Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

42.5-en vil være fin på konsert foto. I hvertfall til den typen konsertfoto som jeg holder på med.

Stemmer! Til konserter vil den være awesome..., men merk; den er litt stor, og da er sannsynligheten liten for at du får den med inn, med mindre du har "pass". Selv har jeg jo dratt med meg E-M5 m/45/1.8 inn på et par konserter, og den er jo så søt og liten at den må jo være miiiilevis fra proffesjonellt utstyr... ;-)

"Is that a Leica in your pants, or are you just happy to see me?"

Lenke til kommentar

Stemmer! Til konserter vil den være awesome..., men merk; den er litt stor, og da er sannsynligheten liten for at du får den med inn, med mindre du har "pass". Selv har jeg jo dratt med meg E-M5 m/45/1.8 inn på et par konserter, og den er jo så søt og liten at den må jo være miiiilevis fra proffesjonellt utstyr... ;-)

"Is that a Leica in your pants, or are you just happy to see me?"

De konsertene som jeg fotograferer, så er jeg velkommen som fotograf; så det er ikke et problem :)

 

Forøvrig, så har jeg inntrykk av de konsertene der de er kjipe, der er lysforholdende noenlunde greie.

Lenke til kommentar

Her er en fin gjennomgang om man orker å se hele da ;)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Kn0IMHRJrM4

 

Takk! Det var en lang gjennomgang. Tror nok denne kunne vært ramset opp på 10 min, men han viser jo fremgangsmåten rimelig detaljert. Mange gode tips! Nå har jeg iallefall et godt utgangspunkt.

Bare synd for meg at nettbanken brukte mer enn 24 timer på å bekrefte overføring.. Dermed ble leveringsdato utsatt noen dager (og jeg får tid til å skrive ferdig en oppgave innen fristen).

 

- L

Lenke til kommentar

Faren min driver en bedrift som lager kjøkken etter mål. Han ønsker å filme litt hva han driver med, litt om prossesen og produktene som en slags reklmae for firmaet. Dette foregår innendørs i ett snekkerverskted. Jeg antar ett av panasonic-kameraene er det beste for filmbruk, (må strengt tatt ikke være mFT, men er det noen grunn til å velge noe annet?), hva er det greieste i så måte? Gjerne ikke blant de dyreste, kun filmkvalitet er relevant. Og noe tips til ett ok objektiv?

 

AtW

 

 

GH2/GH3/G5/G6/GX7 med feks et 20mm F1.7 vil være en kjempefin kombinasjon for slikt arbeid. Kanskje en 45mm F1.8 i tillegg for de shots man ønsker å isoere motivet med (dof og brennvidde) :)

 

Og kanskje 2-3stk søte og billige tripods med samme quick release slik at han kan flytte kameraet frem og tilbake i faste vinkler for å gjøre videoene med interessante :)

Lenke til kommentar

Noen andre her som har opplevd at bildestabilisatoren (IBIS) på E-M5 har sviktet?

 

Har opplevd det det på E-3 noen ganger, da hjelper det å bytte batteri, eller koble til PC og koble fra igjen.

 

I går fikk jeg plutselig uskarpe bilder i halvgod belysning.

Det viste seg at bildestabilisatoren hadde gått seg vild og ga uskarpe bilder opp-ned :hrm: (sidelengs funket det).

Prøvde å filme, da funket IBIS som normalt, men ikke til stilbilder.

Det hjalp verken med å bytte batteri eller koble til PC. La til siste firmware, men det hjalp heller ikke. :nei:

 

I dag skulle jeg vise feilen til en fotovenn, da funker IBIS'en plutselig som normalt igjen... :hmm:

Endret av TOPAKA
Lenke til kommentar

 

 

GH2/GH3/G5/G6/GX7 med feks et 20mm F1.7 vil være en kjempefin kombinasjon for slikt arbeid. Kanskje en 45mm F1.8 i tillegg for de shots man ønsker å isoere motivet med (dof og brennvidde) :)

 

Og kanskje 2-3stk søte og billige tripods med samme quick release slik at han kan flytte kameraet frem og tilbake i faste vinkler for å gjøre videoene med interessante :)

 

Takk for tips, kjører man manuell fokus da? Ogmed at 20mm er ganske treg? Får man tak i en slags hjemmemekk steady-cam-rigg for en billig penge, eller er det noe som koster noe nesten uansett?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Takk for tips, kjører man manuell fokus da? Ogmed at 20mm er ganske treg? Får man tak i en slags hjemmemekk steady-cam-rigg for en billig penge, eller er det noe som koster noe nesten uansett?

 

AtW

 

 

I videoverdenen finnes det utall med billig og bra utstyr. Indy-"yrket" er langt større i videoverdenen enn fotoverdenen, og følgelig får man kjempemye bra utstyr til gode priser av produsenter fra Kina etc.

 

Ta denne feks, her får man så mye for pengene at det er nesten ikke til å tro.

Skulderrigg med cageholder, mattebox, følgefokus, rails og quckrelease for 1000kr er helt sprøtt.

 

En slik rigg i Hollywood koster alt fra 15-100 000kr ;)

Er såklart litt bedre kvalitet og slikt, men generelt sett er alt "ordentlig utstyr" overpriset deluxe.

http://www.ebay.com/itm/DSLR-VCR-Shoulder-Mount-Rig-Follow-Focus-Matte-Box-Movie-Kit-Fr-Canon-5D-7D-bh89-/281200789741?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4178df88ed

 

 

Når det kommer til ditt spørsmål om 20mm så burde den fungere veldig greit, autofokusen er ikke så ubrukelig som noen skal ha det til. Den nye sies å ha raskere autofokus også, men om dette stemmer vet jeg ikke. Uansett er autofokus til foto langt viktigere enn til video. Personlig bruker jeg ikke autofokus på video fordi man på video ser så lett om kameraet jager pittelitt og da blir det plutselig den feelingen med at videoen er hjemmesnekret med et gammel analogkamera på tape :)

 

På statiske shots har det jo uansett ingenting å si, da stiller han bare fokus en gang og så rører han den ikke :)

 

20mm har nok uansett god nok fokus til å være brukbar til filming uansett, på lik linje som familiekameraer som filmer alt mulig rart. Litt fokusfeil får man enkelte ganger, men har man større forventninger bruker man ikke autofokus, uansett kamera/objektiv :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Oh glede! Da har vi plukket opp E-M1 og 12-40!

 

Førsteinntrykket virker veldig bra og solid. Det nye interfacet med knapper og hjul virket veldig rett og logisk, så det alene var en fin oppgradering fra E-M5. Med så mye direkte tilgang var ikke "Super Control Panelet" like nødvendig som på E-M5. De litt større fysiske målene i forhold til E-M5 gjør meg heller ingen ting, og du merker ikke det som annet enn bedre grep/støtte. 12-40 zoomen derimot, gav litt mer vekt for en som var vant til små og søte objektiver som 12mm, 45mm, etc... Tungt blir det ikke og vekten var godt balansert mot huset så det skal bli moro å få prøvd dette litt fremover. Det at denne combo'en ser direkte småfrekk ut, var heller ikke feil.. :green:

 

Nå må jeg bare fikse meg mindre jobb, og mer fritid fremover.. :hmm:

Lenke til kommentar

Oh glede! Da har vi plukket opp E-M1 og 12-40!

Førsteinntrykket virker veldig bra og solid.

Tungt blir det ikke og vekten var godt balansert mot huset så det skal bli moro å få prøvd dette litt fremover.

Nå må jeg bare fikse meg mindre jobb, og mer fritid fremover.. :hmm:

 

Du er ikke alene om å ha fått E-M1 med 12-40 i dag :D

Har gjort meg samme tanker om hus og optikk - gleder meg til å sette meg litt mer inn i kameraet. Bare så kjedelig at jeg har innlevering av en litt omfattende utredning i morgen :/

 

- L

Endret av lma
Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd E-M1 litt nå må jeg si meg imponert.

- Veldig tilpasningsdyktig hus med svært god byggkvalitet.

- Overraskende god ergonomi for store hender (jada, jeg prøvde det i butikken, men først nå jeg har fått prøvd det over tid)

- Menyene er lettere å forstå enn jeg fryktet, men ja - noen valg er godt gjemt

- Søkeren er lett å fokusere manuelt med - hadde ikke våget tro det skulle være lett.

- Intuitivt og godt autofokussystem. Lett å justere og tilpasse.

 

For min del er jeg ikke veldig imponert over focus peaking, men heldigvis er søkeren svært lett å treffe riktig med ved manuell fokus. Med muligheten til å forstørre deler av søkerbildet i tillegg trenger jeg nok ikke å benytte focus peaking særlig mye.

 

Fortsatt mye å sette seg inn i. Skulle gjerne likt å visst om man kan velge og vrake hvilken informasjon som skal vises i søkeren?

 

Flere gode tips mottas med takk! :)

 

 

- L

 

P.S. ...og 12-40 f/2.8 virker skarpt. Veldig skarpt (men har ikke fått sett skikkelig på akkurat dette enda).

Endret av lma
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera! Du kan nok ikke velg og vrake ang informasjon i søkeren, men du har tre "stiler" å velge mellom! Hvis du ikke har funnet det ligger den muligheten under j i tilpasset menyen.

 

Takk! Joda, har funnet den menyen, men håpet kanskje at det lå en godt gjemt mulighet til å fjerne f.eks. info om bildekvalitet/filmkvalitet.. ;) Er egentlig en liten fillesak - skal nok klare meg!

 

 

- L

Lenke til kommentar

Tror ikke man kan skredersy informasjonen i søkeren så mye! Men velger du stil 1 eller 2 vises ikke info om bildekvalitet/filmkvalitet. Da vises bare det mest nødvendige!

 

Problem løst. Stil 1 og 2 reduserer størrelsen på søkerbildet, men ved å velge stil 3 og videre trykke "Info" kan en velge mellom ulik informasjonsmengde i EVF. Om en velger den uten noen (tilsynelatende) informasjon dukker ISO, lysmåler og eksponeringskompensasjon, blender og lukkertid opp om man fokuserer. Justerer man verdier dukker all info opp. Akkurat slik jeg vil ha det :)

 

 

Hmm - starte en egen OM-D E-M1 tråd eller ok at slikt legges her?

 

- L

 

P.S. "Stil 1 og 2 reduserer størrelsen på søkerbildet" gjelder ikke om en endrer format til 3:2 :)

Endret av lma
Lenke til kommentar

Det går greit å diskutere slike ting i denne tråden; det er ikke så mange E-M1 brukere her at dere tar over hele tråden ;)

 

Ser at DXOMark mener at Olympus 12-40mm ikke er noe bedre enn Panasonic 12-35mm. Det er jo flere som har ment at 12-40mm er bedre enn 12-35mm; jeg mistenker at de egentlig mener at E-M1 har en bedre sensor enn kameraet de testet 12-35mm-en på ... Men det er jo greit, da står valget mellom rekkevidde og innebygget stabilisering.

Lenke til kommentar

Det går greit å diskutere slike ting i denne tråden; det er ikke så mange E-M1 brukere her at dere tar over hele tråden ;)

 

Ser at DXOMark mener at Olympus 12-40mm ikke er noe bedre enn Panasonic 12-35mm. Det er jo flere som har ment at 12-40mm er bedre enn 12-35mm; jeg mistenker at de egentlig mener at E-M1 har en bedre sensor enn kameraet de testet 12-35mm-en på ... Men det er jo greit, da står valget mellom rekkevidde og innebygget stabilisering.

 

Synd det ikke finnes noe alternativ for oss som ikke vil ha noen av delene :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...