Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Tror dette er kamera som kunne fått meg til å droppe 5d-en min helt og gått helt over til mindre format.

Men jeg liker også fullformat - hmm.

Er du sikker på at det er fullformat du liker? Eller er det smal DOF, store kamerahus, lite støy på høy ISO, har 35mm formatet i ryggraden, eller noe annet?

 

Jeg bare spør ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det er fullformat du liker? Eller er det smal DOF, store kamerahus, lite støy på høy ISO, har 35mm formatet i ryggraden, eller noe annet?

 

Jeg bare spør ;)

 

Liker smal DOF - men det er oppnåelig på mikro 4/3 også.

Store kamerahus er ok til tider :), men betjeningen på mindre kamerahus kommer seg.

Lite støy på høy ISO, 5D klart bedre men der kommer micro 4/3 seg bra på de nyeste sensorene.

35 formatet i ryggraden - tja en 50 mm er 50 mm :)

Liker begge systemer, så valget blir om man skal konvertere til et system eller fortsette med to som nå. :hmm:

Lenke til kommentar

Liker smal DOF - men det er oppnåelig på mikro 4/3 også.

Store kamerahus er ok til tider :), men betjeningen på mindre kamerahus kommer seg.

Lite støy på høy ISO, 5D klart bedre men der kommer micro 4/3 seg bra på de nyeste sensorene.

35 formatet i ryggraden - tja en 50 mm er 50 mm :)

Liker begge systemer, så valget blir om man skal konvertere til et system eller fortsette med to som nå. :hmm:

Jeg gikk fra 5D mk2 til OM-D som hovedkamera, og det eneste jeg savner den veldig smale DOFen. Derfor har jeg beholdt 5D mk2 og 50mm 1.4. ISOstøy og betjening har jeg lite å utsette på OM-D. Selv søkeren til 5D savner jeg overaskende lite. Og det er ikke vanskelig å lære seg at 25mm tilsvarer 50mm ;)

Lenke til kommentar

som jeg skrev tidligrei den tråden har jeg tenkt og kjøpe e-m5, for og ha med på reise, kjøper med kit linsa på 12-50mm

 

men har lyst og ha med en linse til, vurderer 75mm f/1.8 eller 75-300mm f/4.8-6.7

 

hvem anbefaler folk for og ha med på reise?

 

skal reise gjennom russia, kazhakstan, uzbekistan, kyrgystan, kina, pakistan og india

 

 

skal reise gjennom, russland, kazhakst

Lenke til kommentar

Henger meg på denne tråden... var det slik at OM-D ikke får en erstatter nå men en ny high end serie?

Det er det ingen som vet sikkert ennå. Det har gått rykter om både en low end OM-D og en ny high end OM-D. Det virker som ny high end er relativt sikkert, men om den vil være så lik E-M5 at E-M5 fases ut (eller blir en mellommodell) avhenger av hvor stor forskjellene blir og hvordan Olympus velger å prise modellene.

Lenke til kommentar

Det er det ingen som vet sikkert ennå. Det har gått rykter om både en low end OM-D og en ny high end OM-D. Det virker som ny high end er relativt sikkert, men om den vil være så lik E-M5 at E-M5 fases ut (eller blir en mellommodell) avhenger av hvor stor forskjellene blir og hvordan Olympus velger å prise modellene.

Tja. Ryktene som publiseres på 43rumors pleier å være relativt korrekte.

Ser ut som det blir en high-end som blir lansert 2. uka i september. I korte trekk, er det en forbedret E-M5 - altså, den får funksjonene som har kommet i E-P5 (f.eks 1/8000 sek lukker, wifi, og sikkert fokus peaking (mulig og på video?), low-iso option, forbedret 5-akse IBIS)... i tillegg til noen forbedringer; 10bps..., men en av de mest interessante nyhetene denne modellen ryktes å få, er 100% støtte for fourThirds optikk. Tidligere har AF vært treg med fourthirds optikk, men nå ryktes det at man får kjapp AF. Det er supre nyheter for de som ikke har kvittet seg med fourthirds optikken (og gode nyheter for de som tråler bruktmarkedet nå..)

Plutselig blir det rask AF med f.eks 7-14, 25/1.4, 14-54, +++... Så jeg har begynnt å spare.

 

Skal bli meget spennende å se når det blir lansert - om mine forhåpninger innfris. I såfall ryker et av familiens 2 E-M5'er ut for salg for å bli erstattet. :-)

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Skal man få rask fokus med fourthirds (som ærlig talt ikke er særlig viktig for meg), så kan det tye på at man får noe fasefokus integrert på brukken, som er langt mer interessant i for meg, spennende å se hva det gjør med følgefokusen.

 

AtW

Enig i at følgefokusen må få seg en liten boost. Jeg som har en del fourthirds optikk, har ventet lenge på fokus som fungerer bra med fourthirds. 50mm makro er f.eks ganske ubrukelig med kontrastfokusen. 14-54 er ganske ok. panaleica 25/1.4 er ganske brukbar..., men når man er vant med de nye objektivene til Oly, så blir det liksom litt ... slow. Det egner seg ihvertfall ikke når man har ei aktiv datter som man skal prøve å fange. ..., eller andre ting som beveger seg.

 

Ryktet om den nye modellen sier også noe om "DSLR-type grip" - noe som får meg til å tro at den kommer med grep som tilsvarer den ene delen av HLD-6, mens vertikalgrepet fra HLD-6 kan benyttes på den nye også.

 

Nå begynner jeg vel å sikle på 35-100/2 igjen da..................... Dette kommer til å svi.

Lenke til kommentar

Tja. Ryktene som publiseres på 43rumors pleier å være relativt korrekte.

Enig i at 43rumors av de mer edruelige ryktesidene, og jeg skrev da også at en high end modell virker mest troverdig i øyeblikket. Men selv om alle ryktene stemmer er det ikke klart om det vil bli en ren E-M5 erstatning eller et solid hopp opp i pris slik at E-M5 vil leve vidre.

 

100% FT-støtte mener jeg må bety både rask foksuering og at følgefokus å virker, i hvert fall på nivå med speilrefleksene til Olympus. Stemmer det har Olympus greid noe ingen annen har fått til foreløpig. Jeg lar meg gjerne overraske, men pr-avdelingen til Olympus har aldri vært redde for å ta i litt (og stemmer ryktene er de stor sannsylighet for at det er presentasjonsmateriale som har lekket ut).

Lenke til kommentar

Det er den rimeligste utgaven av 14-42mm.

Hva er det X-utgaven gjør så mye bedre? Den ligger på 6000,- i pris inkl. hus.

Objektivet er mer kompakt. Dvs det er mer kompakt når det er slått av. Optisk sett er det også litt bedre. Men om det er verdt en ekstra 1000,- det er jeg ikke sikker på.

 

5000,- er standard pris for G6 og rimeligste kit; og 6000,- er standard for G6 med X.

 

Hvis du ikke har bruk for WiFi, så kan det være lurt å se om du finner et godt tilbud på G5 - den tar like gode bilder.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra 5D mk2 til OM-D som hovedkamera, og det eneste jeg savner den veldig smale DOFen. Derfor har jeg beholdt 5D mk2 og 50mm 1.4. ISOstøy og betjening har jeg lite å utsette på OM-D. Selv søkeren til 5D savner jeg overaskende lite. Og det er ikke vanskelig å lære seg at 25mm tilsvarer 50mm ;)

 

Kunne tenkt meg å konvertere til fullformat dersom jeg hadde hatt ca 50 000kr å bruke på det.

5D2 syntes jeg er for utilstrekkelig til å konvertere til ff. Får dårlig ISO-ytelse i forhold til sensorareal sammenlignet med min GH3. Er omtrent ett stop bedre, såklart pga eldre sensorteknologi. 6D er for minimalistisk og simpel og mangler en del funksjoner og har noen funksjoner som er dårligere enn GH3.

 

Så, om jeg skulle hatt FF måtte det blitt en 5D3 eller D800, kanskje D800E eller ideelt sette begge sistnevnte. I tillegg ville jeg kjøpt 16-35 F2.8 + 50mm F1.2, Sigma 150-500mm og 70-200mm F2.8. Systemet jeg har nå fungerer såpass bra at om jeg ikke kan ta meg råd til ovennevnte utstyr ser jeg ingen grunn til å bytte. Kunne kjøpt en brukt 5D2 og en 50mm F1.8 II, men da vil jeg nesten gå bakover istedenfor fremover på ytelsesfronten føler jeg. Både autofokus, størrelse, vekt, ISO-ytelse ved lange lukkertider, videokvalitet, og pris på skikkelig utstyr er bedre på GH3 enn 5D2.

 

Men ser helt klart ønsket for tynn dof. Det er det eneste jeg ikke liker ved MFT. Jeg er på ingen måte noen dof-junkie som mange andre FF-fans er. Man trenger det simpelten ikke for å kunne lage flotte bilder. Men det kan være et pluss der man ønsker å isolere motiver for å fremheve uttryk, stemninger, dybde osv. Så det er alikevel en veldig nyttig mulighet. Sett bort ifra dette så er prisforskjellen på utstyret som kreves for å få like skarpe bilder fra en GH3 med 45mm 1.8 på fullformat helt enorm. Og da er det ikke helt verdt det lengre, spesielt mtp på hvor gode mft sensorene har blitt på støy osv.

Lenke til kommentar

Objektivet er mer kompakt. Dvs det er mer kompakt når det er slått av. Optisk sett er det også litt bedre. Men om det er verdt en ekstra 1000,- det er jeg ikke sikker på.

 

5000,- er standard pris for G6 og rimeligste kit; og 6000,- er standard for G6 med X.

 

Hvis du ikke har bruk for WiFi, så kan det være lurt å se om du finner et godt tilbud på G5 - den tar like gode bilder.

Hvem er det som selger til disse prisene?

Lenke til kommentar

Sett bort ifra dette så er prisforskjellen på utstyret som kreves for å få like skarpe bilder fra en GH3 med 45mm 1.8 på fullformat helt enorm. Og da er det ikke helt verdt det lengre, spesielt mtp på hvor gode mft sensorene har blitt på støy osv.

Tja, jeg vil tro det ikke er spesielt merkbar forskjell i skarphet på en 5D mk2 + 85mm 1.8 og en GH3 + 45mm 1.8. Og om man handler brukt er vel ikke prisforskjellen særlig stor...

 

5D mk2 drar nok litt på årene men tar fortsatt strålende bilder og med dagens bruktpriser på denne synes jeg den er et kanonkamera, selvom jeg synes OM-D fungerer vel så bra til det aller meste. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...