Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

Kjøpte et par hansker på ebay, og ble litt overrasket over hvor mye jeg måtte betale i toll og moms.

 

Hanskene kostet 35 pund, frakt 5 pund. Endte opp med å betale 221 kroner ekstra, noe som er godt over 50 prosent av samlet pris.

 

Står på utleveringsbilaget at jeg betaler 129 for "Pris fortolling (inkl. MVA) og ytterligere 92 kroner for" Utlagt MVA". Er dette sistnevnte gebyret det postvesenet skal ha eller noe? Så vidt jeg kan forstå skulle jeg ikke ha betalt mer enn ca 130 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av den grunn er det latterlig at grensen (som ble satt i 1972) for mva fremdeles er 200 kr. Kjøper man noe som koster 201 kr får vi administrative kostnader på kr. 129 for å kreve inn 50 kr. Når administrasjonskostnadene utgjør mer enn 2,5 ganger beløpet som skal kreves inn burde enhver med et minimum av sirkulasjon i toppetasjon forstå at dette er håpløs politikk. Grensen burde av denne grunn alene vært hevet til minst 1000 kr og indeksreguleres hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg så av en eller annen grunn ikke at det sto gave der. Tidlig om morgenen, sorry... Men altså, du kan jo like gjerne sende det som gave adressert til deg selv?

 

Dersom det faktisk er en gave (dersom avsender er et firma godtar ikke tollvesenet det) så heves grensa fra 200 til 1000 kroner. Men under 1000 slipper du alle avgifter, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så av en eller annen grunn ikke at det sto gave der. Tidlig om morgenen, sorry... Men altså, du kan jo like gjerne sende det som gave adressert til deg selv?

 

Dersom det faktisk er en gave (dersom avsender er et firma godtar ikke tollvesenet det) så heves grensa fra 200 til 1000 kroner. Men under 1000 slipper du alle avgifter, ja.

Ok, skjønner. Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Kjøpte noen sko på eBay, og nå har de havnet hos OSLO LETTER CENTER. Har aldri sett dette på sporingen før, er det noen som vet hva det er?

 

e: Har jeg blitt tatt i å få gaven markert med en verdi lavere en den reelle? Har staten endelig avslørt meg; gentlemanssvindleren/jb-young$$money?

 

e2: Null stress, måtte ikke betale. Fikk pakken i dag. Gatene er fremdeles ikke trygge.

Endret av Jostein K.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du kjøper klær som er på salg i USA så blir det gjerne billigere selv med frakt og moms/toll, du må nesten bare gjøre det regnestykket der selv og se om det blir verdt det for deg. Hvis du skal bestille fra en nettside som ikke sender direkte til Norge så må du gå via en tredjepart (privatperson eller selskap), som gjerne betyr ekstra kostnader.

Endret av Totenkopf
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Bestilte et par sko fra Herring, en Valet Box og to par sokker. Ble til sammen 2000,- NOK.
Fikk momsregning fra DHL nå, ble på 991,- NOK.
500,- kr i Merverdiavgift
9,- kr i Tollavgift

Så kommer det tileggsgebyrer?
Fortolling, 3-5 varelinjer: 282,-
Utlegggsgebyr: 200,-

 

Jeg har bestilt varer før med mer enn 3 produkter. Hva slags gebyrer er dette? Virker litt på trynet å måtte betale 500 kr ekstra for to par sokker som kostet 250 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...