Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kan du få hvis du betaler norsk MVA. Men hvorfor skulle du gå igjennom så mye styr bare for å betale mer?

 

 

Det er ikke sånn det fungerer. Du får refundert mva FØR du drar ut av et land, og må betale evt. norsk mva ETTER du kommer til Norge.

 

Det er riktig at EU er et tollområde, men jeg vet ikke om man kan få refundert mva fra england i Sverige, og jeg vet heller ikke om det er mulig å få refundert mva fra en nettbutikk når de sender til et land i samme avgiftsområde. For å få refundert mva ved grensen skal man jo i utgangspunktet ha en kvittering som er stemplet osv, og det tror jeg ikke man kan få fra en nettbutikk.

 

Jeg syns det høres ut som utrolig mye mas for lite utbytte.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Som student er ikke 300 kroner "lite utbytte", spesielt siden dette strengt tatt ikke trenger være så mye jobb. Bestiller jo som sagt til Sverige uansett, så om jeg kan få et stempel i tolla som sier at de er innført til Norge, og kan faxe det til England eller noe, så er det ikke mye jobb for de pengene :p

Lenke til kommentar

Quote:

Tull

Varor som kommer från ett annat EU-land är befriade från alla tullformaliteter, med vissa undantag. Undantaget gäller varor som ska anmälas på grund av gällande införselrestriktioner, till exempel vapen, tobak, alkohol och narkotika samt djur och produkter av djur.

 

På Jordbruksverekts webbplats kan du läsa mer om vad som gäller när du ska föra in husdjur i Sverige. I Tullverkets webbtjänst Tullguiden kan läsa mer om alla varor som ska förtullas. Du når båda webbplatserna via länkarna i rutan till höger.

 

Moms

Köp på plats

Om du reser till ett annat EU-land, köper varor på plats och själv transporterar varorna tillbaka till Sverige betalar du moms i det land där varorna är köpta. Undantagna är nya bilar, motorcyklar och båtar.

 

Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop

Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

 

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren  och Försäkra dig om att momsen ingår i priset.

 

Mer information om moms vid distansköp finns på EU-upplysningens webbplats som du når via rutan till höger på den här sidan.

Lenke til kommentar

Som student er ikke 300 kroner "lite utbytte", spesielt siden dette strengt tatt ikke trenger være så mye jobb. Bestiller jo som sagt til Sverige uansett, så om jeg kan få et stempel i tolla som sier at de er innført til Norge, og kan faxe det til England eller noe, så er det ikke mye jobb for de pengene :p

 

Det fungerer ikke sånn.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Noen av dere som har erfering med hvilket alternativ som gir størst sannsynlighet for å gli gjennom tollen uten å betale masse i toll og mva av de to undernevnte?

 

Gitt at det er snakk om en pakke klær (over 8 plagg) til ca $600, ompakket til en uoriginal eske og alle dokumenter er fjernet, avsender er et firma, ikke en klesbutikk.

 

a) Få skrevet ned verdien til under 200 kr. Gir visstnok liten sannsynlighet for at det blir stoppet, ettersom "alle" vanligvis får merket som gave og at de er mest obs på det.

Jeg har dog mine tvil... Stor eske med klær til under 200 kr skulle jeg tro virker litt suspekt. Men det blir jo også juletider når pakka ankommer Norge, så mulig den sklir rett gjennom, pga dårlig kapasitet.

 

b) Få merket pakken som en gave. Som nevnt er det uoriginal emballasje og ingen pakksedler etc fra nettbutikk der. Men det er visstnok stor sannsynlighet for at den blir sjekket, fordi "alle" prøver å slippe unna med dette trikset. Evt få skrevet på en verdi under 1000 kr i tillegg.

 

Visstnok skal alternativ A være det beste, og er minst sannsynlig å bli sjekket, men jeg har mine tvil.

 

Hva er deres erfaringer med dette, og hvilket alternativ tror dere er smartest?

Lenke til kommentar

Iblant så hender det at de spør deg om kvittering eller bevis på at du har betalt det pakken er merket med, når pakken er merket med 200 kr og som "salgsvare".

 

Jeg tror ikke de spør deg om du virkelig har fått så mange ting i gave, og du kan jo ikke bevise at du har fått ting i gave når de spør om det. Derfor mener jeg at alternativ B er best. Du kan jo merke pakken under 200 kr og som gave. For noen måneder siden måtte jeg fortolle en pakke som ble merket med både $75 og gave, så det sikreste er vel å merke den under 200 kr og gave.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har handlet sko fra en nettbutikk drevet av Yoox gruppen? Kjøpte et par side zips på MMM salget, og nettbutikken deres er drevet av Yoox. Jeg så at VAT utregningen deres var feil, men satset på at de refunderte dette senere. Det ser ut som de regner med 10%+ toll på sko, men har ikke fått noe gehør for dette i eposter med support. Siden det er snakk om usle ~€40 så lar jeg det være nå, men det hadde vært fint om det var mulig å handle sko fra Yoox i fremtiden uten denne feilen.

Lenke til kommentar

Ola Nordamann er på ferie i London hvor han kjøper seg dyr dress, sko og klokke. Siden han liker å kle seg staselig på flyreiser har han naturligvis dette på seg når han flyr hjem. Siden han også er en skruppelløs banditt og skattesnyter går han rett forbi tollerne uten å informere dem om sine siste innkjøp.

 

Er det noen reell mulighet for at dette blir avslørt? Har tollerne mulighet til å be om kvittering på alt du har på deg, og er dette noe som i praksis forekommer?

Lenke til kommentar
Har tollerne mulighet til å be om kvittering på alt du har på deg, og er dette noe som i praksis forekommer?

 

Tenk deg litt om da... Skulle man liksom spart på og hatt med seg kvitteringer for alt man har på seg på reiser? Tror du liksom man skulle måtte reise rundt med lommeboken full av gamle kvitteringer til enhver tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har handlet sko fra en nettbutikk drevet av Yoox gruppen? Kjøpte et par side zips på MMM salget, og nettbutikken deres er drevet av Yoox. Jeg så at VAT utregningen deres var feil, men satset på at de refunderte dette senere. Det ser ut som de regner med 10%+ toll på sko, men har ikke fått noe gehør for dette i eposter med support. Siden det er snakk om usle ~€40 så lar jeg det være nå, men det hadde vært fint om det var mulig å handle sko fra Yoox i fremtiden uten denne feilen.

Hvor mye kostet de? Isåfall var det The Corner? Kundeservicen deres pleier å være bra. Send dem en email, og forklar problemet så refunderer de deg kanskje beløpet eller gir deg credits som du kan bruke.

Lenke til kommentar

Har de mulighet? Helt klart.

Forekommer det i praksis? Ikke like lett å si.

 

Dersom de mistenker at klærne dine, eller andre ting du har med deg, er kjøpt i utlandet, så er det mange måter å sannsynliggjøre det ene eller det andre på. De har nok hjemmel til å få innsikt i kontoutskrifter og kortbruk, da ser man jo fort om du nylig har handlet for masse penger hos en amerikansk skredder, fotobutikk, apple store ller lignende.

Lenke til kommentar

Hvor mye kostet de? Isåfall var det The Corner? Kundeservicen deres pleier å være bra. Send dem en email, og forklar problemet så refunderer de deg kanskje beløpet eller gir deg credits som du kan bruke.

Det var den egne butikken til MMM (http://eboutique.maisonmartinmargiela.com), men det virker som de har "outsourcet" den helt til Yoox. Sendt mail, standard svar om at det var vanlig VAT etc, tok ikke poenget med toll. Tenkte noen andre hadde hatt samme problem med Yoox. Kostet vel €360 på salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...