Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Hei

Noen som vet om Linpus 9.4 er et bedre alternativ til Acer Aspire One. Noen som har prøvd denne distroen på AA1?

 

Den Acer-versjonen av Linpus som følger med er det umulig å installere bluetooth-støtte mv. på pluss at OS-oppdateriengene ikke kan gjennomføres pga at da overskrives Acer-tilpassede filer.

 

Takknemmelig for svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha. Nå er min A110 satt opp med XP Sp3, 1,5 GB minne. Det funker meget bra. Installasjon er ustrippet standard rett fra bootbar CDROM. XP okkuperer 2,5 GB, vekslingsfil satt til statisk 2 GB, ramdisk 1 GB. Da er det 2,2 GB ledig. Fjernet bare 0,5 MB med temp, det ligger enda noen humdre MB drivercache og servicepacktemp der. Kjører GOM player og AVG viruskontroll. Den spiller alle filmer jeg har prøvd med glans, med et utmerket bilde, og alt tilbehør virker.

 

Et unntak: den venstre kortplassen har forskjøvet seg litt, så den må jeg se litt på. Kortet kiler seg litt fast. Noe som ikke er i sporet der.

 

Orginalbatteriet spiller en helaftens film på fullskjerm uten lading, og surfer i 2,5 timer ca.

 

Jeg hadde bare litt trøbbel med lyden, men det viste seg å være Acers elendige supportside som kverket driverfilene. Prøvde på nytt, og da gikk det rett inn.

 

Anskaff SP3 ferdig på CD, så du slipper å laste ned opdateringer, det tar votter og vinter hvis du bare har med SP2 eller (grøss) SP1...

Lenke til kommentar
Hei

Noen som vet om Linpus 9.4 er et bedre alternativ til Acer Aspire One. Noen som har prøvd denne distroen på AA1?

 

Den Acer-versjonen av Linpus som følger med er det umulig å installere bluetooth-støtte mv. på pluss at OS-oppdateriengene ikke kan gjennomføres pga at da overskrives Acer-tilpassede filer.

 

Takknemmelig for svar..

 

 

Eller vet dere om noen andre distroer som funker fint til denne (A110)? Ubuntu-eee, hva er det?

Har installert 1gig ekstra ram.

 

Mine hoved krav til OS:

-Rask oppstart (altså ikke ubuntu, XP ol.)

-Støtte for Bluetooth og wifi selvfølgelig

Lenke til kommentar

Det er ingen problem med ytelse og ingen plassmangel med denne fulle XP-konfigurasjonen. Hvis noen kan nevne eksempler på problematisk ytelse, så kan jeg teste det her og nå.

 

Den viser filmer i fullskjerm i HD fra minnepinne uten hakking, og starter på mindre enn 10 sek. Internett explorer 7 starter på 3 sek, VG kommer opp på 2-3 sek og en plagsom flashreklame eter 10-15% CPU. Likevel surfer og ser jeg film samtidig.

 

Å reinstallere, fikse og ordne for å oppnå lite eller ingenting har jeg ikke tid til. Forbedre noe som er bra?

 

Hvis den yter 90%, det er bra nok og funker, hvorfor slite ekstra i dagevis for å oppnå 5-10% til?

Endret av Haremstua
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener Haremstua, jeg lagde et image med sp3 ved hjelp av nlite, men fjernet også mye drivere, og diverse ting som skal hjelpe på ytelsen, husker jo selvfølgelig ikke hva jeg fjernet helt.

 

Jeg endte da opp en en windows xp installasjon som fungerer via virtualbox i ubuntu, kjører finfint, har bare brukt til surfing og div småting men ble veldig positivt overasket.

 

Dette ble da instalert på et 2gb minnekort.

Lenke til kommentar

"Å boote og installere via ekstern CDROM rett fra XP-plata og bruke standard oppsett kan hvilken som helst idiot klare" var det en som sa til meg.

 

Jeg er ganske fornøyd med å være idiot jeg. I går så jeg på en helaftens vulkanfilm på den, leste eposten min og leste div nettaviser med den. Så bootet jeg den med DOS på pinne og kjørte Clarion 2.1 for å korrigere noen detaljer i en eldgammel databaseapplikasjon og kompilerte den, sendte den nye exe-fila med epost til en kunde, skrev noen SMS på den i HUAWEIs program for XP og sendte. Det går ikke tregt, det er ingen merkbare ytelseproblemer.

 

Til slutt lot jeg TV-årogrammet på Dagbladets sider stå oppe. Den bleker ut teksten på de programmene som er for sent å se.

 

Når jeg skal bruke PhotoShop 7, websidegeneratorer og div videoredigering, så vet jeg at den stasjonære er bedre. Det er heller ikke noe behov for disse applikasjonene ute på terrassen eller på do :-)

Lenke til kommentar
-Rask oppstart (altså ikke ubuntu, XP ol.)

-Støtte for Bluetooth og wifi selvfølgelig

 

Krrreeemt.

 

FYI: XP SP3 full versjon starter fra blank på 9 sek. Fra ventemodus: 3 sek.

 

Blåtann OK. Wifi OK.

 

Driverne fra Acer må legges inn manuelt. Chipset drivere og VGA først.

 

Jeg ville nok kjøre JkDefrag etter at alt er på plass, men det er ikke nødvendig.

 

Egentlig trengte jeg ikke gjøre annet enn å lage en liten ramdisk 0,5-1 GB, sette temp-variabler til den og sette sidevekslingsfil til fast 2-3 GB. Egentlig tror jeg ikke det er nødvendig heller, for den funket helt fint uten, dvs rett ut av esken. P&P.

Lenke til kommentar

Det er 3 ulike måter å "slå av/på" XP på.

 

Den eneste praktiske å bruke er ventemodus. 2-4 sek å logge inn fra du trykker av/på. Dvalemodus er en annen. Har ikke prøvd den. Deretter må det trådløse nettet starte opp og noen andre rutiner. Skal du se på en film fra pinne straks, så er den oppe med bilde av løven på ca 20-30 sek fra av/på.

 

Når du må gjøre andre ting, så lukker du lokket, og den går i ventemodus. Den modusen trekker ørlite strøm, men det betyr lite for helheten. fra ventemodus er det bare sekunder å starte opp og 10-30 sek før du kan surfe, se film eller skrive.

 

Hvor lang tid det tar fra blank tror jeg er uvesentlig i praksis.

Lenke til kommentar
-Rask oppstart (altså ikke ubuntu, XP ol.)

-Støtte for Bluetooth og wifi selvfølgelig

 

Krrreeemt.

 

FYI: XP SP3 full versjon starter fra blank på 9 sek. Fra ventemodus: 3 sek.

 

Blåtann OK. Wifi OK.

 

Driverne fra Acer må legges inn manuelt. Chipset drivere og VGA først.

 

Jeg ville nok kjøre JkDefrag etter at alt er på plass, men det er ikke nødvendig.

 

Egentlig trengte jeg ikke gjøre annet enn å lage en liten ramdisk 0,5-1 GB, sette temp-variabler til den og sette sidevekslingsfil til fast 2-3 GB. Egentlig tror jeg ikke det er nødvendig heller, for den funket helt fint uten, dvs rett ut av esken. P&P.

 

 

9 sek. fra blank synes høres litt for fantastisk ut. Når jeg hadde XP inne (XP pro SP2), startet den fra blank på ca. 1 min 30 sek, så fikk man se XP-skrivebordet og det tok ytterligere ca 1. min 30 sek før man kunne begynne å bruke den, så åltså; 3 min.

 

Bruken var forsåvidt OK, men jeg opplevde ofte at den låste seg i noen sekunder. Hvis jeg f.eks. skriver, så kom det ingen bokstaver før etter en stund hvor tastaturbufferen tømte seg og alt kom med en gang.

 

Jeg er litt nysgjerrig på om du opplever det med XP på din A110. Jeg tilskrev problemene en treg SSD-disk (selv om jeg har den "raske" typen jeg ikke husker navnet på nå). Dessuten slo jeg av virtuellt minne og endel services (men det med service'ne gjorde ikke så store utslaget, jeg kunne nemlig bytte til originalt oppsett for å sammenligne).

 

Se film, musikk, og spille gikk stort sett glimrende og uten hakking!

Lenke til kommentar
Litt tull med WIFI og minnekort leseren. Men det finnes gode guider på nettet. Jeg brukte denne. Eneste som ikke er fikset ennå er at WIFI ikke funker når du har startet opp pc'en fra hvilemodus og dvalemodus.

 

Kan foresten si at dette er mitt andre møte med linux, første møtet var med linpus.

 

Brukte du nøyaktig den WIFI-guiden du linker til? Jeg prøvde, men siden madwifi-linken i guiden der ikke virker, lastet jeg ned 2 andre versjoner, ingen av de virket (madwifi 0.9.3.2 og 0.9.4). Bruker Ubuntu 8.10.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid det tar fra blank tror jeg er uvesentlig i praksis.

Jepp, det synes jeg og.

 

Klapper bestandig igjen lokket - har vel ikke bootet (eller skrudd den 'ordentlig av') mer enn tre-fire ganger siden jeg kjøpte den for et par måneder siden, så om den bruker 20 sekunder eller fem minutter på å boote med XP fra scratch er helt uvesentlig for meg.

 

Det samme gjelder forresten også alle 'full-size' bærbare jeg har hatt de siste 5-6 årene - skjønner ikke hvorfor så mange på død og liv skal kjøre en full shutdown hver eneste gang de skrur den av.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Hvor kommer ekstra SDD-disk inn i bildet?

 

Jeg forstår heller ikke hvorfor det er så viktig hvor fort den starter fra blank. Jeg starter aldri fra blank, kun fra ventemodus. Den kan være i ventemodus i dagesvis om det trengs. Etter et døgn mistet den bare 5% av strømmen i ventemodus med standardbatteri, så med nytt 6600 mah batteri burde den holde ventemodus i flere uker uten problem.

Lenke til kommentar

Åkeida. Jeg valgte "slå av" og det tok 55 sekunder fra jeg slo på igjen til jeg kunne se dagens VG i Explorer. Det meste gikk med til å logge på WLAN og kjøre opp viruskontrollen. Etter 10-15 år med et utall laptoper så syns jeg det går rimelig raskt med XP og denne lille One-fisen.

 

Dessuten har prosessorvifta begynt å småskurre. Dæven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...