Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Problemet er at ingen kan si noe om når 12-40 kan forventes i hyllene. Bestilte OM-D EM-1 m/12-40 kit midt i september da kameraet ble lansert, men har bare fått stadig nye datoer i forhold til leveranse. Siste nytt nå var at de ikke hadde noe dato. Begynner å bli lett frustrert her nå kjenner jeg...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at ingen kan si noe om når 12-40 kan forventes i hyllene. Bestilte OM-D EM-1 m/12-40 kit midt i september da kameraet ble lansert, men har bare fått stadig nye datoer i forhold til leveranse. Siste nytt nå var at de ikke hadde noe dato. Begynner å bli lett frustrert her nå kjenner jeg...:-)

Hvis jeg måtte ha E-M1, så hadde jeg gått for huset nå. Og hadde jeg ikke hatt noe µ-4/3 ellre 4/3 optikks, så hadde jeg kjøpt en 17mm f/1.8 og en 45mm f/1.8 og kost meg frem til våren. Da er det nok av 12-40mm i butikken.

Lenke til kommentar

Problemet er at ingen kan si noe om når 12-40 kan forventes i hyllene. Bestilte OM-D EM-1 m/12-40 kit midt i september da kameraet ble lansert, men har bare fått stadig nye datoer i forhold til leveranse. Siste nytt nå var at de ikke hadde noe dato. Begynner å bli lett frustrert her nå kjenner jeg...:-)

 

Jeg bestilte EM-1 med 12-40, den 12.september, jeg fikk den den 1.november, hentet i butikk hos FV.

 

Har ikke fått lekt nok med den, men fokuspeaking var kjekt :-)

Lenke til kommentar

Som ihuga Canons DSRL-bruker så skulle man tro at jeg er i feil tråd akkurat nå, men det er mulighet for at jeg kommer på besøk oftere.

 

Jeg forventer at jeg og mitt Canon 5D3 skal ha et godt og langt liv sammen, men det betyr også at jeg ser det som sannsynlig at jeg har kjøpt mitt siste speilreflekskamera. I tillegg så har jeg en 7D, som sannsynligvis forsvinner videre inn i familien/slekta og en Fuji X10 som jeg ikke helt vet hvilken mening jeg skal ha om .

 

Planen min er å gjøre en ny (og kanskje permanent) visitt i den speilløse leiren, etter et kort og mislykket forhold med en Nex5N (sony) for et par år siden. Problemet da var vel da at fotografen ikke var kompatibel med utstyret. Jeg føler meg nå (snart) klar til å gå seriøst i dette segmentet og planlegger et innkjøp i løpet av våren (her er det slutt på impulskjøp, så nå blir det både dobbel- og trippelsjekking).

 

Jeg har vurdert både avanserte kompaktkamera og flere speilløse systemkameramerker. Selv om det er flere gode kompakte kamera, så må jeg ha muligheten til å skifte optikk, derfor er systemkamera det eneste alternativet.

 

Jeg har noen konkrete krav til det utstyret jeg eventuelt skal kjøpe. Sist var jeg svært opptatt av uttrykket "lomme-vennlig", det har jeg gått bort fra, men samtidig så trenger det ikke være "lomme-uvennlig" (tenker da normalt store lommer). Dette betyr at jeg ser for meg et speilløst hus i kategorien "kompakt". Dette utelukker slik jeg ser det hus som f.eks. OM-D E-M1 og andre liknende hus.

Et absolutt krav er annen søker en skjermen, d.v.s. at det må ha ovf/dvf/hybrid søker. Huset må være relativt bra på støy (tåle brukbar høy ISO), og være greit å betjene når det gjelder knapper og menyer. MItt siste krav er at det må finnes et brukbart utvalg med optikk og da ikke minst av typen "pancake".

 

Pancake-kravet gjør at jeg har utelukket Fujifilm. Hos Samsung så finner jeg ingen kompakte med egen søker. Nikon og Canon ser jeg ingen aktuelle kandidater foreløpig, selv om jeg selvsagt håper at Canon skal komme med noe spennende før jeg bestemmer meg.

Sony har hus som bør være aktuelle, NEX-6 og NEX-7, men siden NEX-5 ikke fungerte for meg så ligger de ikke fremst i køen. Noen vil nok si at de er feilaktig av meg å utelukke Sony sine hus så lett, og det er det nok også, men i slike kjøp så spiller ofte den subjektive "følelsen" inn.

 

Da sitter jeg egentlig bare igjen med ett system, m4/3, og det er derfor jeg poster dette i akkurat denne tråden. Pr i dag så er det faktisk ikke så mange kandidater i denne leiren heller, egentlig så finner jeg bare ett kamera som jeg tror støtter mine krav. Panasonic Lumix DMC-GX7 ser ut til å støtte det meste av det jeg ønsker. Relativt kompakt, intern søker og er ut fra det jeg har lest så langt bra på høg ISO.

Det finnes helt sikkert hus som leverer bedre en dette, men om det er så mye bedre enn at jeg vil ofre de punktene jeg har listet opp (da helst størrelse) vet jeg ikke. Vi snakker her om et kamera til en "entusiast" ikke en "proff".

 

Forhåpentligvis kommer det flere gode alternativ i løpet av vinteren, og jeg tar gjerne i mot kandidater jeg ikke har klart å oppdage.

Men dette huset, paret med (sannsyligvis) Panasonic LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm Pancake og Panasonic LUMIX G 20mm f/1.7 ASPH Pancake, er det som er i tankene mine akkurat nå.

 

Selvsagt burde jeg fulgt det rådet jeg bruker å gi andre om å dra til en fotobutikk og prøve aktuelle kandidater, men utvalget i min lokale Elkjøpbutikk er vel heller labert og å dra ens ærend til hovedstaden gir unødvendig dyrt utstyr.

 

Lenke til kommentar

Men dette huset, paret med (sannsyligvis) Panasonic LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm Pancake og Panasonic LUMIX G 20mm f/1.7 ASPH Pancake, er det som er i tankene mine akkurat nå.

 

Velkommen skal du være... ;-)

 

Tenkte GX7 da jeg begynnte på innlegget ditt..., og så jo at du kom til den konklusjonen selv og. :-)

 

20/1.7 er som noen har påpekt, relativt treg. Har også hørt rykter om at den nye versjonen ikke er særlig bedre..., men hva gjør vel det? Olympus har en Nyyyydelig 17mm/1.8 som er litt dypere enn 20/1.7 pancake, men ikke veldig mye. Panasonic kommer og med en leica 15/1.7 som sikkert også kan være av interesse. Disse er ikke så mye større enn en litt feit pannekake.

 

And speaking of pannekake; 14/2.5 er nydelig. Om enn litt mindre lyssterk - kjapp og fin!

Lenke til kommentar

Er ikke den 20 mm kjent for å ha et helt ekstremt treg af?

Som det allerede er nevnt, så har det kommet en ny utgave. Og hvorvidt 20mm er ekstremt treg eller ikke, avhenger av hvor dårlig tid man har. Jeg synes ikke at den er ekstremt treg, men jeg vil ikke påstå at den er rask heller.

 

Hehe.. Da fikk jeg vel rett ;-)

Time will show - hvis Panasonic kommer med en GX1 erstatter (noe jeg ikke anser GX7 til å være), så kan jeg vurdere den også.

Lenke til kommentar

Har mer eller mindre bestemt meg for Panasonic GM1 som erstatter for min Panasonic GF3 med 20mm/1,7. Alt som mangler er å ha det i hånda og få en god følelse av det, og det regner jeg med kommer. Med den nye pannekakezoomen med god vidvinkel + lyssterk 20mm blir det en fin pakke å ha når jeg trenger et lett kamera på farten.

 

Søkte i anledningen opp den to år gamle sniktitten på GF3 her på Akam. Artig å se hvor fort ting endrer seg. Det virket som at et mini-kamera uten blitssko og søker på den tiden var nærmest uhørt, nå finnes det flust av alternativer.

 

Utover å være krympet, ha raskere autofokus og langt bedre skjerm, vil jeg oppleve noe særlig bedre bildekvalitet på GM1 enn GF3? F.eks. på ISO800 eller ISO1600?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...