Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

Du tenker da på varer som ikke er kvotebelagt? Det er vel for verdi av 3000,- om du har vært ute av landet i mindre enn 24 timer, og 6000,- om du har vært ute i mer enn 24 timer. Dette er nok sikkert vanskelig å håndheve da om du feks. kjøper klær bare kan ta av lappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Kavinsky! Ok, kvotebelagt som i alkohol, tobakk osv.. Så vanlige varer er da ikke kvotebelagt, så jeg kan da altså f eks dra til Kina å ta med eksempel solbriller for 6000 kr toll og MVA fritt så lenge jeg har vært ute mer en 24 timer? Har det heller ingen betydning om mitt formål med importen er videresalg?

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å snart kjøpe en del klær over nettet. Dansk nettbutikk.

Pakken består av: 3 gensere, 1 jakke, 1 bukse og 3 T-sjorter.

Total verdi er rundt 3700 medregnet MVA.

Regner med at alt blir sendt i samme pakke, når jeg kjøper alt samtidig?

 

Er det slik at jeg må betale toll for hver genser og hver buske osv, eller betaler jeg toll (10,7%?) for den totale verdien på pakken?

Lenke til kommentar

Om du hadde betalt toll for hver eneste bukse, eller alt samlet, så hadde det blitt like mye å betale.

 

Tollgebyr betaler du kun en gang, mens toll er på alle varer som ikke er tollfrie, i tillegg kommer mva, som er det dyreste. 25%om jeg ikke husker feil.

 

Så det betyr at jeg betaler et tollgebyr som gjelder for alt samlet, og etterpå betaler 10.7% for hvert plagg eller? :)

Og hvor mye er tollgebyret på forresten?

Lenke til kommentar

Du betaler ikke for hvert plagg, men samlet, som bebeluv allerede har poengtert, prosenter blir det samme uansett.

 

Posten tar seg av fortollingen for deg, så når du henter ut pakken betaler du for fortollingen av varer, merverdiavgift og postens tollgebyr (de har tross alt gjort en jobb for deg), dette ligger på hundre og noe kroner.

Lenke til kommentar

Du betaler ikke for hvert plagg, men samlet, som bebeluv allerede har poengtert, prosenter blir det samme uansett.

 

Posten tar seg av fortollingen for deg, så når du henter ut pakken betaler du for fortollingen av varer, merverdiavgift og postens tollgebyr (de har tross alt gjort en jobb for deg), dette ligger på hundre og noe kroner.

 

Ok. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Skal kjøpe noen solbriller fra otticanet.com - pris med frakt 930,-

Men er litt skeptisk, da jeg forrige gang bestilte fra nett fikk en gedigen sum a gebyrer, frakt hjem osv. Tror det var Tollpost som leverte. Uten at jeg hadde valgt at de skulle levere på døra mi.

(Kunne godt hentet på kaia i Oslo eller hvor det kommer i land. Det hadde kosta meg under halvparten av det jeg måtte betale)

 

Uansett..

Kan jeg på noen måte påvirke hvem som tar seg av solbrillene mine her i Norge? Eller har otticanet en avtale med f.eks DHL eller Tollpost? Uten at jeg kan vite, eller gjøre noe med det før solbrillene er her hos meg?

 

Posten er vel det rimeligste alternativet?

 

Takk :) :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...