Gå til innhold

Sende ukjent mineral til analyse? Hvor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er Neptunium eller Ununbium!

 

Edit: etter en mer tydlig studering av bildet så ser jeg at det kan være ununseptium du har funnet, isåfall så gratulerer jeg deg som den første i verden til å ha funnet det.

 

Bor det en terrorist i nærheten?

Endret av myrdan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anbefaler virkelig at du forhører deg på www.warispeace.co.uk , norgerst største forum for kjemi.

 

Tviler på at han får noe særlig bedre svar der, blir bare gjetting når man ser på et bilde av det. Det kan være hva som helst. (som jeg prøvde å illustrere i min forrige post :p )

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Jeg er medlem og har 400 innlegg der. Jeg kan banne på at han får bedre hjelp der.

 

Person: Du burde stikke på Jernia eller en annen maleforetning/jernvare og kjøpe 30% saltsyre og stikke på en mat butikk å kjøpe kaustisk soda (NaOH, natrium hydroksid).

 

Saltsyre og natrium hydroksid er VELDIG etsende og du blir blind hvis du får de i øynene.

 

Prøv å reager det med stoffet ditt.

 

Anbefaler at du spør på www.warispeace.co.uk

Lenke til kommentar

Jeg er nesten helt sikker på at det skal gå an å finne frem til hva det er ved hjelp av elimineringsmetoden. Forslagene over som går på å utsette det for ulike stoffer er ikke dumt, spesielt om man har noen kjeminerder som kan tolke resultatene fortløpende. Å måle massetetthet er som nevnt tidligere en annen metode som kan eliminere ganske mange muligheter.

Lenke til kommentar

Hvis du får målt densiteten (massetettheten) kan vi hvertfall utelukke mange stoff.

Mål opp ei mengde, i gram, av stoffet og ha det i ein behaldar med vatn der du kan lese av volumet. Denisteten er g/cm^3.

 

Pass på hvis du blandar det med NaOH eller HCl, dersom det er eit metall/legering kan det skilles ut hydrogengass.

Lenke til kommentar

Tror jeg missforsto litt.

 

Det som er meningen er at du først skal fylle et målebeger med vann, helle sanden oppi til det har økt 1cm3 for så å helle ut vannet og veie det du sitter igjen med?

 

Tviler sterkt på at du finner det ut med den metoden...

Vet ikke så veldig mye om sånt, men det kan da umulig være så lett.

Og hvis det skulle være så lett så kan uansett sanden være en blanding av forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Okei, det du gjør for å finne massetettheten er:

1. Først veie en viss mengde av stoffet

2. Måle volumet til den mengden av stoffet

 

Og veiingen er vel ikke vanskelig å skjønne hvordan skjer.

For å måle volumet kan du måle den med linjal/målebånd hvis det er en ting som en kube etc. Men for å måle volumet til en ting som ikke er en kube så kan du se hvor mye plass det tar ved å måle det i ett målebeger (med f.eks. vann i).

Ifølge Arkimedes' lov vil da sanden få vannet til å stige med det volumet sanden har. Altså hvis du har 1 dl vann fra før og heller i en mengde med sand og ender opp med 1,23 dl i begeret vil volumet til den mengden med sand være 0,23 dl = 23cm^3.

 

Får å finne massetettheten tar du "masse/volum" Der masse betyr vekt.

F.eks. Du veier en håndfull sand, dette veier 53 g.

Du måler volumet og det er 0,63 dl = 63cm^3.

Massetettheten er 53/63 g/cm^3.

Så kan du gjøre videre brøkregninger for å finne riktig massetetthet. Hvis dette innlegget var uklart kan du bare google "måle massetetthet". ;)

Lenke til kommentar

mikkello: og så er det bare å sjekke på Internet hva det er ?

 

50kr på at du ikke finner det ut på den metoden.

 

Den metoden er egentlig den samme som jeg skrev, bare motsatt :p begge funker, men ingen av de funker for å finne ut hvordan stoff det er..

 

Er det virkelig den metoden geologer bruker for å finne ut av hvordan stein de har ?

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Metoden er i prinsippet grei, men jeg tror det er veldig vanskelig å få målt tettheten nøyaktig nok til at resultatet kan brukes. I beste fall kan man bruke det til å utelukke visse stoffer som avviker mye fra måleverdien.

 

En kjemiker/materialteknolog ville sikkert pulverisert stoffet og analysert det i et røntgendiffraktometer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...