Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå blander du nok modeller.

 

GX1 har samme sensor som G3, og er første generasjon 16Mpx sensor fra Panasonic. De bygger på GH2 sensor-designet og har en ørliten forbedring av ISO ytelse i forhold til GH2 (jeg har G3 nå og hadde GH2 tidligere). De er ikke like gode som G5/G6 eller GH3/GX7, men ligger nærmere de modellene enn GF3 & Co.

 

GF3 bruker en 12Mpx sensor, og den er klart dårligere enn G3/GX1 på høy ISO.

 

Når det gjelder priser, så får du kjøpt en ny GX1 for 2500 med kit hos JP for tiden, så kamera er ikke mye verdt - det stemmer, jeg vil tippe rundt 1750 med ekstrautstyret.

 

 

Vel, nå har jeg aldri eid et GX1 men har brukt det en del. Men ikke nok til å kunne uttale meg ordentlig om det.

 

Men av det jeg kan se av imaging resources sine bilder ser det nokså likt ut på ISO-ytelsen.

GX1 er et ørlite hakk bedre ser det ut til men forskjellen er svært liten.

 

Bare å åpne linkene nedenfor i 2 separate faner så kan man sammenligne ISO ytelsen side ved side ved å flippe frem og tilbake mellom fanene:

 

 

Panasonic GF3 ISO 1600

Panasonic GX1 ISO 1600

Lenke til kommentar

 

 

Vel, nå har jeg aldri eid et GX1 men har brukt det en del. Men ikke nok til å kunne uttale meg ordentlig om det.

 

Men av det jeg kan se av imaging resources sine bilder ser det nokså likt ut på ISO-ytelsen.

GX1 er et ørlite hakk bedre ser det ut til men forskjellen er svært liten.

 

Bare å åpne linkene nedenfor i 2 separate faner så kan man sammenligne ISO ytelsen side ved side ved å flippe frem og tilbake mellom fanene:

 

 

Panasonic GF3 ISO 1600

Panasonic GX1 ISO 1600

Jeg vil påstå at det er en klar forskjell. Detaljer er mer utvisket i GF3 bildet, og støyen er også tydeligere. Men det er også tydlig at GF3 er bedre enn GF1.

 

Det som er et "problem" med disse testbildene til imaging resources er at det er JPEG bilder fra kamera og tatt i godt lys. Så det vi egentlig ser her, er ytelse til støyfjerningen til kamera.

 

Skyter man i RAW, så kan man selv velge hvor man mye støyfjerning man vil bruke, og da er det også lettere å se forskjell. I tillegg så bruker jeg høy ISO når det er dårlige lysforhold, og da blir forskjellene mellom kameraene større.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er en klar forskjell. Detaljer er mer utvisket i GF3 bildet, og støyen er også tydeligere. Men det er også tydlig at GF3 er bedre enn GF1.

 

Det som er et "problem" med disse testbildene til imaging resources er at det er JPEG bilder fra kamera og tatt i godt lys. Så det vi egentlig ser her, er ytelse til støyfjerningen til kamera.

 

Skyter man i RAW, så kan man selv velge hvor man mye støyfjerning man vil bruke, og da er det også lettere å se forskjell. I tillegg så bruker jeg høy ISO når det er dårlige lysforhold, og da blir forskjellene mellom kameraene større.

 

 

Oi oi oi!!

 

Ikke bra. Jeg lurte faktisk på om det kunne være JPEG for alt var så utvisket og det var sånn sett lite støy. Men tippet det ville være RAW filer konvertert til jpeg uten støyfjerning da imaging resource liksom skal være så profft og bra. Men det kunne jo ikke stemme for mitt GF3 støyer mye mer enn det jeg ser her når jeg tenker meg om :)

 

Da skal jeg ikke si noe mer om iso ytelsen til GX1 hvertfall :)

Takk for påpekningen, Tom :)

 

 

PS: Men da blir vel egentlig det å sitte å sammenligne bilder på IR bare tull da jpeg filer ikke definerer kameraets ytelse/potensial overhodet.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

PS: Men da blir vel egentlig det å sitte å sammenligne bilder på IR bare tull da jpeg filer ikke definerer kameraets ytelse/potensial overhodet.

Det er faktisk den samme konklusjon jeg har kommet til ...

 

Apropos GX1/G3 og ISO 3200 - her er et par som jeg har tatt. Redigert i Lightroom 4.4, ingen støyreduksjon.

 

10278461124_4e503442f7_z.jpg

 

10410859134_cac17109ba_z.jpg

 

Ikke E-M5/GH3 nivå, men overraskende greit.

Lenke til kommentar

Det er faktisk den samme konklusjon jeg har kommet til ...

 

Apropos GX1/G3 og ISO 3200 - her er et par som jeg har tatt. Redigert i Lightroom 4.4, ingen støyreduksjon.

 

10278461124_4e503442f7_z.jpg

 

10410859134_cac17109ba_z.jpg

 

Ikke E-M5/GH3 nivå, men overraskende greit.

 

 

 

Ja sannelig!

 

Det må jeg si, spesielt det første var veldig imponerende mtp støy.

 

Note to self: Never use imaging resource to filter out/measure a cameras performance :)

Lenke til kommentar

Har enda ikke mottatt dette "gratis" objektivet som Olympus markedsfører stort.

Det er nå 3 uker siden og jeg har sendt 2 forespørsler via epost uten å få svar.

 

Er jeg for kravstor som forventer objektivet etter 3 uker eller forventer svar på epost henvendelser fra kundeservice?

 

 

 

Svar på epost henvendelser burde nå iallefall være et minimumskrav. Tror det tok ca 2-3 uker fra jeg sendte inn til objektivet kom i posten når jeg gjorde det i sommer.

 

Så forhåpentligvis er det rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Nybegynner har akkurat skaffet seg Panasonic GX1 med PZ :)

Hittil har jeg bare fotografert med et Fuji F30 kompaktkamera.

 

Interressen for fotografering har desverre vært dalende.

Kjøpte derfor GX1 for å komme på litt bedre tanker....

 

Jeg tenkte å bruke JPEG + RAW ( er ikke det det som er anbefalt ? ) men finner ikke helt ut av det.

Ifølge Dpreview skal det være mulig med :

 

• RAW
• RAW + JPEG Fine
• RAW + JPEG Standard
• JPEG Fine
• JPEG Standard

 

Har nå rotet rundt i menyen i flere timer , og det nærmeste jeg kommer er dette :

 

Untitled-1-13.jpg

 

 

Jeg har også lest manualen , uten at det hjelper.

Lenke til kommentar
Harddisker er jo ganske billige for tiden , og jeg kjøpte meg like godt et 32 GB UHS1 kort ifra Lexar.

Det burde holde til noen ( tusen) bilde + litt filming.

Harddisker er billige - men en 32B går fort når du tar bilder i JPEG+RAW og filmer litt ;)

 

Foreslår du skaffer deg et til ...

 

Men da skal du klare deg bra.

Lenke til kommentar

Jeg var en tur innom fotovideo i dag for å se litt på Olympus OM-D E-M1 ...

 

Hadde sekken full av 4/3 opptikk, da jeg var mest opptatt av AF hastigheten med disse. Og etter litt konfigurering av kamera, så fungerte 4/3 objektivene greit nok. Det virker som AF er på noenlunde samme nivå som min E-30; i hvertfall så lenge jeg ikke kom for tett opp mot motivet.

 

Jeg fikk også lov til å stappe et minnekort i kamera, så jeg fikk et knippe testfiler. Det jeg dog ikke hadde sjekket, var ISO - den stod på ISO 20000.

 

Så det er lite å si om reell bildekvalitetet. Annet et at ISO 20000 faktisk kan brukes i en krise-situasjon.

 

To av objektivene jeg testet (Sigma 10-20mm og Olympus 14-54mm) - bildet ble tatt med en 50-200mm

post-126935-0-27523600-1382650465_thumb.jpg

 

eks kom også innom og stilte "velvillig" opp som modell

post-126935-0-73100600-1382650455_thumb.jpg

 

eks forlot forøvrig butikken med en OM-D E-M1 i posen. Jeg kjenner at jeg er litt misunnelig ;)

 

edit :jeg har ikke brukt noen form for støyreduksjon på bildene, men jeg ser at oppskarpningen er nok et knepp for hard.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...