Gå til innhold

Forskjellene på Linux og Windows?


Anbefalte innlegg

 

Du sier selv at du har kjørt linux i en del sammenhenger, og gjør det nå, men har du egentlig *prøvd* å forstå det?

 

At du foretrekker Windows har jeg ingen innvendinger imot, men sett deg i det minste inn i alternativene før du forsøker å komme med motargumenter.

 

Ja jeg har prøvd nok til å komme med motargumenter. Satt senest å knotet med ED i flere timer i går på en debian box for å få PHP og apache til å funke skikkelig. (samme jobben tar 3 min på Windows)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fulgt denne diskusjonen fra dag 1 den kom, og har merket mye skittkasting og Psycilbe (stavet rett?, sorry hvis ikke) tror jeg er luta lei av Linux folk som absolutt MÅ konvertere folk som bruker Windows til Linux sin såkalte fantastiske verden. :wink:

For meg selv har jeg prøvd både Mandrake og Red Hat før, det endte med at jeg la inn og brukte ti-tyve minutter inne i selve OS'et og formaterte og la inn XP igjen. :lol:

 

Nå skal jeg for tredje gang legge inn Linux, når SuSe kommer hoppende ut av postkassa mi imorgen skal jeg prøve det skikkelig. Jeg spiller som regel mye og bruker en del tid på det, men siden UT2003 og CS samt Q3 går bra flotters på Linux er det ikke noe jeg bekymrer meg for.

 

Jeg tror at folk generelt har hatt samme erfaring før med Linux slik jeg har, installert og formatert "like" etterpå. De som faktisk har sjansen for å prøve seg på det uten noe spesielt tap av tid osv, syns jeg burde prøve seg en gang til, Linux har vokst og blitt forandret. Dem som syns det er vanskelig, det er jo ikke rart...jeg syns det er vanskelig, har tross alt brukt Windows siden jeg var liten og blitt vant med det.

 

For eksempel burde jo Linux være "perfekt" for studenter med lite penger, man for jo oppsett alt uten noe spesielt knoting med Office og diverse programmer som koster flere tusen kroner, dette er noe dem burde vurdere. Studenter med lite penger har sikkert littegrann tid å sette seg inn i det? :)

 

Jeg forstår at folk faktisk er lei at Linux-folket (generelt) sier at Linux er mer sikkert osv, jeg vil påstå at det er sant, men det har marginalt å si for vanlige personer. Og at dem "må" konvertere Windows brukere til å bruke Linux er noe jeg selv ikke forstår, jeg er interessert og nysgjerrig på Linux, vil lære meg om det osv.

 

Saken med spill og programmer sier seg selv, ikke alle selskaper har tid eller penger til å utvikle "to versjoner" for å gi et ut til Linux og et til Windows, dette kunne blitt mer enklere hvis MS hadde gitt ut mer kilde om DX som Wine X består mye av. Linux-distroene og KDE, GNOME osv har enda litt å lære av MS og Windows, men det er også vice versa. :yes:

Lenke til kommentar
linux er mye mer stabilt, og sikker.

 

folk skriver dette hele tiden. stabilt og sikkert..

 

stabilt.. det går faktisk år og dag før winXP hikker litt og trenger en reboot for å komme seg. og mine maskiner står på 24/7. hvis man er en normal bruker som bruker power-knappen flittig, så er det ikke det beste argumentet.

 

og sikkert.. hva er det verste som kan skje, egentlig? hackere som tryner maskinen din? GJESP! det er jo så 1994.

Hvis Windows XP kræsjer så mister du alt arbeidet , eller i beste fall så bare henger maskinen seg (eller så må du vente i 20 min for at den skal avslutte et program som har hengt seg). X Windows kræsjer det òg, men en liten alt+backspace og du er tilbake ved login-skjermen! To sekunder og du er "up and running" igjen! Hvis ikke dette skulle virke, så kan du bare "drepe" hele X serveren, slik at man havner ved kommandoprompten. Herfra kan man starte en ny X sesjon.

 

Linux er vanskelig å sette opp. Selve installasjonen er kjempeenkel, men når man skal installere programmer fra kildekode starter problemene. Er det noen som har opplevd feilmeldinger fra make? Høh, et par linjer C-kode og navnet på en C-fil sier meg ingenting om hvorfor kompileringen tryna. Det kan være så utrolig mye som er galt; konflikter mellom ulike versjoner av verktøyene make trenger, trøbbel med kjernen (har opplevd det, men en litt eldre og mer stabil kjerne fikset den saken) eller ganske enkelt en bug i programmet. Hvis man har "sær" maskinvare (les nforce2) så vil du bruke mye tid på å få alt til å virke. Jeg har f.eks problemer med latency i lyden og at den elendige YAST ikke klarer å installere driverne til skjermkortet (fra nvidia, går jo for pokker ikke an å gjøre det manuelt i Suse!!).

 

Hvis du har standard maskinvare (ikke nødvendigvis gammel) og ikke har tenkt å "trikse" så mye med systemet, så vil du slippe disse problemene (sett at du bruker en ny distro).

 

Dessuten så kan ikke kvaliteten og kvantiteten på gratis programvare sammenliknes med Windows. Her er Linux overlegent! Openoffice er ikke dårligere enn M$ Office. Men du har vel kanskje fått Office trykt opp i trynet siden du kjøpte PCen? Hmmm...

 

Sett at alle "ferdigpcer" hadde vært bundlet med en eller annen linux-distro som standard, og at man måtte betale 1500kr ekstra for å få XP Home(1000 for OEM-lisens, 500 for konfigurering)... Det hadde vært noe! Da hadde kunden f-a-k-t-i-s-k fått et valg, og han/hun ville føle at de sparte penger på å ikke velge Windows :yes: Windows burde regnes som ekstrautstyr :woot:

 

Det finnes mange veldig gode (kommer ikke opp i 3 års, 50 millioner kroners spill) gratisspill til Linux!

 

Det finnes mye gratis "seriøs" programvare til Linux, noe som ikke er tilfellet med Windows.

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med deg Basus.

Men jeg forstår at Linuxtilhengere reagerer litt (jeg gjør det selv også), når enkelte Windowsfolk påstår slikt som:

 

"Windows er best fordi Bill har laget det, og han er rikest i hele verden"

"Linux er et drittOS fordi det ikke finnes drivere til superduper-viewport-special-odd mk.2 skjermkortet mitt"

"Word-formatet er en ekte standard fordi alle bruker det"

"Tuxere er noen barnslige skittsekker fordi de sier oss Windozefolka imot, og vil gjerne diskutere med oss"

 

osv osv osv........

 

:shrug:

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg om fordeler/bakdeler ved linux, men jeg for min del ser etter alternativer til "windoze" (doze...hehehehe) etter at jeg leste litt om palladium.

 

(Lille Bill, jeg vil bare si deg at du har til h***ete å holde nesa di unna mine saker. Ellers kommer jeg og tar deg :D

)

 

Jeg har i hvert fall ingen tiltro til et firma som ikke bare vil at jeg skal miste kontrollen over min maskin, men også skal ha meg til å betale svinedyrt for programvare som de helst ikke vil at jeg en gang skal ha liggende lokalt på min maskin. Samtidig skal de liksom være "storebror" og passe på at jeg ikke svindler kompisene deres i underholdningsbransjen. Og disse begrensningene og denne overvåkningen skal jeg måtte betale for ? Jeg liker å tro at jeg ikke er fullt s å senil i ung alder.

 

At det blir utviklet alternativer til den lille bebrilledes OS er en god og fremtidsrettet handling som jeg vil være med på å støtte.

 

En fremtid under M$ ? I så fall ER alle guder virkelig døde.

Lenke til kommentar

Og til deg som satt opp lista over hvilke spill w.s.e. linux

støttet, det var ikke poeng med mellomrom mellom alle spillene.

Hvis jeg skulle satt opp en liste over hva windows støttet ville den kommet på flere sider. Hva er vitsen med å prøve å verve folk over i Linux "troen", hva vil dere som enkeltpersoner tjene på det?

Nå som Longhorn er godt på vei, vil den sikkerheten som Linux har et så "godt" forsprang med synke merkbart. Så lenge Ms har hatt markedet så lenge, vil de ende opp som eneherskere i det lange løp. Som sagt penger styrer mye, og med all Ms kapital vil de garantert nå lengst.

Det ville jo vært en fordel hvis Linux ver. kostet noe, så kanskje de ville fått inn litt penger så de kunne utvikle raskere og bedre.

Lenke til kommentar

Noen distroer (f.eks SuSe) koster penger, man kan installere over FTP, men dette ser ikke akkurat noe for alle. Og man får ikke med alle programmene heller har jeg forstått.

Etter det jeg vet er de fleste FerdigPC forhandlerne som Dell osv, bundet til MS i en viss tid og dette gjør at dem ikke kan ha Linux på sine maskiner. Og ikke bare er det vanskelig for FerdigPC gutta, men tenk dere Elkjøp som skulle komme hjem til dere og fikse på Linux'en? Tviler meget sterkt at dem har kompetanse til det. De som allerede tilbyr Windows i sine maskiner må på en måte holde seg til det, det vil koste mye å få support osv "omskolert" til Linux. Penger styrer verden, det vet alle, men vi kan iallefall være litt rebelsk og gå litt over til Linux, isåfall de som har muligheten og vet at det er ikke noe spesiell forskjell i trang mellom Linux og Windows.

 

Poenget mitt er at flere og flere "trenger" å kunne Linux iallefall littegrann før det selskaper tør å satse på Linux som desktop OS for hjemmebrukere.

Kompetanse og slikt vil bli mer å satse på etter hvert så fler og fler vil kunne Linux "ut og inn" og er kjent med de fleste "problemene" man støter på når man er ny. :yes:

 

Vel, I rest my case idag...go natt til alle på forumet! :)

Lenke til kommentar

Ja jeg har prøvd nok til å komme med motargumenter. Satt senest å knotet med ED i flere timer i går på en debian box for å få PHP og apache til å funke skikkelig. (samme jobben tar 3 min på Windows)

 

Ærlig talt, *ed*? Ikke rart du sliter.

 

Emacs, vi, nano, pico, lista over bedre alternativer er *lang*. Og Debian og php er knotete sammenlignet med RH og Mandrake, som faktisk fikser det rett ut av boksen. Men selv på debian er det lett hvis du gidder google litt.

 

Og jadda, jeg fiksa det der på like kort tid som deg sist jeg gjorde det her, to kommandoer som root og apache 2 kjører med mod_php:

 

# urpmi apache2

# urpmi apache2-mod_php4

Lenke til kommentar

Ja, dette er en tåpelig diskujson, men jeg liker diskusjoner og har lest gjennom denne også. Jeg blir bare så oppgitt over begge siders dårlige argumenter, og skulle ønske folk kunne holde seg for gode til bl.a.

-Å argumentere med motpartens alder.

-Å slutte alle setningene sine med et større antall spørsmåls- eller utropstegn

-Å kalle hverandre ting. Eksempelvis "lille venn", "sussebassen" osv.

-Å komme med påstander uten argumentasjon. ("linux er ikke et os for gamere. punktum.","linux er mer stabilt, basta")

 

Lista kan gjøres lenger, men jeg håper folk ser poenget. Unngår man disse enkle tingene vil man bli tatt mye mer seriøst. Poster som utvikler seg som denne bør vel egentlig flyttes over i "søppel" spør du meg.

 

God videre diskusjon!

 

Hva? Hvilket OS jeg bruker? Windows XP, Debian og RedHat. Liker alle tre på hver sin måte.

Lenke til kommentar
Peace!

På tide å holde fred nå? :D

 

Hallo, hallo folkens. Det nytter ikke i det heltatt å prøve å få innbarka Windozefolk til å annerkjenne Linux på noensomhelst slags måte. Totalt borkasta tid - jeg har prøvd det før. :smile:

 

De forstår rett og slett ikke! :roll:

 

Kommer du til å annerkjenne windows? Er du så fjortis at du ikke klarer å skrive det rett :-) Linux er kjemegode til servere. THATS ALL. Til annet er Windows bedre(bortsett fra X-EYES)

Lenke til kommentar

Ja jeg har prøvd nok til å komme med motargumenter. Satt senest å knotet med ED i flere timer i går på en debian box for å få PHP og apache til å funke skikkelig. (samme jobben tar 3 min på Windows)

 

Ærlig talt, *ed*? Ikke rart du sliter.

 

Emacs, vi, nano, pico, lista over bedre alternativer er *lang*.

 

VI? Noe så ubrukelig. Må jo lese dok 30 min hver gang jeg bruker det for å finne ut hvordan man quiter programmet. Alt - : - Q tror jeg det var

Lenke til kommentar

[quote name="Basus"Og ikke bare er det vanskelig for FerdigPC gutta' date=' men tenk dere Elkjøp som skulle komme hjem til dere og fikse på Linux'en? Tviler meget sterkt at dem har kompetanse til det.

[/quote]

nå skal jeg være en skikkelig drittsekk og si akkurat det dere ikke liker å høre: Jeg var på tg i år, og som dere alle vet, var det enkelte pc'er der som ble dos'et, og styrt av onde california brune nerder.. (stygge nerder sikker også).

Iallefall hadde disse nerdene gjort slik at datamskinen restartet seg meget ofte efter å loadet os (dette skjedde på lør) jeg reformaterte, feilskekket Alt, fikk hjelp av noen ms freaks (har win 2000) men intet fungerte...rundt kl 17 ble jeg så sur at jeg begav meg ut på den korte veien til MS standen, nå hadde jeg planer om å kjefte skikkelig på dem... ( :evil: )

 

Men det gikk ikke som ventet... for strx kom en fra deres stand bort til min pc og begynte å fikse... da klokken rundet 20:00 fikk jeg mitt livs største sjokk...

HAN dro faktisk frem en DEBIAN cd (lol ) :D

han fikset debian raskt og greit, installerte win delvis fra debian.. og fikk alt til å gå.. :D win2000 ble installert.. med dualboot fra debian..

 

og siden har jeg aldri lært meg os raskere... og kunne prøve cs allerede kl 22:

 

og den som henviste til at installering i debian er vanskelig... prøvd apt-get install saken??? ville sagt det går automatisk... bare finne seg en fin ftp server :D

Men men god natt da nerder :woot: nå legger jeg meg

 

Linux rules them all!

Lenke til kommentar

im back and i am not a fjortiss

 

Og ja, IE er tusen ganger bedre til å vise nettsider enn opera. Selv 7.1 Eneste fordelen men Opera er hvis man har en svak maskin.  

så du mener altså at 20% av de som leser på hardware har dritt pc???Tviler sterkt på det!!!

 

Et spørsmål til deg: Ville du skrytt av Linux like mye hvis en lisens kostet 2000 og var lagd av MS? Hvis ikke seiler du under falskt flagg. Prisen har ingenting med hvor bra XP er.   Selv om du kan kjøre spill i Linux så kjører XP det bedre. Syns det krasjer hele tiden når jeg prøver wine. I tillegg så får jeg dårligere fps. Og joystikken fungerer heller ikke... MØKKA OS.

Hva i fa*n mener du.

Skal jeg begynne og bable om hva hvis windoze var laget av red hat forreksempel og var gratis??NEI!!!!

Hold deg til fakta heller

 

Kjører Red Hat 8.0(tidlgere brukt Mandrake, Trustix osv) sammens med XP og jeg må si at jeg har siden XP kom ut omtrent gitt opp å bruke Red Hat. Selvsagt så kan man konfigure seg i hjel i Linux, men hvis man skal få gjort noe effektivt arbeid(programmering, dokumentasjon, grafikkbehandling) så må man inn på den eneste plattformen som gjelder(windows).

veldigt kjekt for deg det da. Hvis du ikke liker red hat linux 8 så er det fint for deg men ikke se på linux som et os.Linux er det linux distroene er bygd opp av.

Så altså hvis en linux er Dritt er alle linux dritt da.

 

Hvis du ikke klarer og bruke linux,Fjern det!!!

 

Og til deg som satt opp lista over hvilke spill w.s.e. linux  

støttet, det var ikke poeng med mellomrom mellom alle spillene.

Hvis jeg skulle satt opp en liste over hva windows støttet ville den kommet på flere sider. Hva er vitsen med å prøve å verve folk over i Linux "troen", hva vil dere som enkeltpersoner tjene på det?

Nå som Longhorn er godt på vei, vil den sikkerheten som Linux har et så "godt" forsprang med synke merkbart. Så lenge Ms har hatt markedet så lenge, vil de ende opp som eneherskere i det lange løp. Som sagt penger styrer mye, og med all Ms kapital vil de garantert nå lengst.

Det ville jo vært en fordel hvis Linux ver. kostet noe, så kanskje de ville fått inn litt penger så de kunne utvikle raskere og bedre.

Det gir jeg fullstendigt fa*n i.

penger er ikke alt.

De som utvikler windows skal jeg si deg mest sannsynligt ikke jobber så veldigt effektivt som linux ansatte

 

angående longhorn

Ingen og skal få EIE Min pc.

Jeg skal i allefall ikke kjøpe longhorn og jeg skal heller ikke ha det "svart".

*drømme*forresten jeg tar med meg et par kompiser ut til elkjøp og kjøper noen M$ longhorn og brenner dem utpå parkeringsplassen*drømme*

Hva er det som er så stort utenom at de har full tilgang til pc-en din??

jo et bedre utsene.

KDE er vel så bra

 

Angående de spilla.

Tror du jeg skrev dem for hånd eller???

aner du kor lang tid jeg måtte ha satt for og få fjerna de tomme linjene??

Lenke til kommentar

psilocybe: når det gjelder den beskrivelsen av opera ,så kan du da umulig ha brukt lang tid på å finne ut hvordan man faktisk bruker de forskjellige funksjonene.

 

Argumentermot opera

 

"1. opera viser ikke sider korrekt. jeg driter i om det skyldes at MS er slemme og onde og vil dere alle vondt ved å innføre egne standarder, jeg vil bare at sidene jeg ser på skal vises RIKTIG. de gjør ikke det i opera, enkelt og greit." kan tenkes...

 

"2. passord-funksjonen i opera er rævva. ja, wand-dingsen.fordi:

1. opera viser ikke sider korrekt. jeg driter i om det skyldes at MS er slemme og onde og vil dere alle vondt ved å innføre egne standarder, jeg vil bare at sidene jeg ser på skal vises RIKTIG. de gjør ikke det i opera, enkelt og greit.

 

"2. passord-funksjonen i opera er rævva. ja, wand-dingsen." du må ha misforstått hele greia. man trykker kun shift-enter og holder musa over "log in" eller hva det nå enn skal være. har ie det? nopz

 

"3. unødvendig drit over alt. mouse gestures.. please. tommelknapp1 på musen går bakover, tommelknapp2 går fremover." skjønner ikke at det skal være et mot-argument.. hadde nå heller brukt det som et argument for opera.

 

"4. fint og greit at sidene du så på før opera krasjet kommer opp når du starter på nytt, for du kommer definitivt til å trenge det. opera krasjet konstant. " kjekk den muligheten at man kan komme tilbake til de sidene man var på før. opplever dog sjeldent at opera kræsjer.

 

 

I tillegg til at man har et eget overføringsvindu.. noe ie ikke har. Seff kan man installere et lite program til det, men hvorfor skal man det når man har det integrert i opera.

 

Man kan også åpne flere sider i samme browser. Forhindrer derfor minne-sluking.

Lenke til kommentar
Så lenge Ms har hatt markedet så lenge, vil de ende opp som eneherskere i det lange løp.

Og hvorfor styres ikke Norge av en romersk keiser idag?

Har Norge noen gang vært under en romersk keiser over nesten hele menneskets levetidtid? Men har ikke Windows hatt markedet en stor del av Osets levetid. Antagelig skjønte du ikke hva jeg mente med det uansett, så du skjønner nok ikke dette heller :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...