Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjertesukk: jeg blir så oppgitt over at alle skal kalle nye eller forbedrede signalbehandlingsalgoritmer for "AI" i disse dager, for å gi inntrykk av at de har funnet opp noe svart magi som er noe helt annet og revolusjonerende sammenlignet med det man hadde før. Det er ikke magi, det er (fortsatt) bare matematikk, og det er bare inkrementelt bedre enn forrige generasjon. Ikke la dere lure.

 

Hilsen en med mastergrad (siv.ing) i signalbehandling.

Lenke til kommentar

.... 

Ikke la dere lure.

....

 

Helt enig - AI ser ut til å være inn igjen, som det er med ujevne mellomrom. Det blir nok ingen revolusjon denne gangen heller, men det stemmer nok (i hvertfall i en del tilfeller) at man har tatt i bruk metoder/teknologi hentet fra AI-forskning i tillegg til mer tradisjonell signalbehandling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hjertesukk: jeg blir så oppgitt over at alle skal kalle nye eller forbedrede signalbehandlingsalgoritmer for "AI" i disse dager, for å gi inntrykk av at de har funnet opp noe svart magi som er noe helt annet og revolusjonerende sammenlignet med det man hadde før. Det er ikke magi, det er (fortsatt) bare matematikk, og det er bare inkrementelt bedre enn forrige generasjon. Ikke la dere lure.

 

Hilsen en med mastergrad (siv.ing) i signalbehandling.

 

Her tror jeg nok det kun er snakk om å bruke DNN til å velge fokuspunkt automatisk, altså at man har fått masse fotografer til å velge fokuspunkter for gitte scener, og så lærer man opp et nettverk (regressjon) på dette datasettet. Den nye autofokusen vil da velge punkter som om det var en fotograf under perfekte omstendigheter med masse tid til å bestemme seg. Funker sikkert fint i 95% av tilfellene, og så feiler det miserabelt i det resterende 5%.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det kan godt være en smart funksjon det, men da ville jeg blitt mye mer glad om man kalte det maskinlæring heller enn "AI" ;)

 

Joda, men du vet hva de sier "Hvis de kaller det maskinlæring, er det skrevet i Python, hvis de kaller det AI, er det skrevet i Powerpoint" :)

Lenke til kommentar

Mulige bilder av det nye flaggskipet:

 

E-M1X_1-700x513.jpg

 

back-700x623.jpg

 

E-M1X_2-700x822.jpg

Specs: (rykte)

 

 

Name: E-M1X OMD camera
Sensor: 20MP (not global shutter)

Frame rate: 18fps
7.5+ EV stabilization
2x the processing speed of the E-m1II
Autofocus: Adaptive and expandable focal points. Two examples. If you are shooting a person, then shift to shooting a car, the number of focal points will automatically expand. If you are shooting a basketball player, you will get a vertical series of 5 focal points.

Body Size: 144.37 x 146.765 x 75.345mm (body with a built in vertical grip)
High Res: Can shoot handheld High Resolution images (around 80MP) at 1/60s
Photography focus: Sports and Wildlife shooters
Same batteries as E-M1 Mk II
Larger EVF

Launch: January 2019 along “2 tele zooms, 1 wide angle zoom. speedlight. zuiko binoculars”
Availability: February

 

Dersom det blir noe slikt er det åpenbart at de retter seg inn mot proffbrukerne. Denne gangen har de nok mest hørt på naturfotografenes tilbakemeldinger på E-M1 mkII, hvor jeg vet om flere av dem som ønsker seg mer grep og et hus som er lettere å betjene også med tjukke hansker/votter. Vil og tippe at de bruker en del av plassen til et stort, eller flere batterier. Dersom prisen rundt €3000 som det ryktes om er reell, så er nok dette ikke noe for flertallet av oss.

 

Digresjon: Jeg venter heller på at sensoren og en del features tar turen ned i en oppdatert E-M5. Det må skje snart, E-M5 mkII er jo mer enn fire år gammelt. Dette har jo også skjedd før, E-M5 mkII var ganske kraftig forbedret fra E-M5 classic, til og med også E-M1 classic på det meste, bortsett fra kontinuerlig autofokus og grep. I retrospekt så angrer jeg ganske kraftig på at jeg ikke solgte min E-M5 og E-M1 classic og kjøpte E-M5 mkII da det kom i 2014.

Lenke til kommentar

...

Dersom det blir noe slikt er det åpenbart at de retter seg inn mot proffbrukerne. Denne gangen har de nok mest hørt på naturfotografenes tilbakemeldinger på E-M1 mkII, hvor jeg vet om flere av dem som ønsker seg mer grep og et hus som er lettere å betjene også med tjukke hansker/votter. Vil og tippe at de bruker en del av plassen til et stort, eller flere batterier. Dersom prisen rundt €3000 som det ryktes om er reell, så er nok dette ikke noe for flertallet av oss.

 

Må innrømme at jeg ikke helt klarer å se at markedet for et slikt kamera er særlig stort, men regner med at Olympus har mer oversikt over slikt enn meg, og det skal ikke så mye til. Uansett, ikke noe imot at Olympus lager en super high end modell, og det blir interessant å se tester. Men håper som eks kommenterte over at dette ikke går ut over oppgradering av mindre kameraer som E-M5 III og/eller E-M1 III. I hvert fall sensor og AF-funksjon dukker forhåpentligvis opp i et av disse også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke helt klarer å se at markedet for et slikt kamera er særlig stort, men regner med at Olympus har mer oversikt over slikt enn meg, og det skal ikke så mye til. Uansett, ikke noe imot at Olympus lager en super high end modell, og det blir interessant å se tester. Men håper som eks kommenterte over at dette ikke går ut over oppgradering av mindre kameraer som E-M5 III og/eller E-M1 III. I hvert fall sensor og AF-funksjon dukker forhåpentligvis opp i et av disse også.

Ser at det er overraskende mange proffer som har gått for Olympus EM-1 MkII, veldig populært blandt spesiellt dyr og naturfotografer.

Lenke til kommentar

Ser at det er overraskende mange proffer som har gått for Olympus EM-1 MkII, veldig populært blandt spesiellt dyr og naturfotografer.

 

Tviler ikke på at det finnes interesserte, selv jeg blir interessert hvis kameraet har en helt enestående bra AF og sensor sammenlignet med E-m1 II. Det store markedet for denne type kamera er imidlertid sport og kan aldri huske å ha sett et Olympus-kamera på et stort sportsarrangement. Har lest om en som brukte det i OL, og mener å huske at en på forumet bruker MFT til sportsfoto, men selv Sony har ikke klart å ta veldig store markedsandeler fra Canon og Nikon i dette markedet. Kommer sikkert med bedre utvalg teler fra Sony, men ser ikke helt at MFT passer inn idet selskapet.

Lenke til kommentar

Litt bedre bilder av huset her:

 

47683302_2296637517036449_45614946955988

 

47680359_2296637527036448_39424043699530

 

48327002_2296637507036450_85892043187106

 

Når jeg ser på det siste bildet så må jeg innrømme at det ikke ser så avskrekkende stort ut, med mindre han på bildet har absurd store hender da... Likevel, når ryktet sier at prisen blir rundt €3K så er det uansett i overkant av mitt budsjett. 

 

Når det gjelder sensor og AF, så er allerede E-M1 mkII en solid oppgradering fra E-M1 classic. I følge ryktene skal dette være enda en solid oppgradering igjen. Jeg tror ikke Olympus tør å prise det så høyt hvis det ikke er svært mye bedre enn E-M1 MkII på alt.

 

Kuriositet: Feil solblender på 17mm'ern...  ;)

Lenke til kommentar

 Noe som jeg fant på Dpreview forumet :

 

 

There is the upcoming MFT, Olympus OMD E-M1X that has some crazy rumored specs, like being the world's first camera to be able to shoot handheld high resolution photos at 80MP. Early reviews from testers are blown away by the sensor and the stabilization on the camera.

 

 

Er det noe som FF aldri kan slå mft på , så er det IBIS. Tipper på minst 2 stopp fordel mft... :)

Lenke til kommentar

 selv Sony har ikke klart å ta veldig store markedsandeler fra Canon og Nikon i dette markedet. Kommer sikkert med bedre utvalg teler fra Sony, men ser ikke helt at MFT passer inn idet selskapet.

 

 Sony har jo nylig kommet med 400mm F2.8 

Kombinasjonen A9 + 400mm er nesten 2 kg lettere enn Canikon sine utgaver

 

Tipper på at mye av årsaken til at Sony ennå ikke har klart å kapre markedsandeler er prisen. 

Det er ikke akkurat billig å investere i nytt proffutstyr ...

 

Lenke til kommentar

 Sony har jo nylig kommet med 400mm F2.8 

Kombinasjonen A9 + 400mm er nesten 2 kg lettere enn Canikon sine utgaver

 

Tipper på at mye av årsaken til at Sony ennå ikke har klart å kapre markedsandeler er prisen. 

Det er ikke akkurat billig å investere i nytt proffutstyr ...

 

 

Det er klart at pris på systembytte koster, men Sony har kun en supertele med E-fatning og det er 400 F2.8. Sikkert et bra objektiv å starte med, men i forhold til Canon og Nikon "mangler" 300mm F2.8, 500mm F4, 600mm F4, 800mm F5.6 og Canon og Nikon har også flere varianter av blant annet 300mm og 400mm + superetelezoom (ca) 200-400 F4 med inenbygd TC og mye bedre utvalg av tredjeparts supertelezoomer mens Sony har (en veldig bra) 100-400.

 

Altså ganske store hull i Sonys utvalg i superteleområdet sammenlignet med Canon og Nikon. For noen holder Sonys 100-400 + 400 + løfte om mer etter hvert, men for de som trenger mer er ikke Sony noe reelt alternativ foreløpig hvis man ikke vil bruke adapter.

 

Forøvrig veier Canons 400mm F2.8 noen gram mindre enn Sonys så vektforskjellen er i praksis kamerahuset man velger.

Lenke til kommentar

Enig i at Sony har noen hull som skal tettes.

 

 

 

 

Forøvrig veier Canons 400mm F2.8 noen gram mindre enn Sonys så vektforskjellen er i praksis kamerahuset man velger.

 

Da har kanskje Canon nylig lansert et ny tele som jeg ikke er klar over. Den gamle veier 3.8 kg

 

 

 

Sony er ca 1.7 kg lettere enn Canikon

Lenke til kommentar
Det er den gamle, versjon III veier 2840g.

 

Det vil for øvrig ikke sjokkere meg om Nikon har oppdatert 400 f/2,8 under utvikling, akkurat på den fronten liker de ikke å skille seg for mye fra Canon.

 

For øvrig er vekten din på A9 uten batterier mens de andre husene er oppgitt med batterier inkludert. Den sammenlignbare vekten er 673g.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...