Gå til innhold

Sende ukjent mineral til analyse? Hvor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke greie på mineraler. Annet enn at i kjemitimen så lærte en at krystallstrukturen vokser seg ofte til noen store klumper, som en sikkert kan lære noe av.

 

Men jeg så at det var blankt og at det var veldig mye av det på jordkloden. Så det kan jo hende vi har en kandidat om ikke annet. :!:

Lenke til kommentar
Du kjenner ikke noen som studerer materialteknologi eller liknende da? Det burde vel være mulig å få sendt en liten prøve til noen som har tilgang til riktig utstyr for en eksakt analyse. Kanskje noen på forumet her sitter med muligheten til å hjelpe trådstarter i finne ut hva det er/består av?

 

det var det da... jeg gjør desverre ikke det... men jeg bor i en landbrukskommune, der kanskje noen i kommunen har peiling. hvem skal jeg prate med?

Jeg tviler på at kommunen gidder å ta på seg jobben med å analysere det. Jeg ville prøvd å kommet i kontakt med noen studenter som har tilgang til en lab og hørt om noen ville vert interessert i å ta en kikk på stoffet i fritiden. Eventuelt om du har noen organiserte geologer i nærmiljøet så kunne du jo tatt turen nedom og hørt om de hadde noen ideer om hva det kunne være. Et annet alternativ er å finne et forum dedikert til kjemi, geologi eller andre relaterte fagfelt å lagt ut en beskrivende tekst og noen bilder der. Jeg fant dette etter et raskt google-søk, men det finnes sikkert enda bedre engelske forum der ute om du er dreven i engelsk.

 

Jeg regner med man kunne resonert seg frem til hva det består av med å utføre forskjellige kontrollerte tester og eliminert alternativer etterhvert. Der forutsetter dog at man har noen som har virkelig peiling om kan analysere resultatene.

Lenke til kommentar
Du kjenner ikke noen som studerer materialteknologi eller liknende da? Det burde vel være mulig å få sendt en liten prøve til noen som har tilgang til riktig utstyr for en eksakt analyse. Kanskje noen på forumet her sitter med muligheten til å hjelpe trådstarter i finne ut hva det er/består av?

 

det var det da... jeg gjør desverre ikke det... men jeg bor i en landbrukskommune, der kanskje noen i kommunen har peiling. hvem skal jeg prate med?

Jeg tviler på at kommunen gidder å ta på seg jobben med å analysere det. Jeg ville prøvd å kommet i kontakt med noen studenter som har tilgang til en lab og hørt om noen ville vert interessert i å ta en kikk på stoffet i fritiden. Eventuelt om du har noen organiserte geologer i nærmiljøet så kunne du jo tatt turen nedom og hørt om de hadde noen ideer om hva det kunne være. Et annet alternativ er å finne et forum dedikert til kjemi, geologi eller andre relaterte fagfelt å lagt ut en beskrivende tekst og noen bilder der. Jeg fant dette etter et raskt google-søk, men det finnes sikkert enda bedre engelske forum der ute om du er dreven i engelsk.

 

Jeg regner med man kunne resonert seg frem til hva det består av med å utføre forskjellige kontrollerte tester og eliminert alternativer etterhvert. Der forutsetter dog at man har noen som har virkelig peiling om kan analysere resultatene.

 

skal kikke litt etter forum i morgen... skal legge meg

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg ein prøve av det sjølv.

 

Nokon forslag til kva du kan prøve:

Varm det opp til du får reaksjon og noter alle endringer i materialet ettersom du auker temperaturen. (Regner med at du ikkje har utstyr for å måle temperatur, men du har enkle skiller som strykejern/kokeplate, stearinlys, blåselampe, skjærebrenner osv.)

 

Bland det med syre eller base.

 

Utsett det for kinetisk energi (slå det).

 

Prøv å løse det i forskjellige stoff som vann, olje, parafin, sprit osv.

 

Utsett det for elektrisitet.

 

Under alle forsøka noter endring i form, farge, lukt(forsiktig med kva du luktar på!).

 

Edit. Hvis det er eit universitet/høgskule i nærleiken som underviser i nokon form for kjemi er det garantert nokon der som vil sjå på det.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Jeg vil gjette på silisiumkarbid.

 

Black%20Silicon%20Carbide%20Abrasive%20Grains%2012.30.jpg

(Hotlink herfra).

 

I så fall skal det være veldig hardt, og skrape lett i glass. Ikke noe å drive å tygge på.

 

Uansett: Et relativt enkelt eksperiment du kan prøve er å måle massetettheten. Vei opp en mengde stoff. Tøm så stoffet opp i en målebeholder som inneholder nok vann til at stoffet går under overflaten. Les av hvor mye vannet steg.

 

Tettheten er vekten i gram delt på volumet i cm3.

1 mL er 1 cm3, 1 dL er 100 cm3.

 

Eksempel: Du veier opp 500 gram stoff og fyller det i et litermål halvfullt med vann. Vannet stiger 1,55 dL, dvs 155 cm3. 500/155 = 3,23 g/cm3. (Det er godt mulig du må akseptere mer usikkerhet enn dette.) Nå kan du sjekke resultatet mot massetettheten til mulige kandidater. I mitt eksempel har du antakelig funnet silisiumkarbid (3,22 g/cm3 i følge Wikipedia).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

har prøvd å varme det opp ganske bra, ingen effekt whatsoever... har prøvd å knuse det og brenne det, ingenting. og det lukter egentlig bare som stein ville gjort hvis du varmet det opp nok. og det står ingenting på sekken, annet enn tre tomme merkelapper:

 

"dato:

innhold:"

 

og ingenting mer. (irriterende i know, men desto mer innbydende)

 

silisiumkarbidet ligner veldig..

 

jeg har desverre ikke noe syre eller base, eller muligheter til å kjøre elektrisistet gjennom det.. skal til tromsø en tur i morgen, hvem kan jeg ta kontakt med der i området? UiT?

 

kanskje noen på physicsforums.com kunne hjulpet, men desverre er kontoen min bannet :p hvis noen kunne vært en knupp og alarmert noen der, hadde jeg vært evig takknemmlig.

Endret av person
Lenke til kommentar
Er det hardt? Jeg vet om ett gummi-lignende "stoff" som leveres i store sekker. Det ser likt ut, har samme farge og glans

 

ja det er hardt! les forrige side :p det knaser mellom tennene (og knuses ganske lett), akkurat som en slags steinsort.. jeg sier at det er ett mineral, ikke gummi eller plastikk

 

Dersom du ikke aner hva det er, er det vel strengt tatt en ganske dårlig idé å putte det i kjeften? Og: Hvordan i alledager greide du å bli bannet fra physicsforum?!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...