Gå til innhold

i7 920 @ 4ghz - plutselig bluescreens


Anbefalte innlegg

Opplever av og til at jeg får bluescreen når jeg surfer rundt. Dette er ikke pga. temperatur. Så lurer jeg litt på om det kan være noen feile settings i BIOS. Har lagt ved en vedlegg her som jeg har tatt "halvveis" av en guide + jeg har fintuned selv.

 

 

dsc00133ewv.th.jpg

 

Takker for alle tips jeg kan gjøre i BIOS for å fjerne dette problemet!

 

- Jompio

 

Edit: Med denne klokken er tempsa aldri over 65C på noen kjerner.

Endret av Jompio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du økt volt på NB(north bridge)?

Visst du ikkje har gjort dette og kun økt dei andre, så senk dei andre litt og øk NB.

For høg volt vil gi deg meir problem med blue screen enn for lav volt og vil også slite meir på delane dine.

Du kan også klokke ned prosessoren din til 3,8GHz, eg veit ikkje ka du bruka pcen til, men det skal litt til for att du skal ha bruk for en I7 prossesor som e klokka til 4,0GHz. ;)

Lenke til kommentar

Men et litt viktig spørsmål blir jo om du får den stabilt eller om du får bluescreen ved feks stresstest ?

 

Mange sier jo at etter en liten stund med overklokking så blir cpu'n "innkjørt" og man må ha litt mer volt. Husker ikke helt hva det heter. (Ikke elektromigration eller degradation )

 

Men du kjører jo på luft, og har 1,368v. Blir den ikke for varm under stress ? (Bare spør uten å helt vite selv her, jeg kjører vann og har ganske høye temps på den volten. Men på e8600 cpu da)

 

Mvh

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Det finnes også en annen, litt kjedeligere mulighet, og det er at i7 muligens ikke har lang levetid stabilitetsmessig når den overklokkes.

 

Må du øke volt så er det enten tegn på at du var veldig i grenseland eller rett og slett at cpu'en begynner å få elektromigrasjon.

 

Du får gi litt tilbakemelding, eventuelt ta en stabilitetstest og sjekke at alt er ok.

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt ikke mye peil på 920 cpu'n, men tviler på elektromigrasjon med så lite volt. Hadde han kjørt på mye mer som 24\7 så kanskje ja.

 

Irriterer meg at jeg ikke finer ordet, men mange sier jo at cpu'ene gir seg litt etter enstund, men så forblir dem på det nivå. (Alså engangs-elektromigrasjon.)

 

Edit: Woho, fant ordet, eller Malvado fant det: burn-inn !

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar
Det finnes også en annen, litt kjedeligere mulighet, og det er at i7 muligens ikke har lang levetid stabilitetsmessig når den overklokkes.

 

Må du øke volt så er det enten tegn på at du var veldig i grenseland eller rett og slett at cpu'en begynner å få elektromigrasjon.

 

Du får gi litt tilbakemelding, eventuelt ta en stabilitetstest og sjekke at alt er ok.

Dette er ivertfall helt på trynet, Core i7 skal takle 1,375v-core i følge intel sjølv, så vist du har rett så¨er dette en garanti sak :p

 

Det eg kan tru er att du enten har for lite volt på cpu, eller minnet ditt lager problemer; spenning / frekvens

Lenke til kommentar
Dette er ivertfall helt på trynet, Core i7 skal takle 1,375v-core i følge intel sjølv, så vist du har rett så¨er dette en garanti sak :p

 

Det eg kan tru er att du enten har for lite volt på cpu, eller minnet ditt lager problemer; spenning / frekvens

 

Helt på trynet er det nok ikke, du må huske at ved å sette opp hastigheten uten å øke Vcore så øker effektforbruket og varmeutviklingen på cpu.

 

At Intel sier at i7 skal takkle en viss spenning er forsåvidt ved standard hastigheter

 

Forsåvidt om noen lurer så er vel ligningen som følger :

 

Overclocked Watts = Default Watts * (Overclocked Mhz \ Default Mhz) * (Overclocked Vcore \ Default Vcore)²

 

Har man rett og slett en dårlig cpu så kan man ikke regne med at man kan kjøre noe mye mer enn standard hastighet som den selges som.

 

Edit : Men ja, det kan være at det rett og slett er andre ting som forårsaker bluescreen. Så her må det feilsøkes grundig. :)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Det finnes også en annen, litt kjedeligere mulighet, og det er at i7 muligens ikke har lang levetid stabilitetsmessig når den overklokkes.

 

Må du øke volt så er det enten tegn på at du var veldig i grenseland eller rett og slett at cpu'en begynner å få elektromigrasjon.

 

Du får gi litt tilbakemelding, eventuelt ta en stabilitetstest og sjekke at alt er ok.

Dette er ivertfall helt på trynet, Core i7 skal takle 1,375v-core i følge intel sjølv, så vist du har rett så¨er dette en garanti sak :p

 

Det eg kan tru er att du enten har for lite volt på cpu, eller minnet ditt lager problemer; spenning / frekvens

 

Elektromigrasjon er korrelert med temperatur og strøm, ikke spenning (j.f. blacks equation), Strøm er selvfølgelig korrelert med spenning, men den har også sammenheng med klokkefrekvens, så man kan ikke elliminere elektromigrasjonsskade her.

 

Imidlertid vil normalt påbynnende EM valigvis raskt kaskade til en permanent feil, så med mindre du har fått en permanent feil ett sted du ikke har eksersert tidligere så tror jeg ikke det er EM. Mest sannsynlig har den ikke vært stabil tidligere heller, du har bare ikke observert det fordi den feilende logikken er ett sted du ikke har testet under stabilitetsmålingene.

 

Hvis den virker stabilt på standard spenning og klokke har du nok ingenting å klage på. (Det er tross alt kun det intel går god for)

Lenke til kommentar
Imidlertid vil normalt påbynnende EM valigvis raskt kaskade til en permanent feil

 

Eller med andre ord, frekvenser som før har vært 24 / 7 stabile blir plutselige ustabile selv om temperatur og kjøling er nøyaktig den samme.

Men helt permanent trenger den jo ikke å være, i alle fall erfaringsmessig så har det vært nok å senke spenningen og frekvensen med ca 2 - 5% for å oppnå stabilitet igjen, men selvsagt har du kjørt veldig hardt og i grenseland så kan ti gå veldig fort.

 

Edit : Har personlig en teori om at jo lavere nm produksjonsprossesen er , jo mindre toleranse i forhold til eldre cpu på høyere nm vil du ha. Det betyr også at jo selv om det går greit å få til 50% til 100% overclock er det kanskje ikke så veldig lurt å kjøre på dette...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har ikkelest hele tråden, men jeg ville annbefalt at du i første omgang bare resetter BIOS til standard instillinger og tester litt med det.

 

Grunnen til at jeg annbefaler dette er at du da vil kunne utelukke at problemet ditt evt. ikke forekommer av andre årsaker ann av overklokkingen. Selvfølgelig er det store muligheter for at problemet ER knyttet til overklokkingen, men om du bare anntar det og det tilfedigvis er noe annet (som en delvis defekt RAMbrikke for eksempel) så kan du ende opp med å lete deg ihjel og prøve hundrevis av instillinger uten å få noe resultat bare fordi du tok en feil anntagelse.

 

Når du feilsøker må du alltid begynne med å eliminere faktorer, og her er det første logiske steget som sagt å først bekrefte at problemet er knyttet til overklokkingen før du går videre.

 

Anngående elektromigrasjon (over kort tid) så skjer det som regel kun fra betydelig økte spenninger, så så lenge du holder spenningen på CPU innenfor fornuftige verdier så er det ingen fare med å la den kjøre på høy frekvens nødvendigvis.

 

Lykke til :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

jeg ville prøv satt CPU PPL tilbake til default (1.8v).

Min W3520 liker iallefall ikke høy CPU PPL, klokker faktisk dårlige med 1.88v kontra 1.8v.

 

 

Dette er mine 24/7 settings.

post-14194-1250448420_thumb.jpg

 

*edit*

 

Etter hva jeg har klart å lese meg fram til, så er ICH southbrige, så jeg kan ikke se noen vits å gi den ekstra strøm.

Ser også du kjører ganske høy volt på IOH ("northbrige"), har du testet om du virkelig trenger så mye ?

Endret av Det0x
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg det er bedre å kjøre i7 på 3.6 GHz med lavest mulig spenning enn å gå for 4 GHz. Prosessoren yter fremdeles veldig godt, avgir mindre varme, bedre systemstabilitet og PCen drar litt mindre strøm. Kan vel tenkes at det går an å justere kjølingen til å støye mindre også. Dessuten synker ytelse per watt for en slik prosessor for frekvenser over et sted mellom 3.6 og 3.8 GHz fordi spenningen mp betydelig opp.

 

Forståelig at det er gøy å se hvor langt man greier å klokke, men det har som regel lite for seg mtp 24/7 clock. Sikkert noen som rendrer og encoder hele tiden og som kan spare betydelig tid ved høyere klokkefrekvenser, men dette gjelder de ferreste. Tenk på alle gangene man leser web, skriver tekstokumenter eller ser video, lytter til musikk. Da bruker man 5-15% av CPU og det er helt likegyldig om man kjører 3.6 eller 4.2 GHZ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...