Gå til innhold

Forskjellene på Linux og Windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedårsaken til at det store flertall "hvermansen" bruker windows i dag er nok noen geniale revestreker på markedsføringssiden oppigjennom de siste 20 - 25 år av Bill og hans kumpaner. Windows har aldri ligget i front teknologisk for å si det sånn. Tenk at folk valgte windows 95 istedet for OS/2 .

 

"Hundretusen lemen kan vel ikke ta feil!"

 

Etter hvert så har jo Win2000 og XP blitt noenlunde bra (de kan i allefall kalles OS), men hvor mange her på forumet har ikke steppet inn som gratishjelp for Bill (ja verdens rikeste mann) hos venner og familie når windozen klikker? Jeg bare spør. :lol: Ligger mye dugnadstimer her. Får Linux samme drahjelp så kan hvem som helst ta det i bruk.

 

Men men, vanskelig å komme på banen med noe nytt når windows har "satt seg" i folket liksom. :shrug:

Lenke til kommentar
Jokki

 

den lista er feil, Aces High funker ikke. Hvor har du fått den lista hen?

den lista fant jeg på www.transgaming.com (winex sin side) Det var alle direct3d spill og det fins mange andre som fungerer men kansje ikke så godt.

TIl openGL må du laste ned wine og da fungerer mange andre spill og.

Lenke til kommentar
Etter hvert så har jo Win2000 og XP blitt noenlunde bra (de kan i allefall kalles OS), men hvor mange her på forumet  har ikke steppet inn som gratishjelp for Bill (ja verdens rikeste mann) hos venner og familie når windozen klikker? Jeg bare spør.  :lol:  Ligger mye dugnadstimer her. Får Linux samme drahjelp så kan hvem som helst ta det i bruk.

 

men hva tror du vil skje om linux bli allemannseie? "hjelp jeg får ikke x til å funke HJEEEELP!!!?!?!?!?!!!111" osv.

Lenke til kommentar

En nettbrowser som funker (IE)

 

Hallo... IE er så befengt med nonstandard features og ekle bugs at den underminerer hele internett.

 

Jeg bruker IE hver dag, og opplever nesten aldri feil.

 

 

Moralen her i denne tråden bør vel være som i mange andre tråder:

 

"Hvorfor reparere noe som virker?"

Lenke til kommentar

"Hvorfor reparere noe som virker?"

Det er et av de tåpeligste ordtakene i verden. Man fikser ikke. man utvikler. Hadde alle tenkt som deg hadde man ikke hatt pc-er idag. Sikkert ikke telefoner heller. Eller strøm. Eller, kanskje ingen hadde tatt seg bryet med å finne opp hjulet?

 

 

At Linux-folk fremdeles bruker "ustabil" som et argument mot Windows, viser hvor mye Windows utvikler seg i forhold til Linux. Hvis man ser utviklingen Windows har hatt fra Win95 til XP, så ser man hvor utrolig mye bedre det har blitt..

 

Men hvis man tar f.eks Red Hat 7.2 til dagens 9.0, så hva er forskjellen? Litt mer kompatibel med hardware? Vel, det var MS i Win95, så..

Lenke til kommentar

Grunner til å bruke Windows XP:

 

Mye bedre spillmuligheter

Enig, ettersom Linux/Unix generelt aldri har rettet seg mot dette markedet. Men referer til jokki's liste i samme tråd over spill som kan kjøres med Wine.

Stabilt til tusen

Kanskje for deg, men ikke for alle. Dette kommer helt an på oppsett og bruk. Den generelle oppfatningen er som regel stikk motsatt.

Mye mer hardware støtte

Ja, grunnet flere drivere.

Mye større utvalg av programvare

Dersom du skal telle i tusentall på begge plattformer ja. Når det gjelder relevant programvare begynner Linux å nærme seg meget kraftig. Visse løsninger er også bedre på Linux og motsatt.

En nettbrowser som funker (IE)

Er sikker på at det er mange som synes både Opera og Mozilla er bedre enn IE. På rendring synes jeg IE ligger foran, på resten synes jeg de ligger bak.

Office (dritten til Linux kan ikke sammenlignes. Anser ED som å være

den beste tekstbehandelere til Linux)

Synes faktisk MS-Word ligger milevis bak OpenOffice writer på mange måter. Grunnen til dette er bl.a. manglende XML-format i Word. Har du prøvd å skrive en avansert rapport på over 100 sider i Word og deretter begynne å formattere tekst? Går aldri tilbake til Word etter at jeg begynte å bruke OpenOffice - utrolig mye mer logisk - samt at de ikke baserer seg på lukkede formater.

Færre feil en Linux. (ja faktisk, blir jo drittlei å lase ned nye pakker til distroen)

Har du dokumentasjon på dette? Fakta er vel mer at de som skriver applikasjoner for Linux ikke er redd for å komme med oppdateringer som fikser bugs og gjør dette ganske ofte for å bedre kvaliteten. Et visst annet OS har vel rykte på seg for å kjøre lukket politikk og talsmenn har offisielt uttalt at de ikke ønsker å publisere hull offentlig. Er det PR eller kvalitet man da er opptatt av?

Grunner til å bruke Linux:

Stabilt grunnet at det ikke finnes noen furnuftig programvare å kjøre på den

Skal vi ta ditt ord for dette eller høre med de tusenvis av bedrifter som allerede bruker OSet i sin daglige, profesjonelle virksomhet? Når det gjelder desktop, så har jo utviklingen også kommet ganske langt og dersom utviklingen fortsetter slik vil nok situasjonen på desktop være en helt annen i løpet av 2004 (les: mer linux, mindre windows).

Lenke til kommentar

Kan man Linux godt så har man 100% kontroll over OS'et og datamaskinen sin. ;-) Det synes jeg nesten er det beste argumentet. For min del så håper jeg at ting forblir slik de er nå og har egentlig ikke noe stort ønske om at "alle" skal bruke Linux. Så for all del, trives dere med windows, så hold dere til det.

 

- J

Lenke til kommentar
Kan man Linux godt så har man 100% kontroll over OS'et og datamaskinen sin.  ;-)  Det synes jeg nesten er det beste argumentet. For min del så håper jeg at ting forblir slik de er nå og har egentlig ikke noe stort ønske om at "alle" skal bruke Linux.  Så for all del, trives dere med windows, så hold dere til det.  

 

- J

 

Meget bra sagt!

 

Jeg er foreløpig avhengig av å kjøre dual-boot og bruker OSene til det de er best til. Begge har fordeler og ulemper - det spørs helt på hva man bruker systemet til. Personlig har jeg en bedre følelse når jeg sitter i Linux el. BSD, men må innrømme at jeg enkelte ganger elsker hvor enkelt det er å gjøre enkelte ting Windows - uten at man trenger å konfigurere det på forhånd.

Lenke til kommentar

Inni helsike å lei jeg er av denne diskusjonen.

 

ENKEL LØSNING TIL ALLE OG ENHVER : GÅ HJEM OG SLUTT Å WHINE OVER DET ENE ELLER ANDRE. DU SOM BRUKER WINDOWS BRUK DET OG DU SOM BRUKER LINUX BRUK DET

 

ikke gidd å diskuter i forumet om en sak som er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ klassiker (andre exmpl: xbox vs. ps2, amd vs. intel, nvidia vs ati osv osv osv jeg vs. deg osv) drit i, seriøst såå lei. Istedet for å "pushe" ned på det ene OSet så si det positive om ditt så sier jeg det positive om mitt så kan de som lurer velge det som høres / passer best til vedkommende.

 

PUNKTUM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...