Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

HVORFOR må vi betale MVA på frakt kostnader? Det er jo helt latterlig. :dontgetit:

 

Har bestilt en dyr bag fra USA, og valgte å bruke JetCarrier for å få den til Norge, men er usikker på hvordan det endelige regnestykket blir.

 

Blir det 25% på det JetCarrier tar for sine tjenester også, eller er det inkludert i pakkeprisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HVORFOR må vi betale MVA på frakt kostnader? Det er jo helt latterlig. :dontgetit:

 

Har bestilt en dyr bag fra USA, og valgte å bruke JetCarrier for å få den til Norge, men er usikker på hvordan det endelige regnestykket blir.

 

Blir det 25% på det JetCarrier tar for sine tjenester også, eller er det inkludert i pakkeprisen?

Ja hvis varens verdi er over 200 kroner. Da må du skatte 25 prosent på verdien + frakt.

Lenke til kommentar

HVORFOR må vi betale MVA på frakt kostnader? Det er jo helt latterlig. :dontgetit:

 

Har bestilt en dyr bag fra USA, og valgte å bruke JetCarrier for å få den til Norge, men er usikker på hvordan det endelige regnestykket blir.

 

Blir det 25% på det JetCarrier tar for sine tjenester også, eller er det inkludert i pakkeprisen?

JetCarrier tar for frakten, og den inkluderer fortollingsgebyr etc. Du får en faktura fra de på frakten, moms og toll. :)

Lenke til kommentar

Er det slik:

 

Vare(over 200,-) + frakt/forsikring * 1.25(MVA) = endelig sum.

 

Eksempel: 2500 + 250 * 1.25 = 3437,50

 

eller slik:

 

Vare(over 200,-) * 1.25(MVA) + frakt/forsikring = endelig sum.

 

Eksempel. 2500 * 1.25 + 250 = 3375

 

Det er kanskje ikke de store forskjellene, men det blir jo et par hundre kroner dersom frakten er nærmere 1000 totalt.

 

Det er derfor jeg lurer på om tjesten du betaler JetCarrier for inneholder MVA eller om det kommer et påslag på 25% på deler av beløpet, eksempelvis frakt og forsikring.

 

Jeg kunne bestilt direkte til Norge utenom JetCarrier, men da ble frakten på $116+150NOK i fortollingsgebyr. Med JetCarrier ble frakten $16 + JetCarriers tjeneste inkl fortollingsgebyr.

Lenke til kommentar

Nå er jeg vendt til Casio fx-9860G SD, stil inn på linear i RUN*MAT-delen, og der funker det sånn jeg sa, men det kan hende at det på andre kalkulatorer er annerledes.. Min er i hvertfall like kverulant som meg ;)

 

edit: dette er ikke en mattetråd, og folk forstår egentlig hva som menes, så jeg gir meg her :p

Endret av Noburu
Lenke til kommentar

MEN jeg er i gråsonen på en ting.

Når varens verdi er under 200, skal man betale moms da, hvis den kombinert med frakt blir over 200?

 

Jeg tror det var den enkleste måten å spørre på.

 

Altså, eksempel:

 

Varens verdi: 180 kroner

Frakt: 50 kroner

 

Totalt: 230 kroner.

 

 

Moms eller ikke?

 

 

 

Jeg har nemlig alltid sluppet unna momsing i disse situasjonene. Senest i dag.

Når varens verdi har vært undre 200 kroner, så føres ikke frakten opp i det hele tatt under totalprisen.

Lenke til kommentar

Jeg lærte noe nytt idag:

 

Jeg har bestilt 3 varer fra USA.

 

To til verdi under 200,-

 

En til verdi over 200,-

 

Siden de blir sendt i samme eske, ender jeg opp å betale MVA på den totale verdien av innholdet i esken, og ikke per enkelt vare, selvom verdien på varene er tydelig oppgitt på forhånd til tollerne.

 

Det blir siste gang jeg bestiller med "noe ekstra" under troen at de var momsfrie varer fordi verdien var under 200,-.

Lenke til kommentar

Jeg lærte noe nytt idag:

 

Jeg har bestilt 3 varer fra USA.

 

To til verdi under 200,-

 

En til verdi over 200,-

 

Siden de blir sendt i samme eske, ender jeg opp å betale MVA på den totale verdien av innholdet i esken, og ikke per enkelt vare, selvom verdien på varene er tydelig oppgitt på forhånd til tollerne.

 

Det blir siste gang jeg bestiller med "noe ekstra" under troen at de var momsfrie varer fordi verdien var under 200,-.

 

Beklager å si det, men det fortjente du. Det er jo helt logisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lærte noe nytt idag:

 

Jeg har bestilt 3 varer fra USA.

 

To til verdi under 200,-

 

En til verdi over 200,-

 

Siden de blir sendt i samme eske, ender jeg opp å betale MVA på den totale verdien av innholdet i esken, og ikke per enkelt vare, selvom verdien på varene er tydelig oppgitt på forhånd til tollerne.

 

Det blir siste gang jeg bestiller med "noe ekstra" under troen at de var momsfrie varer fordi verdien var under 200,-.

Jøss. Nå ble jeg imponert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...