Gå til innhold

"Mote og velværes" egne tråd om toll og MVA


Kavinsky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig skjønner jeg det, men du kjøper ikke et produkt av JetCarrier, du kjøper en tjeneste. Det er de som sender varen du betaler for som merker gaver. Altså ledd nr. 1 i dette eksempelet:

 

Ralph Lauren (feks.) --> UPS (feks.) --> JetCarrier --> Fremme hos deg.

 

Det er altså selger som har ansvaret for dette, ikke fraktfirmaet.

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar

Ja, men husk på at den du bestiller av ikke merker sendingen for internasjonal frakt, fordi de sender til JetCarrier som er i USA, og så merker JetCarrier pakken på nytt med ditt navn, adresse osv. Så det er JetCarrier som setter på fortollingsseddelen, hvor man merker av verdi, om det er gave osvosv... Så JetCarrier har muligheten til å merke pakken som gave, men jeg tviler på at de gjør det.

Lenke til kommentar

Ja, men det finnes firmaer som er villige til å merke pakken som den skulle vært en gave fra en privatperson. Bestiller man f.eks. fra visse steder i Asia er det så og si standard prosedyre. JetCarrier kommer nok derimot ikke til å gjøre det, men jeg valgte å påpeke at de har muligheten, fordi de må endre adresse og sette på tollseddel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ren hypotetisk problemstilling: ;)

Ei veninne av meg flytter til USA. Så skal hun sende meg baggen som hun lånte av meg når hun dro. Denne har en verdi på nermære 3000 NOK.

Må jeg da betale moms for å få tilbake min egen bag? Evt. kan vel hun sette verdien på pakken på f.eks. 500 NOK, og så går den igjennom uten problemer.

Dvs. om den så skulle bli borte er jo jeg fucked.

Lenke til kommentar

Det jeg ville ha gjort er å fortelle venninnen din at enten så kan hun prise pakken til en lavere verdi, slippe moms, men da måtte risikere å erstatte baggen om den ble borte.

Eller å prise den rett og betale moms.

 

Du gjorde henne en tjeneste ved å låne henne baggen, og da har hun selvfølgelig ansvar for at den kommer trygt tilbake. Kostnadsfritt.

Endret av shoop
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Yey dobbelpost! :)

 

Jeg skal (som sagt) bestille noe fra en amerikansk nettbutikk som skal sendes til ei jeg kjenner i USA som så skal sende det hit som gift.

Jeg skriver da hennes adresse inn som "shipping adress" og min adresse som "billing adress". Må jeg da betale moms på produktet? Eller spiller det ingen rolle?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...