Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis noen er interessert, et tips om en image backup-løsning jeg fant som fungerer for linux, og antagelig XP også (ihvertfall backup-delen, har ikke prøvd en restore enda, men blir snart det og!): SystemrescueCD Følg evt. USB-stick guiden sånn ca for å få den over på en USB-ting.

 

Det er partimage jeg tenker på (som jeg desverre ikke fikk til å fungere på gparted livecd)

 

Bare husk å mounte en annen disk du vil lagre backup'en på først, i mitt tilfelle en ntfs-disk (Tatt litt etter huskommelsen, forbehold om små feil):

 

Etter å ha bootet systemrescuecd'n, trykk enter ved første menyen og vent litt til den andre dukker opp. Så kan man f.eks. skrive:

 

mkdir /mnt/fisk
ntfs-3g /dev/sdb2 /mnt/fisk
partimage

 

Og så skrive inn i partimage, under filnavn til image-filen: /mnt/fisk/min-backup-fil

Dersom sdb2 er enheten du vil lagre på, selvsagt. Kan antagelig finnes ut med en fdisk -l (liten L)

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar

En liten bruks rapport.

 

Da har jeg hatt min Acer Aspire one A150 med XP Home siden september.

Jeg må si jeg først var litt skeptisk til bruker vennligheten på disse små maskinene. Skaffet meg en først og fremst for å slippe å dra med en stor 15,4" maskin på ferie. Nå er det blitt slik at jeg heller starter opp den lille kontra den store når jeg er hjemme. Behovet for en stor bærbar har nesten blitt helt borte.

 

Min største overraskelse med maskinen fikk jeg da jeg plugget den til en ekstern skjerm. Den klarete fint en oppløslighet på 1600x1200 på min 24" skjerm. Det hadde jeg faktisk ikke trodd. Klarer alle disse mini pcene såpass høy oppløslighet på ekstern skjerm?

Den største skuffelsen er knyttet til XP Home og mangel på mulighet for å koble den opp i et domene.

 

Jeg er i hvert fall kjempe fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Min største overraskelse med maskinen fikk jeg da jeg plugget den til en ekstern skjerm. Den klarete fint en oppløslighet på 1600x1200 på min 24" skjerm. Det hadde jeg faktisk ikke trodd. Klarer alle disse mini pcene såpass høy oppløslighet på ekstern skjerm? Den største skuffelsen er knyttet til XP Home og mangel på mulighet for å koble den opp i et domene.

Det er første gang jeg ser tall på hvilken oppløsning de klarer eksternt, men jeg er ikke imponert. Jeg vil si det er så lav oppløsning som jeg hadde fryktet. Jeg hadde et lite håp om 2560x1536 som maks (noe det er på analogutgangen på så godt som alle skjermkort som er lansert de siste 5-6 årene). Hadde det vært maks 1920x1200 hadde jeg vært fornøyd for min del siden jeg ikke har skjermer med høyere oppløsning. Men 1600x1200 synes jeg blir for knapt.

 

Nok et argument for å vente på minibærbare med andre komponenter.

Lenke til kommentar
Men 1600x1200 synes jeg blir for knapt.

 

Jeg tolker det dit at 1600x1200 var den høyeste oppløsningen skjermen hans klarte og at han derfor ikke testet høyere oppløsninger.

 

En liten korrigering.

Den klarer 1920x1200 på min 24" men den klarer bare 1600x1200 på min 20" her på jobben.

Dette er mer enn nok oppløslighet til å jobbe på for meg og derfor er disse mini PCn lant mer anvendelig enn det jeg hadde forestilt meg.

 

Nå er det vel også slik at hadde jeg koblet den til en skjerm som hadde klart enda høyere oppløslighet så hadde den kanskje klart det også men det har jeg da altså ikke noen mulighet til å teste.

 

Jeg for min del er overrasket over at den klarer såpass da jeg ikke har sett noe sted hva som er maks oppløslighet på ekstern skjerm. For meg er dette et glemt/gjemt salgs argument.

 

 

Mot alle odds så har altså mini PCn klart å konkurere ut min "store" bærbare som er en IBM T61p med 7200rpms disk og 3 gig ram som klarer 1920x1200 på egen skjerm.

Mitt førstevalg når jeg skal bruke en PC hjemme er nå miniPCn. Jeg hadde ikke helt sett for meg at det skulle kunne skje.

 

QUOTE(Simen1 @ 11/11-2008 : 11:56)

Men 1600x1200 synes jeg blir for knapt.

 

Hvis du synes 1600x1200 er for knapt så har GARANTERT ikke bruk for en netbook.

Endret av Kikkin
Lenke til kommentar
Hvis du synes 1600x1200 er for knapt så har GARANTERT ikke bruk for en netbook.
Mot alle odds så har altså mini PCn klart å konkurere ut min "store" bærbare som er en IBM T61p med 7200rpms disk og 3 gig ram som klarer 1920x1200 på egen skjerm.

Er det bare meg eller sier du mot deg selv nå?

 

Uansett, jeg liker ikke at du legger ord i munnen på meg. Jeg har lyst på minibærbar og jeg vil gjerne ha muligheten til å koble den til en full HD-tv uten å måtte bruke noen ukurrant oppløsning. Jeg kunne også tenkt meg å koble den til den analoge inngangen på PC-skjermen på 24 tommer uten å bruke ukurrant oppløsning.

 

Når jeg er på farta tar jeg selvsagt konsekvensen av at skjermen er knøttliten og har ikke høyere krav enn 1280x800. Noe enkelte minibærbare faktisk kommer med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hvis du synes 1600x1200 er for knapt så har GARANTERT ikke bruk for en netbook.
Mot alle odds så har altså mini PCn klart å konkurere ut min "store" bærbare som er en IBM T61p med 7200rpms disk og 3 gig ram som klarer 1920x1200 på egen skjerm.

Er det bare meg eller sier du mot deg selv nå?

 

Er bare deg

 

Når jeg er på farta tar jeg selvsagt konsekvensen av at skjermen er knøttliten og har ikke høyere krav enn 1280x800. Noe enkelte minibærbare faktisk kommer med.

 

HP mininote, ingen av de andre såvidt jeg vet, uansett gjør ikke aao det

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Har prøvd Ubuntu 8.04 og 8.10 samt Mandriva 2009 på Acer'n, og har nå gått tilbake til original-OS-et for å slippe å slåss med drivere og Wifi som slutter å virke i tide og utide. Låste opp standard XFCE-desktopen for å muliggjøre et litt freshere utseende. Får nok nøye meg med dette så lenge. :roll:

Lenke til kommentar
Hvis du synes 1600x1200 er for knapt så har GARANTERT ikke bruk for en netbook.
Mot alle odds så har altså mini PCn klart å konkurere ut min "store" bærbare som er en IBM T61p med 7200rpms disk og 3 gig ram som klarer 1920x1200 på egen skjerm.

Er det bare meg eller sier du mot deg selv nå?

 

Uansett, jeg liker ikke at du legger ord i munnen på meg.

 

Nei jeg motsier ikke meg selv. Acer PC er blitt (for meg noe overraskende) mitt første valg når jeg må starte opp en PC på kvelden av en eller annen grunn.

 

Beklager hvis jeg har lagt ord i munnen på deg (skjeen var i hvertfall ren).

 

Det er bare litt ubegripelig for meg at du i et tilfelle kan synes at 1600x1200 er litt smått mens det i det andre øyeblikket er helt ok å leve med 1024x600 men jeg skal ikke legge ord i munnen din igjen eller på noen annet måte forsøke å tolke hva du mener.

 

Jeg kjøpte den med det utgangs punkt at den klarte 1024x600 og ble gledelig overrasket over hva den klarte på ekstern skjerm.

Beklager hvis dette burde vært innlysende for meg.

Lenke til kommentar
Det er bare litt ubegripelig for meg at du i et tilfelle kan synes at 1600x1200 er litt smått mens det i det andre øyeblikket er helt ok å leve med 1024x600 men jeg skal ikke legge ord i munnen din igjen eller på noen annet måte forsøke å tolke hva du mener.

Nå er du framme med skjea igjen..

 

Jeg sa 1280x800, ikke 1024x600 på farta. Når jeg er hjemme i stua eller på arbeidsrommet så vil jeg gjerne ha mulighet til å bruke den fulle oppløsningen på de skjermene som er der med minibærbaren. Jeg er er med andre ord klar over at AAO ikke tilfredsstiller mine krav på hverken den interne eller eksterne skjermen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Det er bare litt ubegripelig for meg at du i et tilfelle kan synes at 1600x1200 er litt smått mens det i det andre øyeblikket er helt ok å leve med 1024x600 men jeg skal ikke legge ord i munnen din igjen eller på noen annet måte forsøke å tolke hva du mener.

Nå er du framme med skjea igjen..

 

Jeg sa 1280x800, ikke 1024x600 på farta. Når jeg er hjemme i stua eller på arbeidsrommet så vil jeg gjerne ha mulighet til å bruke den fulle oppløsningen på de skjermene som er der med minibærbaren. Jeg er er med andre ord klar over at AAO ikke tilfredsstiller mine krav på hverken den interne eller eksterne skjermen.

 

Les postene som svarer deg så ser du at den støtter 1920x1200 på ekstern skjerm, noe du per egen definisjon "er fornøyd med". Når du ikke har fått med deg innholdet i mer enn annenhver post som har svart deg burde du kanskje ikke fyre på alle freser for at noen overser "på farta" i posten din og prøver å skjønne hva som var ment.

Lenke til kommentar
Har prøvd Ubuntu 8.04 og 8.10 samt Mandriva 2009 på Acer'n, og har nå gått tilbake til original-OS-et for å slippe å slåss med drivere og Wifi som slutter å virke i tide og utide. Låste opp standard XFCE-desktopen for å muliggjøre et litt freshere utseende. Får nok nøye meg med dette så lenge. :roll:

 

Du kan alltids bytte ut wifi kortet som sitter inni med et Intel PCIe-mini kort.

Lenke til kommentar
Aha, der var et innlegg jeg gikk glipp av. Takk, da ser jo den eksterne utgangen helt greit ut etter min mening. Beklager hvis det ser ut som jeg fyrer på alle freser. Det er bare ment som vennligsinnet og underholdende småfyring for å holde litt lunk på temperaturen i tråden. :)

 

 

Fikk den opp i 2048 x 1536 på en skjerm jeg testet nå, men jeg aner fortsatt ikke om dette er maks eller ikke.

Det jeg ikke får den til å gjøre er å bruke ekstern skjermen som den primære. Får den bare til å kjøre med begge skjermene samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...