Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Edit 2: For familiebilder kan det lønne seg å bruke blits (gjerne en ekstern med diffusor/minisoftboks) i stedet for å bruke stor blender og dermed kort dybdeskarphet.

 

Blits virker som en litt glemt kunst blant hobbybrukere, dessverre. Nå kan man gjøre mye med moderne, store sensorer, men det er tilfeller hvor fysikken rett og slett krever blits. Og hvis man lærer å bruke den riktig kan det jo gi ganske kule effekter på bildene.

 

Lurer på om ikke mange har dårlige erfaringer med den innebygde blitsen, og dermed forkaster hele tanken om blits.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blits virker som en litt glemt kunst blant hobbybrukere, dessverre. Nå kan man gjøre mye med moderne, store sensorer, men det er tilfeller hvor fysikken rett og slett krever blits. Og hvis man lærer å bruke den riktig kan det jo gi ganske kule effekter på bildene.

 

Lurer på om ikke mange har dårlige erfaringer med den innebygde blitsen, og dermed forkaster hele tanken om blits.

 

Gode poeng fra både deg og Simen1. Er en god del som tror de kan kjøpe seg ut av lite lys problem med fullformat og bedre ytelse på høy ISO, men 2EV bedre ytelse på høy ISO hjelper ikke så mye hvis man må blende ned ekstra for å få nok dybdeskarphet. Dessuten er dårlig lys ofte dårlig på flere måter. Ikke bare lite lys, men også store kontraster og sær hvitbalanse.

 

Prøvde stor Canon-blits på et av Canons G-serie kameraer for noen år siden. Det var kameraer som var bra til å være kompaktkamera med liten sensor, men lite lys var alltid utfordring. Med blits ble det en annen verden og klart bedre resultat enn jeg hadde fått med et Canon speilrefleks uten blits under samme forhold selv om speilrefleksen hadde både bedre lysstyrke og mye bedre egenskaper på høy ISO.

 

Har ikke kjøpt blits ennå for MFT, men burde egentlig ha det selv om jeg ikke tar den type bilder veldig ofte. Når man først trenger blitsen betyr den veldig mye for bildekvalitet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Jeg har en Canon blits, men har solgt Canon kamera til fordel for Olympus. Hvordan vil Canon blitsen virke på olympusen.

 

Det skal fungere helt greit. Bruker selv en blitz for Canon på mitt kamera (med fjernutløser). Mulig det er noen sære finesser som ikke alltid er støttet dog? Men det er vel for de mer kravstore.

Lenke til kommentar

Jeg har en Canon blits, men har solgt Canon kamera til fordel for Olympus. Hvordan vil Canon blitsen virke på olympusen.

 

Du kan glemme all automatikk som krever kommunikasjon mellom kamera og blits. Manuell og halvautomatisk modus (hvis det finnes) bør virke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du kan glemme all automatikk som krever kommunikasjon mellom kamera og blits. Manuell og halvautomatisk modus (hvis det finnes) bør virke.

ah. Ja stemmer. Bruker alltid blitsen i manuell modus så merker ikke dette :p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke veldig overrasket. De to siste high-end kameraene til Panasonic har vært tunge som fy for sensorstørrelsen, og det samme gjelder de siste objektivene.

 

Nå håper jeg bare de slår seg sammen med Olympus og lager en åpen fatning for speilløse FF-kameraer. (Lukka fatning slipper som kjent inn ganske lite lys! :p)

Lenke til kommentar

Ikke veldig overrasket. De to siste high-end kameraene til Panasonic har vært tunge som fy for sensorstørrelsen, og det samme gjelder de siste objektivene.

 

Nå håper jeg bare de slår seg sammen med Olympus og lager en åpen fatning for speilløse FF-kameraer. (Lukka fatning slipper som kjent inn ganske lite lys! :p)

 

Problemet for Panasonic og Olympus hvis de går for fullformat er at de ikke har noen kompatible linser og må starte helt på nytt med egne design. MFT-linsene er designet for bare 1/4 av sensorarealet til fullformat så liten vits i å gjøre de kompatible selv oms det skulle være mulig rent teknisk.

 

Skal begge først gjøre en slik satsing vil en felles fatning selvsagt kunne være en hjelp til å få opp antall linser raskere, men det er for sent med tanke på å få med noen andre. Eneste måtte være Pentax (Ricoh), men med den mikroskopiske markedsandelen Pentax har så spørs det om de har så mye ressurser å bidra med.

 

Ser også noen spekulerer i om Panasonic vil bruke Leicas fatning siden Panasonic har vært involvert i utviklinten av Leica SL. Interessant tanke men vet ikke om Leica er interessert i en konkurrerende serie med hus og linser til en mye lavere pris.

 

På den annen side. Selv om det er et rykte med høy rating på 43rumors så er ikke denne siden akkurat kjent for god treffprosent i ryktene. Kanskje det bare er et videokamera med fullformat sensor og EF-fatning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

På den annen side. Selv om det er et rykte med høy rating på 43rumors så er ikke denne siden akkurat kjent for god treffprosent i ryktene. Kanskje det bare er et videokamera med fullformat sensor og EF-fatning.

Det er et godt poeng, men erfaringen min er at de treffer ganske ofte med ryktene med "høy rating". Ryktene som klassifiseres lavere er nok vanligvis litt mer tilfeldig dog. Vi får bare smøre oss med tålmodighet.

 

For oss forbrukere ser jeg uansett for meg at det er noe uklokt å hoppe på speiløst-FF-toget i år før vi får sett hvordan de forskjellige konkurrentene faktisk yter i forhold til hverandre.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

SL-fatning er nok ekstremt usannsynlig. Tror du Leica ønsker konkurranse fra Panasonic med hus og optikk til en brøkdel av prisen?

Tja, de har jo tidligere "brandet" samme kompaktkameraer hver for seg, så..... :hmm: , men når det gjelder FF speilløse så er det vel kanskje mindre sansynlig...    

PS!

Er nå mest spent på om Panasonic kommer med en ny FF-fatning, som ev. også Olympus "går for"....  :eek:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...