Gå til innhold

Billig intern harddisk som backup - trygt?


Anbefalte innlegg

Du skal være ganske heldig om harddisken lever i mer enn 15 år også da.

Ja, men det er mye enklere å kopiere filer fra en harddisk til en annen hvert 5. år (f.eks.), fremfor å måtte kopiere filer fra 200 DVD'er til x antall nye plater. (20 BluRay-plater?)

 

Min "plan" er å alltid ha filene både på lokal harddisk og backupserver (+ eksternt for de viktigste tingene) slik at jeg relativt enkelt kan flytte filene over på nyere (og større) disker etter hvert som tiden går. Håndteringsmessig er harddisker (hjemme eller på internet) mye enklere enn DVD'er og andre "plater".

har du såpass mye viktig at du kommer opp i 200dvdr sitter du ikke akkurat med en brenner og bytter plater for hånd da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

har liksom ikke fått helt tak i hvorfor en ekstern harddisk gjør seg bedre som backup enn en intern. Bruker du den interne disken kun til backup og disabler den etter hver gang, må da dette være sikkert nok? Hvorfor skulle de interne diskene bli ødelagt helt samtidig?

 

Må jo heller ikke glemme at det stort sett er mulig å hente fram data fra ødelagte disker (selv om det er stress). så 1TB intern harddisk til ca 500,- må da være det rimeligste og sikkert nok i massevis?

Lenke til kommentar
Hei,

 

har liksom ikke fått helt tak i hvorfor en ekstern harddisk gjør seg bedre som backup enn en intern. Bruker du den interne disken kun til backup og disabler den etter hver gang, må da dette være sikkert nok? Hvorfor skulle de interne diskene bli ødelagt helt samtidig?

 

Må jo heller ikke glemme at det stort sett er mulig å hente fram data fra ødelagte disker (selv om det er stress). så 1TB intern harddisk til ca 500,- må da være det rimeligste og sikkert nok i massevis?

Det er mer styr å deaktivere en intern harddisk enn å bare koble ut en ekstern, noe som øker sannsynligheten for at man "glemmer av" å deaktivere den. Og en intern harddisk er ikke så lett å koble ut og lagre på en annen plass enn resten av PCen.

Lenke til kommentar
Som A-Jay sier, så er det veldig upraktisk å styre inni maskina for å koble fra disken man sikkerhetskopierer til. Det er så upraktisk at man sannsynligvis ikke kommer til å gjøre det.

Eller å styre rundt i maskinkonfigurasjonen for å aktivere/deaktivere den. I teorien burde det fungere fint, men i praksis kommer man ikke til å gidde å gjøre det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
har liksom ikke fått helt tak i hvorfor en ekstern harddisk gjør seg bedre som backup enn en intern. Bruker du den interne disken kun til backup og disabler den etter hver gang, må da dette være sikkert nok? Hvorfor skulle de interne diskene bli ødelagt helt samtidig?

Hvis strømforsyninga får en alvorlig feil som fører til overspenning på utgangen, så vil det potensielt kunne ødelegge begge diskene samtidig. Det samme gjelder høy temperatur inni kabinettet, dog vil dette mest sannsynlig føre til at en disk dør og så dør den andre, men skal godt gjøres at det skjer i samme sekund.

 

Jeg har et konkret eksempel på dette med å ikke koble fra backupdisk. Det var et par år siden hvor jeg hadde min FW/USB backupdisk tilkoblet. Så fikk maskinen plutselig virus, med det resultat at alle exe-filer var blitt infiserte. Siden samtlige exe-filer var blitt infiserte (les: ødelagte, ikke reparerbare) så var eneste løsning å formattere og reinstallere. Problemet var bare at dette viruset gikk løs på ALLE stasjoner, inkludert denne backup-disken min.

Hvor lang tid tar det for et virus å ødelegge filer? 10 minutt? Nei - det tar 10 SEKUNDER. For å si det sånn, du rekker ikke reagere korrekt før skaden er skjedd.

Jeg var heldig, for viruset tok ikke bildene, musikksamlinga etc, kun exe-filene. Men jeg vet det finnes virus der ute som er spesialdesignet for å gjøre filer korrupte. Får du en sånn virusjævel på maskinen så vil det ødelegge backupen også om du har disken oppe (gitt stasjonsbokstav til den).

 

Hvis du skal bruke intern disk til backup, så er det fullt mulig, men da foreslår jeg at du krypterer hele eller deler av disken med Truecrypt. Grunnen til dette er at virus som ødelegger filer muligens kan tenkes å mounte partisjoner slik at de klarer å ødelegge en partisjon som ikke er mountet (ikke tilordnet stasjonsbokstav).

Da er det veldig enkelt å montere/demontere stasjonsbokstaven som den krypterte disken har via menyen i Truecrypt.

De store ulempene med denne løsninga er at disken trekker strøm (og bidrar med mer varme inni kabinettet) pluss at den bidrar til mer støy.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...