Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje kommer det nye High End Olympus-kameraet med en Sony 20 Megapixel Four Thirds format Global Shutter sensor?

Time will tell! :hmm: 

 

Det vil ikke overraske meg.

 

På den andre siden, hvis ryktene om Panasonic full-format stemmer, og Olympus har flere patenter på FF objektiver, er det ikke da mer sannsynlig at Olympus også kaster seg på den bølgen?

Og da er det vel mer sannsynlig at denne sensoren kommer i E-M5 Mk III. Eller?

Lenke til kommentar

Apropos sensorer, er 20Mpx utgaven til Olympus og Panasonic av BSI typen? Hvis ikke, så burde vel det være nenste teknologi-oppdatering for µ-4/3.

 

Hva tenker folket om 20Mpx oppløsning? Er det for lite, eller er det godt nok? For min del, så er det godt nok.

 

Så vidt jeg vet er det ingen BSI eller stacked FT-størrelse sensor. Nå har vel BSI/Stacked minimalt å si for DR og bildekvalitet ellers siden elektronikken på FSI-sensor ikke spiser veldig mye av sensorareal. Man må ned mot mobilstørrelse på sensor før BSI blir signifikant. 

 

Så det at nyere BSI-sensorer scorer bedre på en del ting enn FSI-sensorer skyldes nok heller at de er nyere design. Når det er sagt så har BSI og helst stacked sensor mye å si for integrasjon og utlesningshastighet. Se på A9 som til tross for fullformat og 24MP har rask nok utlesning til å gi elektronisk lukker som er brukbar i sportssammenheng.  

 

Jeg synes 20 MP er bra, men er for (eller i hvert fall ikke mot) flere piksler generelt siden de gir fordeler for oppløsning under ideelle forhold og ingen ulempe mht til støy/iso før man går veldig høyt opp. Tror fint MFT kan økes til 24 eller 28 uten at det går merkbart ut over andre egenskaper, men samtidig vil diffraksjon påvirke ved stadig større blendere så det er muligens ikke så mye mer oppløsning å hente for "vanlig bruk". Til sammenligning vil pikselstørrelsen til en 20MP entommers sensor gi neste 40 MP på MFT.

 

Det eneste som virkelig trenger flere piksler er vel hvis Panasonic vil ha 8K video ut fra et MFT-kamera (muligens derfor de vurderer fullformat), men 8K oppløsning med 4:3-sensor blir urealistisk, i hvert fall på kort sikt. 

Lenke til kommentar

Hvis det skal være så mye som 7680 piksler horisontalt "8K" og sideforholdet skal være 4:3 så blir det hele 44,2 Mp. Det bør være fult overkommelig i mFT-formatet om de går for BSI, men det høres litt ambisiøst ut. Det blir 2,25 mikron piksler.

 

Hvis de velger 8K i 3:2 fullformat i stedet for så trenger de "bare" 39,2 Mp for å kunne beskjære ut 7680*4320 16:9 video med 1:1 pikelmapping. Det blir 4,7 mikron piksler.

Lenke til kommentar

Hvis det skal være så mye som 7680 piksler horisontalt "8K" og sideforholdet skal være 4:3 så blir det hele 44,2 Mp. Det bør være fult overkommelig i mFT-formatet om de går for BSI, men det høres litt ambisiøst ut. Det blir 2,25 mikron piksler.

 

Hvis de velger 8K i 3:2 fullformat i stedet for så trenger de "bare" 39,2 Mp for å kunne beskjære ut 7680*4320 16:9 video med 1:1 pikelmapping. Det blir 4,7 mikron piksler.

 

Mulig ja, men det er litt av et hopp fra dagens 20MP. Det er også 8192×4320-standarden som krever 50MP med en 4:3-sensor. Tror nok vi får se 8K-kameraer i mFT-format hvis systemet består, men tviler på at det blir veldig tidlig ute med 8K (der er det vel igjen mobilene som går foran).

Lenke til kommentar

 

Ikke så spesielt. Canon har hatt 50 en stund og Z7 og D850 har 45+. Hvis kameraet ikke er ferdig før til våren og skal være konkuransedyktig som høy-megapikselkamera en stund må det nok opp mot 50MP. Kanskje mer også. Om det er så mye poeng kan sikkert diskuteres, men det ser ut som megapiksler fortsatt selger kameraer.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke rimelig å anta samme oppløsning i bredden som 8K video, men med 2:3 sideformat? Dvs. 7680 x 5120 piksler => 39321600 piksler. Det blir 37.5 eller 39.3 Mpx avhenging om man regner 1Mpx som 1024 x 1024 eller 1000 x 1000 ...

 

Jeg tenker at 8K video er den primære årsaken til FF, og da er det vel teknisk sett lurt å velge en oppløsning som mapper 1:1 ?

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....

 

Jeg tenker at 8K video er den primære årsaken til FF, og da er det vel teknisk sett lurt å velge en oppløsning som mapper 1:1 ?

 

Hvis man ikke har teknologi til full utlesning av sensor og resize til 8K er det lurt med 1:1, men hvis man kan resize i real time med bra algoritme vil det være fordel med (mange) flere piksler. Det finnes også noen 8K-varianter med noe mer enn 8000 horisontalt så det spørs litt hva Panasonic ønsker å tilby.

 

Jeg gjetter også på  at 8K er en bidragende årsak til fullformat fra Panasonic, men om de klarer å levere det i første versjon i et vanlig speilløst kamera er ikke så sikkert, selv om det stemmer at leveranse er til neste år. Det er sikkert mulig i et dedikert videokamera hvor prosessorkraft og kjøling er mindre problem, men på et typisk relativt kompakt speilløst hus virker det litt optimistisk. Kanskje hvis de komprimerer heftig eller bare tilbyr det for ekstern lagring. Det blir uansett interessant å se. Noe spesielt må nok Panasonic ha for å kunne konkurrere med de tre store, og da er det nærliggende å tenke video.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Det har gått rykter om L-fatning tidligere også, så ble det "avkreftet", men nå ser det mer sannsynlig ut enn noen gang tidligere. Jeg må si jeg var skeptisk til ryktene. Mest fordi det er vanskelig å se hvorfor Leica vil ha med flere produsenter, men nå skal det noe til at det ikke stemmer. Kan blir interessant konstellasjon, men fortsatt ikke sikker på om de er sterke nok i konkurransen med Canon, Nikon og Sony. 

Lenke til kommentar

Det har gått rykter om L-fatning tidligere også, så ble det "avkreftet", men nå ser det mer sannsynlig ut enn noen gang tidligere. Jeg må si jeg var skeptisk til ryktene. Mest fordi det er vanskelig å se hvorfor Leica vil ha med flere produsenter, men nå skal det noe til at det ikke stemmer. Kan blir interessant konstellasjon, men fortsatt ikke sikker på om de er sterke nok i konkurransen med Canon, Nikon og Sony.

 

Ja, da er det bekreftet;

https://www.panasonic.com/no/consumer/video-og-digitalkamera-lare/video-og-digitalkamera/den-nye-lumix-s-serien-full-ramme-uten-kompromiss.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...