Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Mulig jeg var heldig med min 100-300. Tenkte faktisk litt på å oppgradere til den nye, men har kjøpt 100-400 i mellomtiden og det er ikke så stor forskjell fra gammel 100-300 til ny. Hadde vært interessant å sett de side ved side mht til optisk kvalitet.

 

Med (nytt nok) Panasonic hus får du jo dobbel IS med 100-300 II så da blir Olympus sin mindre aktuell i mine øyne.

 

Fikk tak i en brukt mk I for nesten intet, så måtte nesten slå til. Har fått testet litt, og den virker mer enn bra nok for mitt bruk. Tenkte å ta en liten tur ut i dag, se om det går an å prøve litt på fugler. Merker mine egne ferdigheter er den største flaskehalsen her da, er jammen ikke lett å ta skarpe bilder på effektive 600mm. På den annen side betyr jo det at kvaliteten vil øke litt på sikt, uten behov for dyrere utstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk tak i en brukt mk I for nesten intet, så måtte nesten slå til. ….. 

 

Håndholdt på 300m er en utfordring, men rask lukkertid hjelper en del. Ikke alltid lett å få til uten å skru opp ISO (for) mye, men en del kan også gjøres med å være obs på stabil benstilling, støtte kamera best mulig mot kroppe, lene seg mot et tre eller vegg osv. Du kan også prøve stabilisator i linsen og se om den er bedre enn stabilisator i huset, eller  motsatt.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

... Noen som har erfaring med om dette er mulig?

 

Ikke direkte, men kan tenke meg at noen (kanskje alle) Creative filters bruker elektronisk lukker og det fungerer dårlig med blits.

 

En ting du kan teste er om den innebygde blitsen kan brukes sammen med Creative filter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min gamle Metz funker bare på 100% manuell, men den er forsåvidt såpass aldrende at annet ikke er å forvente. Skaffet meg en billig Godox for full kompatibilitet med MFT.

 

Vært stille her i tråden i det siste. 10-25mm f/1,7 er kanskje utenfor budsjett for de fleste? Spesielt kompakt er den heller ikke. Er det noe annet moro på vei? Må si jeg er litt nysgjerrig på den kommende E-M5 MkIII, men om jeg strengt tatt trenger en oppgradering fra GX80 er jeg ikke sikker på ennå.

Lenke til kommentar

10-25mm f/1,7 er interessant, det eneste som jeg ikke liker er størrelsen og vekta.

Jeg kunne kvittet meg med Oly 17mm, Oly 25mm og Pana 7-14mm hvis jeg kjøpte den og slik sett redusert antallet objektiver jeg har.

Har en Laowa 7,5mm for å dekke den helt vide enden uansett.

 

Men det er størrelsen og vekta som gjør meg betenkt så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Må si prisen gjør meg veldig betenkt også :p

 

Finnes det egentlig ekvivalente objektiv på andre format? 20-50mm på fullformat, selv om det "bare" er f/3.4, virker ganske unikt på tvers av alle sensorstørrelser?

 

Hadde gjerne brukt dette selv ved en par anledninger, men føler meg ikke helt klar til å betale prisen for å være ærlig, og vekta er ikke akkurat veldig snill den heller.

Lenke til kommentar

Vel, i følge de siste ryktene om E-M5 mk.III, så ligger det an til å bli mer plast enn E-M5 mk.II for å gjøre det mindre og lettere, men vil fortsatt være værtettet (litt som E-M5 classic). Kanskje de vurderer å slå sammen E-M10 og E-M5? Ved siden av dette ryktes det og at innmaten fra E-M1 mk.II, herunder sensor med PDAF skal over i E-M5 mk.III. Jeg håper dog at de beholder flip-ut-skjermen fra E-M5 mk.II og at de ikke går tilbake til tilt-skjermen fra E-M5 classic.

 

Hvis dette materialiserer seg til en fornuftig pris, så blir det nok kjøp.  :)

 

Edit: Ryktes også om at de skal bytte til Pen-batteriet. Hvilket jeg ikke skjønner poenget med, med mindre de har planer om å gjøre kamerahuset betydelig mindre. Da kan det godt ende opp på grensen for hva som er ok å operere med mine hender.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Ikke direkte, men kan tenke meg at noen (kanskje alle) Creative filters bruker elektronisk lukker og det fungerer dårlig med blits.

 

En ting du kan teste er om den innebygde blitsen kan brukes sammen med Creative filter.

Lukkerlyden er der, men ingen krise, bruker blits ekstremt sjelden, var i en butikk at prøvde denne kombinasjonen for første gang.

 

Men da vet man det til neste gang!d

Lenke til kommentar

En dårlig Lumix uke :p

Satt kameraet på kun RAW, fyrt av med Creative Filter innstilling og ser ut som RAW fila blir sort-hvit. I Windows er den først sort-hvit og så farger i visning snedig nok.

Noen mulighet å få fram fargebildet i RAW i feks LR, eller får man bare knipse en ny runde?

Lenke til kommentar

En dårlig Lumix uke :p

 

Satt kameraet på kun RAW, fyrt av med Creative Filter innstilling og ser ut som RAW fila blir sort-hvit. I Windows er den først sort-hvit og så farger i visning snedig nok.

 

Noen mulighet å få fram fargebildet i RAW i feks LR, eller får man bare knipse en ny runde?

Jeg er ganske sikker på at fargene er der hvis du bruker et raw redigeringsprogram.

Lenke til kommentar

.....

 

Noen mulighet å få fram fargebildet i RAW i feks LR, eller får man bare knipse en ny runde?

 

Har ikke LR på PCen jeg er på nå, men det er ikke så enkelt som å bytte tilbake fra Svart Hvit i LR? Det du ser først er ofte en embedded JPG, så en preview fra RAW-data laget av programmet du bruker med mer eller mindre bruk av metadata fra RAW-filen.

 

Screendumpen er noe jeg fant på nettet. Ikke sikker på om dialogen ser akkurat slik ut i siste versjon.

post-13168-0-49241200-1564002143_thumb.jpg

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at fargene er der hvis du bruker et raw redigeringsprogram.

Jeg regnet med det selv og du hadde rett.

 

Det som er litt merkelig er at filene til Lumix bruker synlig lenger tid enn Olympus til å vise filene riktig i Lightroom, minnekortene er også med samme ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg regnet med det selv og du hadde rett.

 

Det som er litt merkelig er at filene til Lumix bruker synlig lenger tid enn Olympus til å vise filene riktig i Lightroom, minnekortene er også med samme ytelse.

Kan jo være flere grunner til at det er tregere. Kanskje er bare implementasjonen dårligere for Lumix (altså filleseren i LR). Kanskje har de ikke sortert dataene i rekkefølgen Lightroom har dem internt (eg hvordan de legger ut x og y-koordinaten, om de lagrer først alle verdiene for en farge for alle punkter og så en annen, eller for alle punkter hver farge etter hverandre), eller så kan det være at Lumix har en lossless komprimering som er tung. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen av dere som har prøvd objektivene til Mitakon? Jeg fikk låne en 25mm f/0,95 av en kamerat, og selv om det ikke akkurat er en breddvidde jeg er kjempekomfortabel med (Olympus 17mm og 45mm er standardutstyret mitt), vurderer jeg seriøst å kjøpe en selv. Mulig objektivet er 100% teknisk feilfritt, men looken det gir på maks blender er et stykke unna noe jeg får til med mine andre objektiver. Blenderring og manuell fokus gir også en ganske annerledes opplevelse enn det jeg vant med. Skikkelig old school.

 

Lurer litt på Mitakons 42,5mm også, men kjenner ingen som har den, og det virker ikke som om det er altfor mange anmeldelser av den heller.

 

Har sett litt på alternativene, men virker ikke egentlig som det er noen. 7Artisans har en billig 25mm, men den er f/1,8. Voigtländer har noen som sikkert er bra, men de er digre og dyre. Kunne vært moro med adapter og Noctilux, men er da ikke stinn av gryn heller. :p

Lenke til kommentar

Kan jo være flere grunner til at det er tregere. Kanskje er bare implementasjonen dårligere for Lumix (altså filleseren i LR). Kanskje har de ikke sortert dataene i rekkefølgen Lightroom har dem internt (eg hvordan de legger ut x og y-koordinaten, om de lagrer først alle verdiene for en farge for alle punkter og så en annen, eller for alle punkter hver farge etter hverandre), eller så kan det være at Lumix har en lossless komprimering som er tung.

Høres fornuftig, sjekket og ser også at filene til Lumix er litt større enn Olympus, og dette er modeller med samme antall MP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noen av dere som har prøvd objektivene til Mitakon? Jeg fikk låne en 25mm f/0,95 av en kamerat, og selv om det ikke akkurat er en breddvidde jeg er kjempekomfortabel med (Olympus 17mm og 45mm er standardutstyret mitt), vurderer jeg seriøst å kjøpe en selv. Mulig objektivet er 100% teknisk feilfritt, men looken det gir på maks blender er et stykke unna noe jeg får til med mine andre objektiver. Blenderring og manuell fokus gir også en ganske annerledes opplevelse enn det jeg vant med. Skikkelig old school.

 

Lurer litt på Mitakons 42,5mm også, men kjenner ingen som har den, og det virker ikke som om det er altfor mange anmeldelser av den heller.

 

Har sett litt på alternativene, men virker ikke egentlig som det er noen. 7Artisans har en billig 25mm, men den er f/1,8. Voigtländer har noen som sikkert er bra, men de er digre og dyre. Kunne vært moro med adapter og Noctilux, men er da ikke stinn av gryn heller. :p

Jeg vurderte det sammme, men gikk selv heller til innkjøp av en speedbooster uten autofokus ( https://www.bhphotovideo.com/c/product/1218400-REG/mitakon_zhongyi_mtkltm2mdm43_minolta_md_lens_to.html ) og så en billig brukt Minolta 50mm f/1.4 MD-mount på eBay (hadde et par andre Minolta-objektiv liggende, ellers er nok en Nikon F-mount et bedre kjøp)..

 

Det vil gi deg omtrent samme blendertrinn som 25mm-ern, men en brennvidde på 36mm, som kanskje er nærmere din foretrukne brennvidde?

 

50mm f/1.4 veier omtrent det samme som Mitakon speedmaster til mFT, men så veier Speedboosteren det samme i tillegg, så totalt blir det dobbelt så tungt, men en del billigere. Tror jeg endte opp med å betale rundt 30 usd for objektivet. Hvis du er litt tålmodig finner du sikkert noe billigere. Selv anbefaler jeg dog f/1.8, det har for meg vært hakket skarpere (og du får dem ned til 10 usd), det vil altså bli f/1.4 med adapteren.

 

Selv synes jeg det var morsomt å leke med gamle objektiv. De er ikke like skarpe som de moderne, men vet ikke om de står så mye tilbake for Speedmasteren for å være ærlig, og da du ofte kan få ganske gode kjøp til under 100-lappen på ebay, er det noe man kan leke seg med uten å bruke så altfor mange penger (gitt at man ikke går i "hvert objektiv er så billig at jeg kan kjøpe 10"-fella)

 

Hvis du velger å gå denne veien, ville jeg nok satset på en Nikon-F adapter, og så et par billige gamle Nikon-objektiv fra 70- og 80-tallet.

 

Vær dog litt obs på prising. 50mm kan du få latterlig billig brukt, men alle andre brennvidder blir fort mye dyrere.

 

Beklager at jeg ikke direkte svarte på spørsmålet ditt, men tenkte kanskje et annet synspunkt også kunne være nyttig :)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg spør, men er ikke dette litt som å gå over bekken etter vann? Kjøpe kamera med 2x cropfaktor for så å bruke fullformat-optikk + adapter (som uunngåelig forringer kvaliteten) for å tilnærme seg fullformat-bokeh og fullformat-lysinnslipp? Det må jo være mye bedre (kvalitetsmessig) å heller bytte ut kameraet med noe som tar fullformatoptikken direkte. Bedre skarphet uten adapter, ikke noe lysavfall i adapteren osv. Hvis det er kompakt tele-optikk som trekker en til 2x crop-formatet så er det fullt mulig å finne omtrent like kompakt teleoptikk med samme brennvidder til fullformat og deretter beskjære bildene med for eksempel 2x cropfaktor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Beklager at jeg spør, men er ikke dette litt som å gå over bekken etter vann? Kjøpe kamera med 2x cropfaktor for så å bruke fullformat-optikk + adapter (som uunngåelig forringer kvaliteten) for å tilnærme seg fullformat-bokeh og fullformat-lysinnslipp? Det må jo være mye bedre (kvalitetsmessig) å heller bytte ut kameraet med noe som tar fullformatoptikken direkte. Bedre skarphet uten adapter, ikke noe lysavfall i adapteren osv. Hvis det er kompakt tele-optikk som trekker en til 2x crop-formatet så er det fullt mulig å finne omtrent like kompakt teleoptikk med samme brennvidder til fullformat og deretter beskjære bildene med for eksempel 2x cropfaktor.

Fortsatt en del billigere enn å kjøpe et fullformatkamera (gitt at man allerede har mft), og litt avhengig av objektiv en velger, lettere og mindre totalpakke (igjen, går fint an å lage eksempler på det motsatte).

 

Jeg er derimot enig i at hvis man starter fra scratch og kun ønsker seg veldig lyssterke objektiv, er nok FF-kamera den riktige veien å gå.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...