 

 

Veldig fristende :3 Hva er reell batteritid? Spurte før i tråden men tror ikke det kom noe svar. Dvs for normal surfing etc.

 

Det er nevnt et par ganger i denne tråden.

Rundt 3 timer holder min under vanlig bruk.

Lenke til kommentar
mange som har bestilt/venter på XP versjonen?

 

Hei

Jeg har bestil og venter på Windows versjon, men jeg venter også på Linux versjon, den ligger på posten... :yes:

 

 

Veldig fristende :3 Hva er reell batteritid? Spurte før i tråden men tror ikke det kom noe svar. Dvs for normal surfing etc.

 

Det er nevnt at det skal holde rundt 3 timer. Idag satt jeg ute i solen, og i ubuntu melder den tilbake at fullt batteri gir, med full lysstyrke på skjermen og WIFI på, ca 2-2,5 timer. Det begynte med å påstå at jeg skulle få 3 timer og 5 minutter, men det ble justert etter litt. Men nå vet jeg ikke hvor pålitelig estimatet til ubuntu er. Det beste hadde nok vært om noen tok tiden fysisk ved å surfe til det sier stopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...