Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux rett ut av boksen? Jeg funderer enda på om det kan ligge noen skjult humor i det. Akkurat som noen sa at Mao var en knakende kjekk kar. Ingen kan da spøke med noe så absurd? :blink:

 

Jeg har en liste på veggen hvor vi har notert 19 ulike forsøk med å få Linux i ulike varianter til å funke fra 1987 til nå. På tross av en formidabel mobilisering av hoder og dingser, så har det ennå ikke blitt satt opp en eneste maskin som har virket komplett, uansett hvor standard og strippet det har vært.

 

Jeg er imidlertid overrasket over Aspire Ones standard oppsett med Linux/Linpus/Fedora. Og ikke minst at Skype Fedora-versjon virker uten tvil, med kamera og alt. Min vakre stemme og blide åsyn spres over det ganske land med dette lille skaberakket.

Lenke til kommentar
Linux rett ut av boksen? Jeg funderer enda på om det kan ligge noen skjult humor i det. Akkurat som noen sa at Mao var en knakende kjekk kar. Ingen kan da spøke med noe så absurd? :blink:

 

Jeg har en liste på veggen hvor vi har notert 19 ulike forsøk med å få Linux i ulike varianter til å funke fra 1987 til nå. På tross av en formidabel mobilisering av hoder og dingser, så har det ennå ikke blitt satt opp en eneste maskin som har virket komplett, uansett hvor standard og strippet det har vært.

 

Jeg er imidlertid overrasket over Aspire Ones standard oppsett med Linux/Linpus/Fedora. Og ikke minst at Skype Fedora-versjon virker uten tvil, med kamera og alt. Min vakre stemme og blide åsyn spres over det ganske land med dette lille skaberakket.

 

I Arch er det null tweaking nødvendig for å få opp aspire one, eneste du må er, selvsagt, å installere driverne. Siden 1987 har også Linux kommet så langt at det skal være null problem å sette opp en linux box som virker komplett. På min Aspire one fungerer alt komplett, til og med mic og webcam.

Lenke til kommentar

På skolen her nede satt de og sorterte PCer gitt i gave: den virker med linux, den virker ikke, virker, virker ikke osv.

 

Alle de jeg ga bort virket, trolig fordi modeller og konfigurasjoner var så gamle og kjente at de hadde drivere.

 

Nettverkskort ble også sortert i to esker. 3Com kort er høyt verdsatt.

 

Helt greit for meg. Bedre enn at det blir kastet.

 

Nå skal de bare ha laptoper.

Lenke til kommentar

Joda, det er mulig jeg har litt for høye forventninger ettersom jeg hadde null erfaring med Linux da jeg kjøpte min Aspire One. Har til nå prøvd Mandriva 2009 og to Ubuntu-versjoner, 8.10 beta inkludert. Alle installasjonene har medført timesvis med googling og generell "dicking about" med terminalkommandoer for å få Wifi, killswitch og kortleser til å fungere sånn noenlunde. Wifi-driverne må stort sett reinstalleres sånn ca annenhver gang jeg rebooter. Håper på bedre tider med siste versjon. ;)

Lenke til kommentar
...Håper på bedre tider med siste versjon. ;)

 

:thumbup:

 

Så lenge det er liv er det håp. Linux velger sine venner med omhu.

 

Men : hvis noen spør om du er god på Linux, så lat som du er døv. Jeg hører utrolig dårlig når noen nevner det ordet, og kommer plutselig på at jeg straks må hjem og rydde i sokkeskuffen :yes: det har spart meg for mye.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe 120gb versjon om et par uker, men lurer helt om jeg virkelig trenger den.

 

Jeg skulle gjerne hatt en PC å ha notater osv på skolen, men dette krever jo at det er har litt strøm over tid. - ikke 2 timer.

- Vil ha windows.

- Hvor langt funker wlan på maskin?

-viftestøy? Velkjent problem?

Jeg finner ihvertfall XP på SSD-versjonen å være ulidelig tregt, selv med en vesentlig forminsket versjon og 1 GB ekstra RAM. Installasjonen gikk greit, men det skrives til disk hele tida; og sirup renner som tynnsprit i forhold.

 

Nuvel,

 

Bernt K

 

Delvis uening. Jeg innstallerte XP Pro på A110, ikke noen forminsket versjon, men en nLite'd med drivere automagisk inkludert. Selve innstallasjonen tok gruelig lang tid (3-4 timer, unattended heldigvis).

 

Selve XP virket ganske bra, med unntaket av noen sekunders "frysninger" innimellom. Noe som for de fleste nok vil være uakseptabelt i lengden og *litt* frustrende.

 

Men å se film, høre musikk og spille spill (som funker til maskinen, selvsagt), går uten hakking merkelig nok.

 

Skal sies at jeg slo av virtellt minne (har oppgradert til 1.5 GB), og slår av ting som indexing service.

 

 

For tiden tester jeg ut Ubuntu.

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar
Linux rett ut av boksen? Jeg funderer enda på om det kan ligge noen skjult humor i det. Akkurat som noen sa at Mao var en knakende kjekk kar. Ingen kan da spøke med noe så absurd? :blink:

 

Jeg har en liste på veggen hvor vi har notert 19 ulike forsøk med å få Linux i ulike varianter til å funke fra 1987 til nå. På tross av en formidabel mobilisering av hoder og dingser, så har det ennå ikke blitt satt opp en eneste maskin som har virket komplett, uansett hvor standard og strippet det har vært.

 

Jeg er imidlertid overrasket over Aspire Ones standard oppsett med Linux/Linpus/Fedora. Og ikke minst at Skype Fedora-versjon virker uten tvil, med kamera og alt. Min vakre stemme og blide åsyn spres over det ganske land med dette lille skaberakket.

 

Prøv Sabayon Linux?

 

Men kanskje ikke på AA1...

 

Forøvrig, Linux ble vel laget i 1991 eller deromkring?

Lenke til kommentar
Den ligger der enda, men må prøve noen ganger.

 

Tekniker sier vi godt kan sette inn slike brikker. Det tar 15 min, så allverden burde det ikke koste. Men så var det autorisasjonen og garantien. Pytt-pytt.

 

Det var mange bittesmå klips. Et gitarplekter eller et gammelt kredittkort eller to kan være fint å bruke for ikke å lage riper og hakk. Bedre at kortet eller plekteret knekker enn ... Nåja de knakk ikke.

 

Når de to delene av chassiet skal fra hverandre, så før kredittkortet eller plekteret flere ganger hele veien rundt - i sprekken, evt sett inn et kort til eller to der det åpner seg. Deler og klips som virker trege kan få litt silikonfett som smøring, eller litt spytt (tvuiii) før du setter det sammen igjen.

 

Det er ikke lurt å løsne den tynne flatkabelen med den røde tapen på. Heller vippe ut hovedkortet litt når skruene og ledningstumpen er løsnet, og dytte minnekortet inn i den hvite sokkelen bak med en flattang. Se at den motsatte enden av hovedkortet ligger støtt og ikke belaster den tynne flatkabelen. Minnekortet skal inn litt på skrå ut fra kortet og klemmes inn mot kortet med et klikk.

 

 

Her må jeg bare kommentere deg en gang til. Gitarplekter eller plastkort er stort sett det eneste jeg er enig med deg i her!

 

Silikonfett eller, eh, spytt (!?) på de små plastklipsene?? Det er vel heller ulurt å smøre noe som sørger for at det sitter sammen!

 

Å sette inn minnebrikke med tang vet jeg heller ikke hvor lurt er, innbiller meg at man lett kan ødelegget minnet da, hvis man tar i for mye e.l. Ville heller løsnet skjermkabelen, og kanskje også kretskortet til høyre (med de 2 USB portene og kortleseren), for å komme til lettere, og snudd hovedkortet.

 

Og ellers prøvd å være forsiktig med å få statisk elektrisitet på delene. Helst ha antistatisk armbånd, eller i mangel av det, sørge for å lade ut seg selv ved å ta på /være nær noe metallisk av en viss størrelse, helst jordet. Ikke subbe på teppe med gummisåler på deg.

Lenke til kommentar

Det er et utall ting som kan gå galt ja.

 

Noe er en selvfølge, mens annet er mer artsspesifikt. F eks når den lange tynne svarte klipsen på sokkelen til kabelen fra tastaturet til hovedkortet spretter av, så er det ikke helt opplagt at den skal kneppes inn på høykant, båndkabelen dyttes under og klipsen brettes ned.

 

En spesialtang for minnebrikker er kjekk å ha, men vanskelig å få tak i. Den har gummikjefter og stillbar sneppert så den låser fast brikka i et gummigrep. Brukes på fabrikkene.

 

Skruene er i tre ulike lengder, alle unntatt en er med spor type ph1, mens den ene blanke er ph0 (null). Alle ser ut til å være M2 gjenger. Tar du feil trekker på den ene der, så ryker sporet. Skruene fås f eks hos en optiker eller urmaker, siden Acer ikke vil selge deler.

 

Å smøre klipsene er ikke problem, både fordi det er haker og ikke glideklips. Dessuten skrues chassiet sammen etterpå.

 

Hvis den må å sevice innen garantitida, og brikka må taes ut for at de ikke skal se at du har vært inni, så tørk av alle feite fingeravtrykk med sprit eller tørr fille. De bruker hansker på fabrikken, så feite fingre er ganske avslørende bevis.

 

Antistatisk, ledende og jordet gulvmatte, armbånd og underlag er en selvfølge med all elektronikk.

 

Det samme er skarpt verktøy. En slitt phillipstrekker kan lage katastrofe av skruene.

 

Fint å ha kan være en håndfull gummistrikk og noen ark. Skriv på arket hvor skruen var, legg gummistrikken oppå og legg skruen inni strikken, så ruller den ikke vekk. Da vet du hvor alle skruene skal.

 

Glemt noe?

Lenke til kommentar
Forøvrig, Linux ble vel laget i 1991 eller deromkring?

 

Før det var det X antall versjoner av UNIX. Var ikke noe bedre det. Et fryktelig styr.

 

Jeg husker de laget programmer i assembler og C. De virker den dag i dag, og fytterakkern så fort det går på moderne maskiner.

 

To 386 prosessorer, den ene kjørte serverapplikasjonen, den andre databasen. Diger som et kjøleskap og kostet hundrevis av tusen. Platelageret bråket som et uvær, luktet vondt og varmet opp hele etasjen. Hele favner med kabler i alle retninger, og brukte 2 kw effekt :cry:

 

Jeg boootet Acer One med DRDOS og kjørte den gamle databasen på den. Det virket!! Den lille fisen er 100 ganger raskere på søk og selektering enn den overnevnte monstermaskinen. Kompilering som tok en halvtime, gjorde One på noen sekunder. Moro, men akk så ubrukelig.

Lenke til kommentar

Haremstua:

 

Ser ut som om du fikk med deg det meste, kanskje untatt bormaskin til skruer som sitter dønn fast :p Jeg hadde 2 sånne skruer...

 

Samme med kontakten til tastaturet. Jeg misforsto den totalt, og fikk revet av den svarte klipsen på toppen... Heldigvis fikk jeg den på plass etter mye strev og svette, og den har virket siden! Puh! (Har hatt den opp flere ganger etterpå også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...