Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

De som ikke er vant til vektøy, velger en størrelse for liten phillipstrekker fordi den "ser passe stor ut" uten at de vet hva som er "passe". Velger du riktig, så sitter skruen låst fast på tuppen av den, og sporet kan ikke ryke. Forutsatt at du holder trekkeren helt rett og ikke "sveiver" den. Trekkere skal dessuten ha en løs roterende "hatt" bak på skaftet som du klemmer fast inni håndflaten og som gjør det mulig å skru uten å sveive. Jeg har sett mange som ødelegger sporet fordi de ikke klarer å holde trekkeren rett. Noen av skruene er limt med et grønt lim. Locktite. Da sitter de godt, men sporet ryker aldri når trekkeren er skarp/ny og av riktig størrelse.

 

Det er en del av yrket mitt da.

 

Vi har et problem til: at det finnes en trekkertype som heter Pozidriv, og er som regel til treskruer. Det ligner stjernespor, men har en ekstra grad. Hvis du tar feil og bruker denne PZ-trekkertypen i PH-stjerneskrue, så ryker sporet. Men de er merket PZ0, PZ1, PZ2 osv. Phillips er merket PH0, PH1, PH2 osv. Ikke en gang i Jerniabutikken vet de forskjell, det er litt dumt. Brodern fikk PH2 trekker til sine PZ-treskruer, og det glapp hele tida. Ikke så rart med feil trekker. Både skruen og trekkeren ble ødelagt.

 

Dette ble et helt lite stjernetrekkerkurs ;)

 

Se på B og C til høyre her : http://no.wikipedia.org/wiki/Skrue

Endret av Haremstua
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe 120gb versjon om et par uker, men lurer helt om jeg virkelig trenger den.

 

Jeg skulle gjerne hatt en PC å ha notater osv på skolen, men dette krever jo at det er har litt strøm over tid. - ikke 2 timer.

- Vil ha windows.

- Hvor langt funker wlan på maskin?

-viftestøy? Velkjent problem?

Jeg finner ihvertfall XP på SSD-versjonen å være ulidelig tregt, selv med en vesentlig forminsket versjon og 1 GB ekstra RAM. Installasjonen gikk greit, men det skrives til disk hele tida; og sirup renner som tynnsprit i forhold.

 

Nuvel,

 

Bernt K

 

Delvis uening. Jeg innstallerte XP Pro på A110, ikke noen forminsket versjon, men en nLite'd med drivere automagisk inkludert. Selve innstallasjonen tok gruelig lang tid (3-4 timer, unattended heldigvis).

 

Selve XP virket ganske bra, med unntaket av noen sekunders "frysninger" innimellom. Noe som for de fleste nok vil være uakseptabelt i lengden og *litt* frustrende.

 

Men å se film, høre musikk og spille spill (som funker til maskinen, selvsagt), går uten hakking merkelig nok.

 

Skal sies at jeg slo av virtellt minne (har oppgradert til 1.5 GB), og slår av ting som indexing service.

 

 

For tiden tester jeg ut Ubuntu.

Ja, det gikk meget bedre; omtrent brukelig, etter å ha slått av Virtual Memory og Disk Writing Cache, men rett fra boks med en nLite-XP var traurige greier.

 

Bernt K

Lenke til kommentar
Forøvrig, Linux ble vel laget i 1991 eller deromkring?

 

Før det var det X antall versjoner av UNIX. Var ikke noe bedre det. Et fryktelig styr.

 

Jeg husker de laget programmer i assembler og C. De virker den dag i dag, og fytterakkern så fort det går på moderne maskiner.

 

To 386 prosessorer, den ene kjørte serverapplikasjonen, den andre databasen. Diger som et kjøleskap og kostet hundrevis av tusen. Platelageret bråket som et uvær, luktet vondt og varmet opp hele etasjen. Hele favner med kabler i alle retninger, og brukte 2 kw effekt :cry:

 

Jeg boootet Acer One med DRDOS og kjørte den gamle databasen på den. Det virket!! Den lille fisen er 100 ganger raskere på søk og selektering enn den overnevnte monstermaskinen. Kompilering som tok en halvtime, gjorde One på noen sekunder. Moro, men akk så ubrukelig.

Lenke til kommentar
Forøvrig, Linux ble vel laget i 1991 eller deromkring?

 

Før det var det X antall versjoner av UNIX. Var ikke noe bedre det. Et fryktelig styr.

 

Jeg husker de laget programmer i assembler og C. De virker den dag i dag, og fytterakkern så fort det går på moderne maskiner.

 

To 386 prosessorer, den ene kjørte serverapplikasjonen, den andre databasen. Diger som et kjøleskap og kostet hundrevis av tusen. Platelageret bråket som et uvær, luktet vondt og varmet opp hele etasjen. Hele favner med kabler i alle retninger, og brukte 2 kw effekt :cry:

 

Jeg boootet Acer One med DRDOS og kjørte den gamle databasen på den. Det virket!! Den lille fisen er 100 ganger raskere på søk og selektering enn den overnevnte monstermaskinen. Kompilering som tok en halvtime, gjorde One på noen sekunder. Moro, men akk så ubrukelig.

 

Hei!

 

Hvordan får du bootet Acer One med DRDOS ?

 

Jeg prøver å kjøre noen gamle DOS programmer (ikke spill) men har problemer med å kjøre disse uner DOSbox.

 

Programmene rapporterer om at disken er full.

Lenke til kommentar
Hvordan får du bootet Acer One med DRDOS ?

 

 

Har du en DRDOS bootdiskett, Win 95 CD, eller en bootdiskett for Win 95/98? Og en minnepinne?

 

HP Windows Format Utility for USB Drive Key or DiskOnKey er et program som du finner hos HP.

 

Formater med 32 bit FAT og med systemfiler fra bootdisken. Det må du gjøre på en annen PC med Windows. Så booter du med den.

Endret av Haremstua
Lenke til kommentar

Haremstua:

 

Ser man det, interessant! Jeg kan nok ikke påberope meg like mye skrutrekkerkunnskap, alt jeg kan si er at jeg visste at det var viktig med riktig trekker! Kan vise til et lite innlegg for en stund siden her som ikke akkurat er i min favør :p

 

Kjøpte meg et lite sett nettopp til oppgaven (forøvrig et drittsett jeg burde gått tilbake med :mad: - mest sur på meg selv for det, og for selgeren i Jernia som anbefalte meg den). Men i det minste var det Philipps trekkere, eller skal jeg si Phillips-aktige? På stjernetrekkerene står det PH0, PH00 og PH000 i økende størrelser (merkelig benevning?). Nå kan jeg ikke huske hvem jeg prøvde på skruene da. Men boring ble eneste mulighet til slutt på et par av dem (bare at jeg rotet med, eh, loddebolt i mangel av bormaskin (eller dremel) til å begynne med...)

 

Kan du forresten noe om noe som på engelsk heter "liquid wrench" og hvordan det virker? Aner ikke norskt navn. Et flytende middel man skal kunne bruke på vriene skruer. Hvor får man evt. tak i det? Ikke at jeg har bruk for det akkurat nå, men kunne vært kjekt å vite.

 

Innstallerte etterhvert touchscreen også, men den fikk en sprekk veldig tidlig desverre. Virket kun på utsiden når jeg testet den før jeg skrudde sammen tingen. Litt surt, men men. Nå mangler den 3 skruer under, men sitter fortsatt godt sammen etter en god del opp- og igjen-skruinger. At den fortsatt fungerer er nesten merkelig, men jeg er jo glad for det da :D

 

 

 

EDIT: Bare for å ha sagt det, har senere fått meg et par andre trekkere, en #0 og #1 phillips trekker, og kan vel bare bekrefte at den #1 ser for stor ut, men passer perfekt, som du skrev. Så ja, at jeg prøvde #0 før, er jo kun min skyld. Men i det minste er jeg et par erfaringer rikere nå :p

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar

Zero: for liten trekker er den mest utbredte sykdommen som forårsaker mannefall blant skruer. For teknikere er en "rund" skrue eller trekker et stort problem. De fleste må gå på halvdags smell med en skrue som ikke lar seg løsne, før de tar seg i nakken, gransker verktøyet og seg selv.

 

Vel - noen finner det aldri ut, og noen låner bort sin elskede Bahco Belzer eller Wiha til vandaler, bare en gang. Andre kjøper privat for å slippe å låne bort og har dem i verktøybelte rundt livet.

 

Luftverktøy er best, men en god luftskrutrekker koster 4-5000 kr. Hvis ikke - kjøp Panasonic batteridrill som også er fryktelig dyr.

 

http://www.norbond.no/produkter/verktoy/pa...skrutr_7410.pdf

 

Den nest verste fienden er spon. Når noen har "voldtatt" skruen og trekkren, så henger stålsponet på :

 

http://www.the-gadgeteer.com/assets/th55face3.jpg

 

Dermed vil trekkeren ikke komme riktig på plass i skruen og katastrofen er et faktum. De riktig proffe har en frottèbit å fjerne slikt med.

 

Neste leksjon i kurset er magnetisering av trekker. Før en magnet langs klingen fra skaftet og ut til spissen. Løft den vekk fra klingen og sett den fast oppe ved skaftet, slik at du "stryker" den bare en vei på klingen. Gjør det ganske fort et titall ganger. Da vil skruene sitte fast på trekkeren, og du kan fiske dem opp av esker og gjemmer.

Lenke til kommentar

Liquid wrench må være verktøykasse på boks. Sprayolje.

 

Matolje og litt oppvarming virker like bra/dårlig. For å løse opp rust og forsteinet fett. Men virkningen er tvilsom. Smøreevnen til slik olje er også kortvarig. Oljetype som er bra til et bruk er ubrukelig til et annet bruk. Fett stopper ikke rust, og det må f eks en eller annen syre til å reagere med rusten: sitronyre, oksalsyre, saltsyre, sterk eddik osv. Men ikke det heller trenger ned i gjengene eller når de flatene som er sammengrodd, som regel er forsteiningen utilgjengelig.

 

Fastsittende skrue løsnes enklest med noen lynkjappe slag med en liten lett hammer rett på trekkeren mens den sitter i skruesporet. Eller en slagtrekker. Ikke alt tåler å bli slått på da.

 

Aller best er å smøre gjengene med konserveringsolje FØR man skrur i. Og med riktig skrue, skive og konstruksjon ellers, så løsner ikke skruen. Med riktig verktøy og riktig vedlikehold, så er det sjelden problemer.

Endret av Haremstua
Lenke til kommentar

Hvis du har din egen Win XP produktnøkkel, så finnes installasjonsmedia og installasjonsbeskrivelse for XP på "bay" som er strippet og klar for installasjon på alle minilaptoper. Søk på Aspire One Norwegian Win XP. Det er vel ikke helt etter MS sitt ønske, men det funker, og du må ha kjøpt din egen produktnøkkel for XP.

 

Noen hørt at MS skal lage en strippet versjon?

Lenke til kommentar
legg inn ubuntu-restricted-extras

 

Jeg tenkte at jeg skulle prøve virtualbox i går, fant et 2gb sdkort, lagde en miniversjon av xp, og woops så kjører jeg windows i ubuntu på one'n min :)

Gjort det. Finner naboen sitt nett, men ikke mitt eget.

 

Kanskje naboen har samme navn som sin SSID? Det blir ofte ganske merkelige virkninger når alle heter "linksys", "Default", "Accesspoint" osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...