Gå til innhold

Forskjellene på Linux og Windows?


Anbefalte innlegg

jeg vet i allefall om noen tullinger som har betalt massepenger på windows xp og office xp.

men som en annen sa her så vil det mest sansynligt ikke gå ann og piratkopiere den neste windoze versjonen.

hadde ikke linux kommet tilbake som nå i de siste årene skal jeg si deg at for det første hadde windoZe vert skikkeligt dyrt de hadde så og si

eid pc-en.

Linux er sikkrere enn windoZe :wink:

Tviler på at mange som har prøvd opera 7.0 eller høyer har godt over til ie dritten.

mange tenker slik at siden alle andre har ditten må jeg også ha det.

Skal vi si at IE forreksempel ikke hadde fulgt med windoze tviler jeg på at så mange hadde brukt det.

Konkuranse er noe vi trenger i allefall på os fronten.

 

 

Dere minner meg litt om den ene kompissen min.

Han har full tillit til broren sin.

Hvis broren syns linux er dritt da syns han og det.

Hvis broren syns at det skjermkortet er bedre en det, kan jeg komme og vise ham mange tester som viser det motsatte, men nei da han er forrsatt sta fordi broren mente det.

 

Altså en haug med roboter som mener det alle andre mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15 år

 

kan du venligst svare meg på dette her??

flott!!

liker du og måtte instalere sikkerhetsoppdateringer på godt over 200 megabytes for og tette igjen hull i windozen???

Java VAR et problem i windoze de måtte bli tvunget til det av retten til og legge det ut.

Liker du altså å ikke ha java på din pc???

har du prøvd opera 7.1???

Hvis ja hva fikk deg til og gå over til IE??

Liker du at hackere og windows snoker rundt på pc-en din??

har du prøvd linux??

hvis ja hvilken distro og hvilken versjon(når da)???

Hvis nei hva er det som gjør at du ikke ønsker og prøve det??

 

sånn kan du venligst svare på disse spørsmålene her psilocybe

Lenke til kommentar

I linux (mandrake) installen får du med nesten alle programmene du trenger. Så vanlige menesker som bruker pcen til Mail, internett, office og multimedia trenger i teorien ikke installere noe. Og viss du skal installere noe så er det ikke så veldig vanskelig å skrive

 

rpm -ivh XXXXXXXX.rpm

Eneste probleme er at du kanskje manler noen pakker, disse ligger som regel på install cdene og kan lett installeres fra kontroll senteret.

 

Både Mozilla og Openoffice er verdige konkurenter til MS sine produkt, og vil for de fleste fungere like godt.

 

Vil anbefalle alle som har lyst til å prøve linux å legge inn mandrake :woot:

Lenke til kommentar

hoho!

Og nå til runde 2!

 

Poenget mitt med IE preiket var at IE har veket fra html standarden, og derfor er IE "best" til å vise sider. Hvis Microsux (ja.. hater microsoft) hadde holdt seg til html-standarden ville vi ikke ha trengt å lage "Mulitbrowser" sider. Lager masse sider sjæl og det et et herk å lage sider som passer til forskjellige browsere.

F.eks Opera henger bak IE fordi de må etterape funksjonene til IE, og siden Microsux ikke gir ut dokumentasjon og kildekoder til sine programmer så må Opera-kara drive med egne løsninger.

 

Det er ikke IE som har tilpasset seg internett, det er internett som har tilpasset seg IE.. og det er Mircosux sin skyld!

 

(PS. Sarkastiske overtoner kan ha lurt seg inn i teksten)

Lenke til kommentar
15 år

 

jøje meg. jeg gjettet riktig..

 

kan du venligst svare meg på dette her??

 

ja!

 

flott!!

 

ikke sant? :)

 

liker du og måtte instalere sikkerhetsoppdateringer på godt over 200 megabytes for og tette igjen hull i windozen???

 

jeg har ingenting som heter "windozen". hvis det er "windows" du mener, så nei, jeg hadde ikke noen nevneverdige frustrasjoner ved å downloade patcher.

 

Java VAR et problem i windoze de måtte bli tvunget til det av retten til og legge det ut.

Liker du altså å ikke ha java på din pc???

 

må ærlig talt innrømme at jeg aldri har merket om java var på pc'en min eller ikke. jeg har altså java nå? og det er bra.. fordi?

 

har du prøvd opera 7.1???

 

såklart.

 

Hvis ja hva fikk deg til og gå over til IE??

 

jeg gikk ikke over til IE, jeg gikk tilbake til IE.

 

fordi:

1. opera viser ikke sider korrekt. jeg driter i om det skyldes at MS er slemme og onde og vil dere alle vondt ved å innføre egne standarder, jeg vil bare at sidene jeg ser på skal vises RIKTIG. de gjør ikke det i opera, enkelt og greit.

 

2. passord-funksjonen i opera er rævva. ja, wand-dingsen.

 

3. unødvendig drit over alt. mouse gestures.. please. tommelknapp1 på musen går bakover, tommelknapp2 går fremover.

 

4. fint og greit at sidene du så på før opera krasjet kommer opp når du starter på nytt, for du kommer definitivt til å trenge det. opera krasjet konstant.

 

Liker du at hackere og windows snoker rundt på pc-en din??

 

hackere og windows.. jeg gir meg ende over.

jeg gir da en lang fa3n om en eller annen kvisete dott snoker rundt på pc'en min. hva skal vedkommende finne.. topphemmelige dokumenter som kobler meg til al-quaida?

 

paranoide unger som tror alt de leser.. helt utrolig.

 

har du prøvd linux??

 

ja

 

hvis ja hvilken distro og hvilken versjon(når da)???

 

red hat, har ikke peiling på versjon.. to år siden eller så.

 

Hvis nei hva er det som gjør at du ikke ønsker og prøve det??

 

hva, insinuerer du at jeg ikke har prøvd det?

 

kort og greit, sukkerklumpen. jeg liker å starte et program ved å trykke på et ikon. jeg liker å konfigurere musen min ved å klikke litt rundt i en meny. installere en ny harddisk ved å klikke litt her og der. jeg har ikke noe voldsomt behov for å gjøre akkurat det samme, bare litt mer tungvint i linux.

 

sånn kan du venligst svare på disse spørsmålene her psilocybe

 

ja, tenk.

 

det finnes 386 spill som blir støttet av wine.

 

Jeg mener at argumentet mot at linux ikke kan brukes til spilling begynnes å viskes ut

 

linux er ikke et os for gamere. punktum.

 

(PS. Sarkastiske overtoner kan ha lurt seg inn i teksten)

 

det du skrev var ikke sarkastisk, det var dårlig kamuflert sutring.

Lenke til kommentar

Angående redhat så har du mest sannsynligt prøvd 6-ern eller 7-ern

Det fins noe som heter kde og gnome de gjør at du kan trykke på forsjellige ikoner og gjøre ting.

Hvis jeg vil starte cs høyreklikker jeg på cstike.exe og finner plassen hvor det står open with wine.

hvis jeg vil legge inn en rpm pakke kan du bare klikke to ganger på den og så legges programmet mest sansynligt hvis du har alt programmet krever inn på maskinen ikke stort verre en det.

 

Hvis det er to år siden du har brukt linux kan du gi det en sjans til.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bladd i manualene en eneste gang jeg :D  

og jeg har gjort en del ting på linux-en min til nå.

Du finner masse info om linux ting på linux forumet her.

Om du leser manualsider eller forumet her er vel ganske irrelevant. Poenget mitt er at du må sette deg ned å lese en god del før du får gjort noe.

Og dermed er det desto mer moro når man får det til.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke bladd i manualene en eneste gang jeg :D  

og jeg har gjort en del ting på linux-en min til nå.

Du finner masse info om linux ting på linux forumet her.

Om du leser manualsider eller forumet her er vel ganske irrelevant. Poenget mitt er at du må sette deg ned å lese en god del før du får gjort noe.

Og dermed er det desto mer moro når man får det til.

Hva hvis visse folk liker å lese da???

 

hvor lang tid bruker man på og lese litt på dette forumet da??

jeg leser selv ganske fort og jeg bruker svært lite tid på og lese de greiene som står på forumet..

Lenke til kommentar

hvis ja hvilken distro og hvilken versjon(når da)???

red hat, har ikke peiling på versjon.. to år siden eller så.
To år siden i Linux er det samme som det tidobbelte i Windows. Linux har mange flere utviklere, og får impulser fra mange flere enn Microsoft, som har sine faste folk, og som snart har brukt opp fantasien sin.
Lenke til kommentar

hvis ja hvilken distro og hvilken versjon(når da)???

red hat, har ikke peiling på versjon.. to år siden eller så.
To år siden i Linux er det samme som det tidobbelte i Windows. Linux har mange flere utviklere, og får impulser fra mange flere enn Microsoft, som har sine faste folk, og som snart har brukt opp fantasien sin.

 

Klart at linux har flere utviklerer. Man må jo omtrent være utvikler for å bruke det. Men det du ikke tenker på er at det finnes ørten distroer, som utviklerne fordeler seg på. Tror ikke så mange jobber med selve kjernen. Tipper en del tusen jobber med Windows og de er nu i det minste betalt. Linux utviklerer er jo bare arbeidsløse utvikelere som har for lite å ta seg til.

Lenke til kommentar

psilocybe: Trekk tilbake at IE viser sider "korrekt", for de gjør den slettes ikke :p

 

En korrekt side er en side som følger WC3 standarden. Med andre ord tror jeg de fleste browsere skal kunne vise siden korrekt. Foresten, IE 5 har en bug som gjør at CSS ikke funker skikkelig, selv om det er standard. (Det var faktisk ment som informasjon, og ikke sarkastisk ment som det kanskje kom fram, hehe)

 

Med andre ord er sidene du surfer (som bare IE viser korrekt) på laget av talentløse tullinger som ikke klarer å lage en side skikkelig uten å bruke "falske" hjelpemidler.

Lenke til kommentar

hvis ja hvilken distro og hvilken versjon(når da)???

red hat, har ikke peiling på versjon.. to år siden eller så.
To år siden i Linux er det samme som det tidobbelte i Windows. Linux har mange flere utviklere, og får impulser fra mange flere enn Microsoft, som har sine faste folk, og som snart har brukt opp fantasien sin.

 

Klart at linux har flere utviklerer. Man må jo omtrent være utvikler for å bruke det. Men det du ikke tenker på er at det finnes ørten distroer, som utviklerne fordeler seg på. Tror ikke så mange jobber med selve kjernen. Tipper en del tusen jobber med Windows og de er nu i det minste betalt. Linux utviklerer er jo bare arbeidsløse utvikelere som har for lite å ta seg til.

penger er ikke alt.

 

Det finnes mange distroer ja men hvor mange STORE er det som mange bruker??skal vi se redhat,suse,mandrake,slackware,debian(noen andre??)

de er litt samstemte ser du. de kjører samme kernel,kde,gnome,xf86.

Det er litt samstemt altså. De lager ikke egne kde versjoner til suse og mandrake!! theme er bare satt opp anderledes

Lenke til kommentar
jeg vet i allefall om noen tullinger som har betalt massepenger på windows xp og office xp.

men som en annen sa her så vil det mest sansynligt ikke gå ann og piratkopiere den neste windoze versjonen.

hadde ikke linux kommet tilbake som nå i de siste årene skal jeg si deg at for det første hadde windoZe vert skikkeligt dyrt de hadde så og si  

eid pc-en.

Linux er sikkrere enn windoZe :wink:  

Tviler på at mange som har prøvd opera 7.0 eller høyer har godt over til ie dritten.

mange tenker slik at siden alle andre har ditten må jeg også ha det.

Skal vi si at IE forreksempel ikke hadde fulgt med windoze tviler jeg på at så mange hadde brukt det.

Konkuranse er noe vi trenger i allefall på os fronten.

 

 

Dere minner meg litt om den ene kompissen min.

Han har full tillit til broren sin.

Hvis broren syns linux er dritt da syns han og det.

Hvis broren syns at det skjermkortet er bedre en det, kan jeg komme og vise ham mange tester som viser det motsatte, men nei da han er forrsatt sta fordi broren mente det.

 

Altså en haug med roboter som mener det alle andre mener.

 

Du er så totalt fjortis. Det siste poenget ditt gjelder jo for deg. Mange som skryter av Linux og er Windows hatere baserer jo sin holdning på at de har lest en uttalse av en GEek som sa at Windows 95 var dritt, og at Linux var så mye mer stabilt. Rett det sikkert. Men Windows XP er ikke Win 95. Men for å virke som de kan mye data så rakker folk ned på Windows(sånne som deg) for å virke som du er en Geek.

 

JEg har selv student ved NTNU og har brukt mye Linux/unix i forskjellige proffe sammenhenger(servere, routerer, brannmurer osv). Det er desverre det eneste Linux kan brukes til.

 

Kjører Red Hat 8.0(tidlgere brukt Mandrake, Trustix osv) sammens med XP og jeg må si at jeg har siden XP kom ut omtrent gitt opp å bruke Red Hat. Selvsagt så kan man konfigure seg i hjel i Linux, men hvis man skal få gjort noe effektivt arbeid(programmering, dokumentasjon, grafikkbehandling) så må man inn på den eneste plattformen som gjelder(windows).

 

Og ja, IE er tusen ganger bedre til å vise nettsider enn opera. Selv 7.1 Eneste fordelen men Opera er hvis man har en svak maskin.

 

 

Et spørsmål til deg: Ville du skrytt av Linux like mye hvis en lisens kostet 2000 og var lagd av MS? Hvis ikke seiler du under falskt flagg. Prisen har ingenting med hvor bra XP er. Selv om du kan kjøre spill i Linux så kjører XP det bedre. Syns det krasjer hele tiden når jeg prøver wine. I tillegg så får jeg dårligere fps. Og joystikken fungerer heller ikke... MØKKA OS.

Lenke til kommentar

Klart at linux har flere utviklerer. Man må jo omtrent være utvikler for å bruke det.  

 

Pølsevev. RedHat 9 og Mandrake 9.1 kan bestemor bruke dersom hun klarer å glemme "start" knappen et lite øyeblikk.

 

Men det du ikke tenker på er at det finnes ørten distroer, som utviklerne fordeler seg på.  Tror ikke så mange jobber med selve kjernen. Tipper en del tusen jobber med Windows og de er nu i det minste betalt. Linux utviklerer er jo bare arbeidsløse utvikelere som har for lite å ta seg til.

 

De aller fleste linuxutviklerene har betalte jobber i tillegg til at de koder linux. Mange av dem jobber sågar med det. IBM, HP, Sun.... lista er lang. Linus selv jobber for Transmeta, der han både koder linux og andre ting.

 

Hvis du ser på kjernen alene, er det ca 450 mennesker som er kreditert. Det er i praksis mange flere som har gjort bidrag.

 

Og antallet distroer antallet utviklere skal deles på er i all hovedsak irrelevant all den tiden koden slippes som GPL og kan brukes av alle.

 

Du sier selv at du har kjørt linux i en del sammenhenger, og gjør det nå, men har du egentlig *prøvd* å forstå det?

 

At du foretrekker Windows har jeg ingen innvendinger imot, men sett deg i det minste inn i alternativene før du forsøker å komme med motargumenter.

Lenke til kommentar

At Windows ikke har noe godt med seg utenom en god markedsavdeling er nok ikke helt sant... har en del trekk herfra jeg er overbevist Linux kommer til å kopiere.

 

Nå det er sakt så er Microsoft verdens beste til å kopiere andre sitt arbeid.. få ting er funnet opp av dem selv. Microsoft kommer helt sikkert til å holde øyene oppe for hva som skjer på linux siden og kopiere mye av det gode som kommer derfra (mener det var 5000 programmere som utviklet Windows Server 2003 - og ja.. mange mer som utvikler linux sikkert, men de har ikke anledning til å jobbe fulltid).

 

Om linux miljøet faktisk velger å se svart på hva posetive ting Windows har er jeg redd Linux til slutt går ut som taperen... se det posetive i konkurenten og gjør det bedre selv! Se det dårlige de har og unngå det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...