Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk akkurat et brev fra posten om ankommet utfortollet sending. Pakken inneholder et par sko til 160kr, frakten kom på 50kr. Altså skal det ikke betales toll eller mva. Det virker likevel på brevet som at pakken ikke var merket i det hele tatt (Jeg ba selger merke den riktig, han svarte at han merka alle pakker med 10 pund, mulig det de har reagert på). Kan posten ha tatt en vurdering og bestemt at de var verdt mer og dermed sendt brevet med krav om dokumentasjon?

 

Vil jeg også ende opp med å betale gebyret på 108kr, på tross av at det er under 200krs grensen pga at den ikke var merket ordentlig?

Lenke til kommentar

Fra posten.no.

 

Spørsmål 2:

Toll/moms må være feil utregnet. Hva gjør jeg?

Svar:

Kontroller alltid hentemeldingen før du henter sendingen din! Om du mener at utregningen av importavgifter er feil, er det meget viktig at du tar kontakt med kundeservice utland før du henter sendingen din. Vare- og verdiangivelse påført/medsendt sendingen danner grunnlaget for avgiftsberegningen. Kan du dokumentere at verdiangivelsen er feil og derav krever ny beregning kontakt oss straks du får hentemeldingen eller senest 2 dager før hentefrist. Du kan ta kontakt med Kundeservice utland på telefon 23 14 77 00 mandag-fredag kl. 08:00 - 16:00. Kontakt oss på e-post.

Endret av geil
Lenke til kommentar

Mulig det er et dumt spørsmål, men må jeg betale fortollingsgebyr når det ikke skal være toll på forsendelsen?

 

Bestilte en bukse som kommer under 200 kr totalt, da skal jeg verken betale toll, fortollingsgebyr eller mva?

 

Kun det buksa faktisk koster, pluss frakten?

Lenke til kommentar

Vel, jeg skulle tro det hadde litt med saken å gjøre når det er "second hand".

 

Sist gang jeg kjøpte en skjorte over tollgrensa på ebay, måtte jeg ikke fortolle noe som helst.

 

Jeg antar jo, kanskje tildels feilaktig - at fortolling og momsing, gjelder handelsvirksomheten. Altså kommersielle kjøp gjennom butikker som driver offentlig salg.

 

Når en privatperson velger å selge et plagg fra skapet sitt, så har han ikke samme forpliktelser til kjøpslover og salg som en butikk har. Det samme bør vel gjelde kunden.

Lenke til kommentar

Det hender seg du slipper unna tollbehandling, men det er utelukkende flaks.

 

Det skal betales MVA på alt som innføres til landet, til næringsvirksomhet som privat bruk, ref Merverdiavgiftsloven kapittel 1, §3-29 og §4-11.

 

I tillegg kommer toll på 10,7% avhengig av varens opprinnelsesland, ref Tolltariffens avsnitt XI, kapittel 62, posisjon 62.01.

Lenke til kommentar

En ting er teorien, en annen ting er praksisen. Som jeg sier er det ikke lenge siden jeg slapp unna tollen ved kleskjøp av samme typen.

 

Og praksisen er at man betaler toll og moms på det som skal betales toll og moms på. Jeg bestiller sikkert minst 2-3 ting fra utlandet i måneden, og det er meeeget sjelden man slipper unna toll og moms. Jeg tror jeg har opplevd det en gang.

 

Hvis pakken er merket som gave, og verdien er på under 1000 kr. slipper man toll/moms. Mange selgere på Ebay merker alle pakker som gaver, så det kan jo være det som skjedde med deg.

Lenke til kommentar

Jeg skal bestille 16 t-skjorter fra tillys.com - alle t-skjortene koster under 200kr, enkeltvis men når jeg kommer til utsjekking får jeg opp dette:

Item subtotal: 2400 NOK

Shipping: 28 NOK

Duty & VAT: 824 NOK

 

Dette høres da helt sprøtt ut? Alt for lite frakt og alt for høy fortolling???

Lenke til kommentar

En ting er teorien, en annen ting er praksisen. Som jeg sier er det ikke lenge siden jeg slapp unna tollen ved kleskjøp av samme typen.

 

Og praksisen er at man betaler toll og moms på det som skal betales toll og moms på. Jeg bestiller sikkert minst 2-3 ting fra utlandet i måneden, og det er meeeget sjelden man slipper unna toll og moms. Jeg tror jeg har opplevd det en gang.

 

Hvis pakken er merket som gave, og verdien er på under 1000 kr. slipper man toll/moms. Mange selgere på Ebay merker alle pakker som gaver, så det kan jo være det som skjedde med deg.

Dette gjør de aller fleste konsekvent slik at du skal få en bedre pris og komme tilbake til dem for å handle senere, og ofte reklamerer de med dette åpenlyst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...