Gå til innhold

Test: Det meste får gjennomgå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artig artikkel! :)

 

For dere som har garasje med litt diverse så kan nok aluminiumspasta brukes, også over lengre tid. Aluminium leder varme best av det meste som finnes av metaller og pastaen former seg nedi de små ujevnhetene og den holder seg over tid :). Den mer vanlige kobberpastaen kan nok også brukes, men det leder ikke varme fullt så bra.

 

Hos Biltema koster aluminiumspastaen 27,- kr. på Biltema -men er du så sikker på at varmeledningen er bedre enn på kobberpastaen som også koster 27,- kr.?

 

Ovennevnte skal lede varme, men jeg er usikker på hvor bra. Men så finnes det noe som heter Molybdendisulfidfett MoS2 -den tåler ganske mye varme (-30°C til +150°C). Dette er et svart fett som holder seg på plass og som tåler både mer varme og større trykk enn vanlig universalfett. Denne koster også bare 27,- kr. hos Biltema.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

hadde jeg fått panikk og måtte bruke pc'en så hadde jeg nok gått for girolje til bil ala 75w-90 e.l. Tykk olje som skaper en fin sjikt og som tåler høy varme, aldri tørker bort bortimot og som leder varme veldig bra.

 

Kobberpasta skal lede ganske bra varme. Hva som er best av kobber og aluminiumspasta tror jeg er en bortkastet diskusjon, tror det er minimal forskjell på de to produktene. (så lenge pastaene har ca like mye metall)

Lenke til kommentar

Jeg ser enda ett fett med metall fra Biltema som dere helt har utelatt å nevne, nemlig:

 

Lithium-fett (eller hva det kalles)

 

Jeg smørte litt sånn på hengslene på bildørene mine. Det ser ut til å være ett fett som blir være akkurat der du plasserte det (flyter ikke vekk)

Lenke til kommentar
Spørsmålet er rett og slett for spennende til å ikke forskes på, og etter å ha innsett at både Mythbusters og Smash Lab neppe ville ta saken (rart?) tok jeg på meg denne høytidelige oppgaven selv.

Bra at du tar ansvar ;) Dette var artig lesning, ett morsomt avvik fra det "normale" :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det bør foretas en test av de andre gode forslagene som er kommet inn, særlig de forskjellige typene fett fra Biltema.

 

Veeeeent litt. Var Tom Hanks med i Band of Brothers?

Dette blir litt off-topic, men ja, han er med.

http://www.imdb.com/title/tt0185906/faq#.2.1.22[/url'>']He has a small cameo in episode 5, as a British paratrooper officer during the celebrations that follow operation Pegasus. And he is hard to spot, but as long as it remains available, you will be able to see a picture here: http://www.eeggs.com/items/37980.html

123.full.jpg

Lenke til kommentar

Beste artikkelen på veldig lenge :thumbs:

 

 

Hva med å lirke under loddetinn og lodde fast kjøleren i prosessoren? Da tenker jeg mest på om prosessoren overlever, de termiske egenskapene skal det ikke være noe å si på. Kan være prosessorer med shims tåler dette?

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...