Gå til innhold

Windows 7 i nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Microsoft har ikke gitt ut DX for Linux, så windowed mode på DX-spill kan bli vanskelig iallefall på Linux (og de fleste andre OS enn Windows).

 

Resident Evil 5 er ikke laget for Linux, og kan ikke brukes i en sammenligning om hva Linux er i stand til å få til eller ikke. Det å spille spill i Linux over et kompilitetslag vil føre til redusert ytelse, spesielt med DX-spill, dermed ikke en god løsning.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan setter jeg opp Resident Evil 5 til å spille på skjerm 2 i linux med 1280x720 4xAA og 16xAF? Selv med Cedega får jeg vel ganske så dårlig ytelse.
Se det var en mye mer presis og korrekt påstand. Derimot har jeg noen dx spill her som ikke har noen problemer, og som fungerer som moteksempel til din kategoriske påstand.

 

Tamarin, selv om det i praksis fortsatt er et betydelig ytelsestap, er det ikke noe i veien for at dette kan optimaliseres bort. Det er dette som skiller wine fra en emulator. For mange spill er dagens grafikkort såpass kraftige at det ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
Tamarin, selv om det i praksis fortsatt er et betydelig ytelsestap, er det ikke noe i veien for at dette kan optimaliseres bort. Det er dette som skiller wine fra en emulator. For mange spill er dagens grafikkort såpass kraftige at det ikke er noe problem.

Det er sant, og det er bra at muligheten er der for de som ønsker å benytte seg av programvare og spill som kun er utgitt for et annet OS.

 

Alikevel har jeg en noe negativ holdning til slike kompabilitetslag, for det første vil man i tilnærmet alle tilfeller oppleve dårligere ytelse og småproblemer, og synes det er feil av produesnt å legge ansvaret for å få programmet/spillet til å fungere på brukerne, synes det er å vise en viss form for arroganse.

 

Kan alikevel forstå at mange utviklere velger å overse Linux og OS X, samt andre OS, da MS har såpass høye markedsandeler som de har, selv om jeg ikke mener det er riktig. Spill som baserer seg på OpenGL skal vist være enklere å få til å fungere optimalt i Linux, kanskje det kan være en ide å prøve å benytte seg av løsninger som er enkle å tilpasse alle OS så det enten vil være enklere å utgi nativ støtte fra utvikler, eller gjøre at spillet vil fungere mer optimalt ved hjelp av programmer som Wine.

Lenke til kommentar
Men for min del blir det for begrensende og jeg spiller mer og mer i Windowed mode på en skjerm (37" LCD TV) mens jeg surfer, IMer, leser e-post på en annen 24" skjerm samtidig.

 

Dette er det kun Windows som kan gi meg med DX spill. Windowed mode er ikke optimalt men i Windows 7 har dette blitt betraktelig mye bedre enn tidligere.

Hæh, sikker på at du har korrekturlest dette godt nok?

 

Del:

Kan du peke på hvor jeg var upresis her da? Eller hadde du et upresist blikk her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne:

Men for min del blir det for begrensende og jeg spiller mer og mer i Windowed mode på en skjerm (37" LCD TV) mens jeg surfer, IMer, leser e-post på en annen 24" skjerm samtidig.

 

Dette er det kun Windows som kan gi meg med DX spill.

er naturlig å tolke dithen at å spille dx spill windowed i noe annet enn windows er umulig. Wine kjører som sagt greit dx i windowed mode, og har gjort det meget lenge. Det du har savnet har med andre ord vært mulig i linux siden før Vista. Naturligvis er du avhengig av at wine støtter spillet, og at ytelsen ikke er for råtten.

 

Tamarin, helt enig i at man bør få native spill. Jeg ser ikke på wine som en varig løsning. Når det er sagt må jeg si at jeg er utrolig imponert over hva wine-gjengen har fått til, og tempoet de utvikler med er enormt. Det slippes ny versjon hver fjortende dag, og bugfix-listen er hver gang på flere sider. Med dette tempoet vil XP mode i win7 være overflødig inne et par år. Det ble også gjort et stort jafs på ytelsessiden på en versjon jeg mener kom rett før sommeren, så det er spennende å følge prosjektet.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Virker som om dere diskutere hva som er mulig og ikke, men vil anta et selv om spill beregnet for Windows ikke fungerer optimalt, kan det sikkert kjøres i både fullskjerm eller vindu. Når noe ikke er laget for et OS vil vel ikke dette kunne sammenlignes, uansett om det kjøres i Windowed mode eller ikke, så hvorfor du la vekt på dette og deretter sammenlignet med Linux skjønner jeg ikke Theo343.

 

Men for min del blir det for begrensende og jeg spiller mer og mer i Windowed mode på en skjerm (37" LCD TV) mens jeg surfer, IMer, leser e-post på en annen 24" skjerm samtidig.

 

Dette er det kun Windows som kan gi meg med DX spill. Windowed mode er ikke optimalt men i Windows 7 har dette blitt betraktelig mye bedre enn tidligere.

 

En annen ting du sier her er at det kun er DX-spill som gir deg denne muligheten. Er ikke sikkert på hvordan det er med native til Windows, Linux eller OS X som ikke baserer seg på DX, men vil vel anta at man har samme muligheten også, og ikke bare i DX-spill.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt Linux i et eneste ordlag i mitt opprinnelige innlegg og jeg fremhever DX i innlegget nettopp fordi jeg ikke ville ha en tåpelig diskusjon rundt fakta vi alle kjenner, som det ser ut som noen har klart å sette i gang her alikevel.

 

Linux elementet var det Del som kom med, ikke pek på meg.

 

Når noe ikke er laget for et OS vil vel ikke dette kunne sammenlignes, uansett om det kjøres i Windowed mode eller ikke, så hvorfor du la vekt på dette og deretter sammenlignet med Linux skjønner jeg ikke Theo343.

Jeg diskuterte ikke eller sammenlignet ikke mot linux, kan du vise meg hvor jeg gjorde det? Jeg poengterte at i Windows 7 har ytelsen i Windows mode blitt mye bedre enn den var i tidligere MS OS. Hva har Linux med dette å gjøre?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da du skrev at det kun er Windows som ga deg denne muligheten sammenlignet du vel egentlig med alle andre OS der ute.

 

Da du skrev DX vil det tolkes som om det kun er DX-spill som kan spille spill tilfredsstillende i Windowed mode.

 

Når det gjelder å spille native Windows-spill på Linux så er det ikke store poenget å diskutere om dette fungerer optimalt eller ikke. Løsningen er absolutt ikke optimal, men for mange er det bedre å ha en mulighet med begrensninger enn å ikke ha noen i det heletatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...