Gå til innhold

Billig intern harddisk som backup - trygt?


Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte kanskje at jeg ville ha en skikkelig billig 1t harddisk til å ha backup av filer. Den skal være intern. Men det jeg lurer på, er om det er stor risiko at filene kan gå tapt hvis pc-en klikker. Gjør det det? Og hvis man da ikke har operativsystem og sånn på den harddisken, så går det kanskje bra. Eller jeg vet ikke, DERFOR må dere svare(rar bruk av store/småbokstaver:)=

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD-er er en veldig tungvindt måte å ta backup på. Et spørsmål jeg tenker meg er om dette er snakk om store mengder data eller en begrenset mengde data, hvor ofte endrer disse dataene seg og hvor mye toleranse for tap har man. Vil man være helt sikker så bør man ha minst 2 forskjellige medium. Altså eksempelvis 2 eksterne disker som man veksler på å sikkerhetskopiere til, eksempelvis hver uke eller liknende.

 

Man kan ha den andre lagret hos en bekjent, i en bankboks eller liknende og bytte mellom diskene. Altså slik at den ene kopien alltid er lagret på et annet sted enn den andre. Årsaken til dette er åpenbar. Hvis det brenner eller liknende hos deg og sikkerhetskopien sitter i maskinen din, så er den like verdiløs som originalen, dette gjelder også ved andre former for fysisk skade på maskinen og i de fleste tilfeller også ved virusangrep eller liknende.

 

Du kan også selvsagt ha en brannsikker safe i et helt annet rom, men dette gir en begrenset beskyttelse.

 

Du kan selvsagt aldri bli helt sikker, men spørsmålet er hvor mye filene er verd for deg og hvor ofte backupen må oppdateres(altså hvor ofte filene endres eller nytt materiale legges til og hvor stor toleranse for mangler du har.). Oppdateres de sjelden holder det kanskje med en ekstern kopi, lagret hos en venn eller i en bankboks. Slik at du kan hente den og putte den tilbake til sikker lagring et annet sted.

 

Det finnes også selskap som tilbyr sikkerhetskopiering mot internet, f.eks at man laster opp det som skal sikkerhetskopieres til internet, til en egen konto. Enkelte av disse tilbyr også kryptering, men dette er gjerne forholdsvis kostbart.

 

Man får jo 1TB eksterne disker til under tusenlappen, så om dette er verdifulle filer, så er dette en billig investering. Backupen er uansett ikke bedre enn systemet du har for backup, slik at en automatisert løsning er en fordel, men vanskelig å få til i praksis i et hjemmemiljø.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei, i alle fall i forhold til det å ta en avgjørelse.

Lenke til kommentar
DVD-er er en veldig tungvindt måte å ta backup på. Et spørsmål jeg tenker meg er om dette er snakk om store mengder data eller en begrenset mengde data, hvor ofte endrer disse dataene seg og hvor mye toleranse for tap har man. Vil man være helt sikker så bør man ha minst 2 forskjellige medium. Altså eksempelvis 2 eksterne disker som man veksler på å sikkerhetskopiere til, eksempelvis hver uke eller liknende.

 

Man kan ha den andre lagret hos en bekjent, i en bankboks eller liknende og bytte mellom diskene. Altså slik at den ene kopien alltid er lagret på et annet sted enn den andre. Årsaken til dette er åpenbar. Hvis det brenner eller liknende hos deg og sikkerhetskopien sitter i maskinen din, så er den like verdiløs som originalen, dette gjelder også ved andre former for fysisk skade på maskinen og i de fleste tilfeller også ved virusangrep eller liknende.

 

Du kan også selvsagt ha en brannsikker safe i et helt annet rom, men dette gir en begrenset beskyttelse.

 

Du kan selvsagt aldri bli helt sikker, men spørsmålet er hvor mye filene er verd for deg og hvor ofte backupen må oppdateres(altså hvor ofte filene endres eller nytt materiale legges til og hvor stor toleranse for mangler du har.). Oppdateres de sjelden holder det kanskje med en ekstern kopi, lagret hos en venn eller i en bankboks. Slik at du kan hente den og putte den tilbake til sikker lagring et annet sted.

 

Det finnes også selskap som tilbyr sikkerhetskopiering mot internet, f.eks at man laster opp det som skal sikkerhetskopieres til internet, til en egen konto. Enkelte av disse tilbyr også kryptering, men dette er gjerne forholdsvis kostbart.

 

Man får jo 1TB eksterne disker til under tusenlappen, så om dette er verdifulle filer, så er dette en billig investering. Backupen er uansett ikke bedre enn systemet du har for backup, slik at en automatisert løsning er en fordel, men vanskelig å få til i praksis i et hjemmemiljø.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei, i alle fall i forhold til det å ta en avgjørelse.

Finnes det noen gratismetoder av internettlagring?

Lenke til kommentar

Det kan sikkert være greit med bankboks og annet, men som regel kan det løses enklere. Legg en backup (dvd/ekstern hd eller hva det måtte være) på kontoret, hos naboen, venner, familie. Det er liten sjanse for at begge husene brenner samtidig. Er jo i tillegg en fordel om de som har kopien har så pass ordenssans at de ikke roter backupen bort da;)

 

Litt tungvindt kan dette være om du skal ha daglig backup, men for langtidslagring en gang i måneden bør det gå bra. Kan vel med fordel også være gjensidig så du oppbevarer backup for de som passer på din.

Endret av tli
Lenke til kommentar

Varier veldig på størrelse da.

vet om folk som bruker hotmail og gmail til å holde på en del filer.

Limiten der ligger vel på hva 1 gb eller noe pr konto. helt ærlig husker jeg ikke, men det varier jo veldig. og er kanskje ikke så brukbart på større datamengder og filer.

 

men om du virkelig vil ha ordentlig nett storage så er nok neppe gratis løsninger noe å gå for.

 

et alternativ er jo å sjekke opp vanlig hosting da. Det innebærer jo en rekke fordeler.

 

spare tiltaket er jo å brenne noen dvder som du brenner på nytt med noen års mellomrom.

Lenke til kommentar
Du skal være ganske heldig om harddisken lever i mer enn 15 år også da.

Ja, men det er mye enklere å kopiere filer fra en harddisk til en annen hvert 5. år (f.eks.), fremfor å måtte kopiere filer fra 200 DVD'er til x antall nye plater. (20 BluRay-plater?)

 

Min "plan" er å alltid ha filene både på lokal harddisk og backupserver (+ eksternt for de viktigste tingene) slik at jeg relativt enkelt kan flytte filene over på nyere (og større) disker etter hvert som tiden går. Håndteringsmessig er harddisker (hjemme eller på internet) mye enklere enn DVD'er og andre "plater".

Lenke til kommentar

Er avhengig av kor viktig backupen er, men ein billig ekstern hardisk vil gjere nytta. Det er tross alt ikkje så stor sansynligheit for at hoved disken din tar kvelden.

 

Men du må nesten sattse på ein ekstern harddisk, ein intern kan fort ta kvelden samtidig som hoved disken.

 

Det beste er om du bruker ein ekstern harddisk som du tar back up av og deretter kobblar den ned og legg den på ein trygg plass (helst i eit anna hus). Om du har disken tilkobla så kan du risikere å miste begge diskene samtidig ved f.eks eit lyn nedslag.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar. Men da er det usannsynlig å lissom ha en ekstern harddisk du kan ha til du dør, ikke sant? Hva er sannsynlig levetid på eksterne harddisker(kan hende dere svarte på det oppe, men men...)
Hvis disken ikke er i daglig bruk så kan nok dataene holde seg noen år. Men platene på enhver disk vil avmagnetiseres over tid og etterhvert bli uleselig desverre.

De diskene vi har i dag kan ikke testes da dette kun kan besvares om 10-20 år frem i tid.

Lenke til kommentar

jeg har en intern 180GB HDD som er 5 år gammel. datan ble brukt dalgig og mye men den funke enda. så tror at en god extern disk som ikke er tilkoblet (bare til og gjør en backup da)

kom godt til å holde en 4-5 år.

 

jeg venter bare på dagen min disk tar kvel men den kom og kom ikke. har 16GB usb som backup kilde og mobilen min

Endret av Norwayfish
Lenke til kommentar

har du vurdert en ide/sata til usb adapter?

 

En kompis av meg tipset meg om det. han bruker gamle ide hardisker til backup. han legger dem i det brann sikre våpen skapet deres når han ikke bruker dem og bare hooker dem opp til en ekstern usb port når han skal legge til mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...