Gå til innhold

Tråden for oss som digger Icheckmovies


Olum

Anbefalte innlegg

Min far brukte å snakke om The Third Man, så den har jeg hatt som et slags livsprosjekt å få med meg en eller annen gang. Den og M er vel de to noir-filmene jeg har mest lyst til å få med meg. Merkelig nok listes vel heller ikke M på Noir-listen til icheck, så det blir dårlig uttelling, men det får ikke hjelpe :p
M er fra 1931 og egentlig litt for gammel til å bli regnet som en noir, da den perioden var basically 40- og 50-tallet mest. Men den hadde Film Noir som keyword før på IMDb, men de fjernet det. Uansett verdt å se.

 

Nr 1 på ICMs Noir-liste, Sunset Boulevard, anbefales også.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
M er fra 1931 og egentlig litt for gammel til å bli regnet som en noir, da den perioden var basically 40- og 50-tallet mest. Men den hadde Film Noir som keyword før på IMDb, men de fjernet det. Uansett verdt å se.

 

Nr 1 på ICMs Noir-liste, Sunset Boulevard, anbefales også.

 

Kanskje en ide å se M før man ser Film Noir filmen, siden den er en slags forløper til Film Noir. Det var jo blant annet Fritz Lang (regissøren av M) og andre tyske eller østeriske filmregissører som innvandret til USA som var blant de første som begynte med genren. I stor grad kan man snakke om Noir som en Europeisk genre i USA, både stil, verdensbilde, politisk syn, skuespiller og regissører var i større grad preget av en europeisk enn en amerikansk ånd.

 

PS her er forøvrig min statistikk på Noir:

film-noir.png

 

Jeg har nok sett langt mer men de fleste av dem er alt for dårlig til å listes på IMDB top 50 liste.

 

Denne er også på Icheckmovies:

 

tspdt%20250%20noirs.png

 

Sikkert sett flere enn disse også, sikkert mange jeg ikke kan huske rett og slett når jeg krysset av. Disse filmene er temmelig like både i tittel og plott, har man sett mange nok blir de umulig å skille fra hverandre.

 

Edit: Ser ikke ut til at den siste bilde taggen vil virke, + i taggen blir til (%20)

Endret av modin
Lenke til kommentar

Kan jo kjøre på å anbefalle 5 av mine favoritter på listen:

 

Deadly Is the Female (Gun Crazy)

The Woman in the Window

Nightmare Alley

Leave Her to Heaven (kanskje snarere rent melodrama veldig annerledes da den er laget i Techincolor)

Detour (finnes ikke på listen, men lett tilgjengelig på Archive.org)

Lenke til kommentar
Har riktignok bare sett 3 av filmen på listen, men det er vel bare Double Indemnity som kan sees på som en arketypisk film noir her?

 

 

Prøvde å velge filmer som hadde litt forskjellig å komme med.

 

Forøvrig kan har jeg endelig fått awards for disse to:

criterion%20collection.png

criterion%20collection.png

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Stemmer at det er pluss tegn i dem. Må være derfor. Rart.

 

Uansett så var det "top 500 horror films" lista og Criterion utgivelses lista jeg viste til. Kommet halvveis på begge.

 

Stillig....

 

Selv har jeg vært aktiv med å prøve å ta deg igjen på Noir listen de siste dagene... Har fått sett Naked city, Notorious, Odd Man Out og The Stranger de siste 2 dagene.... Nå har jeg nådd 33 og regner med å komme meg over 40 innen helgen er omme...

Lenke til kommentar

Kult. Hva har du igjen?

 

EDIT: Fant kontoen din og sendte friend invite. Du har mye å glede deg til.

 

Favoritten min av de du har igjen er I Am a Fugitive from a Chain Gang, fulgt av Gribisi, Angels with Dirty Faces og The Letter.

 

Jeg er ikke fan av Brute Force og The Big Clock, men de er greie nok.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Kult. Hva har du igjen?

 

EDIT: Fant kontoen din og sendte friend invite. Du har mye å glede deg til.

 

Favoritten min av de du har igjen er I Am a Fugitive from a Chain Gang, fulgt av Gribisi, Angels with Dirty Faces og The Letter.

 

Jeg er ikke fan av Brute Force og The Big Clock, men de er greie nok.

 

Har jaktet på Fugitive from a Chain Gang i årevis, eller det vil si jeg har jaktet på at Warners Controversial Classics box skal komme brukt på ebay til en pris som ligger under 200 kroner slik at jeg slipper å betale moms. Det ser desverre ikke ut til at det vil skje noen gang så får heller kjøpe den og betale for den.

 

Klarer foresten ikke helt å slå meg til ro med Imdb sin genre fordeling på de ulike topplistene, da en rekke av filmene på Noir listen enten er britiske thriller, Warner Gangster filmer fra 1930 tallet eller lignende, filmer som jeg slettes ikke ser på som noir. 250 Quintessential Noir Films ser derimot ut til å i større grad konsentrere seg om rendyrket Noir, desverre er listen på 250 filmer i en relativt liten genre så selv genrens dårligere filmer er med på listen.

 

Interesant med Brute Force som grei nok, da jeg må innrømme at ingen av de Dassin filmene jeg har sett har slått helt ann. Så The Naked City i kveld, og kan vel best betegnes som en opplysningsfilm om etterforskningsarbeid Thieves Highway er grei nok derimot.

 

Hvordan er foresten Billy Wilders Ace in the Hole? har Criterion DVDen av den på vei, skal sies at jeg er en stor Billy Wilder fan :)

 

PS. Foresten bruker du akkurat det samme Godard bilde som jeg tidligere brukte som avatar på et annet forum, litt artig sammentreff..

Lenke til kommentar
Interesant med Brute Force som grei nok, da jeg må innrømme at ingen av de Dassin filmene jeg har sett har slått helt ann. Så The Naked City i kveld, og kan vel best betegnes som en opplysningsfilm om etterforskningsarbeid Thieves Highway er grei nok derimot.

 

Heller ikke særlig begeistret for The Naked City (maken til slitsom voiceover forresten), men Night and the City derimot - herlig, herlig stykke film. Om ikke den havner blant dine noirfavoritter skal jeg sørge for å få deg innlagt. :!:

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Klarer foresten ikke helt å slå meg til ro med Imdb sin genre fordeling på de ulike topplistene, da en rekke av filmene på Noir listen enten er britiske thriller, Warner Gangster filmer fra 1930 tallet eller lignende, filmer som jeg slettes ikke ser på som noir.

 

Noir er et veldig kompliset tema. Hvis det er en sjanger så er de britiske thrillerne og gangster filmene fra 30-tallet helt klart film noir, men hvis det er en stil/bølge/periode i amerikansk film kunst så er de ikke det. Jeg vil for eksempel hevde at You Only Live Once, Chain Gang og mange andre 30-talls filmer ville ha blitt kalt FN hadde de blitt laget noen få år senere. Det var jo franskmennene som begynte å kalle filmene film noir til å begynne med, de som lagde dem på starten av 40-tallet tenkte ikke over at de drev med noe annen en gangster/krim filmer.

 

Begrepet Noir er jo også veldig bredt. Man kan vel muligens si at Noir er internasjonalt, Film Noir er en amerikansk bølge (ala French New Wave) og at Neo Noir er amerikanske Noir filmer laget etter 1962. Men dette er det mulig å diskutere til de driver med vinterleker i helvete.

 

 

Interesant med Brute Force som grei nok, da jeg må innrømme at ingen av de Dassin filmene jeg har sett har slått helt ann. Så The Naked City i kveld, og kan vel best betegnes som en opplysningsfilm om etterforskningsarbeid Thieves Highway er grei nok derimot.

Thieves Highway er ikke noen super god film nei. Jeg er faktisk veldig glad i Naked City, men jeg kan se at den ikke er for alle. Du burde ta en titt på Night and the City og Rififi, begge fantastiske og mye bedre gjort enn BF og TH + med en helt annen stil enn NC.

 

Hvordan er foresten Billy Wilders Ace in the Hole? har Criterion DVDen av den på vei, skal sies at jeg er en stor Billy Wilder fan :)

 

Veldig god film (slutten er litt teit, men resten er fantastisk). Det er bedre å tenke på det som et drama enn en Noir men.

 

PS. Foresten bruker du akkurat det samme Godard bilde som jeg tidligere brukte som avatar på et annet forum, litt artig sammentreff..

 

Gøy. Bra at det er flere Godard fans her.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...