Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

Bestilte et par sko, som var for store. Har sendt de i retur, men vil helst slippe å betale tollen. Hvordan går jeg frem? Har lest utførsel av varer osv på toll.no sine sider, men er det et skjema som skal fylles ut, eller må jeg troppe opp selv på nærmeste toll-kontor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle du ha fikset før du sendte dem ut av landet. Det heter en «proformafaktura» eller noe slikt. Du fyller det ut, så legger du det ved forsendelsen. Så kvitterer selger på at han har gjort det du beskrev i proformafakturaen at han skulle gjøre (bytte, reparere, etc.), og sender hele pakka tilbake. Når tollen så ser dette, slipper du å betale toll på nytt.

 

Men det er jo da altså for sent for din del.

Lenke til kommentar

Hehe… Ja, ok, det hørtes vel litt belærende ut. ;)

 

Sakser litt i fra Tollvesenets sider:

 

Reparasjon av varer

Hvis varen du handlet på nett skal sendes tilbake for reparasjon, må den tollbehandles (tollekspederes) av Tollvesenet før den sendes ut av Norge. Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge.

 

Er reparasjonen en garantisak (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved gjeninnførsel av varen igjen – hvis du har deklarert varen for utførsel.

 

Dersom du selv må betale for reparasjonen, må du betale toll og avgifter av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake - dersom du har deklarert varen for utførsel.

 

Dersom du ikke deklarerer varene for utførsel, må varene fortolles i sin helhet når de ankommer Norge. Da må du på nytt betale toll og avgifter beregnet ut fra varens fulle verdi, frakt- og eventuelle forsikringskostnader.

 

Et bytte er prinsipielt sett det samme som en reparasjon du ikke skal betale for, så det ser ut til at du er out of luck. :(

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=219284&epslanguage=no#hvordan

 

Du kan i teorien fortolle selv, men er usikker på om Posten lar deg gjøre det.

 

Gebyret er fastsatt av hvert enkelt fraktfirma, men Posten tar 105 kroner for små beløp og 130-ish for større, tror jeg? Kommer an på om det er forenklet fortolling eller ikke.

UPS tar vel 150 kroner, men som sagt, varierer fra firma til firma.

 

Spørsmål 5:

Jeg fortoller sendingene mine selv i dag. Kan jeg dra nytte av ”forenklet tollbehandling”?

Svar:

Ved en "forenklet tollbehandling", gjør du i prinsippet fortollingen selv. Postens fortollingsavdeling beregner importavgiftene på varene dine, men i det du betaler og kvitterer for mottak av sendingen, blir sendingen først tollklarert og kan tas i bruk. Du slipper altså nå å fortolle via Internett eller hos Tollvesenet, men gjør fortollingen selv når du henter sendingen. Se også svar under spørsmål nr 6.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet om http://ship2norway.com/ kan merke pakken som gave? eller andre firmaer, privatpersoner( på måte som en ebay selger) som er villig til å merke ting som gave fra USA.

 

kjøper en del klær fra USA og hadde vært fint å sluppet mva og toll. synes jeg har betalt nok av det nå :p har jo venner som bor i USA, men vet ikke om jeg gidder å stresse de med å sende pakkene mine til meg hver gang jeg shopper. et firma eller en privatperson som sendte over som gave hadde vært perfekt. Noen som har noen erfaringer her, eller noen kontakter som kan gjøre sånne tjenester?

Lenke til kommentar

Hei!

jeg kjøpte et par boots fra asos som jeg har tenkt å sende tilbake. fikk de på døra med gratis frakt uten å betale moms og gebyr. Men i dag fikk jeg en faktura på 400,- fra DHL, med krav om at jeg må betale moms og gebyr. men jeg har uansett tenkt å sende bootsa tilbake til Asos.

 

Det jeg lurer på. må jeg betale fakturaen før jeg sender tilbake pakken til Asos. er vel ikke vits for meg å betale det når jeg skal sende de tilbake, har skjønt at man får igjen penger for moms når man sender tilbake. jeg trenger muligens bare å betale gebyret bare da eller?

hvordan skal jeg gå frem? noen so har gjort dette før?

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du prøvd å ringe de?

 

Har selv et lite spørsmål: Tenkte å handle noen ting på fra ASOS, til en samlet verdi av 950kr. Sjekket toll.no og importkalkulatoren for moro skyld og velger "bukse" i importkalkulatoren opp at tollsatsen på den varen er 10,7%. Jeg har alltid forstått det slik at klær ikke tollpliktig, men kun momspliktig. Tar jeg riv ruskanes galt her?

Regnestykket ser slik ut i følge importkalkulatoren:

 

Toll: 101,65 (10,7 % av 950,00 (varer)).

Merverdiavgift: 262,91 (25 % av 1 051,65 (varer + toll)).

Sum etter fortolling: 1 314,56 (Varer + toll + mva)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...