Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

DHL er kjent for høye dustegebyrer. Jeg tok kontakt med Forbruker Europa og slapp å betale deler av gebyret. Står blant annet dette på hjemmesiden til DHL:

Etter forsendelse mottar avsenderen en faktura på toll og avgift som DHL Express har betalt på dennes vegne ved destinasjonen, pluss et lite administrasjonsgebyr."

 

500 kr er jo ikke akkurat et "lite" administrasjonsgebyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Da er vi godt inne i det nye året, og med de nye tollreglene det medfølger.

 

Har forstått det slik at dersom kjøpssum+frakt går over 349 kr, så må det betales MVA og eventuelle skatter.

 

Si du kjøper et slips som koster 300 kr, samt at selger dekker frakta på 120 kr. Du har mao bare betalt 300 kr, og har kvittering på dette.

 

Hvordan regner de ut dette? Regner de bare ut fra 300 kr og ingen frakt, eller ser de på den portoen som står stemplet på pakken/brevet? Alle sendinger har vel en pris på seg, fra da avsender sendte pakken.

 

Må selger eksplisitt skrive "Shipping costs: 0 $/£/€/etc" på tollskjema?

 

Med dagens kurs så er det jo nesten umulig å få en brevpakke hit fra Europa for under hundrelappen. Skjønner ikke logikken i at man nå må regne med frakten. Hestehandel med andre parti og fagforeninger for å få pusha gjennom "økningen"?

Lenke til kommentar

Da er vi godt inne i det nye året, og med de nye tollreglene det medfølger.

 

Har forstått det slik at dersom kjøpssum+frakt går over 349 kr, så må det betales MVA og eventuelle skatter.

 

Si du kjøper et slips som koster 300 kr, samt at selger dekker frakta på 120 kr. Du har mao bare betalt 300 kr, og har kvittering på dette.

 

Hvordan regner de ut dette? Regner de bare ut fra 300 kr og ingen frakt, eller ser de på den portoen som står stemplet på pakken/brevet? Alle sendinger har vel en pris på seg, fra da avsender sendte pakken.

 

Må selger eksplisitt skrive "Shipping costs: 0 $/£/€/etc" på tollskjema?

 

Med dagens kurs så er det jo nesten umulig å få en brevpakke hit fra Europa for under hundrelappen. Skjønner ikke logikken i at man nå må regne med frakten. Hestehandel med andre parti og fagforeninger for å få pusha gjennom "økningen"?

Er det bare jeg som ikke har fått med meg dette? Har du noen kilder på endringen? Har ikke fått det med meg.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Er det noen som har erfaringer med å sende solbriller/sportsbriller i posten? Er det toll og mva på dette? Jeg har glemt et par i tyskland som jeg har fått av en venn. Jeg er litt usikker på verdien av solbrillene siden de er brukt men i god stand. Opprinnelig kostet de nok rundt 3000kr. Hvis f.e. moren min sender dem til meg og skriver på pakken at de ble glemt i tyskland, må jeg da fortsatt betale toll? 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...