Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fått et fortollingsbrev fra Posten og er ikke spesielt blid. Bestilte jeans til £14 + £4.99 i frakt = £18,99

 

Aftenpostens valutakalkulator beregner dette til å være 185,80 kr. Ca 15 kroners margin i forhold til 200-grensa og tollvesenets kurs.

 

Men likevel får jeg et fordømt brev i posten som jeg må fylle ut og sende inn, sammen med ordrebekreftelsen, og det virker å være unødvendig stress.

 

Først buss til universitetet for å skrive ut ordrebekreftelsen, deretter buss til Posten og henge der i hundre år før jeg må kjøpe konvolutt og frimerke.

 

Kan jeg risikere å måtte betale toll, mva og fortollingsgebyr nå som jeg har fått dette brevet?

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Spurte de etter toll eller mva?

Moms skal du jo ihvertfall ikke betale, så det må ha blitt gjort en feil ettersom £14 ikke var 200kr+ sist jeg sjekka. 200 kroners grensa går forresten ikke på frakt, men verdien på varen. Men om verdien er over 200kr må du betale moms for både varen og frakta. Om jeg ikke tar riv ruskanes feil. Du er jo uansett godt innafor grensa.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at jeg skal betale noe som helst. Asos skriver også verdien på pakkene de sender.

 

Er det fordi det står jeans, og noen mistenker at jeans skal være dyrere?

 

Det som er sykt er at jeg gjorde tre bestillinger, to av bestillingene ble gjort dagen etter at jeg bestilte denne buksa.

 

De to siste bestillingene har jeg fått helt problemfritt levert til min postkasse, og den ene av de hadde en verdi på £15 + £4.99 = £19.99

post-211659-1282929780,3055_thumb.jpg

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Som det står i brevet trenger de fullmakt kun om sendingen er verdt mer enn 1000 kr, så enten er buksene kraftig feilmerket, eller så er det noe annet enn buksene. Er sendingen verdt under 1000 kr blir det forenklet tollbehandling.

 

Lokeland: Selvfølgelig betyr det noe. For det første opererer tollvesenet med egne valutasatser, så om det er på grensen til å bli 200 kr vet man aldri om man må betale eller ikke, siden de kan endre kurs fra dag til dag. Det hjelper ikke å sjekke dagen før eller dagen etter, for det er kursen fra dagen pakken blir tollvurdert som betyr noe. Derfor kan man fort tro at man slipper toll, for så å komme rett over grensen.

 

Det er jo mulig de har gjort en feil, men det har heller ikke noe å si, fordi man uansett må betale først, for så å søke om å få refundert penger etterpå.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Jadda, Burberry frakken måtte fortolles.

 

Har du detaljer? Type, farge, selger, pris, osv?

 

Er på jakt etter Burberry Trench, men de koster 7-10.000,- her i Norge.

Olalá. Det ville jeg ungått etter dette marerittet jeg var igjennom.

 

Jeg vant min på auksjon, og slapp unna med bare 1300 kroner, men når jeg måtte betale omtrent 700 kroner oppe på postens hovedkvarter.

 

Måtte dra dit fordi fødselsnummeret mitt ikke var tilgjengelig, og verdien var over 1000 kroner. Når den koster så mye, så vet sikkert de fleste at den skal fortolles, men den blir også da tatt ut av den "forenklede tollgangen" som tilsier at du får varen på postkontoret som alle vanlige pakker.

 

Staten har bestemt at verdien på pakken OG fraktkostnaden skal momses med 25 prosent. Så hvis du skal kjøpe en Burberry-frakk i Gabardine - som er ganske tungt, og verdien er 10.000, så må du jo minst legge på 2500 kroner, og å sende en flere kilos frakk kan koste en del, så forestill deg rundt 3000 kroner for dette.

 

Så er det over til selve tollen, og her gjelder kun varens verdi, hvor du må momse et spesifikt beløp. Og de fleste har hørt om 10 prosent her, ikke sant? Tollvesenet har egne satser for hva slags type plagg det var. Så for "Regnfrakk av syntetisk fiber" måtte jeg betale 10,7 prosent moms.

 

Uansett, rundt 10, vil du da måtte legge til enda en tusenlapp. Og så er det selvfølgelig det irriterende ekspedisjonsgebyret de skal ha, for helt elendig service, som ligger på rundt 150 kroner. Og så måtte jeg vente i én time på en latterlig ueffektiv byrokratisk løsning.

 

Så en frakk til 10.000 bør du forvente å legge på MINST 3650 kroner. Skal ikke se bort ifra at du må ut med 4000 heller altså.

Lenke til kommentar

Du forklarte at du er på jakt etter en Burbbery Trench Coat, og at de koster opp mot 10.000 kroner her i Norge.

 

Jeg sa ikke at jeg hadde kjøpt en slik frakk jeg? Så jeg forklarte deg eksempelet ut ifra ditt eget ønske. Det er samme regler som gjelder.

 

Jeg endte opp med en veldig god pris på det jeg kjøpte i forhold til markedspris ja, men det var et engangstilfelle.

Lenke til kommentar

Jadda, Burberry frakken måtte fortolles.

 

Har du detaljer? Type, farge, selger, pris, osv?

 

Er på jakt etter Burberry Trench, men de koster 7-10.000,- her i Norge.

blablabla

 

Det er akkurat det samme som gjelder for ALT man importerer privat. 10.7 % gjelder for ALLE varer som er tollpliktige, så nei, de har ikke en egen sats for "Regnfrakk av syntetisk fiber".

Lenke til kommentar

Jadda, Burberry frakken måtte fortolles.

 

Har du detaljer? Type, farge, selger, pris, osv?

 

Er på jakt etter Burberry Trench, men de koster 7-10.000,- her i Norge.

blablabla

 

Det er akkurat det samme som gjelder for ALT man importerer privat. 10.7 % gjelder for ALLE varer som er tollpliktige, så nei, de har ikke en egen sats for "Regnfrakk av syntetisk fiber".

Nå må jeg bruke et velkjent ord på internett: "OMG".

Kanskje jeg skulle tatt bilde av det for deg.

Han viste meg papiret med tollprisene for alle mulige klesplagg, det var et flere siders hefter med inndelinger som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...