Gå til innhold

Windows 7 i nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjørt Win7 på Asus Eee 901, 1000H og 1105 - funker bedre enn XP på alle. Har også 5 HP NC6120 som funker knall med Win7 - alt går mye mer smooth enn med XP...

 

Gammel hardware får nytt liv med Win7 - egentlig helt utrolig hvor bra Win7 kjører på junk ;-)

 

 

Wintel

Lenke til kommentar
Men hva kan MS tjene på en slik 3-apps begrensning, hvis de andre versjonene i utgangspunktet ikke var tilgjengelig for en slik minibærbar?

MS sliter med store internasjonale forskjeller i hva en person har råd til å betale for Windows.

 

I norge har vi råd til å betale 1500kr, mens i vietnam er 1500kr ca en halv årslønn (jamfør dagbladet).

 

Så hva skal MS gjøre?

1. sette ned prisen slik at vietnamesere har råd? Det vil kanibalisere det vestlige markedet.

2. holde en høy pris, og heller tåle at i fattige land så piratkopieres det.

 

Da forsøker MS å lage en "billigutgave" som er crippled. Dette vil seff ikke funke siden de i fattige land vil ha en ordentlig versjon.

 

Jeg tror ikke det er mulig å løse problemet. Ikke før disse landene får ordentlige demokratier som vil rydde opp i landene for å legge til rette for vekst i økonomien OG tillate arbeidsbevegelser ala "LO" som kan sloss for lønn og generell kostnadsvekst slik vi har hatt i norge. Og dermed utjevne kostnadsnivåene mellom land.

 

DET IDIOTISKE oppi dette var jo at MS trengte en billigvariant til mini bærbare, og foreslo derfor den crippled starter utgaven ... for ellers ville jo prisen på minien fordoblet seg.

Enig. Å prøve å motarbeide et globalt marked vil ikke fungere. Folk blir forbannet og mange velger piratkopiering i stedet for. Det er forresten svært mange andre aktører som heller ikke har skjønt dette med globalisering. MS bør innse at det bør settes én pris på W7 starter og la den gjelde over hele verden. Det vil selvsagt få uheldige virkninger for dem i øvre og nedre del av markedet, men det er noe de må tåle.

Lenke til kommentar
Hm, så MS selger mer eller mindre komplett win7 til netbooks for slikk og ingenting? Hvorfor hører jeg ingen si prisdumping? Er det lov? Vil Starter versjonen være tilgjengelig på alle maskiner? Er dette noe å juble for? Hadde vært litt morsomt å se litt gravende journalistikk for en gangs skyld.

Det er selvsagt prisdumping (og dumping av funksjonalitet), men de har sikret seg mot at disse skal brukes på dyrere maskiner. Prisdumpingen er selvsagt målrettet mot en maskintype med sterk konkurranse fra andre OS. De maskintypene som er mindre konkurranseutsatt får den vanlige høye prisen på OSet.

 

En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke MS lager en spesiell tweaka windows FOR games ! "Windows Game Mode" Feks slik at alle ting var skrudd av som ikke trengtes for spill .. ! Alle unødvendige services osv. Litt som mediacenter.

Godt poeng. Det er vel for å begrense produktutvalget. (Se den lista over W7-varianter). Jeg tror de kunne tjent på å la folk laste ned et MS-program som tilpasser/begrenser funksjonaliteten til hver enkelt bruker. F.eks tror jeg det er mange bedrifter som kunne tenkt seg en tilpasset/strippet versjon av W7 pro. En brukervennlig "wizard" som styrer mye av det samme som TweakUI + en del ekstra burde vært en mulighet.

 

Gammel hardware får nytt liv med Win7 - egentlig helt utrolig hvor bra Win7 kjører på junk ;-)

Etter å ha testet W7RC i lengre tid på en PC med med 0,5 GB ram og 1,6 GHz prosessor (enkeltkjerne) så må jeg si meg positivt overrasket. Det er faktisk omtrent like raskt som en ny installasjon av XP, men ikke så raskt som Ubuntu 9.04 er på samme PC. (PCen brukes av min mor - til stort sett kabal og firefox)

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke MS lager en spesiell tweaka windows FOR games ! "Windows Game Mode" Feks slik at alle ting var skrudd av som ikke trengtes for spill .. ! Alle unødvendige services osv. Litt som mediacenter.

Godt poeng. Det er vel for å begrense produktutvalget.

Ja, det skulle vært med Windows som med Mac og "Linux" - én desktopversjon og én server.

 

Vel, det er i det minste riktig når det gjelder Mac ...

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke MS lager en spesiell tweaka windows FOR games ! "Windows Game Mode" Feks slik at alle ting var skrudd av som ikke trengtes for spill .. ! Alle unødvendige services osv. Litt som mediacenter.

Godt poeng. Det er vel for å begrense produktutvalget.

Ja, det skulle vært med Windows som med Mac og "Linux" - én desktopversjon og én server.

 

Vel, det er i det minste riktig når det gjelder Mac ...

Nå har vel få Linux-distrubisjoner software-begrensninger, men flere utgaver enn dette, ta Ubuntu f.eks:

 

-Xfce

-Gnome

-KDE

-Studio (for grafiske designere)

-husker ikke navnet, men også en som er rettet mot skoleelever

-Serverutgave

-To som er beregnet mot nettPC-er, en med Moblin og et med deres eget grensesnitt

- en utgave for MID

-osv.

 

Det finnes også et hav av distroer som er rettet kun mot spilling hvor det følger med et hav av gratisspill, samt demoer på en del spill som Quake, Doom, World og Goo, UT, osv.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Hvis du tenker på at det finnes mange Linux-distroer så vil jeg kalle det ulike OS.

Om du tenker på meg så prøvde jeg å få frem at det finnes flere enn en serverutgave og en desktoputgave fra en leverandør av en distro som en annen her påstod.

 

Linux, Windows, OS X osv. er vel operativsystemene, mens utgavene er software-distributions. Det er hovedsaklig i Linux-sammenheng dette blir brukt.

 

 

"A software distribution, also referred to as a software distro, is a bundle of a specific software (or a collection of multiple, even an entire operating system), already compiled and configured."

 

"A Linux distribution (also called GNU/Linux distribution by some vendors and users) is a member of the family of Unix-like software distributions built on top of the Linux kernel."

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke MS lager en spesiell tweaka windows FOR games ! "Windows Game Mode" Feks slik at alle ting var skrudd av som ikke trengtes for spill .. ! Alle unødvendige services osv. Litt som mediacenter.

Blackviper har en fin side der han tar for seg windows sine "unødige" services, forklarer litt om dem, og hvordan du kan skru dem av.

 

En "gamer mode" slik du skisserer vil ikke funke godt om du gjør deg kjent med servicene.

Ta f.eks printerspooler servicen. Du trenger ikke printer når du skal spille ... men om fattern din MIDT I ET SPILL tvinger deg til å printe ut noe dødsviktig (alt-tab, finn dokument, trykk print, alt-tab tilbake til spillet ... easy peasy) vil da ikke funke ... fordi servicen er nede.

 

Flere servicer er av den typen. Nei du trenger den ikke NÅ, men kanskje du trenger den? MS vet ikke hva du trenger av funksjonalitet - og lar like godt alt stå på. Ellers sitter en mengde folk og lurer på hvorfor i svarte ikke et eller annet funket slik det gjorde i går.

 

Selv har jeg skrudd av alt som kan skrus av. Men alikevel så blir ikke maskinen stort bedre. Det er fordi disse servicene ikke bruker ressurser.

 

Scheduleren i windows tråkker igjennom alle trådene for å gi dem litt cpu tid, og disse servicene vil stort sett sette seg tilbake til sleep mode fordi det ekke noe å gjøre.

Scheduleren vil da prioritere ned cpu tid til disse servicene, mens spillet som hele tiden sluker cpu vil få mer.

 

Summa sumarum så går ting greit. Selv med en mengde services.

 

Problemet er med services/programmer som skal finne på latterlige ting mens du spiller (AV, nedlasting, webapps som går bananas, etc).

 

"Game mode" ... etter 15 år med data, og kjennskap til hvordan ting funker, så ser jeg ikke helt for meg en bedre løsning på dette. Ikke om du som bruker også forventer at du skal kunne printe papir osv ... noe noen desverre vil gjøre.

xbox er en egen boks som kun kjører spill. Du forventer ikke at den skal gjøre en masse rart ikke sant? Blir litt sånn.

Lenke til kommentar

De burde tilbudt å boote opp i en "Windows Game mode". Et bootmeny valg, enkelt og greit.

 

Men for min del blir det for begrensende og jeg spiller mer og mer i Windowed mode på en skjerm (37" LCD TV) mens jeg surfer, IMer, leser e-post på en annen 24" skjerm samtidig.

 

Dette er det kun Windows som kan gi meg med DX spill. Windowed mode er ikke optimalt men i Windows 7 har dette blitt betraktelig mye bedre enn tidligere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men for min del blir det for begrensende og jeg spiller mer og mer i Windowed mode på en skjerm (37" LCD TV) mens jeg surfer, IMer, leser e-post på en annen 24" skjerm samtidig.

 

Dette er det kun Windows som kan gi meg med DX spill. Windowed mode er ikke optimalt men i Windows 7 har dette blitt betraktelig mye bedre enn tidligere.

Hæh, sikker på at du har korrekturlest dette godt nok?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...