Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vært inne i denne tråden - men burde holde meg orientert. Selv om jeg er topp fornøyd fortsatt med min GX7 så kommer det vel en dag jeg vil "oppgradere" den. Har bare så vidt tittet på et par innlegg her, og innbiller meg det står noe om fullformat på nye Panasonic (????) og da lurte jeg på: Kan man ikke bruke de objektivene man allerede har skaffet seg da, om man kjøper en slik ny modell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på om Panasonic vil. (her kan vi nok spekulere en god stund til før vi får fasiten)

 

Måten Pentax løste det på var å tilby mekanisk kompatibilitet (APS-C objektiver på FF hus) og la brukeren bestemme om kameraet skal beskjære automatisk til APS-C eller ta opp hele FF-bildet slik at brukeren kan styre eventuell beskjæring i etterbehandlingen av bildene.

 

Måten Canon løste det på (EF vs EF-s) var å gjøre EF-s objektivene fysisk inkompatible med FF-hus på en slik måte at det ikke lar seg gjøre å bygge adaptere heller.

 

Jeg kunne listet opp flere her, men jeg kommer heller til poenget. Panasonic velger nok det de tror de er mest tjent med.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært inne i denne tråden - men burde holde meg orientert. Selv om jeg er topp fornøyd fortsatt med min GX7 så kommer det vel en dag jeg vil "oppgradere" den. Har bare så vidt tittet på et par innlegg her, og innbiller meg det står noe om fullformat på nye Panasonic (????) og da lurte jeg på: Kan man ikke bruke de objektivene man allerede har skaffet seg da, om man kjøper en slik ny modell?

Du kan ikke bruke dine gamle objektiver på det nye systemet. Men trenger du å oppgradere til fullformat? Tenker du vil få mer enn godt nok resultat til å oppgradere til det som finnes i µ-4/3 verden når den dagen kommer hvor du trenger noe nytt.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke dine gamle objektiver på det nye systemet. Men trenger du å oppgradere til fullformat? Tenker du vil få mer enn godt nok resultat til å oppgradere til det som finnes i µ-4/3 verden når den dagen kommer hvor du trenger noe nytt.

Takk for svar - vil bare forsikre meg om at jeg ikke går glipp av noe veldig bra....., vil jo ha best mulig da - og om jeg avanserer fra min GX7 til en annen Panasonic, må det være helt synlig forbedring. (Og helst ikke noe større å drasse på)

Lenke til kommentar

Takk for svar - vil bare forsikre meg om at jeg ikke går glipp av noe veldig bra....., vil jo ha best mulig da - og om jeg avanserer fra min GX7 til en annen Panasonic, må det være helt synlig forbedring. (Og helst ikke noe større å drasse på)

 

Som Tomsi42 er inne på så er det et helt nytt system Panasonic har lansert, og forhåpentligvis vil de fortsatt satse videre på MFT - det er stor forskjell både fysisk og prismessig på de to systemene, men mulig high end MFT tones litt ned på sikt.

 

Siden fullformat sensor er fire ganger så stor som MFT er det lite poeng å kunne bruke MFT-linser på nytt system, og det er også fysisk umulig (uten linser i adapter) å lage adapter siden avstand fra bakenden av linse til sensor er kortere på MFT enn på det nye systemet. Motsatt er det i teorien mulig hvis de kan lage et adapter som ikke er mer enn 0.75mm tykt - og det virker urealistisk.

Lenke til kommentar

 Tony Northrup tipper på at Panasonic vil abandon m4/3 systemet sånn etterhvert....

 

Det kan han ha rett i - ingenting varer evig. Men synd at han bare slenger ut slike kommentarer. Ser man på markedsandeler så har fullformat tradisjonelt ligget på godt under 10% av totalmarkedet for systemkamera. Har ikke sett noen tall i det siste.

 

Antar andelen FF har øket, og vil øke ytterligere, men tviler på at den er så mye som 25% foreløpig (i antall). Så hvis Panasonic kutter MFT stenger de seg også ute fra å konkurrere om 75% av markedet. Fullformat ligger tross alt stort sett på 20K og oppover i lanseringspris og man finner knapt noe nytt under 15K.

 

Kutter Panasonic MFT er de også eneste produsent (utenom Olympus) som ikke har systemkamer med to eller flere sensorstørrelser. Jeg ser Fullformat som et bra supplement til MFT (eller motsatt) med store nok forskjeller til at de komplementerer hverandre bra. Jeg bruker MFT og håper å fortsette med det som hovedsystem, men utelukker ikke å ha et fullformat kamera med et par linser i tillegg for spesielle anledninger hvis pris og funksjonalitet blir tilstrekkelig fristende.

 

Ulempen for Panasonic er at optikk for L-fatning ikke kan brukes på MFT, men Canon er i samme situasjon med Eos R og Eos M (utrolig klønete av Canon). Hva NIkon gjør med speilløs crop er foreløpig ukjent.

Lenke til kommentar

Jeg synes Tony Northrup slenger fra seg mye useriøst om dagen, så han hører jeg ikke mye på.

 

Det virker som om fokus i dag er på super-høy optisk ytelse; jeg vet ikke om det er frykten for mobilfoto som driver den, ele ønsket om høyere marginer. Det er muligens begge deler.

 

Jeg tror APS-C kommer til å dø ut etterhvert for Canon og Nikon. En av de fine tingene med L-fatningen, er at den er identisk for APS-C og FF kameraer (Se Leica TL og SL); og samme fordel har Sony.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Interessant nyhet. FT5 betyr at han er helt sikker på at det stemmer (han har bommet før). Jeg har imidlertid problemer med å se hva Olympus kan legge til E-M1 II som skal være revolusjonerende og forsvare en ennå høyere pris.

 

Hadde de fått følgefokusen til å virke perfekt så hadde jeg vært fornøyd med et kamera på E-M5-nivå, men det burde være standard på alle E-M-modeller i 2019 (2018 også) og ikke en fordyrende nyhet. Sony og Fuji klarer det jo, og til en viss grad Canon også. 

 

Får de en stacked sensor fra Sony og får til Sony A9-nivå eller bedre med AF og ingen søkerblackout kan de forsvare å lansere på E-M1 II-nivå, men det er der de bør ligge teknologisk med pris på 20K for et MFT-kamera.

 

Håper bare de ikke lanserer en ennå større og solidere E-M1-modell med samme bildekvalitet som det gamle. Byggekvalitet er bra, men bildekvalitet og AF er grunnsteinene som må være på plass.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tony Northrup er ganske negativ til fremtiden til mFT i sin seneste video. 

 

Jeg tror han overvurderer hvor raskt det vil gå for de andre produsentene til å bygge opp objektivutvalget for de nye speilløse kameraene.

 

Spesielt når man tar med at fokuset for de nye objektivene ser ut til å være maksimum bildekvalitet, koste hva det koste vil i vekt, mens mFT fortsatt har mange små og lette objektiv (på bekostning av bildekvalitet, selvfølgelig). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...