Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Da har jeg tatt en kikk gjennom en del videoer på Youtube. For å summere opp kort:

…..

 

Søker er faktisk det som bekymrer meg minst. Burde vært oppgradert til konkurrentnivå på et kamera til 34K, men forstår ikke helt at det skal være noen katastrofe heller. Slik jeg bruker søkeren er ikke oppløsning superviktig når man først kommer over et par millioner punkter. Det holder lenge for å komponere bilde, og uansett hvor god den måtte være klarer jeg ikke å bedømme fokus perfekt bare med søker uten å forstørre bildet. Lite blackout, lite forsinkelse og bra oppfriskning er mye viktigere enn oppløsning synes jeg. 

 

Hadde vært morsomt å fått prøvd E-M1X selv mot E-M1 II på fugler som er noe av det vanskeligste for et kamera. Høres ikke ut som det er revolusjonerende mye bedre generelt på AF, men vanskelig å bedømme ut fra andres tester. I hvert fall de jeg har sett så langt. 

 

Enig med eks at å få de viktigste egenskapene inn i neste generasjon E-M1 eller E-M5 hadde vært veldig interessant. Klarer meg fint uten to batterier, vertikalgrep og helt vanntett kamera, men bedre autofokus og ND-simulering skulle jeg gjerne hatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være Touch & Try med E-M1X på Foto.no i Barcode nå neste tirsdag, jeg tenker at jeg uansett tar en tur for å kikke på saken.

 

Jeg ser at det er arrangert av Olympus Norge og de har med seg Kai Jensen. Han er en naturfotograf som byttet fra fullformat Nikon til Olympus en gang i fjor, han har en del interessante betraktninger rundt det å bytte til mFT fra et større format.

 

Edit: glemte en ting. Vil bare tilføye at jeg synes at prisen er alt for høy. Med de spesifikasjonene mener jeg at den burde ha ligget på rett under €2000 kanskje strukket det til €2500. Her på berget skjønner jeg at vi blir screwed av kronekursen. Er jo godt over 10-gangern dette...

 

Edit 2: Også artig at Olympus velger kremhvit som farge på nye 150-400/f4.5, noen vil kanskje fnyse og si Canon-kopi, men dette har de gjort før med tre av de gamle OM Zuikoene:

180mm f2

250mm f2

350mm f2.8

 

Tipper at det blir et spektakulært ojektiv, men litt rart at de ikke valgte å lansere det klart for shipping samtidig med E-M1X.

Endret av eks
Lenke til kommentar

 

 

"Det siste punktet viser at dette ikke er noe for meg, men jeg håper at så mye som mulig at features i dette dukker opp i et mindre og mer kompakt hus, helst et E-M5 mk.III til i underkant av 10 laken, det hadde vært perfekt."

 

 

Virker ikke som det skjer med første. Dette er fra et interjvu lydogbilde.no hadde med en dude fra olympus.

 

 

L&B: Er det noen funksjoner fra EM1X som kan komme i fremtidige kameramodeller?

MG: – Vi trenger idag hvertfall to prosessorer for vår intelligente autofokusdeteksjon, så inntil vi klarer å få det til med én prosessor, er den forbeholdt EM1X. 

Lenke til kommentar

L&B: Er det noen funksjoner fra EM1X som kan komme i fremtidige kameramodeller?

MG: – Vi trenger idag hvertfall to prosessorer for vår intelligente autofokusdeteksjon, så inntil vi klarer å få det til med én prosessor, er den forbeholdt EM1X. 

 

Vel, dette utelukker ikke at de kan gjøre store forbedringer på det de allerede har, uten at det medfører at maskinlærings-AF dukker opp i øvrige kamerahus med det første. Ved siden av det går det også an å lese det sitatet der som at de også jobber med å få til (muligens) en enklere utgave av maskinlærings-AF på en enkelt prosessor. Det er også et hint der om at mye av den øvrige funksjonaliteten fra E-M1X brått kan dukke opp i andre kamerahus.

 

Dessuten så har de tidligere sagt at noe ikke var mulig, men så har det blitt mulig likevel en stund senere, jf. håndholdt high res. Jeg velger derfor å være optimist.

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde håpet på noe nytt til EM5 og EM10. Selv sitter jeg på sistnevnte i mk II. Er vel ikke sånn at jeg har nådd kamerahusets potensiale, men en kjenner jeg har lyst på en fornying uten å gå opp i størrelse til EM-1 mk II. Har sett litt på gx80 og gx9, men synes ikke de er like gode å holde i og så var viewfinder rimelig begredelig, i alle fall på gx80. 

Lenke til kommentar

Nytt rykte: 12-200mm f3.5-6.3:

 

Olympus-12-200.jpg

Here is “One more thing” from Olympus! They will soon announce this new 12-200mm f/3.5-6.3 MFT lens. A perfect glass fro travellers!

 

More specs:
– dust, splash and freeze-roof.
– MSC system like the 12-50
– Focus distance of 22 cm
– 455 g
– Available : late March
– Price 899€

Ser ut som et ypperlig reiseobjektiv. Med ganske kul nærgrense, 22 cm på 200mm blir ganske dugelig. Er nok fin å traske rundt og knipse med på dagtid, så klasker man på en 17/1.8 når det blir mørkt. :)

 

Ser for meg at denne kan ende opp i kit sammen med en "eventuell" E-M5 mkIII. ;)

 

Edit: NB! Ser på toppen at den har 72 mm filterdiameter, så den er en del større enn 14-150mm, som bruker 58 mm.

 

Edit 2: Olympus har også presentert en roadmap for deres objektiver:

lens_roadmap_Jan_24_2019_OPR-rev.2.0-1.j

 

Da vet vi hva "High Magnification Zoom Lens" er for noe, ser ellers at de har planer om en "Super Telephoto Lens" Det blir vel kanskje en 100-400mm, tipper den da blir f4,5-6,3 eller noe.

 

I Pro-kategorien er det mer på gang:

- 2x "Telephoto Zoom Lens"

- "Wide Zoom Lens"

- "Standard Zoom Lens"

- "Bright Prime Lenses"

Endret av eks
Lenke til kommentar

 

L&B: Er det noen funksjoner fra EM1X som kan komme i fremtidige kameramodeller?

MG: – Vi trenger idag hvertfall to prosessorer for vår intelligente autofokusdeteksjon, så inntil vi klarer å få det til med én prosessor, er den forbeholdt EM1X. 

 

 

Merk, "idag", han sa ingenting om "imorgen". De bruker fortsatt Truepic VIII, som er tre år gammel, og produksjonsteknologien for integrerte kretser har blitt bedre i det siste, med blant annet 7nm prosessteknologi. Jeg vil tippe Olympus bruker en relativt foreldet prosess for å spare penger, f.eks. 32nm eller 20nm. I beste fall har de vært på 14nm, som likevel gir masse rom til å krympe størrelsen nok til at de kan få plass til to Truepic VIII på én brikke. Det er ikke sikkert at de trenger alt som to brikker har heller, men at enkelt funksjoner kan være felles.

Lenke til kommentar

Merk, "idag", han sa ingenting om "imorgen". …..

 

Godt poeng. Prosessorer osv i kameraer - med unntak av sensor - følger stort sett Moores law som sier en dobling i kapasitet hver 18. måned. Det har riktignok vært litt problemer (særlig for Intel) å holde følge med prognosen i det siste, men det er uansett ikke langt unna.

 

Det at Olympus fortsatt bruker Truepic VIII betyr imidlertid ikke nødvendigvis at den er uendret de siste 2-3 årene. Det spørs helt på hvordan Olympus velger å navngi versjoner av Truepic. Det er for eksempel fullt mulig at grunnfunksjonalitet er lik eller ganske lik, men at prosessor er byttet til noe med høyere ytelse. 

 

Det er uansett sannsynlig at siste generasjon prosessor allerede i dag kunne klart like mye arbeid som en som ble designet for ett år siden eller mer. Varmeutvikling er imidlertid et problem og det er ikke gitt at selv en ny versjon av Truepic med bedre ytelse kunne kjøles godt nok i et mindre kamera som E-M5 eller E-M1.  Men at vi kommer dit er det liten tvil om.

 

Det som kanskje kan være mulig å oppgradere eksisterende hus til er ND-simulering, i hvert fall for bruk på stativ. E-M1 har jo allerede fokus stacking og flere andre varianter innebygd som i prinsippet bruker veldig lignende teknologi med at en serie bilder, helt eller delvis settes sammen i kamera.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mulig jeg overser noe, men jeg trodde "AI-autofokusen" til Olympus ble beregnet via en TPU (tensor processing unit), og såvidt jeg forstår begynner disse å bli hyllevare? Kanskje for dyrt å legge inn i de billgere kameraene dog.

Lenke til kommentar

Mulig jeg overser noe, men jeg trodde "AI-autofokusen" til Olympus ble beregnet via en TPU (tensor processing unit), og såvidt jeg forstår begynner disse å bli hyllevare? Kanskje for dyrt å legge inn i de billgere kameraene dog.

 

Dette er det vel bare Olympus som vet sikkert, men antar Truepic og tilsvarende fra andre produsenter er en kombinasjon av en generell prosessor og spesialhardware. Har sett ARM vært nevnt når det gjelder prosessor og tidligere var det nok en DSP der også, men mulig vanlige prosessorer i dag har nok kraft og (eventuelt via spesialtilpasninger) til å håndtere det meste. Ser også at flere produsenter som ARM også snakker om TPU integrert, men hvor langt det har kommet og om det er bra nok til å erstatte en separat TPU er langt utenfor mitt kompetanseområde.

 

I intervjuet med Olympus hos Imaging Resources står det eksplisitt at det ikke er egen hardware for AI-funksjonen, men vanskelig å vite om det begrenser funksjonalitet i forhold til hva man kunne fått til med spesialhardware eller om CPU'ene rett og slett har nok support for den type prosessering til at det ikke er noe problem.

https://www.imaging-resource.com/news/2019/01/24/olympus-e-m1x-closer-look-amazing-tech-underlying-new-OM-D-series-flagship

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Noen som har noen tanker om Panasonics 100-300mm II? Tok litt bilder med 100-400 i høst, men den er altfor stor og tung (og dyr!) for mitt bruk. Nå som været begynner å bli ålreit igjen kunne det vært moro med en lang telezoom.

 

Ikke versjon II, men har brukt den originale versjonenen en del. Jeg synes den var overraskende bra, særlig fordi kritikkene har vært litt blandende. Bruker mest 100-400 nå, men 100-300 er befriende lett, kompakt og ikke minst rimelig i forhold. Tidligere var det ofte tilbud på 100-300 til rundt 4K hvis jeg husker riktig, men har ikke fulgt med på priser i det siste.

 

Så vidt jeg vet er 100-300 II veldig lik første versjon optisk og fysisk, men også med flere mindre oppgraderinger, blant annet av IS, AF-motorer og nyere overflatebehandling av linser + noe værtetting.

 

Olympus har en 70-300. Litt større zoomområde, men uten IS så jeg valgte Panasonic sin selv om jeg hadde Olympus hus for å sikre stabilisering uansett hvilket hus den brukes på. 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ikke versjon II, men har brukt den originale versjonenen en del. Jeg synes den var overraskende bra, særlig fordi kritikkene har vært litt blandende. Bruker mest 100-400 nå, men 100-300 er befriende lett, kompakt og ikke minst rimelig i forhold. Tidligere var det ofte tilbud på 100-300 til rundt 4K hvis jeg husker riktig, men har ikke fulgt med på priser i det siste.

 

Så vidt jeg vet er 100-300 II veldig lik første versjon optisk og fysisk, men også med flere mindre oppgraderinger, blant annet av IS, AF-motorer og nyere overflatebehandling av linser + noe værtetting.

 

Olympus har en 70-300. Litt større zoomområde, men uten IS så jeg valgte Panasonic sin selv om jeg hadde Olympus hus for å sikre stabilisering uansett hvilket hus den brukes på. 

 

Etter å ha lest en del får jeg inntrykk av at 100-300 I hadde ganske stor kvalitetsvariasjon. Anmelderne virker mer samstemte på II enn de var på I. Sikkert bedre kvalitetskontroll.

 

Jeg har lurt litt på Olympusen og, ikke minst pga. størrelse og pris. Har ikke funnet noe entydig svar på hvilken av dem som er best bildekvalitetsmessig. Heller vel mest av alt mot Panasonic pga. byggkvalitet og IS, siden jeg har et Panasonic-hus med IBIS (GX80), og mitt neste kamera (G90?) mest sannsynlig også vil ha det.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest en del får jeg inntrykk av at 100-300 I hadde ganske stor kvalitetsvariasjon. ....

 

Mulig jeg var heldig med min 100-300. Tenkte faktisk litt på å oppgradere til den nye, men har kjøpt 100-400 i mellomtiden og det er ikke så stor forskjell fra gammel 100-300 til ny. Hadde vært interessant å sett de side ved side mht til optisk kvalitet.

 

Med (nytt nok) Panasonic hus får du jo dobbel IS med 100-300 II så da blir Olympus sin mindre aktuell i mine øyne.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...