Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig dette er interessant å vite for flere enn meg:

 

Olympus OM-D E-M1 med kitobjektivet 12-40mm f/2.8 kommer i butikkene innen 2 uker.

 

Fikk det bekreftet etter en hyggelig telefonsamtale med en Olympusansatt. Flere butikker har hatt usikre leveringsdatoer og at det har blitt sagt at objektivet er forsinket fra produksjonen, så var interessert i å vite at det kom innen rimelig tid.

 

 

- L

Lenke til kommentar

Hehe. Taper nok fort bortimot 2 trinn ISO-ytelse. Tror dog jeg kunne levd med det.

 

Olympus 75mm f/1.8 vil sannsynligvis gi meg smal nok DOF når jeg trenger/ønsker det. 12-32mm-kit virker også særdeles snerten, dog noe snever. Den nye 20mm f/1,7 har også kvittet seg med verkebyllen ved den forrige utgaven. Autofokushastigheten skal visst være adskillig bedre. Slenger jeg på en 45-150mm, så er bortimot alle mine behov dekket.

 

Prislappen? 26.000 kr (12-32mm i kit med GM1 og 20mm i kit med GX7, 45-150mm og 75mm løst)

 

Hm.

 

Er nok ikke helt klar for det enda. Merker særlig nå i disse hanske-tider at det er særdeles behagelig med et stort kamerahus med store knapper med litt avstand.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Don't drink the Cool-aid ;)

 

Så lenge du kan leve med ISO-ytelsen og mere DOF per blendertrinn, så tror jeg du vil trives godt i µ-4/3 verdenen.

ISO-ytelsen-schmiso-ytelsen..... ........ Tror faktisk helt ærlig at dette er et problem som begynner å utgå. Ja, det er mer støy når man kommer høyt opp, men den er såpass god nå på de verdiene som brukes, at det for meg ikke er noe problem.

 

Skulle vise frem stabilisatoren i E-M1 til en annen fotograf i helga. Det var natt i Haugesund sentrum, og jeg satte lukkertida til 1/2-sek. Håndholdt med 25mm. *SNAP* - så kommer det fra meg "Faen, det var for mye lys". ..., så blendet jeg ned før jeg tok neste eksponering - som da selvsagt var skarpt og fint. Håndholdt, om natten, med ISO-200 og blender 2.8 eller rundt der.

Den andre fotografen lo jo litt, og påpekte at jeg sto om natten og klagde på for mye lys.

 

Poenget er uansett at med objektiver som er lyssterke (som det nå finnes MANGE av til m43), så er det faktisk meget sjelden at en faktisk TRENGER å bruke ISO-3200+. Jeg sto på fotballkamp i går med 1/800-sek, 50-200/2.8-3.5 og brukte ISO-1600. Var ikke noe problem det. Bildene ble bra.

 

ISO-diskusjonen begynner litt å das mot ekstremitetene - som med raw-bufferet på E-M1. Trenger jeg 50 bilder RAW-buffer? Nei, men kanskje en sjelden gang kan det være nyttig. Trenger jeg ISO-25600? ... nei, men kanskje en gang. - og da holder det for meg at det ser ganske crap ut.

 

Og ang DOF - For min del, er det ofte helt greit med mer DOF. f/0.95, 1.4, 1.8 ... gir grei og smal dof egentlig, og man får både øye og nese i fokus uten å måtte blende ned og booste ISO (evt lukker).

Lenke til kommentar

 

Poenget er uansett at med objektiver som er lyssterke (som det nå finnes MANGE av til m43), så er det faktisk meget sjelden at en faktisk TRENGER å bruke ISO-3200+. Jeg sto på fotballkamp i går med 1/800-sek, 50-200/2.8-3.5 og brukte ISO-1600. Var ikke noe problem det. Bildene ble bra.

 

Jeg er uenig, når jeg tar bilder på fest, og andre inndørssituasjoner med moderat opplysning, så MÅ jeg kjøre med fastobjektiv, og jeg må kjøre iso 3200 eller 6400. Stabilisering hjelper nada, ting har blitt bedre, og det er først nå jeg vil si ISO-"kvaliteten" er akseptabel for slike situasjoner. Jeg kunne glatt hatt nytte av 4 ganger så høy iso med samme kvalitet, eller mer.

 

AtW

Lenke til kommentar

ISO-ytelsen-schmiso-ytelsen..... ........ Tror faktisk helt ærlig at dette er et problem som begynner å utgå. Ja, det er mer støy når man kommer høyt opp, men den er såpass god nå på de verdiene som brukes, at det for meg ikke er noe problem.

I de fleste situasjoner så holder ISO 3200. Men når man er interessert i fotografering av band som spiller i små klubber, så trenger man faktisk ISO 6400/12800 en del ganger - må bruke f/2-f/2.8 for å unngå for smal DOF.

Lenke til kommentar

 

Jeg er uenig, når jeg tar bilder på fest, og andre inndørssituasjoner med moderat opplysning, så MÅ jeg kjøre med fastobjektiv, og jeg må kjøre iso 3200 eller 6400. Stabilisering hjelper nada, ting har blitt bedre, og det er først nå jeg vil si ISO-"kvaliteten" er akseptabel for slike situasjoner. Jeg kunne glatt hatt nytte av 4 ganger så høy iso med samme kvalitet, eller mer.

 

AtW

Her er jeg helt enig. Kunne jeg fått god kvalitet med 25600 hadde det meste vært greit.

Lenke til kommentar

Morn dere. Følgt med endel i tråden men ikke postet så mye, jeg tenkte å selge min gx1 (m. custom leathrette, half case, men en ripe i skjermen) for å kjøpe OMD EM5. Da jeg savner bildestabilisator, evf og bedre grep (tenkte å kjøpe en som selger brukt til med grep). Særlig til 135 mm FD objektivet mitt og div annet snop. Men jeg er litt usikker på når jeg skal kjøpe omd, nå eller vente til januar tiden? Ikke minst vet dere hva man kan forvente for gx1 m kitobjektivet og alt annet som jeg skrev ovenfor?

Lenke til kommentar

Morn dere. Følgt med endel i tråden men ikke postet så mye, jeg tenkte å selge min gx1 (m. custom leathrette, half case, men en ripe i skjermen) for å kjøpe OMD EM5. Da jeg savner bildestabilisator, evf og bedre grep (tenkte å kjøpe en som selger brukt til med grep). Særlig til 135 mm FD objektivet mitt og div annet snop. Men jeg er litt usikker på når jeg skal kjøpe omd, nå eller vente til januar tiden? Ikke minst vet dere hva man kan forvente for gx1 m kitobjektivet og alt annet som jeg skrev ovenfor?

 

 

Vet ikke helt hvor mye verdt GX1 er lengre.

Den har jo fenomenalt dårlig ISO-ytelse. Alt over ISO 800 er nesten ubrukelig, hvertfall om man ønsker å øke litt på DR i etterbehandlingen.

 

Maks 1500kr vil jeg tippe

 

Jeg fikk mitt GF3 (uten blitssko riktignok men mindre) som har nogenlunde samme ISO ytelse, MED 14mm F2.5 splitter nytt med garanti for under 2k av Japan Photo. Og ville nok personlig ikke betalt mer enn 1000-1200kr for GX1 med dette i tankene. Men prøv å legg det ut for 2000kr, og eventuelt gå ned på pris en gang i uken til du får solgt det :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor mye verdt GX1 er lengre.

Den har jo fenomenalt dårlig ISO-ytelse. Alt over ISO 800 er nesten ubrukelig, hvertfall om man ønsker å øke litt på DR i etterbehandlingen.

 

Maks 1500kr vil jeg tippe

 

Jeg fikk mitt GF3 (uten blitssko riktignok men mindre) som har nogenlunde samme ISO ytelse, MED 14mm F2.5 splitter nytt med garanti for under 2k av Japan Photo. Og ville nok personlig ikke betalt mer enn 1000-1200kr for GX1 med dette i tankene. Men prøv å legg det ut for 2000kr, og eventuelt gå ned på pris en gang i uken til du får solgt det :)

Nå blander du nok modeller.

 

GX1 har samme sensor som G3, og er første generasjon 16Mpx sensor fra Panasonic. De bygger på GH2 sensor-designet og har en ørliten forbedring av ISO ytelse i forhold til GH2 (jeg har G3 nå og hadde GH2 tidligere). De er ikke like gode som G5/G6 eller GH3/GX7, men ligger nærmere de modellene enn GF3 & Co.

 

GF3 bruker en 12Mpx sensor, og den er klart dårligere enn G3/GX1 på høy ISO.

 

Når det gjelder priser, så får du kjøpt en ny GX1 for 2500 med kit hos JP for tiden, så kamera er ikke mye verdt - det stemmer, jeg vil tippe rundt 1750 med ekstrautstyret.

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå blander du nok modeller.

 

GX1 har samme sensor som G3, og er første generasjon 16Mpx sensor fra Panasonic. De bygger på GH2 sensor-designet og har en ørliten forbedring av ISO ytelse i forhold til GH2 (jeg har G3 nå og hadde GH2 tidligere). De er ikke like gode som G5/G6 eller GH3/GX7, men ligger nærmere de modellene enn GF3 & Co.

 

GF3 bruker en 12Mpx sensor, og den er klart dårligere enn G3/GX1 på høy ISO.

 

Når det gjelder priser, så får du kjøpt en ny GX1 for 2500 med kit hos JP for tiden, så kamera er ikke mye verdt - det stemmer, jeg vil tippe rundt 1750 med ekstrautstyret.

 

 

Faktisk så er det 2499 for hus alene på JP. Men den til 3499 inkl PZ. Dette ifølge prisguiden, og de andre på finn legger ut til 2000/3000 (dog med pz) men tenkte noe rundt 2000. Er jo med noe ekstra, kan evt legge til et mf objektiv men det er en annen historie

Lenke til kommentar

Faktisk så er det 2499 for hus alene på JP. Men den til 3499 inkl PZ. Dette ifølge prisguiden, og de andre på finn legger ut til 2000/3000 (dog med pz) men tenkte noe rundt 2000. Er jo med noe ekstra, kan evt legge til et mf objektiv men det er en annen historie

Ok, det er for huset. Du kan prøve 2000,- Jeg selv hadde nok behold huset; alltid greit med to hus ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...